FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
30.08.2025 klo 11:40:39 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!

Yhteys ylläpitoon: [email protected]

Foorumilla päivitys 27.5.25 klo 23-24. Lisäämme GA4:n sivustolle

Sivuja: 1 ... 30 [31]

Kirjoittaja Aihe: Jacob Friis Suomen päävalmentajana  (Luettu 137255 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
W.A. Watanabe

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Maajoukkueet, Potkupallopessimismi

Vastaus #750 : 10.08.2025 klo 20:08:10

Myönnän että liioiteltua olisi vetää suurempia johtopäätöksiä riveä vastaan. Ehkä kuitenkin se vahvuus antaa vastuuta ja pyrkiä lietsomaan rohkeutta vähän lähti käsistä kisojen jälkeen kun hiljalleen vastapainona ollut toimiva pelisysteemi mureni alta. Siinä mielessä ihan helppo uskoa että palkkasoturi Friis jolla ei ole omia tunnekytköksiä suomifutikseen on tuonut hieman lisää "bad cop" asennetta joukkueeseen. Toki voi olla että hänellekin löytyvät omat Soirit ja Niskaset joita roikottaa kentällä kritiikeistä huolimatta, mutta tässä vaiheessa uskon että Antmanille meininki muistuttaa Euroopan sarjajoukkueiden toimintaa enemmän kuin Riven aikana ja se kirvoittaa kehuja.
Triangelikostaja

Paikalla Paikalla

Vastaus #751 : 10.08.2025 klo 20:31:20

Antman on tässä majun harvoja puolueettomia tarkkailijoita joilla on käsitys toisaalta jonkinlaisesta tasosta mutta ei sitä rivehuuman lasit huurustavaa rasitetta kun hän ei vielä kisoissa ollut A-maajoukkueessa. Riven vahvuudet olivat siinä että hän vapautti tunnelman myös ylipitkäksi venyneen Mixun kauden jälkeen ja laittoi miehet seisomaan selkeässä 4-4-2 muodossa, sekä perusti pelin realismiin eli puolustukseen. Se toimi sen verran että kisoihin päästiin kärkipelaajien ollessa hyvässä vireessä, mutta siihen se jäi ja muuta ei tullut. Viimeisen parin vuoden aikana aivan hirveitä pelejä, mm. useita otteluita joissa ei ollut paikan paikkaa.

Jep. Siis fiksuutta oli kuitenkin se, että Rive ymmärsi ja osasi valjastaa joukkueen pelaamaan just niiden vahvuuksien mukaan mitä oli. Sitten alkoi taas perinteinen ihan median / muiden toimesta, että pitäisi kehittää peliä pallollisempaan yms ja siinä sitten alkoi asiat mennä metsään suoraan.

Mutta niin. Maajoukkuevalmennus on vaikea laji, ja moni Suomea paremmalla materiaalilla varustettu joukkue tuskailee menestyksettömyyden kanssa jatkuvasti.
« Viimeksi muokattu: 10.08.2025 klo 20:35:36 kirjoittanut Triangelikostaja »
voorumisti

Poissa Poissa

Vastaus #752 : 10.08.2025 klo 20:40:09

Ajatella jos joku valmentaja keksisi laittaa Antmanin ja Keskisen samaan aikaan kentälle. Ja nimenomaa omille paikoilleen Topi vasemmalle ja Murkkumies oikealle.
W.A. Watanabe

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Maajoukkueet, Potkupallopessimismi

Vastaus #753 : 19.08.2025 klo 17:02:52

Liiton sivuilla pitempi haastattelu uudesta miehestä, Lassesta. Kaipa tuo Ikäläisen lyö ainakin kakkosvalmentajien taistossa, toivottavasti Nurenkin

Uutinen

Lasse Stensgaard on aloittanut työnsä Huuhkajissa – ”Olen tullut tänne voittamaan”
Tanskalaisvalmentaja Lasse Stensgaard on ensimmäistä kertaa Huuhkajien mukana Norja- ja Puola-otteluissa.

Päävalmentaja Jacob Friis saa syyskuun alussa ensimmäistä kertaa kokoon täyden valmennusryhmänsä, kun Suomi kohtaa Norjan A-maaottelussa Oslossa ja Puolan huipputärkeässä MM-karsintaottelussa Chorzówissa.

Viimeksi Tanskan alle 19-vuotiaiden poikien päävalmentajana toiminut Lasse Stensgaard aloitti uudessa tehtävässään Huuhkajien valmentajana 1. heinäkuuta. Lisäksi kesäkuun leiriltä sivussa ollut maalivahtivalmentaja Jyri Nieminen on tulevissa otteluissa ensimmäistä kertaa A-maajoukkueen mukana.

Vaikka Stensgaardin tehtävä Palloliitossa käynnistyi vasta MM-karsintojen puolivälissä, on tanskalainen seurannut Huuhkajien otteita ja suomalaista jalkapalloa jo pidempään.

– Olen tietysti katsonut enemmän suomalaista jalkapalloa kuin olisin muuten, mutta minulla oli työni tehtävänä Tanskan jalkapalloliitossa ja olin kiireinen sen kanssa. Asumme Jacobin kanssa lähekkäin, joten pääsimme tapaamaan helposti. Autoin vähän, mutta keskityin aiempaan työhöni. Heinäkuun ensimmäisestä päivästä lähtien olen työskennellyt täysillä Palloliitolle, Stensgaard kertoo.

Huuhkajien karsintaotteluiden seuraaminen etäältä ei ole ollut helppoa Stensgaardille.

– Se on ollut erikoista. Olen parhaimmillani kentällä nappiksissa ja shortseissa työskentelemässä pelaajien kanssa. On ollut outoa katsella pelejä televisiosta ja jutella sen jälkeen Jacobin kanssa. Odotan innolla syyskuuta ja pelaajien tapaamista.

Stensgaardin sopimus julkaistiin maaliskuussa, ja tuolloin hänestä puhuttiin Larsina. Tanskassa hänet tunnetaan kuitenkin ainoastaan Lassena.

– Lars on virallinen nimeni. En tiedä miksi, mutta minua ei ole ikinä kutsuttu Larsiksi. Kaikki kutsuvat minua Lasseksi. Minulla ei ole siitä mitään hauskaa tarinaa, mutta näin se on aina ollut. Joten kutsukaa minua Lasseksi, tanskalainen naurahtaa.

Kokemusta seura- ja maajoukkueista

Stensgaard, 42, on ehtinyt tekemään pitkän uran valmentajana. Hän aloitti kotikaupunkinsa Skagen IK:ssa valmentaen seurassa junioreista aikuisiin. Seuraava isompi askel tanskalaisen valmentajapolulla oli Aalborg, jossa yhteistyö Friisin kanssa alkoi vuoden 2008 paikkeilla.

– Aalborg oli ensimmäinen huippuseura, jossa työskentelin. Valmensimme Jacobin kanssa silloin eri joukkueissa, mutta teimme yhteistyötä.  Sen jälkeen lähdin Ruotsiin lähes kuudeksi vuodeksi, koska vaimoni siirtyi pelaamaan ruotsalaiseen joukkueeseen ja minä seurasin. Siitä tuli minulle hyvä kokemus, ja päädyin lopulta apuvalmentajaksi korkeimmalle sarjatasolle Ruotsissa, hyvää ruotsia puhuva Stensgaard avaa.

– Kun tulin takaisin Tanskaan ja Aalborgiin, Jacob oli edustusjoukkueen apuvalmentaja ja minä valmensin alle 19-vuotiaita. Kun Jacob nousi päävalmentajaksi, liityin edustusjoukkueeseen hänen apuvalmentajakseen. Olimme siellä noin kaksi kautta.

Stensgaard uskoo, että hänen ja päävalmentaja Friisin yhteisestä historiasta voi olla iso apu Huuhkajille.

– Meillä on samanlaiset arvot. Minun on helppo tukea Jacobin toimintaa sekä ihmisenä että valmentajana. Maajoukkuejalkapallossa aikaa on vähän, joten toisen tunteminen auttaa. Meidän ei tarvitse käyttää aikaa sopimiseen siitä, mitä voi sanoa ja miten työ jakautuu, koska se on jo selvää. Voimme luottaa toisiimme.

– Jacob tietää, mihin pystyn ja miten voin auttaa joukkuettamme parhaiten. Tunnemme toisemme ammatillisesti hyvin, mutta myös kentän ulkopuolella. Vaimomme ovat pelanneet yhdessä nuorisomaajoukkueissa, joten hekin tuntevat toisensa.

Aalborgin jälkeen Stensgaard sai ensimmäisen pestinsä aikuisten päävalmentajana, kun hän luotsasi Vendsysseliä Tanskan toiseksi korkeimmalla sarjatasolla. Seuraava tehtävä löytyi FC Nordsjaellandista, jossa Stensgaard työskenteli alle 17-vuotiaissa ja siirtymävalmentajana edustusjoukkueessa auttaen nuorien pelaajien sisäänajossa. Nordsjaellandissa Stensgaard sai ensimmäisen varsinaisen kosketuksensa suomalaiseen jalkapalloon.

– Meillä oli kolme suomalaista pelaajaa. Heistä Oliver Antman on pelannut eniten Suomen A-maajoukkueessa. Sain heistä todella hyvän mielikuvan ihmisinä, valmentaja kertoo viitaten Antmanin lisäksi Leo Waltaan ja Maksim Stjopiniin.

Stensgaard tulee mukaan Huuhkajiin maajoukkuejalkapallosta, sillä viimeisimmässä tehtävässään hän toimi Tanskan alle 19-vuotiaiden poikien päävalmentajana. Stensgaard johdatti joukkueensa kahdeksan maan EM-lopputurnaukseen, joka pelattiin kesäkuussa Romaniassa.

”Olen tullut tänne voittamaan”

Stensgaardin tavoitteet Huuhkajien kanssa ovat selvät. Tanskalaisen vahvuuksiin kuuluu muun muassa ihmisjohtaminen.

– Olen tullut tänne voittamaan. Teen kaikkeni tukeakseni valmennustiimiä ja joukkuetta. Olen sosiaalinen tyyppi, pidän ihmisten kanssa toimimisesta. Haluan tutustua sekä pelaajaan että ihmiseen. Pelaajien auttaminen kasvamaan ja joukkueena voittaminen ovat päätavoitteeni.

Pitkä kokemus nuorten joukkueissa ja Nordsjaellandin siirtymävalmentajana toimimisesta voivat olla arvokkaita myös maajoukkueelle, johon nousee tasaisesti uusia pelaajia.

– Minulla on kokemusta siitä siirtymävaiheesta. Jos joukkueeseen nousee uusia nuoria pelaajia, autan heitä integroitumaan A-maajoukkueeseen. Maajoukkueessa ei kuitenkaan ole aikaa samalla tavalla kuin seurajoukkueessa – emme voi ajatella, että tämän pelaajan on oltava valmis pelaamaan kahden vuoden päästä. Hänen täytyy olla valmis suoriutumaan kahden päivän päästä. Seuraamme tietysti nuorten pelaajien kehitystä laajemmin.

Tällä hetkellä Stensgaardin päivät täyttyvät pelien katsomisesta ja yhteistyöstä muun valmennustiimin kanssa. Huuhkajien joukkue syyskuun otteluihin julkaistaan keskiviikkona 27. elokuuta.

– Minun täytyy saada käsitys monista pelaajista. Olen katsellut paljon pelejä, jotta voin olla mukana auttamassa tulevan joukkueen valinnassa. Olen katsellut pelejä nyt enimmäkseen tietokoneelta, mutta toivottavasti pääsen pian seuraamaan pelaajia myös paikan päälle.

Edessä jännittävä syksy

Huuhkajien valmennusryhmässä toimimisen lisäksi Stensgaard tulee työskentelemään Suomessa valmentajakoulutusten parissa.

– Tein sitä jo Tanskassa, ja täällä tulen mentoroimaan suomalaisia valmentajia. Muiden valmentajien kanssa keskusteleminen auttaa myös minua. Toivottavasti pystyn auttamaan suomalaisia valmentajia kokemuksellani.

Päävalmentaja Friisin tavoin Stensgaard asuu Tanskassa, mutta matkustaa Suomeen tasaisin väliajoin. Suomalainen mielenlaatu on tehnyt vaikutuksen Stensgaardiin.

– Olen aiemmin käynyt Suomessa muutaman kerran lapsena ja sain myös silloin hyvän vaikutelman. Suomalaiset ovat kovia tekemään töitä, he ovat mukavia ja heillä on hyvät arvot. Se käsitys on vahvistunut keskusteluissani Jacobin ja liiton kanssa. Suomi haluaa ottaa seuraavan askeleen kansainvälisessä jalkapallossa – olen ylpeä, kun saan olla siinä mukana.

Stensgaard pääsee MM-karsintadebyytissään Puolassa heti isojen panosten otteluun. Seitsemän pistettä neljästä ottelusta kerännyt Suomi johtaa MM-karsintalohkoaan. Vasta kaksi ottelua pelannut Hollanti on toisena kuudella pisteellä. Kolmesta ottelusta kuusi pistettä kerännyt Puola on lohkon kolmannella sijalla.

Lohkovoittajat etenevät suoraan MM-lopputurnaukseen. Lohkokakkoset pelaavat neljästä jäljellä olevasta kisapaikasta jatkokarsinnoissa.

– Asetelmat ovat loistavat. On jännittävää, että karsintalohkon tilanne on täysin auki ja kaikki on omissa käsissämme. Odotan Norja- ja Puola-otteluita innolla.

Norja isännöi Suomea A-maaottelussa Oslossa Ullevaalilla torstaina 4. syyskuuta kello 19.00 Suomen aikaa. Sunnuntaina 7. syyskuuta Huuhkajat kohtaa Puolan tärkeässä MM-karsintaottelussa Chorzówissa Stadion Slaskilla kello 21.45 Suomen aikaa.

Sivuja: 1 ... 30 [31]

Siirry: