Siltanen efter chockuppgifterna: ”Jag skrattade åt det”STOCKHOLM. Matias Siltanen till Premier League för 225 miljoner?
Djurgårdens mittfältare tar de finska uppgifterna med ro.
- Jag skrattade åt det. Det är svårt att ta in, säger 18-åringen till Fotbollskanalen.
- Vi har inte fört diskussioner om de summorna, säger sportchefen Bosse Andersson.
Det var under tisdagen som den finska tidningen Iltalehti publicerade uppgifter om att flera Premier League-klubbar visar intresse för Matias Siltanen, 18, och att mittfältaren kan säljas för runt 225 miljoner svenska kronor.
Sedan tidigare är det bekräftat att Manchester City var ute efter Siltanen när han skrev på för Djurgården och nu kopplas han alltså återigen ihop med brittiska giganter.
Huvudpersonen ler stort när ämnet kommer på tal.
- Jag vet inte hur jag ska kommentera det. Jag visste ingenting om det. Speciellt inte priset. För mig var det mer bara en rolig grej, säger Siltanen.
Hur reagerade du när du läste om summan?
- Jag skrattade åt det, skulle jag säga. Jag visste inte om det alls och sen skickade min pappa en bild (på artikeln) och frågade: ”Ska du lämna?”. Då svarade jag bara: ”Ser så ut (enligt artikeln)”, svarar Siltanen och skrattar.
- Jag vet att det finns klubbar som har tittat på mina matcher och det är väl ganska väntat. Men det har inte lagts fram några erbjudanden. Jag vet att det finns mycket intresse från klubbar men så länge det inte är konkret så tänker jag inte på det.
Siltanen kan inte riktigt förstå att det spekuleras i ett värde runt 225 miljoner kronor.
- Ja, det är svårt att ta in. Speciellt eftersom det inte är så många spelare från Finland som sålts för stora summor. Det hade med stor marginal blivit den största transfern rörande en finsk spelare någonsin.
Det nuvarande rekordet innehas av Roman Eremenko, som såldes för 145 miljoner kronor 2011.
Vad gäller att flytta från Stockholm redan ett halvår efter att han anlände till Djurgården vet inte Siltanen hur han ska resonera.
- Det är en svår fråga. Jag har ingen anledning att lämna Djurgården. Jag är väldigt lycklig här och jag spelar mycket. Men självklart, om det dyker upp ett riktigt bra erbjudande så vet man aldrig vad som händer i fotboll. Det är svårt att lova saker.
- Men jag har den inställningen att det är dags för mig att tänka över saken först när det finns konkreta bud. Jag vet att det är väldigt långt mellan intresse och riktiga bud, säger Siltanen.
Djurgårdens sportchef Bosse Andersson tonar ner uppgifterna från Iltalehti.
- De måste ha pratat i Finland i sådana fall. Det är inget jag har hört. Däremot vet vi att det finns konkret intresse. Sen är det inte det där (summorna som det skrivits om) som vi fört diskussioner om, säger Andersson.
Sportchefen är dock inte förvånad över att det cirkulerar rykten runt Siltanen.
- Det är sådana tider. Det spekuleras. Media gillar att spekulera med siffror. Men de brukar inte stämma.
- Vi hade gärna suttit vid förhandlingsbordet om det var de där summorna som gällde. Det är en ganska konstig värld.Oavsett vad som händer med Siltanen är flera utländska spelare aktuella för en flytt bort från Djurgården i sommar. Det bekräftar Bosse Andersson för Fotbollskanalen.
https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/siltanen-efter-chockuppgifterna-jag-skrattade-at-det/?utm_source=twitter_fk&utm_medium=&utm_campaign=