Sitä voi pohtia onko vai eikö. Puolustaminen on kehittynyt ja keksinyt vastauksen lyhen maalipotkun puolustamiseen. Edelleen tuo konsepti on hyvä, jos prässi ei ole mallia maksimit. Ehdottomasti pitää olla variaatiot olemassa niin lyhyeen, kuin pitkään. Harvoin noita pitkiä huipullakaan täydellisesti haltuun otetaan, useamman pelaajan yhteen sovittuja juttuja
Vastaus on keksitty tosiaan siihen, miten valmentajat vastasivat tuohon uuteen ongelmaan maalipotkuun liittyvän säännön poistamisesta. Itse olen toki valmentanut tämän säännön muuttamisen jälkeen hyvin vähän, mutta en ole koskaan edes ollut tuon maalipotkun aloittamismallin puolella, jonka varmasti kaikki jalkapalloa vähänkään katsovat osaavat nykyään tunnistaa. Kehitys on kuitenkin kansallisella tasolla osastoa, jos vastustaja vetää maksimiprässillä maalipotkuissa kohti näitä kolmea alinta pelaajaa, niin silloin ei uskota pallollisen joukkueen olevan kovinkaan hyvä ja se pitää paikkansa. Seuraavaa kehitysvaihetta, jota ilmeisesti miesten huippufutiksessa näkee enemmän, ei olla saavutettu vaan vaihtoehto on päinvastainen: luovuttaa korkean prässin suhteen kokonaan. Nyt tässä huomautan, että näkemykseni ihan kärkipään naisfutiksesta Suomessa ei ole viime vuodelta tai parilta 100% varmistettua havainnollistusta, mutta alempien tasojen pelejä olen nähnyt sen verran, että verraten näihin en usko tasoeron olevan niin älyttömän valtava.
Mutta se todellinen ongelma löytyy sieltä, kun ei tiedetä uuden muutoksen myötä, mikä olisi paras ratkaisu ongelmaan. Tämä koitetaan ratkaisemalla kopioimalla jotain, mitä nähdään huippufutiksessa ja kun se samalla sattuu sopimaan hyvin tiettyjen muiden vallalla olevien ajatusten kanssa ja sitä viedään näin vahvasti eteenpäin kansallisella tasolla, päädytään tilanteeseen, jossa pelaajakehityskin on äärimmäisen polarisoitunutta ja vaihtoehdot loistavat poissaolollaan, koska niitä ei kyetä edes teknisesti suorittamaan. Ei kyse ole siitä, onnistuuko jokainen suoritus täydellisesti vai ei vai onko pelaajilla kyky tai edes mahdollisuus yrittää jotenkin toteuttaa vaihtoehtoja ja onko valmentajalla ymmärrystä tai halua niitä yrittää hyödyntää, jotta tämä voisi löytää parhaan mahdollisen todennäköisyyden voittaa ottelu.