FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
17.10.2025 klo 17:13:33 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumilla päivitys 27.5.25 klo 23-24. Lisäämme GA4:n sivustolle.

Yhteys ylläpitoon: [email protected]

Foorumilla päivitys 27.5.25 klo 23-24. Lisäämme GA4:n sivustolle

Sivuja: [1]

Kirjoittaja Aihe: 8v8 vaiheen ajatushautomo liittyen harjoitteluun ja pelaamiseen  (Luettu 3150 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
jarmal

Poissa Poissa

: 18.08.2025 klo 16:00:35

Tämän avauksen voi poistaa jos vastaava jo olemassa, itse en suoraan löytänyt. Ajatuksena on keskittyä 8v8 vaiheeseen, niin harjoittelun kuin pelaamisen näkökulmasta. 5v5 -> 8v8 hyppääminen oli meidän joukkueelle iso muutos ja jokaisen pelin / turnauksen jälkeen huomaa, että osa-alueita jotka vaatii huomiota on niin maan perkeleesti.

Keskustelun avauksena kysynkin mihin olette peleissä keskittyneet teidän valmennettavien joukkueiden kanssa eli mikä on ollut se ns. ydinjuttu mitä olette vaalineet? Osa-alueita 8v8 pelissä liittyy niin sijoittumiseen, pallonhallintaan, ylivoimien luomiseen yms. ja välistä tuntuu että jo sijoittumisen kanssa on omat haasteet. Viime aikoina olemme keskittyneet pallonhallintaan teemana niin treeneissä kuin peleissä ja olemme pitäneet keskiössä mm. erilaisia rondoja mutta tuntuu, että nämä asiat ei näy peleissä kuin yksittäisinä hetkinä, jonka jälkeen peli hajoaa ja aletaan puskemaan. Onko ajatuksia millä esimerkiksi pallonhallintaa saisi kehitettyä ja tuotua paremmin mukaan myös peleihin mm. erilaisin säännöin / rajoittein? Olemme myös peleissä pyrkineet säännöillä tuomaan tätä esiin eli pelaajien tulee pyrkiä ottaa vähintään 2 kosketusta palloon jolla on saatu jonkin verran ajatusta peliin.
Jortsukka

Poissa Poissa

Vastaus #1 : 18.08.2025 klo 18:26:13

Tämän avauksen voi poistaa jos vastaava jo olemassa, itse en suoraan löytänyt. Ajatuksena on keskittyä 8v8 vaiheeseen, niin harjoittelun kuin pelaamisen näkökulmasta. 5v5 -> 8v8 hyppääminen oli meidän joukkueelle iso muutos ja jokaisen pelin / turnauksen jälkeen huomaa, että osa-alueita jotka vaatii huomiota on niin maan perkeleesti.

Keskustelun avauksena kysynkin mihin olette peleissä keskittyneet teidän valmennettavien joukkueiden kanssa eli mikä on ollut se ns. ydinjuttu mitä olette vaalineet? Osa-alueita 8v8 pelissä liittyy niin sijoittumiseen, pallonhallintaan, ylivoimien luomiseen yms. ja välistä tuntuu että jo sijoittumisen kanssa on omat haasteet. Viime aikoina olemme keskittyneet pallonhallintaan teemana niin treeneissä kuin peleissä ja olemme pitäneet keskiössä mm. erilaisia rondoja mutta tuntuu, että nämä asiat ei näy peleissä kuin yksittäisinä hetkinä, jonka jälkeen peli hajoaa ja aletaan puskemaan. Onko ajatuksia millä esimerkiksi pallonhallintaa saisi kehitettyä ja tuotua paremmin mukaan myös peleihin mm. erilaisin säännöin / rajoittein? Olemme myös peleissä pyrkineet säännöillä tuomaan tätä esiin eli pelaajien tulee pyrkiä ottaa vähintään 2 kosketusta palloon jolla on saatu jonkin verran ajatusta peliin.

Useilla joukkueilla, en nyt siis tiedä sinun joukkueesta kuin mitä kirjoitat, ongelmana on se että hypätään liikaa liian pitkälle. Eli pelaajien osaaminen esim. teknisesti ei ole riittävällä tasolla tai yksilötasolla ei osata tukea pallollista ja aletaan jos keskittyä asioihin mitä ennen pitäisi alkaa osata asioita ensin.

Ensin siis tekisin joukkueessasi analyysin:

- Osaavatko minun pelaajat kuljettaa palloa sekä pienessä tilassa molemmilla ja aloilla että vahvemmalla jalalla tempokuljettaa
- Osaavatko minun pelaajat ottaa 1.kosketukset molemmilla jaloilla
- Osaavatko minun pelaajat juosta hyvin eri suuntiin/takaperin/etuperin jnejne.
- Osaavatko minun pelaajani syöttää palloa liikkuvasta pallosta
- Osaavatko minun pelaajani tukea pallollista riittävän nopeasti
- Osaavatko minun pelaajani puolustaa pallollista pelaajaa
- Osaavatko minun pelaajani vartioida pelaajaa/väliä

Tämän jälkeen voi sitten miettiä muita asioita. Pelin rakenteessa isoimmat asiat olisi saada hyökätessä kentän pinta-ala käyttöön-> tämä kuitenkin vaatii esim. tuen konsepteja ja teknisesti kykyä syöttää palloa laadukkaasti jotta siitä saa hyötyä.

Jos haluaa harjoitella esim. painopisteen muuttamista tai koko kentän käyttöä, niin helppona pelinä pelaa esim. 7vs7 loppupelin missä kentän jakaa pystysuunnassa kolmeen kaistaan. Kun hyökkäävällä joukkueella pallo on laitakaistalla, niin toisella laitakaistalla ei saa olla puolustavia pelaajia.

Tärkeää ymmärtää että pelin rakenne on tärkeää siihen pisteeseen saakka 8vs8 että se palvelee pelaajakehitystä, mutta sen ei pidä olla ns. ohjaava tekijä.
Gullit88

Poissa Poissa

Vastaus #2 : 18.08.2025 klo 19:02:26

Komppaan tietysti täysin Jortsukan näkemystä ylempänä yksilötaidosta pallon kanssa ja ilman.

Mutta jos puhutaan joukkuepelaamisesta niin pelin vaiheisiin sidotut pelit ovat minun kokemuksella toimineet erittäin hyvin. Varsinkin ns. avauspeli (esim. 3v4+mv pallonhallinta alkaen maalipotkusta, prässäävä joukkue pyrkii maalintekoon nopeasti riistosta). Ongelma näissä vaan on, että ne meinaa olla liian isoja, jolloin sitten ne yksilötaidot ei saa tarvitsemaansa huomiota. Silti näissä pallonhallintapeli on sidottu suoraan pelin kontekstiin, joten kokemukseni mukaan ainakin siirtovaikutus on suurempi, kuin geneerisissä rondoissa jne.
jarmal

Poissa Poissa

Vastaus #3 : 19.08.2025 klo 08:28:43

Useilla joukkueilla, en nyt siis tiedä sinun joukkueesta kuin mitä kirjoitat, ongelmana on se että hypätään liikaa liian pitkälle. Eli pelaajien osaaminen esim. teknisesti ei ole riittävällä tasolla tai yksilötasolla ei osata tukea pallollista ja aletaan jos keskittyä asioihin mitä ennen pitäisi alkaa osata asioita ensin.

- Osaavatko minun pelaajat kuljettaa palloa sekä pienessä tilassa molemmilla ja aloilla että vahvemmalla jalalla tempokuljettaa

Tämän jälkeen voi sitten miettiä muita asioita. Pelin rakenteessa isoimmat asiat olisi saada hyökätessä kentän pinta-ala käyttöön-> tämä kuitenkin vaatii esim. tuen konsepteja ja teknisesti kykyä syöttää palloa laadukkaasti jotta siitä saa hyötyä.

Jos haluaa harjoitella esim. painopisteen muuttamista tai koko kentän käyttöä, niin helppona pelinä pelaa esim. 7vs7 loppupelin missä kentän jakaa pystysuunnassa kolmeen kaistaan. Kun hyökkäävällä joukkueella pallo on laitakaistalla, niin toisella laitakaistalla ei saa olla puolustavia pelaajia.

Tärkeää ymmärtää että pelin rakenne on tärkeää siihen pisteeseen saakka 8vs8 että se palvelee pelaajakehitystä, mutta sen ei pidä olla ns. ohjaava tekijä.

Kiitos hyvistä nostoista. Listauksesta, jonka postasit niin voisin sanoa että kolme ensimmäistä on kunnossa, mutta siitä eteenpäin alkaa tulemaan haasteita. Meidän joukkueessa on vajaa 50 pelaajaa ja tasoerot joukkueen sisällä on "kohtuullisen" suuret. Jos jätetään ihan top3 pois, niin noin 20 poikaa on hyvällä teknisellä tasolla toki vahvuuksissa on eroa. Kun pohdin asiaa, niin varmasti yhdeksi isoksi haasteeksi muodostuu ihan perus syöttämisen laadulliset tekijät. Tämä asettaa jo yksistään haasteen pelille ja kuinka joukkue pystyy palloa kontrolloimaan.

Kysymys vielä tuosta loppupelistä eri variaatioista niihin, niin oletteko kuinka vapaana ne yleensä pitäneet vai pyrittekö tuomaan sääntöjä / rajoituksia mukaan? Esimerkiksi tuo kaistojen käyttäminen, niin oletteko tuoneet sääntöjä esimerkiksi että pelin rakentamisen aikana tulisi pallo pystyä pelaamaan vähintään kerran keskikentän kautta laitaan jos esimerkiksi halutaan pelin rakentuvan mv/toppari -> kk - lauturi kombinaatiolla tai jos tätä halutaan painottaa rakentamisessa?

Kiitos myös Gullit88:lle kommenteista. Tuon mainitsemasi pelikontekstiin liimaaminen on tärkeää ja pitäisi varmasti pyrkiä sitä vielä enemmän vaalimaan. Mainitsemasi avauspeliin liittyvä harjoitus tulee ehdottomasti työkalupakkiin.
Jortsukka

Poissa Poissa

Vastaus #4 : 19.08.2025 klo 09:30:10

Kysymys vielä tuosta loppupelistä eri variaatioista niihin, niin oletteko kuinka vapaana ne yleensä pitäneet vai pyrittekö tuomaan sääntöjä / rajoituksia mukaan? Esimerkiksi tuo kaistojen käyttäminen, niin oletteko tuoneet sääntöjä esimerkiksi että pelin rakentamisen aikana tulisi pallo pystyä pelaamaan vähintään kerran keskikentän kautta laitaan jos esimerkiksi halutaan pelin rakentuvan mv/toppari -> kk - lauturi kombinaatiolla tai jos tätä halutaan painottaa rakentamisessa?

Mitä enemmän peliin laitetaan sääntöjä hyökkäävälle joukkueelle sitä enemmän se ohjaa pelaamaan väkisin tietyllä tavalla. Otetaan nyt esimerkki tuosta. Kuvitteellisesti pelataan vaikka 2-3-2 vs 2-3-2 muodot ja pallo avataan oikealle topparille. Vastustajan laituri lähtee ryntäämään kohti topparia, topparin on helppo ohittaa prässi syöttämällä vapaalle laiturille. Nyt laiturilla olisi laita auki, mutta säännön mukaan hänen pitää syöttää pallo keskelle jotta saadaan edetä. Tämähän ei ole yhtään pelin logiikoiden mukainen, ainakaan minun maailmassani. Tämän takia pyrkisin aina luomaan säännöt niin että ne ohjaavat enemmän joukkuetta jota ei koutsata kuin sitä jota koutsataan. Omassa esimerkissäni missä on kaistat säännöt pakottavat puolustamaan todella tiivisti, mikä kuitenkin on pelin logiikan mukainen toiminta. Kun puolustava joukkue ns. ylitiivistää toiselle puolelle niin yleensä tila on toisella puolella-> voimme harjoitella miten luomme tilan painottomalle puolelle ja miten pääsemme sinne. Onko mahdollista edetä kk kautta, kärjen tiputuksen, topparin vai sitten alempaa mv kautta. Kuitenkin peli pysyy sellaisena että pelaajat eivät vain säännön takia hae tiettyä tapaa pelata.

Mitä enemmän sääntö pakottaa pelaajat toimimaan jotenkin ilman että peli "kutsuu" siihen niin lapset tekevät asian vain säännön takia. Tottakai he ymmärtävät kun valmentaja kysyy että "miksi olisi hyvä pelata eri kaistojen kautta", mutta sitten jos sääntö pakottaa siihen niin oppimisen mahdollisuus on pienempi kuin jos se tulisi pelin kutsumisen kautta.

Käyttäisin kuitenkin Horst Weinin legendaarisia neljän/kuuden porttimaalin pelejä pienemmissä peleissä kun pelataan 3vs3/2vs2/1vs1 opettamaan havainnointia, niissähän ei pakoteta pelaamaan tietyllä tavalla, mutta kun maali halutaan tehdä pitää havainnoida missä on se vapaa maali-> hyvä opetuspeli siihen että havainnoit missä tyhjä tila.

Loppupelissä kuitenkaan en siis käyttäisi liian suljettuja sääntöjä ohjaamaan pallollista peliä(ts. vaikka tuo pakko syöttää jonkun kautta), kuin silloin jos haluamme harjoitella jotain tiettyä asiaa puolustamisessa.

edit: tämä toki oma mielipide ja omassa opetuksessa pelaajilla on aika isot vapaudet. Olen aikanaan kyllä pelannut esim. peliä jossa oli portit keskellä kenttää mistä piti edetä, mutta se söi täysin pelin pelinomaisuuden ja sen jälkeen koittanut miettiä että kun pelataan ns. vapaata peliä, niin jos luon säännöt ne eivät riko pelin periaatteita.

edit2: Ja jos haluaisin nyt erityisesti opetella esim. kaistan vaihtamista pakotetulla säännöllä, niin sen sitten tekisin ns. opetuspelissä eli esim. 3vs3+päädyt peli jossa syöttäminen olisi sallittua vain toiselle kaistalle-> opetellaan luomaan diagonaali ja hyödyntämään sitä
« Viimeksi muokattu: 19.08.2025 klo 09:36:45 kirjoittanut Jortsukka »
Jääpoiju

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: I L V E S

Vastaus #5 : 19.08.2025 klo 10:34:13

Aika monella on varmasti tilanne se, että harjoitusryhmän parhailla jo nämä onnistuu:

Sitten suurimmalla osalla toteutuu osa, mutta ei kaikkia. Ja vielä osa harjoitusryhmästä on sellaisia, joissa jokaiseen kohtaan voi vastata ei.

Miten tällaista ryhmää voi harjoituttaa ja peluuttaa siten, että parhaimmatkin kehittyisivät ja oppisivat uutta, suurin osa kehittyisi ja oppisi uutta, mutta myös ns. jämäeräkin voisi osallistua?

Tämä toteutuu isommassa ikäluokassa harrasteryhmässä.

Jos vetää tekniikkaa ja fyysisiä ominaisuuksia, niin eihän ne lapset jaksa ja keskittyminen menee, ja sitten pelleillään. Toisaalta, kun on pelinomaisia tilanteita harjoittelussa, niin noin kolmannes ei edes ymmärrä ohjeita vaikka miten monta kertaa selittää ja he näkevät kun joukkuekaverit tekevät oikein.

Minkähänlaisia juttuja olisi olemassa, että sekava joukko pelaajia sekavalla mielenkiinnolla pysyisi kasassa, ja onnistuisi myös kaikkien omantasoinen kehitys?

Missä vaiheessa, tai onko vaaraa jos tässä vaiheessa jo, kertoo myös pelitreeneissä ja peleissä asioita kuten tilan tekeminen toiselle, liikkuminen linjojen väleissä yms. shakkimaista lähestymistä. Siis sellaisia "hetkinen, jos nyt tässä kulmatilanteessa siirryn boksin rajalta etutolpalle, vedän mukanani tämän yhden vastustajan, jolloin kulmalta aukeaa syöttölinja boksin rajan luona olevalle keskikenttäpelaajalle". Shakkitermein vaikkapa paljastusshakki siis.

Tai peliä eteenpäin lukien => liikun tässä samassa linjassa kuin tuo meidän laituri, vaikka olen nyt syöttövarjossa prässin takana, niin laiturin saadessa pallon, hänellä on syöttölinja minulle ja pääsemme etenemään yhdessä.

Nämä kaikki siis sillä tavalla, että "huomaatko, että jos teet näin, niin tapahtuu näin", eikä mitään yleistä luentoa tai pelin keskeyttämisiä.
« Viimeksi muokattu: 19.08.2025 klo 10:59:45 kirjoittanut Jääpoiju »
jarmal

Poissa Poissa

Vastaus #6 : 20.08.2025 klo 08:24:11

Sitten suurimmalla osalla toteutuu osa, mutta ei kaikkia. Ja vielä osa harjoitusryhmästä on sellaisia, joissa jokaiseen kohtaan voi vastata ei.

Miten tällaista ryhmää voi harjoituttaa ja peluuttaa siten, että parhaimmatkin kehittyisivät ja oppisivat uutta, suurin osa kehittyisi ja oppisi uutta, mutta myös ns. jämäeräkin voisi osallistua?

Miten meillä toteutettu, niin aika raakasti tasoryhmiin harjoituksissa. Vaikka tehdään samoja rasteja per tasoryhmä, niin hyvänä asiana on, että ykköskorin kavereilta voi vaatia hieman enemmän sekä tuoda haastavampia elementtejä osaksi harjoitusta. Tämä vaatii tietysti myös valmentajalta pelisilmää eli kun valmentajalla on treeneissä vedossa enemmän pelanneita kavereita, niin pitää osata räätälöidä harjoituksen elementtejä vaikka itse harjoitus/rasti olisi teemaltaan sama kaikille tasoryhmille. Harjoituksissa myös loppupelit tehdään tasoryhmissä jolla ainakin pyritään siihen, että jokaiselle tulisi onnistumisia eikä kukaan pääse ns. liian helpolla.

Mitä tulee sarjapeleihin, niin niissä on menty pääsääntöisesti sekajoukkueilla. Niissä nämä enemmän pelanneet joutuvat ottamaan isompaa roolia, mutta toki samalla vähemmän pelanneet kaverit pääsevät näkemään ja oppimaan (vaikka usein onkin seisoskelua ja osallistuminen peliin on vähän niin ja näin).

Usein huomaa, että kärkikavereilla pysyy kiinnostus treeneihin ja harjoitteisiin on se kyse millaisesta tahansa, koska he haluavat oppia ja kehittyä. Vähemmän pelanneiden tai kavereiden jotka olleet pidempään, mutta ei vaan nappaa, niin asia on haastavampaa. Itse olen jo tietyllä tapaa luovuttanut muutaman kanssa eli turha laittaa myöskään valmentajana panosta kavereihin jos eivät ole selvästikkään kiinnostuneita ja treenit on vain pakollinen tapahtumakerta jotta saa palkinnon kotona esim. pelipäivän.
Valonheitin

Paikalla Paikalla

Vastaus #7 : 20.08.2025 klo 09:01:12

Me käytettiin ABC-jaottelua kiertävillä rasteilla. Näin oli helppo ryhmien kierron yhteydessä nopeasti muokata alueen kokoa tai muuten hieman helpottaa/vaikeuttaa harjoitetta. Muutenkin pidin kolmen ryhmän käyttöä hyvänä (sopi tietenkin meidän pelaajamäärin hyvin), koska näin pystyttiin myös tekemään harjoituksissa hieman rotaatiota, ilman että siitä tuli isompaa numeroa. Tietyt pelaajat olivat aina A tai C, mutta muuten liikettä tapahtui paljonkin siten, että osa iikkui C:n ja B:n välillä ja osa A:n ja B:n välillä. Mutta ei koskaan suoraan A:n ja C:n välillä.
rivers

Poissa Poissa

Vastaus #8 : 23.09.2025 klo 13:05:19

Jortsukan mainitsema 3v3+2 kaistoilla on kyllä auttanut meidän tyttöjä tosi paljon vrt ilman kaistoja vastaavaan pelaaminen. En tiä onko sattumaa, mutta aika nopeakin parannus havainnoissa ja yhteispelissä noiden myötä kun sitä hakattu tässä tovi.
Jortsukka

Poissa Poissa

Vastaus #9 : 24.09.2025 klo 10:40:47

Jortsukan mainitsema 3v3+2 kaistoilla on kyllä auttanut meidän tyttöjä tosi paljon vrt ilman kaistoja vastaavaan pelaaminen. En tiä onko sattumaa, mutta aika nopeakin parannus havainnoissa ja yhteispelissä noiden myötä kun sitä hakattu tässä tovi.

Hienoa kuulla! Tuossahan tulee hyvin ainakin se toiminti(diagonaalin luominen ja sen hyödyntäminen) joka sitten voi siirtyä peliin. Ei toki mikään "avain onneen" koskaan että harjoitteessa toimii joku, jotta se siirtyisi peliin, mutta mukavaa kuulla että kerrankin noin nopeasti vielä siirtovaikutusta. Tämän takia tärkeää että säännöt olisivat pelinomaisia, mutta silti ohjaisivat kohti haluttuja toimintoja.
rivers

Poissa Poissa

Vastaus #10 : 26.09.2025 klo 10:11:50

8v8 pelaamisesta. Me ollaan nyt T11 kausi vedetty kilpatasolla 10 pelaajan rostereilla. Toisinaan 1 vaihturilla ja pari kertaa 3 vaihturilla. Yleensä kuitenkin 2 vaihtopelaajaa. Todennäköisesti kilpatasolla pärjääviä on T12 kaudella enemmän ja pelit muuttuvat 2x35 min mittaisiksi. Katsoin että  aika moni T12 jengi on vetänyt 70 min matseja 12 pelaajan rostereilla. Jotkut jopa isommilla.

Onko jotain parhaita käytäntöjä peluuttamiseen jos olette 4 vaihtopelaajalla painaneet? Tuo kahden rotaatio on valmentajalle helppo ja pelaajat saa paljon peliaikaa. Tavallaan arveluttaa mennä 4 penkkiveikoilla peleihin, mutta toisaalta pelaajien kotiin jättäminenkin on ankeaa ja jos tuon saisi toimimaan niin miksipä ei.
Gambinamiäs

Poissa Poissa

Vastaus #11 : 26.09.2025 klo 10:40:11

P10 kilpa, haaste ja harraste on menty 2x30min piirisarjat ja 4x20-30min turnaukset aina kymmenellä pelaajalla. Välillä harraste- ja haastetasolla menty yhdellätoista, mutta kun esim puolustajat pystyy pelaamaan koko pelin ilman vaihtoja, niin alkaa jo jengi kyllästymään ja tähän vuodenaikaan palelemaan vaihdossa. Heikompia vastustajia vastaan olisi mieluiten vain yksi vaihtopelaaja, jota kierrättää laidalla ja kärjessä ja pakit ja kk keskusta pelaisi alusta loppuun koko 60min. Tiedä sitten miten tuo pidempi peliaika vaikuttaa, mutta oman näkemys on että kunnon osalta pitäisi koko ajan vaatia enemmän. Osa haasteen/harrasteen kundeista saattoi keväällä jo 10min kohdalla pyytää vaihtoa, nyt olen pitänyt ne niin pitkään pakkeina, että 30min menee kerralla. Ja sitten se toinen puoliaika. Kun se menee, niin vasta sitten ylempiä rooleja.
Jortsukka

Poissa Poissa

Vastaus #12 : 26.09.2025 klo 10:40:31

8v8 pelaamisesta. Me ollaan nyt T11 kausi vedetty kilpatasolla 10 pelaajan rostereilla. Toisinaan 1 vaihturilla ja pari kertaa 3 vaihturilla. Yleensä kuitenkin 2 vaihtopelaajaa. Todennäköisesti kilpatasolla pärjääviä on T12 kaudella enemmän ja pelit muuttuvat 2x35 min mittaisiksi. Katsoin että  aika moni T12 jengi on vetänyt 70 min matseja 12 pelaajan rostereilla. Jotkut jopa isommilla.

Onko jotain parhaita käytäntöjä peluuttamiseen jos olette 4 vaihtopelaajalla painaneet? Tuo kahden rotaatio on valmentajalle helppo ja pelaajat saa paljon peliaikaa. Tavallaan arveluttaa mennä 4 penkkiveikoilla peleihin, mutta toisaalta pelaajien kotiin jättäminenkin on ankeaa ja jos tuon saisi toimimaan niin miksipä ei.

Jos on mahdollista niin pelaisin kyllä niin että 11 maksimissaan ja sitten "loput vaihtopelaajat" pelaisi muissa peleissä viikolla. Jos teillä on useampi taso vaan missä pelata. Sitten vaan kierrättää pelaajia jotka käy pelaamassa sitä korkeinta tasoa, jotta kaikki saa kovempia pelejä myös. Samalla siis ne joiden vastuu ehkä siellä kilvassa on pienempi tai onnistumisia tulee vähemmän voisi saada isomman roolin astetta helpommissa peleissä. Optimaalinen 8vs8 kyllä on 10 pelaajaa. 12 on jo vähän liikaa. Miten tuota peluuttaisin noissa pidemmissä peleissä. Varmaankin niin että vaihtaisin ekan jakson puolessa välissä, toisen kerran puoliajalla ja vielä toisen puoliajan puolessa välissä. Pelaajat saavat pelata putkeen pidemmät ajat ja sitten kuitenkaan ei liian pitkään tarvitse odotella vaihdossa vuoroaan.
rivers

Poissa Poissa

Vastaus #13 : 26.09.2025 klo 11:33:57

Juu se on ajatus että toisella tasolla saadaan myös helpompia pelejä. Tai tavallaan helpompia. Hankalia nekin on kun joukkuekaverit ei ole yhtä hyviä. Mutta ehdottomasti kehittäviä.

Kyllä sillä 11 aattelin lähtökohtaisesti vetää ja 12 tuntuu liioittelulta. Mietin vaan onko tässä joku nerokas systeemi mitä nuo Epsit ja muut käyttää kun pyörittävät noin isoilla rostereilla.

Olikohan paras eräällä pienemmällä seuralla kun oli vaihdossa 6 vai jopa 7 pelaajaa. Vaikutti kyllä ihan kreisiltä ja siinä ei paljoa peliaikaa tule per peluri.
Jortsukka

Poissa Poissa

Vastaus #14 : 26.09.2025 klo 11:35:24

Juu se on ajatus että toisella tasolla saadaan myös helpompia pelejä. Tai tavallaan helpompia. Hankalia nekin on kun joukkuekaverit ei ole yhtä hyviä. Mutta ehdottomasti kehittäviä.

Kyllä sillä 11 aattelin lähtökohtaisesti vetää ja 12 tuntuu liioittelulta. Mietin vaan onko tässä joku nerokas systeemi mitä nuo Epsit ja muut käyttää kun pyörittävät noin isoilla rostereilla.

Olikohan paras eräällä pienemmällä seuralla kun oli vaihdossa 6 vai jopa 7 pelaajaa. Vaikutti kyllä ihan kreisiltä ja siinä ei paljoa peliaikaa tule per peluri.

Uskoisin että syynä on vain klassinen "ei tuu paha mieli kun ei pääse kovimpiin peleihin" taustalla näissä.
Jaakob

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: S

Vastaus #15 : 26.09.2025 klo 12:41:06

Uskoisin että syynä on vain klassinen "ei tuu paha mieli kun ei pääse kovimpiin peleihin" taustalla näissä.

Tai sitten siinä on sen pienen seuran koko pelaajisto
rivers

Poissa Poissa

Vastaus #16 : 26.09.2025 klo 12:46:30

Tai sitten siinä on sen pienen seuran koko pelaajisto

Enempi tsekkailin näitä EPS, GrIFK, PPJ. Myös RCDE aika isolla kokoonpanolla peleissä toisinaan.
Nigel Kugelschfeir

Paikalla Paikalla

Vastaus #17 : 26.09.2025 klo 13:00:48

Eiköhän sinnä yritetä vain maksimoida sen hetkinen tulos kentällä. Yksilökehityksen kannalta on parempi pelata pienellä ryhmällä kun se valmistaa niihin peleihin kun sinne vaihtoon ei pääse.
Jääpoiju

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: I L V E S

Vastaus #18 : 26.09.2025 klo 13:47:41

Eiköhän sinnä yritetä vain maksimoida sen hetkinen tulos kentällä. Yksilökehityksen kannalta on parempi pelata pienellä ryhmällä kun se valmistaa niihin peleihin kun sinne vaihtoon ei pääse.

Meillä on tosin käynyt useamminkin niin, että parikin pelaajaa loukkaantuu, jolloin ei ole kentälle heittää enää ketään, vaikka aluksi oli pari vaihtopelaajaa. Parhaimmillaan vedetty vajaalla loppu.

Nämä tosin olleet sellaisia, joissa vastustaja on ns. paskonut meidän pelaajia, joten osa "loukkaantumisista" voi olla sitä, että ei halua mennä kentälle kun on jo saanut liikaa osumaa.

Peliajan kannalta riittää 1-2 vaihtopelaajaa, mutta loukkaantumisten vuoksi 3-4 voisi olla myös hyvä.

Samoin, jos turpaan tulee niin, että tukka lähtee päästä, niin yhden pelaajan lisää kentälle heittäessä jää vielä pari pelaajaa vaihtoonkin.
Hegetsu

Poissa Poissa

Vastaus #19 : 29.09.2025 klo 06:29:56

8v8 loppuvaiheessa kannattaa alkaa miettimään tulevaa 11v11 maailmaa varsinkin jos kilpa- ja haaste (ja haaste/harraste) ryhmien ero kasvanut suureksi eli kilpa pelaa vaikka piirisarjassa ykköstä (varsinkin jos vielä nykyisinkin ykkösessä ja liigassa 11v11 alkaa vuotta aikaisemmin kuin muilla tasoilla) ja haaste on kolmosessa ja harraste harrastaa vaikka nelosessa ja vitosessa. Jos kilpa vetänyt 10 pelaajan ryhmällä niin sitten kun tarvittaisiin 11v11 kohdassa 16-17 pelaajan rinki niin niitä ei aina kovin helposti löydä omasta haasteesta ja vastaavasti jos sieltä nappaat puolet pois niin jäljelle jäävien tyytyväisyys ei aina ihan tapissa.

Sivuja: [1]

Siirry: