shots
Paikalla
Suosikkijoukkue: #ruotsifutis #GIFSundsvall
|
 |
Vastaus #25 : 04.01.2026 klo 19:59:06 |
|
Takkula tuskin maksaisi sen enempää kuin Thelin tai Moen. Nämä ovat tottuneet saamaan työstään palkkaa ja Takkula on toistaiseksi tienannut jopa kolmet verkkarit. Thelinin liksa Aberdeenissa oli puolen miljoonan £:n luokkaa.
Ilmeisesti viittaa kuitenkin sopimuksenalaiseen Rantaseen, josta tuskin HJK ihan ilmaiseksi haluaisi luopua a) koska ovat itse hänestä maksaneet b) HJK joutuisi itse ihan helvetin kusiseen tilanteeseen.
|
|
|
|
|
erno
Poissa
Suosikkijoukkue: RMA, Dortmund, City, United, Chelski, Bayern, Arsu
|
 |
Vastaus #26 : 04.01.2026 klo 20:14:48 |
|
Joo, niin piti kirjoittaa. Rantasella on suuruusluokkaa puolen milsin optio ulkomaille. En toki tiedä voiko tuota laukoa ennen ekan kauden alkua.
|
|
|
|
|
shots
Paikalla
|
 |
Vastaus #27 : 09.01.2026 klo 19:23:08 |
|
|
|
|
|
|
shots
Paikalla
|
 |
Vastaus #28 : 13.01.2026 klo 20:05:59 |
|
AIK:n päävalmentajan rekry on loppusuoralla ja 2-3 nimeä on vielä mukana kuvioissa. Miika Takkulas tränarjakt: ”Inte många alternativ kvar”Miika Takkula kastades rakt in i AIK:s tränarjakt. Han vet precis vad han letar efter. – AIK är en klubb som vill spela som en storklubb och kontrollera alla faser av spelet, säger rekryteringschefen. AIK:s nya rekryteringschef, Miika Takkula, är på plats och i gång med sitt arbete. Det råder inga som helst tvivel kring var han ska inleda. – Det första jag ska göra är att rekrytera en ny tränare. Det är det allra första, säger finländaren. Han berättar att processen är i gång, och har varit i gång ett tag. Mycket tack vare strategichefen Jeremy Steele, som tog på sig rekryteringsrollen innan dess att Takkula anslöt till klubben. – Jeremy Steele har byggt upp en extremt bra grund att stå på. Strategiarbetet har varit klart och strukturerat. Sättet vi startat upp säsongen på – alla grupper och avdelningar har varit i linje med varandra. Vi har alla förutsättningar att utvecklas härifrån, säger Takkula. – Jag var helt redo att köra på direkt, från första dagen. Jag är så tacksam för det. ”AIK är en klubb som vill spela som en storklubb” Just nu befinner sig AIK i den ”sista fasen” i sin tränarrekrytering. Fredrik Söderberg sa i Fotbollsmorgon, under måndagen, att urvalet i nuläget inte är större än tre namn. – Sista fasen innebär att det är nära, så klart, det är inte många alternativ kvar, om jag säger så. Det är det jag kan säga just nu. Jag skulle vilja säga ett exakt datum, men det vore inte rätt. Takkula förklarar att visionen är klar. Att de vet precis vad de letar efter. – Vi vill kontrollera varje fas av spelet. Om du kollar på de framgångsrika lagen i topp fem-ligorna är det så de spelar. De har kontroll både med och utan bollen. Det är svårt att förklara mer detaljerat än så. Men det är det här vi siktar på och vi har tydliga sätt att mäta det på. Han lägger till. – Det finns en poäng i att lämna lite rum för den nya tränaren att prata mer specifikt om spelstilen. Det alla är är med på är att AIK är en klubb som vill spela som en storklubb och kontrollera alla faser av spelet. ”Vi har en tydlig plan” Kan det vara så att en ny tränare är på plats när ni möter Degerfors på lördag? – Jag kan inte kommentera det. Jag förstår att frågan kommer. Att många undrar det. Det är en stor sak, och helt förståeligt att folk vill veta. Vet du själv när en ny tränare ansluter? – Vi har en plan. Vi har en tydlig plan. https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/miika-takkulas-tranarjakt-inte-manga-alternativ-kvar/
|
|
|
|
|
Interturku
Poissa
|
 |
Vastaus #29 : 13.01.2026 klo 20:25:17 |
|
Olisipa Riveiro.
|
|
|
|
|
|
|
shots
Paikalla
|
 |
Vastaus #31 : eilen kello 12:23:08 |
|
Så vill Miika Takkula förändra AIK: ”Ska byggas långsiktigt”
Miika Takkula är yngst av tio syskon, spelar piano och lagar mat.
Det är han som ska bygga om AIK.
Vi tar allt från början.
Bodde på arenan: ”En minut till jobbet”
Packade väskan och stack: ”Jobbade på lager”
Kopplingen till Bajen-toppen: ”Känner varandra”
Framgångsreceptet: ”Därför jag lyckats”
AIK:s framtid: ”Inte optimalt – processen är i gång”
– Fotboll var min första kärlek. Jag började spela när jag var fem år gammal. Sen dess har fotbollen styrt alla mina beslut. Först som spelare, sedan som akademitränare, därefter sportchef, och nu som rekryteringschef.
Det är AIK:s nya rekryteringschef Miika Takkula som pratar. På engelska.
– Jag jobbar på min svenska. Den kommer att bli bättre. Jag hoppas att jag kommer kunna klara mig på svenska om fyra-fem månader.
Redan som 23-åring tvingades han ge upp sin dröm om att bli en internationell toppspelare.
– Jag var en ganska medelmåttig fotbollsspelare, konstaterar han.
Men det var inte den insikten som fick honom att lägga av. Efter sisådär hundra matcher i Finlands svar på superettan sa kroppen ifrån.
– Jag hade en allvarlig ryggskada. De sista tre åren spelade jag med mycket smärta. Det var anledningen.
Det var svårt för honom att förlika sig med tanken. Miika Takkula var ju fotbollsspelare. Utan fotbollsspelandet, vem var han då?
– Det var svårt att hantera eftersom min identitet var helt byggd kring att vara fotbollsspelare. Jag kände att jag behövde hitta något nytt.
Sagt och gjort.
Utan varken boende eller några riktiga planer packade han sin väska och flyttade från tryggheten hemma i Uleåborg till osäkerheten i huvudstaden Helsingfors.
– Jag flyttade bara. Sen jobbade jag några månader på ett lager.
”Klubbens mest framgångsrika period någonsin” Under åren som spelare knöt han kontakter som han i Helsingfors fick anledning att nyttja. Särskilt nära kom han Sakari Mattila – tidigare finsk landslagman med meriter från bland annat Premier League-klubben Fulham.
– Han fick ett proffskontrakt med HJK Helsingfors, och vi bestämde oss för att dela lägenhet.
Det var han som pushade Takkula till att söka jobb inom fotbollen. Av HJK fick han en andra chans.
– Jag gick till kontoret, knackade på dörren och frågade om det fanns någon ledig tränartjänst.
Det gjorde det. Takkula blev assisterande tränare för att U12-lag.
Därifrån tog karriären fart på riktigt. Under sina 16 år i klubben jobbade han sig uppåt. Akademitränare, tränarchef, akademichef, utvecklingschef och till slut sportchef.
– Vi hade klubbens mest framgångsrika period någonsin – fyra ligatitlar i rad och tre raka gruppspel i Europa.
Kopplingen till von Heijne: ”Känner varandra” Till slut lämnade han huvudstadsklubben för Ilves i Tammerfors. Där har han sportchefat under de senaste två åren.
Vid årsskiftet bytte han Ilves mot AIK och blev Finlands första sportchefexport någonsin.
– Det har alltid varit ett mål för mig. Det är mixade känslor. Å ena sidan är jag väldigt stolt. Men jag kände direkt att jag måste övertyga, både andra och mig själv. Jag har inte åstadkommit någonting här än.
Datadrivet arbete har kommit att känneteckna honom. Inspirationen kommer från runtom i hela Europa. Och från Årsta. Under tiden i Ilves hade Takkula kontakt med Hammarbys tekniska chef Adrian von Heijne.
– Vi känner varandra. Jag har gjort många klubbesök i Norden och Europa, bland annat i Genk, Club Brugge, Köpenhamn, Bodö/Glimt och Hammarby. Jag är väldigt nyfiken på hur andra klubbar arbetar.
AIK-planen: ”Bättre balans i truppen” Arbetet i AIK inleds med en tränarjakt. Hans plan är tydlig. Han vet precis vad han vill att AIK ska bli – och vad som ska komma att känneteckna hans upplaga av Gnaget.
Det första är att AIK, med sin nya tränare, kommer att spela en mer kontrollerad och dominant fotboll. Både med och utan bollen.
Det andra är att optimera truppen och åldersstrukturen.
– Med fler unga prestationsspelare under 24 år och en bättre balans i truppen. Målet är att bygga ett hållbart lag som inte faller samman om en eller två spelare säljs. Klubben ska byggas långsiktigt, men med tydliga ambitioner, säger han.
Samtidigt som tränarjakten pågår jagar rekryteringschefen nya spelare. Och reder ut vilka befintliga som kan säljas.
– Vi måste göra både och samtidigt – och det påverkar. En spelares beslut kan påverkas av att tränaren inte är på plats. Men samtidigt, det är tydligt vilken typ av fotboll AIK vill spela. Nu bygger jag upp en större kunskap om vilka spelare som redan finns i klubben. Sen vilka spelare vi behöver. Det är inte optimalt, med processen är i gång, säger han.
Bodde på matcharenan: ”Jobbar mycket” Takkula trivs bra i Solna, där han bor. Att bo nära träningsplanen och matcharenan är viktigt för honom. Det gjorde han i både Helsingfors som Tammerfors också.
– I Ilves bodde jag på matcharenan. Det var en modern stadion, så det fanns en lägenhet. Jag hade en minut till jobbet.
Vid sidan av fotbollen har 42-åringen intressen som inte rimmar med det som vanligtvis förknippas med fotbollsarbetare.
– Jag jobbar mycket, men på senare tid har jag börjat intressera mig för matlagning. Det är avslappnande efter långa dagar. Jag spelar också piano.
Det är klassisk musik som lockar när han sätter sig vid sitt elpiano och klinkar.
Han tror att det är familjen som lagt grunden för hans sofistikerade hobbys.
Miika Takkula har fem bröder och fyra systrar. Alla äldre än honom.
– Vi är nästan ett helt fotbollslag tillsammans.
En syster är violinist. En av hans bröder var ”en framstående cellist” som spelade i Odenses orkester i Danmark. En annan broder var politiker i EU-parlamentet och bodde i Bryssel i tio år.
– Jag har alltid varit intresserad av konst och kultur. När jag reser vill jag se museer och läsa på om till exempel Picasso.
Så fokus på fotboll, piano och matlagning?
– Ja, det kan vara förklaringen till att jag har lyckats.
Orden från föräldrarna: ”Kräver ett jävla arbete” Det allsvenska övergångsfönstret öppnar i slutet på januari. Om en vecka åker laget till Spanien för träningsläget.
Miika Takkula har hela sin AIK-karriär framför sig.
Han minns orden från sina föräldrar.
– Följ dina drömmar, men förstå att det kräver ett jävla arbete.
|
|
|
|
|
|
|
shots
Paikalla
|
 |
Vastaus #33 : tänään kello 13:40:52 |
|
Tässä ollaan menossa Vesa Mäen tietä. Ollaan tuomassa AIK:hon pallonhallintapeliä, josta rotat eivät ole tunnettuja. Tuodaan oma mies heti ensi metreillä sisään, toki tällä on lisenssi taskussa. No toivottavasti Takkula ja Riveiro onnistuu
|
|
|
|
|
insignificance
Poissa
Suosikkijoukkue: GrIFK, lähikentät ja luomufutis
|
 |
Vastaus #34 : tänään kello 13:42:32 |
|
Tässä ollaan menossa Vesa Mäen tietä. Ollaan tuomassa AIK:hon pallonhallintapeliä, josta rotat eivät ole tunnettuja. Tuodaan oma mies heti ensi metreillä sisään, toki tällä on lisenssi taskussa. No toivottavasti Takkula ja Riveiro onnistuu Just meinasin kirjoitella samaa. Toivottavasti AIK:lla ei ole ollut joku Mellberg siellä haastateltuna ja viittä vaille valmiina, jonka Takkula jyrännyt omalla valinnalla. 
|
|
|
|
|
kokistuoppi
Poissa
Suosikkijoukkue: mode-hangaround
|
 |
Vastaus #35 : tänään kello 13:55:03 |
|
Sentään kuitenkin meriittejä Suomen ulkopuolelta, joten ei mikään “jarkkowiss”. Ottamatta siis kantaa voisiko Jallu menestyä vaikkapa AIK:ssa.
|
|
|
|
|
Bubi-huuhkaja
Poissa
|
 |
Vastaus #36 : tänään kello 16:45:09 |
|
Tässä ollaan menossa Vesa Mäen tietä. Ollaan tuomassa AIK:hon pallonhallintapeliä, josta rotat eivät ole tunnettuja. Tuodaan oma mies heti ensi metreillä sisään, toki tällä on lisenssi taskussa. No toivottavasti Takkula ja Riveiro onnistuu Miksi palkata Takkula, jos ei haluttaisi pallonhallintapeliä?
|
|
|
|
|
shots
Paikalla
|
 |
Vastaus #37 : tänään kello 17:30:42 |
|
Miksi palkata Takkula, jos ei haluttaisi pallonhallintapeliä?
Itse olen seurannut aktiivisesti ruotsalaista futista noin 30 vuoden ajan ja jos mun pitäisi kertoa millaista futista AIK pelaa ja mikä on seuran peli-identiteetti niin se olisi aika helppoa. Kaudet ja valmentajat eivät tietenkään ole samanlaisia, mutta AIK:n pelaaminen on nojannut todella vahvasti tiukkaan puolustuspeliin, niukkamaalisiin otteluihin ja tiukkoihin voittoihin. Tämä pelifosofia asia ei hirveästi edes tullut mieleen kun Takkulan palkkauksesta uutisoitiin, koska titteli oli "rekryteringschef", englanniksi taisi olla head of scouting, eikä työnkuvassa ollut mainintaa muusta. Siellä on kuitenkin Jeremy Steele, jonka titteli on "director of football strategy". Itselle Takkulan työnkuva aukesi laajemmin kun kuuntelin noi tännekin linkkaamani podcastit. Siinä Takkula tosiaan kertoi että hän luo raamit AIK:n pelaamiselle ja etsii siihen sopivan valmentajan. Tästä muutoksesta kertominen herätti ainakin toisen podin juontajissain jonkinlaisen reaktion ja Takkula joutui hieman pakittelemaan aktiivisen pelaamisen ja pallonhallinnan termien kanssa. Oma käsitys oli aiemmin että isot linjat vetää Steele tai tuo kolmikko (Steele, Takkula & Söderberg) yhdessä ja Takkula vastaa pelaajien skouttaamisesta ja on mukana valmentajarekryssä. Tämän takia itse ainakin näen asian niin, että se peli-identiteetti mistä AIK on ollut tunnettu vuosikaudet, käännetään ihan ympäri Takkulan toimesta ja siihen tuodaan vahvasti omalla leimalla varustettu päävalmentaja vielä kaupan päälle on riski. Toki olisi raikasta nähdä pallonhallintapelillä voimakkaasti hyökkäävä AIK, joka veisi Takkulan uraa eteenpäin, mutta näen tässä myös hieman uhkakuvia. Siksi vertaus Vesa Mäkeen. edit. Ja sieltä tuli Riveirolle vahvistus: https://www.aikfotboll.se/artiklar-och-nyheter/260116-jose-riveiro-ny-chefstranare-for-aik-fotboll
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: tänään kello 17:35:52 kirjoittanut shots »
|
|
|
|
|
Bubi-huuhkaja
Poissa
|
 |
Vastaus #38 : tänään kello 18:04:56 |
|
Ei kyllä vaikuta tuon perusteella, että tämä Steele olisi ihan kartalla tehtävässään, jos ei ole tietoisesti tarkoitus hallita palloa tulevaisuudessa enemmän. Taisi olla se Honsun haastattelu jostain ruotsalaispuhelmasta, joka forkalle joskus linkattiin, missä hieman ihmetteli Kouamé-hankinnan sopivuutta AIK:n pelitapaan ja vaisuhan tuo AIK-uran startti olikin, oli siellä terveydellistä ongelmaa häiritsemässä tai ei.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: tänään kello 18:08:21 kirjoittanut Bubi-huuhkaja »
|
|
|
|
|
shots
Paikalla
|
 |
Vastaus #39 : tänään kello 18:07:12 |
|
Ei kyllä vakuuta tuon perusteella, että tämä Steele olisi ihan kartalla tehtävässään, jos ei ole tietoisesti tarkoitus hallita palloa tulevaisuudessa enemmän. Taisi olla se Honsun haastattelu jostain ruotsalaispuhelmasta, joka forkalle joskus linkattiin, missä hieman ihmetteli Kouamé-hankinnan sopivuutta AIK:n pelitapaan ja vaisuhan tuo AIK-uran startti olikin, oli siellä terveydellistä ongelmaa häiritsemässä tai ei.
Toki DIF -leiristä nyt on turha huudella mitään onnistuneista siirroista  (Marques, Sawo, Helgland, Zugelj)
|
|
|
|
|
|
|
|