Engvall valmis mestarijoukkueeseen: "Kaikki haluavat pelata Euroopassa"
Gustav Engvall on lähtenyt Puolasta vaikean ajan jälkeen.
Nyt 29-vuotias odottaa innolla ECL-pudotuspelejä Kupsin kanssa.
- Kaikki haluavat pelata Euroopassa, joten se on todella siistiä, hän kertoo Fotbollskanalenille.
29-vuotias Gustav Engvall on löytänyt uuden seuraosoitteen Euroopasta.
Äskettäin entinen Allswedish-profiili päätti jättää Puolan kakkosdivisioonan joukkueen Miedz Legnican – vähäisen peliajan jälkeen – pelatakseen hallitsevassa Suomen mestarissa Kupsissa sopimuksella, joka ulottuu vuoteen 2026 asti, ja jolla on optio jatkaa vielä vuodella.
Nyt Engvall sanoo, että Kupsissa pelaaminen houkutteli häntä, sillä seura on nousussa kahden peräkkäisen liigamestaruuden myötä ja on edennyt pudotuspeleihin Europa-konferenssin liigassa.
- Tilanteeni Puolassa ei ollut paras mahdollinen, joten tarkistin hieman ja halusin löytää jotain muuta. Kun Kups tuli mukaan kuvioihin, se tapahtui melko nopeasti ottaen huomioon, miten he katsoivat minua ja miten he ovat menestyneet viime kausina, kun he ovat voittaneet liigan ja pelanneet Euroopassa. Se kiehtoi minua ja on hauskaa kokea seikkailuja, hän kertoo Fotbollskanalenille.
29-vuotias sanoo, että Allsvenskan oli kiinnostunut, mutta paluu Ruotsiin ei ollut koskaan lähelläkään. Hän pelasi aiemmin IFK Göteborgin, IFK Värnamon ja Djurgårdens IF:n riveissä Ruotsin jalkapallon hienoimmissa osissa.
- Allsvenskan ja myös muut tahot olivat hieman kiinnostuneita, mutta tämä oli minulle parasta, joten tartuin siihen nopeasti.
Engvall ei ole pelannut mestaruuksista viime vuosina ja hänestä on hauskaa olla nyt taas osa huippujoukkuetta Euroopassa. Hän huomauttaa myös, että seura on ollut hyvä kehittämään pelaajia, jotka ovat sitten edenneet urallaan.
- Se on aina houkuttelevaa. He ovat myös myyneet monia hyviä pelaajia, kuten Otto Ruoppin Mainziin ja hyökkääjän (Mohamed Touren) Viktoria Plzeniin, joten he tekevät myös hyviä myyntejä, mikä osoittaa, että he pelaavat jalkapalloa, jossa voi tuoda esiin omat ominaisuutensa. Nyt on käynnissä pienimuotoinen uudelleenrakennusvaihe, sillä viisi tai kuusi pelaajaa on tullut ja seitsemän tai kahdeksan pelaajaa lähtenyt, joten joukkue alkaa päästä vauhtiin. On vielä harjoituskausi, joten kyse on vain siitä, että asiat hiotaan sisään.
29-vuotiaalla on myös kokemusta pelaamisesta Mechelenissä, Bristol Cityssä ja Sarpsborgissa Ruotsin ulkopuolella, ja hän toivoo voivansa ottaa johtoroolin Kupsissa.
- Meillä on paljon nuoria pelaajia, ja kokemukseni avulla voin auttaa. Haluan todella olla mukana, nähty ja osa joukkuetta, mitä en ehkä tuntenut Puolassa. Se on ollut tähän mennessä todella hauskaa, paljon energiaa ja mukavia kavereita, juuri niin kuin sen pitääkin olla, hän sanoo.
Aika Puolassa oli Engvallille vaikea. Hyökkääjä liittyi noin vuosi sitten ja sai aluksi peliaikaa, mutta sitten asiat muuttuivat useiden valmentajavaihdosten myötä. Viime aikoina hän on ollut jääkylmässä, koska hän oli joukkueen ulkopuolella.
- Se ei mennyt yksinkertaisesti hyvin. Aluksi sanoin heille ei kaksi tai kolme kertaa, mutta he painostivat kovasti. Valmentaja soitti minulle, enkä usko, että mikään seura on koskaan halunnut minua niin paljon. He olivat myös toisella sijalla ja olimme lähellä nousua pääsarjaan, ja sitten se olisi ollut todella hauskaa, hän sanoo ja jatkaa:
- Tietämättäni uskon, että valmentajalla oli suuri vaikutus siirtoon. Sitten hänet potkittiin ulos ja sen jälkeen se oli vaikeampaa. Minulla on ollut kolme eri valmentajaa alle vuodessa, ja pelaajien tulossa ja menossa on ollut paljon hässäkkää. Olen siksi erittäin kiitollinen ja onnellinen Kupsista. En sano, ettenkö olisi tuntenut oloani hyväksi siellä, mutta tilanne ei ollut niin hyvä. Nyt on helpotus päästää irti ja pelata täällä Kupsissa.
Suomen liigakausi alkaa vasta myöhemmin tänä vuonna, mutta torstaina odottaa ensimmäinen pudotuspelikohtaaminen puolalaista jättiläistä Lech Poznania vastaan kotona Eurooppa-konferenssin liigassa.
Engvall uskoo, että Kupsilla on hyvät mahdollisuudet pudottaa Poznan.
- On ollut pahempiakin asioita kuin Lech Poznania vastaan voittaminen tuplaottelussa, mutta he ovat keskellä kautta, samaan aikaan kun olemme olleet lomalla ja palasimme nyt viime kuussa. On kaksi joukkuetta eri paikoissa, mutta mitä tahansa voi tapahtua. Meillä on myös hyvä fiilis turvallisen pelin kanssa, joten kaikki on mahdollista, hän sanoo.
Lisäksi Mestarien liigan karsintavaihe odottaa kesällä.
- Se on asia, joka minua kiehtoo. Kaikki haluavat pelata Euroopassa, joten se on todella siistiä, hän päättää.
https://fotbollskanalen.se/artiklar/veikkausliiga/engvall-klar-for-mastarlag-alla-vill-spela-i-europa