FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
26.02.2026 klo 01:53:24 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Yhteys ylläpitoon: [email protected]

Sivuja: 1 ... 5 [6]

Kirjoittaja Aihe: Ruotsin sarjat 2026  (Luettu 15327 kertaa)
1 Jäsen ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
shots

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: #ruotsifutis #GIFSundsvall

Vastaus #125 : 23.02.2026 klo 21:43:02

jjs

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Uolevi, Myy

Vastaus #126 : 24.02.2026 klo 10:01:41

Muutamien matsien ns. kokemuksella ei edustuksen peleissä enää yleisön äänet häiritse ottelunautintoa. Täytyykin seuraavaa reissua varatessa katsoa, että osuisi 1917:n matsi ohjelmaan. Malmö IP on mainio paikka peleille.

Mutta joo, ei olisi ollut iso vaiva edes nimellinen keskustelutilaisuus järjestää etukäteen. Kutsuttavia ryhmiä kun olisi ollut 1.
shots

Poissa Poissa

Vastaus #127 : 24.02.2026 klo 12:26:02

Mitä enemmän tästä rikollisjengistä lukee, sitä vähemmän sitä haluaa nähdä. Ruotsin futisliitto saisi kaivaa munat esiin.

Uutinen
Oskar Månsson: Fotbollsförbundet och den funktionella dumheten

Nordic Uniteds företrädare och före detta företrädare hamnar i den ena skandalen efter den andra.

I vintras försvann plötsligt klubben, av Skatteverkets siffror att döma, men nu är den tillbaka redo för landets näst högsta division.

Responsen från fotbollsförbundet?

Välkomna!

I staden där jag bor finns ett stående skämt om konflikträdsla:

”Då blev jag så förbannad att jag nästan sa till honom”.

Jag tänker ibland på det när jag tänker på fotbollsförbundet. Ändå känns det för snällt. Förbundsfolket verkar ju inte ens bli förbannade.

Under de senaste åren har vi på Fotboll Sthlm grävt och granskat fotbollens mörkare sidor. Matchfixning, gangsteragenter, gangsterklubbar, sprängdåd och skjutningar. Läget är inget annat än akut. Sporten befinner sig i många avseenden i ett krisläge samtidigt som tystnadskulturen är förlamande. Att den bokstavliga rädslan är utspridd går inte att ta miste på när man ringer runt.

De senaste åren har vi synat Södertäljelaget Nordic United som har rusat genom seriesystemen. Många som vi har talat med har berättat anmärkningsvärda saker om föreningen, men när man frågar om vi kan skriva om ämnet blir det ofta tyst på andra sidan.

2023 visade vi likväl på olika band mellan Nordic United och den organiserade brottsligheten, såsom Södertäljenätverket. Dåvarande sportchefen Daniel Shahho stod åtalad för olovlig spelverksamhet – vilket han dömdes för – och ett par år senare dömdes han av tingsrätten till fyra års fängelse för grova ekobrott. 2024 uppmärksammade vi att en afrikansk spelare saknade arbetstillstånd, samt att SvFF inte straffade klubben. 2025 skrev rapporterade Dagens ETC att en av polisen utpekad gängkriminell person satt i styrelsen.

När Shahho dömdes slog tingsrätten fast att Nordic Uniteds förra sportchef hade spelat en huvudroll i en jättelik matchfixningsverksamhet som pågått i Sverige och i utlandet under lång tid. Till det dömdes han alltså för ett antal andra grova ekobrott. Var rättegången hade Shahho, som har överklagat domen, officiellt lämnat Nordic United sedan en tid tillbaka, men klubbens framgångar och tvivelaktiga agerande har fortsatt.

En annan av huvudpersonerna är Töker Halef – som tidigare hette Daniel Halef och var ordförande. När Fotboll Sthlms Viktor Asp ringde upp den senare i samband med den förra granskningen urartade samtalet. Halef framförde olika anklagelser – som jag inte behöver återge ordagrant här – och hotade med jurister och polisanmälan.

När vi granskade 2023 visade vi också på hur Nordic United hade låtit bli att betala arbetsgivaravgifter till Skatteverket under ett stort antal månader. Samma historia upprepade sig när vi i förra veckan undersökte på nytt: i slutet av 2025 slutade klubben att betala in trots att de då hade kvalificerat sig för Superettan. Inte en krona i arbetsgivaravgifter under november och december, samtidigt som konkurrenterna på motsvarande nivå betalade in hundratusentals kronor – som man gör om man har ledare, spelare och andra anställda att avlöna.

Så hur reagerar förbundet på ovanstående? Hur agerar säkerhets- och integritetsavdelningen som har fokus på matchfixning? Hur bedömer licensnämnden, som avgör om en klubb sköter sin ekonomi och verksamhet tillräckligt ansvarsfullt för att spela vidare?

Ja, ni gissade rätt, ni har ju läst ingressen. Säkerhets- och integritetsavdelningen har ingen ”styrkt information” om att något har gått fel till. Därför gör de inget. Licensnämnden ger grönt ljus och när Fotboll Sthlm ringer upp ordföranden Richard Johnsson vägrar han prata om Nordic United eller ens skicka över beslutet till oss.

När vi några dagar senare ändå via förbundet får beslutet – som är intetsägande – står det att eventuella frågor om det besvaras av Richard Johnsson. Som alltså inte säger något.

Hur absurt det än låter blev jag inte överraskad av samtalet. Jag har varit med ett tag. Det spelar sällan någon roll hur graverande eller upprörande uppgifter som man framför, att någon SKULLE GÖRA NÅGOT står nästan alltid sist på listan. Att lägga locket på eller gå i försvarsställning, och därigenom också skydda den som vi granskar, är modus operandi.

Jag har funderat en del på varför SvFF fungerar så.

Kanske handlar det om att folkrörelsen fotboll har gått hand i hand med det svenska tillitssamhället och nu står handlingsförlamade när systemet allt oftare utnyttjas. Kanske har SvFF nog med sin egen skit efter Reinfeldt-röran. Kanske saknas helt enkelt energi i en fyrkantigt arbetsmiljö. Kanske beror det, i detta fall, på att Richard Johnssons inställning gör honom till en del av problemet.

Men framför allt tänker jag mig att förbundet i vissa avseenden utvecklats till ett typexempel på det som organisationsforskaren Mats Alvesson kallar för funktionell dumhet. För att återge Googles sammanfattning av begreppet: funktionell dumhet beskriver hur smarta människor i företag och organisationer ofta avstår från att använda sin förmåga till kritisk reflektion och förnuftigt tänkande i sitt dagliga arbete. Man följer order, regler och rutiner utan att ifrågasätta om de är meningsfulla. Man reflekterar inte kritiskt eller söker orsaker till varför uppgifter utförs på ett visst sätt och man anpassar sig till normerna, oavsett vilka de är.

Med allt detta skrivet menar jag självfallet inte att det är enkelt att hantera myglet och kriminaliteten. SvFF kan inte släppa loss cowboys för att sänka en enskild agentur eller klubb.

Att organisera och reglera landets största sport på ett rättvist och rimligt vis är ett rejält uppdrag. Förbundet kan inte ta allt ansvar själva, framför allt inte vad gäller de kriminellt belastade agenturerna. Där behöver de hjälp från rättsväsendet, andra myndigheter, politikerna, klubbarna och spelarna för att kunna förändra det dystra klimat som vi har idag.

Men är samtidigt ingen myndighetsutövning som vi talar om. Förbundet bestämmer över sina egna tävlingar och borde ha anpassat sig till den nya verkligheten för länge sedan. Inrättat visselblåsarfunktioner, startat utredningar, skärpt regelverket, skärpt den interna kontrollen, riktat resurserna på ett annorlunda vis eller vad man nu kan tänka sig som fungerar.

Kanske behöver man organisera om hela SvFF för att komma någonvart. Lägga ned och börja om. Kanske räcker det med att ruska om för att sprida förståelse för att man inte längre kan sitta i baksätet om man vill styra, och utifrån den insikten ta greppen som krävs.

En radikal förändring måste i alla fall till. Dessvärre tror jag inte att det kommer att ske.

https://fotbollsthlm.se/nyhet/oskar-mansson-svff-och-den-funktionella-dumheten/
insignificance

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: GrIFK, lähikentät ja luomufutis

Vastaus #128 : 24.02.2026 klo 12:32:19

^Kuulostaa monilta osin tutulta ja kotoisalta. "Ylos"
shots

Poissa Poissa

Vastaus #129 : 24.02.2026 klo 15:16:00

Västeråsin kaupunki laittaa 100 miljoonaa kruunua (n. 9,5 m€) Hitachi Energy Arenan päivittämiseen. Ensimmäiset ehostukset alkaa tämän vuoden syksyllä.

https://www.vskfotboll.nu/vasteras-stad-investerar-i-hitachi-energy-arena/
nurtsi1

Poissa Poissa

Vastaus #130 : 24.02.2026 klo 20:28:24

Hammarby ostamassa Victor Lindin Brommapojkarnasta siirtosumman ollessa 28 miljoonaa kruunua.

https://www.fotbollskanalen.se/artiklar/allsvenskan/uppgifter-hammarby-pa-vag-att-varva-victor-lind?utm_source=twitter_fk&utm_medium=social&utm_campaign=fotbollskanalen_nyheter
shots

Poissa Poissa

Vastaus #131 : eilen kello 08:24:53

Tuo reilu 2,6 miljoonan euron summa olisi isoin Ruotsin sisällä maksetuista summista ja isoin siirtosumma, jonka ruotsalainen seura on maksanut.

Nordic Unitediin siirtynyt Elias Andersson sanoo että olisi halunnut palata Djurdgårdeniin, mutta DIF ei nähnyt käyttöä hänelle.

Sivuja: 1 ... 5 [6]

Siirry: