FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
16.02.2026 klo 23:27:05 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Yhteys ylläpitoon: [email protected]

Sivuja: 1 ... 9 [10] 11 ... 16

Kirjoittaja Aihe: Arsenal 2007 Kesähulinat  (Luettu 25251 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
SepiBoban

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Myles Palmer

Vastaus #225 : 17.07.2007 klo 11:14:10

Moro gunnerit.

Pitkään foorumeita seuranneena päätin nyt - Henryn aikakauden päätyttyä - lopulta rekisteröityä. Seuraava tarina on varmaan monelle tuttu (tosin ei ykkösen og-kirjoittajille ;)):

MM-kisoissa 1998 jäi eräs Ranskan sähäkkä hyökkääjä mieleen, ja kundin siirryttyä Valioliigaan ja Arsuun oli mun oma joukkueeni välittömästi löytynyt. Tätä ennen olin seuraillut satunnaisesti Valioliigaa ja lämmennyt muistaakseni eniten Manulle, mutta nyt vaihdoin vihollisleiriin ja aloin seurata pelejä muutenkin kuin teksti-tv:stä. Sanokaa gh:ksi, mutta ei se siltä silloin tuntunut - Henryn loistokkuus oli se juttu mulle.

Tottakai aluksi oli helppoa olla Arsu-fani, koska mestaruuksia tuli, mutta nimenomaan hyökkäävä pelitapa ja Wengerin ihan-sama-monta-omiin-kunhan-tehdään-enemmän -ideologia saivat mut rakastumaan Arsenaliin. Nyt on takana muutama vaisumpi kausi ja yhä pahemmalta näyttää, mutta toisin kuin monet täällä (ja varsinkin ykkösellä), mä en ole epätoivoinen.

Mä myhäilen.

Mä myhäilen, koska mun mielestä on hienoa päästä seuraamaan "uuden Arsun" kehittymistä "vanhana" Arsu-fanina. Uudet tähdet - jo peluriksi havaittu Van Persie, Taistelija-Ade, Dudu ja monet muut - täyttää ne isot saappaat ihan varmasti, jos ei tällä kaudella, niin sitten seuraavalla. Toinen asia onkin sitten Wengerin mahdollinen lähtö, koska ajatus jostain Ei-Wengeristä valmentamassa tykkimiehiä on vatsaavääntävä. Arsene on kuitenkin ollut Arsussa koko sen ajan, minkä mä olen joukkuetta seurannut.

Kävi miten kävi ja tuli pelaajia lisää tai ei, niin tuleva kausi on kiinnostavin pitkään aikaan. Mä odotan innolla jopa tappioita.
« Viimeksi muokattu: 17.07.2007 klo 11:16:11 kirjoittanut SepiBoban »
N5

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Arsesta

Vastaus #226 : 17.07.2007 klo 11:53:34

On muuten hyvä yhteenveto. Ei ole mitään syytä olla toivoton. Wengerin pitää vain saada hyökkäyksiin lähtöä nopeutettua, niin kyllä van Persie ja Eduardo maaleja takoo ja ripaus vanhaa loistoa palaa maisemiin. Vai iskeekö tämä italialaistyylinen jauhaminen läpi ja tulosta tulee sillä, eikä vanhalla vastaiskumeiningillä.

Paljon on puhuttu kokemuksen puutteesta. Näytti siltä, että Wenger yritti nuorennusleikkausta siten, että jokunen aivan tähtitason pelaaja integroituisi muuten hyvin nuoreen runkoon. Nuoruus on tälle valmentajalle avainsana, korostuu suuri juoksumäärä ja nopeus, puhdistettuna ylimielisyydestä ja haluttomuudesta, jotka suuri palkka helposti tuo kylkiäisinään. Esim kunnon prässi ja painetta vastustajan päätyyn ei saa ilman kovaa työmäärää, eikä Henryllä viime kaudella riittäneet yksinkertaisesti jalat, puhumattakaan verkkaiseksi menneestä Bergkampista aiemmin.

Tämä käsinvalittu ja itse koulutettu tähtiosasto (Vieira, Henry) ei halunnut sitoutua tämän tyyppiseen joukkueeseen, pois lähtivät vuorollaan Vieira, Campbell, Pires ja Henry. Joku vähän enemmän työnnettynä, joku vähän enemmän itsensä ulos vääntäen. En ihmettele, ettei Wenger niinkään vastaan pannut, jonkinlainen polte ja into katosi Englannin uran lopussa kaikilta lähteneiltä ranskalaisilta. Ehkä se oli turhautumista, kun muut eivät olleet "tasolla". Eikä jotain Maloudaa kiinnostanut Arsenal, samat ongelmat hän näkee, kun voittaa pitäisi heti ja saada paljon pokaaleja.

Joten nyt yritetään sitten melkein puhtaalla nuorella rungolla. Gilbertolla työmäärä ja nöyryys riittävät kevyesti ja hän on nyt avainmies menneen ja uuden välillä. Gallas taas ei bloginsa perusteella ole tyytyväinen, samoja oireita kuin Henryllä ja Vieiralla. Freddie on siinä liipasimella, asenne ilmeisesti riittää mutta kestääkö jalat? Nopeus on ainakin miehen jättänyt. Voi olla mahdotonta löytää sellaisia kokeneita liki maailmanluokkaa edustavia pelaajia, joita Arsenal-projekti kiinnostaa. Ennen kuin näyttöä paremmasta löytyy. Nuorille, maailmanluokkaa kohti meneville Arsenal taas on hyvä hyvinkin kiinnostava valinta ja tällä linjalla on helppo jatkaa.
SepiBoban

Poissa Poissa

Vastaus #227 : 17.07.2007 klo 13:02:15

Gallasin tilanne on itseasiassa siinäkin mielessä mielenkiintoinen, että jos ei jotain ns. maailmanluokan kaappausta tehdä, niin voidaan samantien sanoa hei hei Gallasille. Eli jos Wenkku ei hanki yhtä huippuvahvistusta, niin se menettää toisenkin.

Olisikohan muuten Palacio ollut riittävän laadukas pelaaja vakuuttamaan Gallasin? Eduardo ei kuitenkaan vissiin sitä ollut, tai ehkä tuli liian halvalla.
« Viimeksi muokattu: 17.07.2007 klo 13:03:30 kirjoittanut SepiBoban »
Jugurttibiti

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Arsenal

Vastaus #228 : 17.07.2007 klo 13:07:43

Voi olla mahdotonta löytää sellaisia kokeneita liki maailmanluokkaa edustavia pelaajia, joita Arsenal-projekti kiinnostaa. Ennen kuin näyttöä paremmasta löytyy. Nuorille, maailmanluokkaa kohti meneville Arsenal taas on hyvä hyvinkin kiinnostava valinta ja tällä linjalla on helppo jatkaa.

Vasta tuleva kausi osoittaa, ollaanko menossa oikeaan suuntaan nuorennusleikkauksen suhteen. Mutta pakkohan se on myöntää jo tässä vaiheessa, ettei aivan suunnitelmien mukaan olla edetty. Wengerin aikanaan käynnistämä nuorennus teki Cescistä uuden Arsenalin ikonin, jonka varaan pelisuunnitelma luotaisiin. Uudessa Arsenalissa Wenger oli varmasti nähnyt erittäin suuren roolin myös Reyesille, ainakin mitä kaveriin sijoitetusta rahasummasta voidaan päätellä. Wiltordilla on hallussaan Arsenalin historian kalleimman pelaajan titteli, mutta Reyesin siirtosumman oli tarkotus aikanaan nousta jopa Wiltordin siirtosummaa korkeammaksi. Reyesin kohdalla mentiin kuitenkin pahasti metsään, olkoonkin, että jonkun verran pelaajan huimasta potentiaalista päästiin nauttimaan.

Nuorennusleikkaus on mielestäni myös ollut turhan raju. Vieiran poistamisen ymmärtää, jos kerran Cescistä uutta kuningasta ajateltiin. Mutta, kun muutamassa kaudessa ovat poistuneet Henry, Vieira, Pires, Edu, Campbell, Bergkamp, Lauren ja ehkä tänä kesänä vielä Freddie, on liikaa kokemusta hävinnyt liian nopeasti. Raju nuorennusleikkaus on sitten näkynyt tason heilahtelussa, mikä on heijastunut Arsenalin asemaan mestaruustaistelussa. Uskon, että hillitympi kokeneiden pelaajien ulostaminen olisi ollut järkevämpää. Ensi kauden jälkeen ei ole ollenkaan mahdotonta, että kaikki Arsenalin nykyiset kokeneet pelaajat ovat häipyneet. Lehmann ja Freddie viimeistään ensi kesänä vaihtavat maisemaa, myös Gallasin lähtö on todennäköinen kaikista mutinoista jne päätellen. Ja jos Gilbertolle hankitaan kunnon kirittäjä/korvaaja ensi vuonna, voidaan hänetkin heivata hiuksista sinne? Mutta niin, tuleehan sitä aina Football Managereissa menestystä 17-22 vuotiailla pelaajilla Ylos

Ensi kausi on myös tärkeä tärkeimmän palapelin palan, eli Cescin, tulevaisuuden kannalta. Ensi kaudella taas aikaisin ulos UCL:sta, valioliigassa taistellen nelossija, mitä tuumii Cesc? Barca ja Real entistä tiukemmin tavoittelevat ja lupailevat kuuta taivaalta. Miten käy Cescin vahvuuksien ympärille rakennetun joukkueen, jos Cesc itse ottaa ja lähtee? Toisaalta, yllättävän hyvä menestys valioliigassa ja herkkusieniliigassa vauhdikkaalla ja hyvällä pelillä, jonka päälle vielä Wengerin jatkosopimus. Ainakin mahdollisuudet Cescin jatkamiseen kasvavat jälkimmäisessä skenaariossa.
N5

Poissa Poissa

Vastaus #229 : 17.07.2007 klo 13:07:45

Wengeriltä muuten hyvää tuollaista pintatason analyysiä viime kaudesta tuossa tuoreessa Emirates-jutussa. Selvästi näkee että töitä on tehty viime kauden tulosten avaamiseksi. Tuo kehaisu että kärsivällinen pelinrakentelu ja keskitykset boksiin paranivat viime kauden mittaan voisi tarkoittaa, että pelityyli pysyy melko lailla samankaltaisena kuin viime kaudella?
Tveni Trii

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Oi Suomi on!

Vastaus #230 : 17.07.2007 klo 13:09:02

Lainaus
Jukka Rönkä, Urheilulehdessä: "Arsenalissa on oikeastaan oleellisempaa katsoa suurempaa kuvaa kuin vain tätä kesää. Viime kausi osoitti, että Arsenalille on kehittymässä huippulahjakas nuori joukkue, joka Henryn lähdöstä huolimatta on vuorenvarmasti tällä kaudella parempi kuin viime kaudella. Arsenalin kannalta kysymys kuuluu, miten paljon sen suurimmat kilpailijat ovat menneet eteenpäin viime kauteen verrattuna. Riittääkö se, että Arsenal on parempi kuin viime kaudella, vielä siihen, että se taisteli oikeasti liigamestaruudesta vielä tulevalla kaudella?"

Ihan mielenkiinnosta haluaisin kuulla Arsu-fanien mielipiteen, ovatko he Röngän kanssa samoilla linjoilla. eli riittääkö se, että usko on kova siihen että menestystä tulee, mutta koska niin se on hiukan vielä auki.

Tulevaisuuteen ja nuoriin satsataan, mutta mitä tulevaisuudessa tapahtuu.

Onko kaikki Arsu-fanit yhtä optimistisia kuin Rönkä vai onko Rönkä vaan vanha puusilmä, joka ei näe metsää puilta.
N5

Poissa Poissa

Vastaus #231 : 17.07.2007 klo 13:13:29

Jugurttibiti, eikö se ole selvää ettei Wenger olisi halunnut kaikkia noita kokeneita pelaajia menettää? Itse ymmärsin ainakin Wengerin puheet Henrystä niin, että pelaaja halusi siirtoa ja hän ei enää kyennyt täysin sitoutumaan tämänkaltaiseen joukkueeseen mitä Emiraateilla nyt on. Joten parempi päästää pelaaja pois kuin pitää väkisin ja taas katsella halutonta kävelyä ensi vuosi? Myös Vieiran kanssa oli ehkä samankaltainen tilanne, itse ainakin olin huomaavinani Vieiran pelissä selvää velttoutta viimeisella kaudella verrattuna aiempiin. Esimerkiksi aivan outo ja ennen kokematon härski sukellus Vieiralta Anfieldilla, josta jäi kiinni tv-kuvassa. Tarpeeton sukeltelu kertoo jotain asenteesta peliin, ei vaan jaksa?
Jugurttibiti

Poissa Poissa

Vastaus #232 : 17.07.2007 klo 13:48:41

Jugurttibiti, eikö se ole selvää ettei Wenger olisi halunnut kaikkia noita kokeneita pelaajia menettää? Itse ymmärsin ainakin Wengerin puheet Henrystä niin, että pelaaja halusi siirtoa ja hän ei enää kyennyt täysin sitoutumaan tämänkaltaiseen joukkueeseen mitä Emiraateilla nyt on. Joten parempi päästää pelaaja pois kuin pitää väkisin ja taas katsella halutonta kävelyä ensi vuosi? Myös Vieiran kanssa oli ehkä samankaltainen tilanne, itse ainakin olin huomaavinani Vieiran pelissä selvää velttoutta viimeisella kaudella verrattuna aiempiin. Esimerkiksi aivan outo ja ennen kokematon härski sukellus Vieiralta Anfieldilla, josta jäi kiinni tv-kuvassa. Tarpeeton sukeltelu kertoo jotain asenteesta peliin, ei vaan jaksa?

Jos nyt ei ihan suoraan, niin Vieiralle annettiin ymmärtää että hän on vapaa vaihtamaan seuraa. Henryä ei missään tapauksessa oltaisi päästetty siirtymään, ellei Wenger itse olisi ollut asian suhteen myöntyväinen. Kuten Vieira on sanonut, Arsenal osaa pitää kiinni niistä pelaajista joista haluaa. Eli ainakin itse uskon, että tietoisesti Wenger on uudistanut joukkuettaan karsimalla vanhat pois - nuorennusleikkaus vain on ollut ehkä turhan rajua ja kokeneita pelaajia ulostettu oikein urakalla.

Esimerkiksi Lauren oli ennen loukkaantumistaan esittänyt erinomaisia otteita, eivätkä ne otteet Portsmouthissa niin kovin kamalia ole olleet. Itse pidin Laurenin puolustustyöskentelyä kertaluokkaa parempana kuin Ebouen, ja jos Ebouea ollaan nyt siirtämässä keskikentälle, miksei oltaisi voitu pitää Laurenia vieläkin ringissä? Toki olen valmis katsomaan, kuinka kova kaveri uusi hankinta Sagna on, mutta tuollainenkin vaihtoehto olisi voinut olla. Varmasti Wengerillä oli jo talvesta/alkukeväästä mielessä Ebouen mahdollinen siirto laituriksi, kun Lauren vielä ringissä palloili. Ellei nyt sitten olla yhtäkkiä vasta keksitty Ebouen nostaminen laitaan. Campbellin tilanne oli ulospäin niin sekava, ettei siitä voi sanoa oikein mitään. Mielelläni olisin Solille jatkoa nähnyt Arsenalissa, viime kauden vahvat otteet Pompeyssa todistivat miehen päässeen yli Arsenal-uran loppua varjostaneista ongelmista. Piresin lähtö kävi myös kalliiksi, kun myös Reyes menetettiin viime kesänä - laituritilanne jäi viime kaudella siten valitettavan vajaaksi.
SepiBoban

Poissa Poissa

Vastaus #233 : 17.07.2007 klo 13:58:00

Henryä ei missään tapauksessa oltaisi päästetty siirtymään, ellei Wenger itse olisi ollut asian suhteen myöntyväinen.

No joo, mutta jos Henry itse halusi siirtyä, niin turha se on halutonta jätkää pitää kiukuttelemassa. Vieiran tilanne oli toki eri, kun ilmeisesti ei halunnut lähteä.

Sen sijaan en ymmärrä Wengerin logiikkaa näissä yhden vuoden soppareissa, kun esim. Pires olisi kuitenkin ollut vielä hyödyllinen.
« Viimeksi muokattu: 17.07.2007 klo 13:59:42 kirjoittanut SepiBoban »
N5

Poissa Poissa

Vastaus #234 : 17.07.2007 klo 14:01:53

Jos Wenger on sitä mieltä, että lisää keskityksiä boksiin on hyvä, niin silloin joukkueen rakentaminen menee aika hyvin eteenpäin. Eduardo, Adebayor ja mahdollisesti Bendtner ainakin koon puolesta ovat hyviä boksipelaajia. Kokoa löytyy, Eduardolla hyvä puskutekniikka, mutta eivät Baptisamaisen kömpelöitä liikkeissään. Eboue ja Walcott ovat kovia keskittäjiä, sujuu se homma myös Freddieltä ja Rosickyltä. Fabregas ja Hleb sitten Rosickyn kanssa hoitavat juonikkaammat hyökkäyskuviot.
DB

Poissa Poissa

Vastaus #235 : 17.07.2007 klo 14:50:21

No joo, mutta jos Henry itse halusi siirtyä, niin turha se on halutonta jätkää pitää kiukuttelemassa. Vieiran tilanne oli toki eri, kun ilmeisesti ei halunnut lähteä.

Sen sijaan en ymmärrä Wengerin logiikkaa näissä yhden vuoden soppareissa, kun esim. Pires olisi kuitenkin ollut vielä hyödyllinen.

Piresin viimeinen kausi oli sellaista munatonta surffailua, että oli päivänselvää ettei kaveri jatka ringissä. Kauden kohokohta oli uran ensimmäinen liukkari kotikentällä Juvea vastaan Vieiran jaloista, jonka seurauksensa syntyi Cescin 1-0 maali.

Valitettavasti Reyes ei vaan sopeutunut säähän.
Jugurttibiti

Poissa Poissa

Vastaus #236 : 17.07.2007 klo 14:51:40

Ihan mielenkiinnosta haluaisin kuulla Arsu-fanien mielipiteen, ovatko he Röngän kanssa samoilla linjoilla. eli riittääkö se, että usko on kova siihen että menestystä tulee, mutta koska niin se on hiukan vielä auki.

Onko kaikki Arsu-fanit yhtä optimistisia kuin Rönkä vai onko Rönkä vaan vanha puusilmä, joka ei näe metsää puilta.

Kyllähän aika rankka yllätys saa tapahtua, jos Arsenal meinaa mestaruudesta taistella valioliigassa. Oman näkemykseni mukaan ManU ja Chelsea ovat kaksi vahvinta suosikkia, Liverpool aavistuksen perässä. Vaikka Spurs-fanit kovasti uhoavat, uskon Arsenalin saavuttavan neljän sakin yhtä kevyesti kuin viime kaudella. Toki Henryn lähtö kirpaisee, mutta eipä herra viime kaudella enää niin kovia saavuttanut. Lähinnä sairastuvalla aika kului, eikä Henryn 10 maalin korvaaminen pitäisi olla mahdoton tehtävä. Ja mistä sitä tietää, ehkäpä altavastaajana ilman odotuksia kauteen lähteminen sopii Wengerin porukalle.

Arsenalin mestaruuteen tarvittaisi täydellinen kausi, sekä kaikkien kolmen ennakolta kovemman kompurointi, mitä ei varmastikaan tule tapahtumaan. Toki nykyiseen rinkiin muutama laadukas pelaaja lisää niin heti näyttäisi paljon paremmalta ja oltaisiin lähempänä kärkeä paperilla. Yksi laadukas kärkipelaaja tai laituri tekisi hyvää. Jos Wenkku on da Silvaa ajatellut enimmäkseen Reyesin korvaajaksi, niin yksi kova kärkipelaaja kelpaisi vielä.

Toisaalta kuten aiemmin olen kirjoitellut, joukkueen rakenne ei tällä hetkellä ole ideaalein. Liikaa samanlaisia pelaajia samoille pelipaikoille, joillekin pelipaikoille taas ei laatu tahdo riittää. Mielestäni paremmin rakennetulla joukkueella olisi paremmat edellytykset taistella aivan valioliigan kärkisijoilla, eikä vain UCL-paikoista, mikä tulevana kautena on jälleen todennäköistä. Toivottavasti Wenger osoittaa epäilyni vääriksi ja Arsenal pitkästä aikaa pysyisi pidempään kärjen vauhdissa.
SepiBoban

Poissa Poissa

Vastaus #237 : 17.07.2007 klo 15:01:47

Piresin viimeinen kausi oli sellaista munatonta surffailua, että oli päivänselvää ettei kaveri jatka ringissä. Kauden kohokohta oli uran ensimmäinen liukkari kotikentällä Juvea vastaan Vieiran jaloista, jonka seurauksensa syntyi Cescin 1-0 maali.

Okei, tarkoitin "olisi voinut olla"... Vaan oli se hieno kohokohta! http://www.youtube.com/watch?v=YGb0QRTMgzU&mode=related&search=
Fin_Gooner

Poissa Poissa

Vastaus #238 : 17.07.2007 klo 18:03:37

Kaikki Arsu-fanit eivät ainakaan ole sellaisia, jotka eivät ymmärrä ettei Arsenal voi rahalla pärjätä (ts. ostamalla valmiin joukkueen). Itse edustan myös sitä Arsenal-fanien sukupolvea, joka on elänyt ja nähnyt myös pokaalitonta aikakautta eikä minun Arsenal-kannatukseni riipu ollenkaan joukkueen menestyksestä. Sijoitus neljän joukkoon riittäisi ensi kaudella mainiosti. Sekin tuppaa monilta helposti unohtumaan, että Arsenal ei ollut mikään perinteinen menestyjä ennen Wengerin aikakautta. Pari mestaruutta tuli 80-90 -luvun taitteessa, mutta sitä ennen oli pidempään hiljaista. Wenger on tehnyt hienoa työtä, se on selvää. Toivottavasti Wenkku myös jatkaa tätä työtä vielä pitkään.

Ja SepiBopanille tervetuloa...
« Viimeksi muokattu: 17.07.2007 klo 18:08:07 kirjoittanut Fin_Gooner »
N5

Poissa Poissa

Vastaus #239 : 17.07.2007 klo 20:42:34

Itse uskon lisäksi hyvän valmennuksen voimaan. Ja sitähän Wenger eittämättä tarjoaa ryhmälle apulaisineen. Viime kesäjakso meni ymmärrettävästi pilalle uuden stadionin totuttelun, vammojen ja ennen kaikkea MM-kisojen takia. 15 jamppaa lyhennetyllä tai liki olemattomalla preseasonilla ei voi olla vaikuttamatta. Nyt tilanne on paras mahdollinen, vahvistukset ovat mukana lähes koko harjoitusajan. ykköskärki van Persie on tuore pitkän levon jälkeen, kuten ykköslupaus Walcott. Reyesistä on myös lupauduttu luopumaan, ei ole Reyes- ja Cole-siirtoja sotkemassa enää, kukaan ei toivo espanjalaisen paluuta eikä korvaajaakaan ehkä haeta? En tiedä.

Eiköhän tämä porukka taota sellaiseen kuntoon, että kausi lähtee ryminällä käyntiin, kaikki ainekset toistaa aiemmin nähty kova startti mielestäni on. Tärkein syy optimismille on Wengerin erittäin hyvä työrauha ja hänen itsensä ja mm. Kolo Touren suusta kuultu vakuuttelu virheiden analyysistä ja niistä oppimisesta. Ei kai tuon tason porukalla voi jatkuvasti mennä pieleen, on aika onnistua? Se on sitten toinen asia, että ote kärjen vauhdista kirpoaa varmaan ennen joulua, ei kai tässä nyt kannuja odotella vakavissaan.
J.P. Sarja

Poissa Poissa

Vastaus #240 : 17.07.2007 klo 22:09:46

Rönkä ei nyt kuitenkaan taida mikään Ukko-Ylijumala olla Arsenal-fanien parissa, minusta ainakin tuntuu, että vähintään yhtä huvittuneena kaverin kirjoitteluja seurailen kuin naapurileireissäkin. Joko se mies on oikeasti nero (lue: provosoinnin kuningas) tai sitten vain oikeasti hieman tyhmä. Onko tuolla loppupeleissä edes väliä?

Optimismia näköjään kirjoittajien piirissä riittää ja hyvä niin. Itse en kuitenkaan tähän joukkoon kuullu. Jostain syystä minusta tuntuu, että Wenger on alkanut kangistua kaavoihinsa ja kosketus alkaa vain kylmästi olla kateissa.

Mielestäni Wenger on luonut tasan yhden taktiikan, joka tuloksellisesti toimii. Keskikentän keskustasta on ainakin foorumilla käytetty termiä "kaksi tornia" eli kaksi puolustussuuntaan äärimmäisen hyvää keskikenttäpelaajaa, joista molemmat/vähintään toinen on ns. kahden suunnan pelaaja. Esimerkkinä pari Vieira&Petit. Käytännössä keskusta on ollut siis tukossa, topparipari viimeisenä lukkona. Lisäksi joukkue on hakenut vastaiskua oikeastaan tilanteessa kuin tilanteessa ja vastustajan päätyyn on päästy todella vähäisin kosketuksin, laidat ovat olleet puolustajia myöten erittäin nopeita ja hyviä hyökkäyssuunnan pelaajia eikä palloa ole jääty hieromaan. Varsinaisena pelintekijänä toimi hyökkääjä, eli Bergkamp. Haittana ei voida pitää myöskään sitä, että rinkiin saapui maailman todennäköisesti paras maalintekijä - Henry.

Mielestäni Vieiran poistuminen rikkoi pikkuhiljaa tämän menestyskonseptin, eikä paluuta entiseen ole. Vieiran paikan otti (loistava) Cesc, joka samalla otti itselleen myös ikääntyvän Bergkampin pelintekijän roolin. Puolustussuuntaan Cesc on kuitenkin varsin heiveröinen, etenkin ilmapelissä, vaikka kyllähän kaveri on pikkuhiljaa oppinut taklaamaan. Toissakaudella kuitenkin keskusta vuosi kuin seula, johon luonnollisena reaktiona keskikentän tiivistäminen - perinteiset keskustan pelaajat molemmille laidoille ja pakka tiiviimmäksi. Seuraus? Ei tällä ryhmällä enää vastaiskupeliä pelata, vaan käytännössä pallo yritetään pelata vastustajan maaliin ja syöttöjen määrä lienee moninkertainen ennen kuin vastustajan päädyssä ollaan, verrattuna aiempaan. Peli on siis hidastunut todella paljon ja vastustajalla on ne elintärkeät sekunnit ryhmittäytyä kilpikonnaansa ennen kuin Arsenal on maalintekopaikassa. Keskikentällä on nykyään käytännössä kolme pelintekijää joilla käytännössä on sormi suussa, kun ei ole pelaajia, joille tehdä peliä. Toki laitapakit nousevat, mutta laitapakkien pitää myös puolustaa, joten he eivät millään voi olla vastaiskupelin vastuupelaajina - entiset neljä voimakkaasti nousevaa laitapelaajaa on vaihtunut kahteen voimakkaasti nousevaan laitapakkiin. Onhan siellä toki ne kaksi hyökkääjää, joille palloa heittää, mutta turhan helppo vastustajalle ottaa nämä kiinni.

Käytännössä siis seurauksena se, että selvästi heikommat vastustajat ovat Arsenalille täyttä myrkkyä. Tolkuton sumppu alakertaan ja hitaasti nouseva Arsenal on sormi suussa. Kaksi hyökkääjää on helppo ottaa pois, jos riittävää tukea ei tule laidoilta. Hitaita hyökkäyksiä, pallo aikanaan laitapakille, joka heittää toivotaantoivotaan-pallon hyökkääjille sumpun keskelle, joista yksikään tuskin on kovinkaan monen valjutopparin veroinen päällään. Saati vastustajan sumpun. Valioliigan heikoimmista joukkueista löytyy lisäksi usein fyysisesti erittäin voimakkaita pelaajia ja tämähän on Arsenalille erityisesti erikoistilanteissa täyttä myrkkyä. Niistä todella sakotettiin.

Kovemman tason joukkueita vastaan Arsenal pelasi todella hyvin, jopa parhaiten Valjussa(?) Ainakin aivan kärkipäätä vastaan, en tosin ole laskenut (ei jaksa, perstuntuma on tärkein). Tämän pistän kylmästi sen piikkiin, että Arsenal on Valjun taitavin joukkue ja aivan varmasti sakottaa, jos tilaa annetaan. Se ei kuitenkaan riitä, jos tärkeitä pisteitä menetetään muita joukkueita vastaan liikaa.

Yhteenvetona - ei toimi. Oma ainoa toivonkipinäni lepää toissakauden CL:n menestyskonseptista, eli 451/433-ryhmityksestä. Kuluneella kaudella - etenkin alkukaudesta - kyseistä ryhmitystä yritettiin ajaa sisään, mutta ei toiminut. Mielestäni tässä oli kyse pääasiassa laitureiden puutteesta, eli Reyesin&Piresin poistumiset sekä entisestään hidastuneesta Freddiestä. Tulevalla kaudella olisi tarjolla (ainakin omissa märissä unelmissani) laadukkaampaa laitapelaamista Eduardon muodossa (+kokeneempi&kunnossa oleva Walcott, mahdollisesti vielä yksi hankinta?) ja lisäksi ryhmitykseen Henrya paremmin sopiva hyökkääjäpelaaja. Keskikentän keskustaan löytyy todella paljon laatua/laajuutta ja ryhmityksen muutos voisi tehdä hyvää jopa mielestäni väärin rakennetulle puolustuslinjalle. Se kuitenkin märistä unelmista...

...ja realismin pariin, eli uskon, että Wenger jatkaa kylmästi päin persettä muokatulla 442:lla. Tällöin on mielestäni mahdollista, että todellinen floppikausi on tulossa ja jopa CL-paikka jää ulottumattomiin. Jos tämä entisestään nuortunut ryhmä joutuu tappiokierteeseen, miten kurssi käännetään? Keneen joukkue katsoo, kun voittoa haetaan? Mielestäni kysymysmerkkejä on liikaa, ryhmä on aivan liian nuori eikä rinkiä omalla esimerkillään herätteleviä pelaajia löydy. Lehmann toki saattaa hassutella ja maailmantähti-Gallas kiukutella, mutta se ei nyt ihan taida riittää.

Mutta jälleen kerran nämäkin ovat vain pienen ihmisen mietteitä, ja aivan varmasti asiat tiedetään paremmin Wengerin&tukijoukkojen suunnalla kuin lievästi alkoholisoituneen himospämmärin. En siis jälleen kerran toivo mitään muuta niin paljon, kuin että olisin (jälleen) väärässä. Fakta kuitenkin on se, että paskaa kautta seurasi vielä paskempi (Wengerin heikoin kausi Arsenalin peräsimessä->sitäkin heikompi) ja itse pahoin pelkään, että tuleva kausi tulee olemaan se paskin kausi. Au revoir sen jälkeen? Wengerin osalta punnitaan siis nyt viimeistään se, onko mies oikeasti nero vai seniili pappa.

Mutta, taisi mennä melkoiseksi ajatuksenvirraksi ja romaanikin tuosta taisi tulla, mutta enpä taida edes lukea läpi vaan painan tuota "Tallenna"-nappia ja katsotaan mitä seuraa. Todennäköisesti myötähäpeää tai peukkuhekottelua, mutta mikäpä sen mukavampaa ;)

e. kyllä mä sen läpi kuitenkin luin, hetken sulattelun jälkeen. En toki korjailuja lähtenyt tekemään.
« Viimeksi muokattu: 17.07.2007 klo 23:11:31 kirjoittanut jp72672 »
J.P. Sarja

Poissa Poissa

Vastaus #241 : 17.07.2007 klo 23:22:20

Pannaan nyt vielä varaukseton Ylos vilkkaalle keskustelulle Arsenal-topicissa. Mielestäni on aivan loistavaa, että uusia kirjoittajia - erittäin hyviä sellaisia - on löytänyt tiensä suomalaisen Arsenal-keskustelun pariin. Toki osaltani löytyy pienimuotoista kitinää kausitopicin avaamisesta (ei missään nimessä mitään henkilökohtaista) ja tämän voi käydä kurkkaamassa ykkösen puolelta, jos siltä tuntuu. Mutta nämä ovat nyt niitä henkilökohtaisia mielipiteitä ja mielipiteitähän löytyy joka lähtöön, ei sen parempia tai huonompia.

Toivottavasti keskustelu jatkuu kakkosen(kin) kausitopicissa vilkkaana, keep up the good work Tuoppi Ylos
N5

Poissa Poissa

Vastaus #242 : 18.07.2007 klo 08:02:19

Siihen pitää tarttua, etten millään voi allekirjoittaa Arsenalin keskikentän keskustan vuotaneen ihmeemmin mihinkään suuntaan. Manu, Chelsea ja Pool-peleissä se oli erittäin tiivis ja tukahdutti varsinkin Manun pelin täysin. Liverpool puski jokaisessa Arsenal-pelissä laidasta, nekin tukittiin paitsi viimeisessä matsissa, jossa keskityksiä päästettiin läpi hirvittävä määrä ja Crouch kiitti.

Neljän keskikentän keskustan miehen keskikenttä on tiivis, sitäkin enemmän jos lisätään viiden miehen keskikenttä ryhmitys jolloin laidassa usein van Persie. Alkukaudesta ryhmitys repeili hiukan liikayrittämisen takia, muistelen Villa-peliä, ManCityä jne. jossa vastustaja sai pahoja vastaiskuja Gilberton ja muun keskikentän etäisyyksien revähtäessä ja laitapakkien seikkaillessa. Wengerin mukaan epätasapainon ja kurittomuuden ongelmia saatiin korjattua kauden mittaan ja olen taipuvainen hyväksymään tämän väitteen.

Siitä en sitten tiedä mitään, miten ne maalit tehdään tällä pelitavalla. Avoimia ovia vastaan tosiaan aika harvoin päästään rynnistämään, joten hyvien laukauksien ja yleisen boksipelaamisen taso varmaan sitten korostuu. En ainakaan muuta keksi, ellei ylhäältä prässäämistä saada olennaisesti tehokkaammaksi ja siten hiukan paremmassa paikassa pallonriistoja.
SepiBoban

Poissa Poissa

Vastaus #243 : 18.07.2007 klo 08:31:34

Siitä en sitten tiedä mitään, miten ne maalit tehdään tällä pelitavalla. Avoimia ovia vastaan tosiaan aika harvoin päästään rynnistämään, joten hyvien laukauksien ja yleisen boksipelaamisen taso varmaan sitten korostuu. En ainakaan muuta keksi, ellei ylhäältä prässäämistä saada olennaisesti tehokkaammaksi ja siten hiukan paremmassa paikassa pallonriistoja.

No, toivotaan että niitä laukauksia alkaisi Rosickyltä, Fabregasilta ja Van Persieltä tulemaan, kaikki osaavat kuitenkin laukoa. Tai ainakin Van Persie... ::) Eduardo ja Ade laittaa sitten irtopallot sisään.

Kyllä mä ainakin toivon näkeväni 433/451:ssä Rosickyn ja Fabregasin pyörimässä siinä keskellä, uskoisin että tulis hyvää jälkeä.
ilmapallo

Poissa Poissa

Vastaus #244 : 18.07.2007 klo 08:52:34

Kuulostaisi toki hyvältä tuo Jp:n märissä unelmissa kuvittelema taktiikka:

...................Ade..................
Eduardo.......Cesc.............RvP

...........Gilberto...XXX.............

Ongelmana on toki, että toista maailmanluokan keskikenttäpelaajaa tuota keskustaa tukkimaan ei ole. Vai mitä mieltä olette, kuka siihen sopisi? Diaby? Denilson? Flamini toki pelikäsityksensä puolesta  :)
Tämä Cescin nostaminen piilokärjeksi juontaisi juurensa hänen nuoruusvuosien pelipaikasta, käsittääkseni pelasi paljonkin ylempänä.
J.P. Sarja

Poissa Poissa

Vastaus #245 : 18.07.2007 klo 09:43:47

Siihen pitää tarttua, etten millään voi allekirjoittaa Arsenalin keskikentän keskustan vuotaneen ihmeemmin mihinkään suuntaan. Manu, Chelsea ja Pool-peleissä se oli erittäin tiivis ja tukahdutti varsinkin Manun pelin täysin. Liverpool puski jokaisessa Arsenal-pelissä laidasta, nekin tukittiin paitsi viimeisessä matsissa, jossa keskityksiä päästettiin läpi hirvittävä määrä ja Crouch kiitti.

Toissakaudella kuitenkin keskusta vuosi kuin seula

Kuluneella kaudella tuohon mielestäni tosiaan oli lääke, eli tiiviinä pelannut keskikentän nelikko, käytännössä siis keskellä viihtyvät varsin perinteiset keskustan pelaajat molemmilla laidoilla. Mielestäni tuo ei kuitenkaan toimi, syistä joihin aiemmassa koitin hieman paneutua.
« Viimeksi muokattu: 18.07.2007 klo 09:47:07 kirjoittanut jp72672 »
SepiBoban

Poissa Poissa

Vastaus #246 : 18.07.2007 klo 09:45:30

Ongelmana on toki, että toista maailmanluokan keskikenttäpelaajaa tuota keskustaa tukkimaan ei ole. Vai mitä mieltä olette, kuka siihen sopisi? Diaby? Denilson? Flamini toki pelikäsityksensä puolesta  :)
Tämä Cescin nostaminen piilokärjeksi juontaisi juurensa hänen nuoruusvuosien pelipaikasta, käsittääkseni pelasi paljonkin ylempänä.

Ite laittaisin Cescin gilberton viereen ja Rosickyn triangelin kärkeen (niin kuin muistaakseni muutkin täällä on miettineet).
Tomas=maailmanluokka
N5

Poissa Poissa

Vastaus #247 : 18.07.2007 klo 09:52:21

Ok, hyvä tarkennus.

Tuli tuossa mieleen, ettei se Vieira-Gilberto nyt sentään puhdasta kultaa ollut. Inter kävi kolme vuotta sitten murskaamassa juuri tämän kaksikon Highburyllä 0-3 ja silloin keskikenttä oli todella surkea, läpi juostiin ja lujaa. Näytti nimenomaan siltä, että Vieiran pelintekeminen kovin ylhäällä Interin puoliskolla jätti Gilberton ja alakerran nesteeseen, kun Paten pallonriistot eivät toimineet teknisisiä nopeita pelaajia vastaan.

Vastaavasti San Sirolla pari kuukautta myöhemmin keskikentän kaksikko Edu-Parlour pelasi paljon nöyremmin ja varovammin, Henry sai palloja ja tuloksena 5-1.
J.P. Sarja

Poissa Poissa

Vastaus #248 : 18.07.2007 klo 10:07:27

Oma näkemykseni/toiveeni on kutakuinkin seuraava:

--------------Ade
Eduardo----------------RvP
--------Rosicky-Cesc
-----------Gilberto

tai

------------Ade
Eduardo-------------RvP
----------Rosicky
------Gilberto--Cesc

Mielestäni 442:ssa Cescillä on nykyisellään aivan liikaa velvoitteita niin puolustus- kuin hyökkäyssuuntaankin. Käytännössä siis toivon, että ryhmityksen muutos toisi Cescille varsin vapaat kädet pelintekijän roolissa. Tällä hetkellä Cesc toimii pelintekijänä ja kahden suunnan pelaajana, eli yrittää olla päättämässä hyökkäystä ja käytännössä hänen on lähestulkoon pakko olla myös alhaalla estämässä vastustajan hyökkäyksiä.

Rosickystä on hyvä muistaa, että taitonsa lisäksi hänen työmoraalinsa on aivan uskomaton. Mielestäni noin loistava pelaaja noilla avuilla menee laidalla hukkaan. Gilberton loistavuuden puolustussuuntaan kaikki varmasti tietävät. Väittäisin, että tuossa kultapoikamme olisi erittäin hyvä pelata.

Jos kerran aiempi pelitapa oli rakennettu Henryn ympärille antaen Henrylle vapaat kädet, mielestäni tämä on se tapa, jolla pelitapa rakennetaan Cescin ympärille antaen Cescille vapaat kädet.

Realismi:

---------RvP---Ade

Rosicky-Cesc-Gilberto-Eboue(/Hleb)

?
« Viimeksi muokattu: 18.07.2007 klo 10:13:18 kirjoittanut jp72672 »
J.P. Sarja

Poissa Poissa

Vastaus #249 : 18.07.2007 klo 10:27:53

Ok, hyvä tarkennus.

Tuli tuossa mieleen, ettei se Vieira-Gilberto nyt sentään puhdasta kultaa ollut. Inter kävi kolme vuotta sitten murskaamassa juuri tämän kaksikon Highburyllä 0-3 ja silloin keskikenttä oli todella surkea, läpi juostiin ja lujaa. Näytti nimenomaan siltä, että Vieiran pelintekeminen kovin ylhäällä Interin puoliskolla jätti Gilberton ja alakerran nesteeseen, kun Paten pallonriistot eivät toimineet teknisisiä nopeita pelaajia vastaan.

Vastaavasti San Sirolla pari kuukautta myöhemmin keskikentän kaksikko Edu-Parlour pelasi paljon nöyremmin ja varovammin, Henry sai palloja ja tuloksena 5-1.

CL on sinänsä erinomainen esimerkki. Tottahan on, ettei tuo Wengerin Valioliigan kenttiä dominoinut pelitapa tuonut tulosta CL:ssa. Laadukkailla laitahyökkääjillä (Reyes, Pires) höystettynä 451/433 ja Cesc moottorina kolmen miehen keskustassa vei joukkueen loistavien esitysten siivittämänä finaaliin asti.

Juuri tuohon CL-tuhkimotarinaan perustuen olen tuon 451/433 puolesta puhunut. Mielestäni Cesc pelasi parhaimmat pelinsä juuri kyseisessä kilpailussa ja kyseisessä ryhmityksessä, sama pätee moniin muihin pelaajiin - ehkä etunenässä Senderos?

Viime kaudella ei toiminut, mutta tuo pelitapa vaatii todella ne laadukkaat laitahyökkääjät. Reyesin&Piresin puuttuminen siis vei pohjan. Nyt ringissä on Eduardo, valmiimpi Walcott, kaksi target-pelaajaa sekä tottakai maajoukkueessaankin oikeana laitahyökkääjänä dominoinut RvP (jälkimmäinen oli toki jo tuolloin). Miksipä siis ei?

Rosickyn pelipaikka on mielestäni ehdottomasti keskustassa. Kolmen pelaajan keskusta toisi enemmän minuutteja luonnollisesti huippulupaaville Diabylle ja Denilsonille. RvP ei ole koskaan(?) onnistunut Arsenalissa laidalla 442:ssa, hän ei ole mielestäni laitakeskikenttäpelaaja - hän on hyökkääjä/laitahyökkääjä. Myös Walcott on mielestäni hyökkääjä/laitahyökkääjä - ei laitakeskikenttäpelaaja.

Ongelmaksi muodostuu lähinnä Sagnan hankinta, jos hän todella on avaukseen hankittu. Tämä mielestäni kielii 442:n puolesta. Lisäksi Hlebille todennäköisesti 442 sopii paremmin, vaikka uskonkin, että myös laitahyökkääjän tontti jotenkuten hoituisi. Hlebin osalta kuitenkin tapahtuisi kylmästi pudottaminen rotaatiopelaajaksi, Rosicky ja Diaby ovat kuitenkin paremmat ja perustellummat valinnat triangelin kärkeen ja laitahyökkääjiksi löytyy myös parempia vaihtoehtoja, Eduardo toki yhä suurin varauksin.

Puolustuslinja on omissa papereissani kysymysmerkki ryhmityksestä riippumatta ja suurimpana kysymysmerkkinä Jens viimeisenä lukkona (/saippuana?) Mutta tuo on siinä mielessä epäoleellista, kun se ei tähän ryhmityskeskusteluun siis mielestäni vaikuta.
« Viimeksi muokattu: 18.07.2007 klo 10:29:30 kirjoittanut jp72672 »

Sivuja: 1 ... 9 [10] 11 ... 16

Siirry: