FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
02.11.2025 klo 02:36:09 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!

Yhteys ylläpitoon: [email protected]

Foorumilla päivitys 27.5.25 klo 23-24. Lisäämme GA4:n sivustolle

Sivuja: 1 2 [3] 4 ... 7

Kirjoittaja Aihe: Erotuomarit peleissä vain rahan takia!  (Luettu 15335 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
ref

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Giallorossi

Vastaus #50 : 13.10.2007 klo 14:13:54

Vihellän myös pelejä, ja voin myöntää, että teen sitä osittain rahan takia. Tosin täytyy ottaa huomioon, että olen alle 18v opiskelija, jolle tuomarointi korvaa jossain määrin kesätyöt. Raha ei todellakaan ole ainut syy, sillä pitää sitä jonkinnäköinen rakkaus lajia kohtaan olla, jotta viitsii lähteä päivästä toiseen sylkykupiksi kentälle. Tuomaroinnissa siis yhdistyy minulle sekä harrastus/liikunta että kesätyö. Verojakaan ei minulla pahemmin mene, joten rahaa jää hyvin käteen, mutta kun kyseessä on hieman vanhempi työssäkäyvä kaveri, jolla veroa menee tuomaripalkkioista 30-50 %, niin eipä siitä paljoa käteen jää. Eli tuskinpa hirveän moni tätä rahasta (ainakaan pelkästään sen takia) tekee. Ja sitten toki varusteisiin menee osa rahoista, joskin ne voi laittaa verovähennyksiin, jos tarpeeksi paljon maksavat. Omavastuu taitaa kuitenkin verovähennysten suhteen olla sen verran korkea, että raja ei välttämättä ylity.

Mutta tähän varustekeskusteluun pakko sanoa sen verran, että ei kai Collinallakaan noin paljon rahaa/varusteita mene vuodessa  ???. Muutamat hinnatkin ovat kyllä melko korkeita. Itselläni on 4 eriväristä paitaa(=150€), 3 pilliä(=30€), 2 sortsit(= n.20€), 2 sukat(=n.20€), 2 kengät(=100€) ja avustavan liput(30€), joilla varmasti tulen toimeen pidemmän aikaa. Oikeastaan vain kengät ja sukat ovat lähes jokavuotisia ostoksia. Pillejä tulee aina silloin tällöin osteltua. Eli semmonen 100-150€ enintään menee kaudessa. Toki pelimäärät ei ole samoja kuin Collinalla jne.

Tämä varustekeskustelu on jo toki hieman OT:ta, mutta otin nyt kuitenkin kantaa siihenkin.
« Viimeksi muokattu: 13.10.2007 klo 14:18:38 kirjoittanut ref »
väärä arvio

Poissa Poissa

Vastaus #51 : 14.10.2007 klo 00:15:35

Noista tuomarihinnoista en hirveesti tiä, mut tuntuu kyllä aika ihmeelliseltä, että umbron pöksyt tms. maksaa raitapaidoille noin paljon... Tavallinen asiaks saa hlvemmalla!
Mikaeli

Poissa Poissa

Vastaus #52 : 14.10.2007 klo 05:11:52

Obsyn kommenteista päätellen Gunner oli mukana imemässä meisseliä tuomareiden mahtavuuden kunniaksi! Onhan se ihan normaalia tehdä muutama kisapaikan arvoinen virhe, ihme itkemistä.. Gunner, tiedän että olet fiksu ihminen, unohda tuomariutesi ja tule kaapista ulos. TUOMARI VOI OLLA HUONO!

P.S. Tänä vuonna AC:n peleissä on ollut hyviä tuomareita. Kari Mypaa vastaan, oliko Hietala Mifkia vastaan, mutta siinäpä se on. Veikkausliigan tuomareista ehkä 20% on tehtävien tasalla ja luku vähenee divariluvun kasvaessa. => RF kaikesta vitutuksesta tällä hetkellä, mode-GUNU voi poistaa tai siirtää, keskusteluun häntä on turha pyytää

Pistetäänpä myös tänne.

Ref, voit olla ihan hyvä tuomari, mutta refintyyppiset tuomarit ovat koko lajin syöpä; alle 18-vuotias tuomari, joka on elänyt vähemmän kuin osa pelaajista on pelannut liiton sarjoja. Nämä ovat omia huomioitani ainoastaan, mutta alle 18-vuotiasta ei saisi ikinä päästää (pistää) häntä vanhempiaan tuomitsemaan. Esimerkkinä: 18-20-vuotias tuomari ei  antanut Jorolle punaista, vaikka Joro potkaisi allekirjoittanutta Daniel san- potkulla selkään pelin ollessa poikki. Kysyin erotuomaritarkkailijalta (joka sattui tällä kertaa olemaan katsomossa), että teethän raportin liittoon; "Ei syytä." Ja potku oli huomattavasti törkeämpi kuin Eric Cantonan suorittama ele katsojalle..

E: Keltainen kortti ja peli täysin käsistä..
« Viimeksi muokattu: 14.10.2007 klo 05:13:26 kirjoittanut Mikaeli »
Hasselhoff

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJS, Suomen maajoukkue

Vastaus #53 : 14.10.2007 klo 08:10:09

Pistetäänpä myös tänne.

Ref, voit olla ihan hyvä tuomari, mutta refintyyppiset tuomarit ovat koko lajin syöpä; alle 18-vuotias tuomari, joka on elänyt vähemmän kuin osa pelaajista on pelannut liiton sarjoja. Nämä ovat omia huomioitani ainoastaan, mutta alle 18-vuotiasta ei saisi ikinä päästää (pistää) häntä vanhempiaan tuomitsemaan. 

Näinhän sen pitäisi mennä. Mutta kun ei niitä vanhempia tuomareita vaan riitä kaikkiin peleihin, ja kun pelissä on pakko se tuomari olla, niin sitten on pakko laittaa nuori kaveri sinne. Varsinkin pienemmillä paikkakunnilla tämä on ongelmana, kun ei tuomareita yksinkertaisesti ole.

Pitäisi vaan saada enemmän näitä vanhempia, pitkän peliuran pelanneita kavereita kiinnostumaan tuomaroimaan kun peliura alkaa loppumaan/on loppunut. Helpommin tietenkin sanottu kuin tehty.
No niin

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Kuvaajat

Vastaus #54 : 14.10.2007 klo 11:36:19

Nykyisillä tuomarikorvauksilla ei sitä hommaa todellakaan tehdä rahan takia. Kyllä kyse on ihan siitä, että haluaa tehdä sitä hommaa.
Itse muutaman kauden piipanneena voin sanoa, että on kaikkein epäkiitollisin homma mitä vaan voi olla.

18-vuotias tuomariko olisi lajin syöpä?? Voi hyvänen aika sentään. Tilanne alkaa olla jo niin huono, että jos nuoria ei saada hommaan innostumaan, niin kohta meillä hyppii pelissä kuin pelissä noin 40-50 vuotiaita tuomareita, joilla kokemusta on, mutta kuinka moni heistä selviää enää kuntotesteistä?
Totta on, että ei nuorimpien peleissä testejä edes vaadita, mutta onko sekään oikein sitten näille nuorimmille, kun tuomari hädintuskin liikkuu ulos keskiympyrästä?

Mitä tulee varusteiden hintoihin, niin kyllä se kulutus riippuu ihan siitä, paljonko otteluita viheltää kauden mittaan. Itselläni ei kovinkaan isoja summia varusteisiin mennyt, mutta ottelumäärätkin olivat melko mitättömiä, eli noin 20-30 ottelua kaudessa.

Mitä tulee tuohon asetteluohjelmaan, niin siinä on hyvää ja huonoa. Täälläkin mainittu "puute", ettei otteluita saa kuin yhden/päivä on sitä huonoa. Lisäksi olen kuullut, että ohjelman "helppous" aiheuttaa sen, että jos ei satu jokin peli kiinnostamaan, niin se on helppo myydä eteenpäin.

Kaikkia otteluita ei myöskään ole kytketty piirin kautta maksettavaksi, vaan edelleen C-junnut ja nuoremmat maksaa korvauksen kentän laidalla ottelun jälkeen.

Mitä sitten tulee tuohon "kommentointiin" pelaajien ja valmentajien taholta, niin suosittelen, että itse kukin käy kokeilemassa kauden tuota tuomarihommaa. Kuten joku täällä mainitsikin, niin alkujärkytys on vähintäänkin "mielenkiintoinen".

ref

Poissa Poissa

Vastaus #55 : 14.10.2007 klo 14:16:58

Pistetäänpä myös tänne.

Ref, voit olla ihan hyvä tuomari, mutta refintyyppiset tuomarit ovat koko lajin syöpä; alle 18-vuotias tuomari, joka on elänyt vähemmän kuin osa pelaajista on pelannut liiton sarjoja. Nämä ovat omia huomioitani ainoastaan, mutta alle 18-vuotiasta ei saisi ikinä päästää (pistää) häntä vanhempiaan tuomitsemaan. Esimerkkinä: 18-20-vuotias tuomari ei  antanut Jorolle punaista, vaikka Joro potkaisi allekirjoittanutta Daniel san- potkulla selkään pelin ollessa poikki. Kysyin erotuomaritarkkailijalta (joka sattui tällä kertaa olemaan katsomossa), että teethän raportin liittoon; "Ei syytä." Ja potku oli huomattavasti törkeämpi kuin Eric Cantonan suorittama ele katsojalle..

E: Keltainen kortti ja peli täysin käsistä..
Noh olen samoilla linjoilla sen suhteen, että alle 18v ei saisi itseään vanhempien peliä viheltää, mutta en olekaan viheltänyt ikinä itseäni vanhempien peliä, joten turhaa kohdistat tuon minuun. Avustavanakin olen ollut itseäni vanhemmissa vain vitosdivarissa, mutta en näe mitään syytä miksi en avustavan tehtävistä selviäisi, vaikkka pelaajat olisivatkin minua vanhempia. Päätuomarina vanhimmat, joita olen tuominnut ovat olleet minua vuotta nuorempia, eikä ole ikinä tullut mitään suurempaa valitusta, päinvastoin kehuja siitä, että olen nuoresta iästäni huolimatta viheltänyt tarkasti ja hyvin. Mutta kuten nimimerkki "No Niin" totesi niin uusia nuoria tuomareita on saatava mukaan. Ja jos joskus haluaa päästä eteenpäin esim miesten neloseen tai vitoseen päätuomariksi niin kokemus on hyvä hankkia nimenomaan ensin linjalta kyseisissä peleissä sekä viheltämällä junioreiden otteluita päätuomarina. Ja mitä Tampereen tilanteeseen tulee, niin täältä löytyy kyllä useita päteviä n.20 v kavereita, ja luokitukset ovat suurinpiirtein kohdallaan.
« Viimeksi muokattu: 14.10.2007 klo 14:21:26 kirjoittanut ref »
Mikaeli

Poissa Poissa

Vastaus #56 : 14.10.2007 klo 16:17:13

Noh olen samoilla linjoilla sen suhteen, että alle 18v ei saisi itseään vanhempien peliä viheltää, mutta en olekaan viheltänyt ikinä itseäni vanhempien peliä, joten turhaa kohdistat tuon minuun. Avustavanakin olen ollut itseäni vanhemmissa vain vitosdivarissa, mutta en näe mitään syytä miksi en avustavan tehtävistä selviäisi, vaikkka pelaajat olisivatkin minua vanhempia. Päätuomarina vanhimmat, joita olen tuominnut ovat olleet minua vuotta nuorempia, eikä ole ikinä tullut mitään suurempaa valitusta, päinvastoin kehuja siitä, että olen nuoresta iästäni huolimatta viheltänyt tarkasti ja hyvin. Mutta kuten nimimerkki "No Niin" totesi niin uusia nuoria tuomareita on saatava mukaan. Ja jos joskus haluaa päästä eteenpäin esim miesten neloseen tai vitoseen päätuomariksi niin kokemus on hyvä hankkia nimenomaan ensin linjalta kyseisissä peleissä sekä viheltämällä junioreiden otteluita päätuomarina. Ja mitä Tampereen tilanteeseen tulee, niin täältä löytyy kyllä useita päteviä n.20 v kavereita, ja luokitukset ovat suurinpiirtein kohdallaan.

En kohdistanut kommenttia sinuun, käytin sinua esimerkkinä. Junnut viheltäköön junnupelejä.
Gunner

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Nuolen pääkirjoitusta

Vastaus #57 : 14.10.2007 klo 16:21:24

Alappa pikkumiihkali itse tuomariksi kun tuntuu olevan sääntötietämys ja havainnoimiskyky ihan eri tasolla kuin nykytuomareilla? Asioiden eteen voi tehdä jotain muutakin kuin itkuraivaroida intternetissä Ylos
Enemmistö

Poissa Poissa

Vastaus #58 : 14.10.2007 klo 17:03:52

Nuoria tuomareita kyllä näyttää olevan eli liian nuoria ja sitten vanhoja. Mutta jotain puuttuu... Kuuntelin parin kaverin juttuja, jotka olivat puhaltaneet muutaman vuoden junnupelejä ja ollet avustavina vitosessa ja nelosessa ja sitten yhden vuoden viheltäneet vitosta. Olivat lopettaneet, kun kesällä voi tehhdä muutakin kuin kuunnella pelaajien ja erityisesti valmentajien vittuilua illasta toiseen.

Mehän haluamme peleihimme kokeneita tuomareita. Kannattaisi silloin kohdella tuomareitakin kuin ihmisiä ja muistaa, että yleensä tuomari on se henkilö kentällä, joka kaikesta huolimatta tekee vähiten virheitä.

Ja jokaiselle tuomareita arvostelevalle voisi antaa edes yhden pelin vihellettäväksi, niin huomaisi mistä on kyse. Kyse on siitä, että tuomarina oleminen on tapa harrastaa maailman parasta lajia muutekin kuin pelaamalla eikä sitä alasarjoissa tehdä rahan takia.
ref

Poissa Poissa

Vastaus #59 : 14.10.2007 klo 17:25:27

En kohdistanut kommenttia sinuun, käytin sinua esimerkkinä. Junnut viheltäköön junnupelejä.
Niin mutta tarkoitinkin, että käytit minua nimen omaan huonona esimerkkinä, koska en ole ikinä viheltänyt itseäni vanhempien peliä.
paveldo

Poissa Poissa

Vastaus #60 : 14.10.2007 klo 17:26:29

Olen kuullut sellaista, että lupaavia parikymppisia alasarjapalloilijoita, jotka harrastavat pelaamisen ohella myös tuomarointia, on kannustettu lopettamaan pelaaminen, koska potentiaalia olisi enemmän tuomaripuolella.
Vähän ihmetyttää tällaisten kaverien selviäminen viheltämisestä, jos pelikokemusta ei ole kuin vuosi-pari miesten peleistä.

Ja kuten Enemmistö kirjoitti, suuri drop-out uusissa tuomareissa johtuu varmasti juuri siitä, että palaute tulee peleissä "suoraan" ja yleensä vielä penkiltä.

Olisiko palkkioiden pienentäminen vaihtoehto? Pienemmät palkkiot -> vain homman osaavat ja aidosti kiinnostuneet viitsivät jatkaa, jolloin pillipiiparien ja lippumiesten taso nousee. Ja joukkoeet kiittää pienemmistä palkkioista, mjötöh!?
Raian

Poissa Poissa

Vastaus #61 : 14.10.2007 klo 17:43:16

Olisiko palkkioiden pienentäminen vaihtoehto? Pienemmät palkkiot -> vain homman osaavat ja aidosti kiinnostuneet viitsivät jatkaa, jolloin pillipiiparien ja lippumiesten taso nousee. Ja joukkoeet kiittää pienemmistä palkkioista, mjötöh!?

Aivan mahtava idea. Se pelin meneminen penkin alle pelaajien mielestä ei ole kiinni yleensä tuomarin kokemuksesta, vaan siitä ettei mikään kelpaa. Pelaajat oikein lähtevät vittuilemaan tuomarille ja päättävät jo ennen peliä, että huono se on. Toki oikeasti huonoja suorituksia mahtuun mukaan.
sisujukka

Poissa Poissa

Vastaus #62 : 14.10.2007 klo 18:03:15

OLISI HYVÄ JOS nuoria saataisiin yhä enemmän pidettyä tuomareina sillä heidän jatkumolla on kentille kysyntää. Joissakin kerhoissa on kehitetty kummituomareita jotka ovat kokeneimpia ja voivat opastaa ja kehittää nuoria eteenpäin. Tuomarit jos kuka tietää mitä on olla sylkykuppina.  Kaveri joka siirtyi pelaajasta tuomariksi olisi lopettanut yhden kesän jälkeen jos tällaista kummisysteemiä ei olisi ollut.Palkkiot eivät todellakaan ole ylimitoitettuja joten ei kannata isompaa meteliä pitää.
Hasselhoff

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJS, Suomen maajoukkue

Vastaus #63 : 14.10.2007 klo 18:18:11

Niitä tuomareita ei tosiaankaan ole liikaa. Jos palkkioita pienennetään, niin niitä on vieläkin vähemmän. Niitä nuoria kavereita on helpompi houkutella mukaan toimintaan, kun siitä saa korvauksen. Eihän ne palkkiot isoja ole jos on työssäkäyvä, mutta kyllä ne nuorelle opiskelijalle antaa hyvän lisän tuloihin. Ja ei kukaan jaksa tosiaan siellä kentällä olla sylkykuppina vain noiden palkkioiden takia, kyllä sinne muut syyt vetää.
Elukka

Poissa Poissa

Vastaus #64 : 14.10.2007 klo 20:53:48

Olen kuullut sellaista, että lupaavia parikymppisia alasarjapalloilijoita, jotka harrastavat pelaamisen ohella myös tuomarointia, on kannustettu lopettamaan pelaaminen, koska potentiaalia olisi enemmän tuomaripuolella.
Vähän ihmetyttää tällaisten kaverien selviäminen viheltämisestä, jos pelikokemusta ei ole kuin vuosi-pari miesten peleistä.

Pitää ihan paikkaansa, että lupaaville nuorille tuomareille suositellaan pelaamisen lopettamista, tai ainakin siirtymistä johonkin puulaakisarjaan. Tähän on parikin syytä. Yksi syy on tietysti pelaamisessa oleva suurempi loukkaantumisriski, toinen syy on se, että pelaaminen ja treenaaminen vie tietysti aikaa, joka on pois viheltämisestä. Tärkein syy on kuitenkin se, että pelaaminen vaikuttaa tuomariuran kehitykseen. Jos esim. kaveri viheltää V-divaria ja pelaa IV-divarissa, niin kaverille on aika vaikea antaa kovempia pelejä, kun samaa sarjaa ei periaatteessa voi yhtä aikaa pelata ja viheltää. Eikä ketään tuomaria voi pistää suoraan V-divarista III-divariin.

Jotkut kommentoivat, että junnuikäisten tuomareiden pitäisi viheltää pelkkiä junnupelejä. Suosittelen kaikkia kysymään joltain tutulta tuomarilta, mitkä ovat pahimpia pelejä viheltää. Suurin osa vastaa, että B-junnut ja ikuiset pikkupojat eli ikämiehet. Eli junnupelien jälkeen, saattavat ensinmäiset miesten pelit tuntua jopa helpolta.

Kyllä nuorikin tuomari pärjää miesten peleissä, siellä vaan pitää olla tarpeeksi mulkulla asenteella liikkeellä. Kaikki eivät tietenkään pärjää ja lopettavat homman. Mutta tavallaan se onkin tarkoituksena, erotella jyvät akanoista.

Ja Palloliiton systeemi on nykään vain sellainen, että jos huipulle mielii viheltämään, niin kyllä homma pitää silloin aloittaa n.20-vuotiaana. Jos ensin aikoo kerätä 10 vuotta pelikokemusta, niin alkaa olla jo liian myöhäistä.

Poissa Poissa

Vastaus #65 : 14.10.2007 klo 22:17:36

Pitää ihan paikkaansa, että lupaaville nuorille tuomareille suositellaan pelaamisen lopettamista, tai ainakin siirtymistä johonkin puulaakisarjaan. Tähän on parikin syytä. Yksi syy on tietysti pelaamisessa oleva suurempi loukkaantumisriski, toinen syy on se, että pelaaminen ja treenaaminen vie tietysti aikaa, joka on pois viheltämisestä. Tärkein syy on kuitenkin se, että pelaaminen vaikuttaa tuomariuran kehitykseen. Jos esim. kaveri viheltää V-divaria ja pelaa IV-divarissa, niin kaverille on aika vaikea antaa kovempia pelejä, kun samaa sarjaa ei periaatteessa voi yhtä aikaa pelata ja viheltää. Eikä ketään tuomaria voi pistää suoraan V-divarista III-divariin.

Jotkut kommentoivat, että junnuikäisten tuomareiden pitäisi viheltää pelkkiä junnupelejä. Suosittelen kaikkia kysymään joltain tutulta tuomarilta, mitkä ovat pahimpia pelejä viheltää. Suurin osa vastaa, että B-junnut ja ikuiset pikkupojat eli ikämiehet. Eli junnupelien jälkeen, saattavat ensinmäiset miesten pelit tuntua jopa helpolta.

Kyllä nuorikin tuomari pärjää miesten peleissä, siellä vaan pitää olla tarpeeksi mulkulla asenteella liikkeellä. Kaikki eivät tietenkään pärjää ja lopettavat homman. Mutta tavallaan se onkin tarkoituksena, erotella jyvät akanoista.

Ja Palloliiton systeemi on nykään vain sellainen, että jos huipulle mielii viheltämään, niin kyllä homma pitää silloin aloittaa n.20-vuotiaana. Jos ensin aikoo kerätä 10 vuotta pelikokemusta, niin alkaa olla jo liian myöhäistä.

Joo itselläni sama ongelma kuusvuotta viheltäny 5 ja 6 matseja kun ite pelaa nelosta, linjalla sitä voi seistä 3 ja 2 mut olis kiva mennäkolmoseen viheltämäänkin.

Tuhatnaama

Poissa Poissa

Vastaus #66 : 15.10.2007 klo 00:33:47

Aivan uskomattomia summia fyrkkaa iskette vehkeisiin. Kengätkin tulevat paremmiksi kuin sukat. Kannustan kaikkia nuoria vaan jatkamaan sitä lauman ohjaamista. Hyvän kiksin saat, kun hävinneen joukkueen pelaaja/pelaajat tulee puristaa handuu lausahtamalla:"Hyvin meni." On se aivan mahtavaa paimentaa n.30 äijää, että mennään sääntöjen puitteissa. Olin eilen yytsaamassa 2divarin peliä ja kysyin pelin tuoksinnassa, että kuinka monta sääntöä on kuningaspelissä? Eivät tietäneet, edes entinen maajoukkuepelaaja!!! MITÄH!!!!
Mikaeli

Poissa Poissa

Vastaus #67 : 15.10.2007 klo 10:56:03

Alappa pikkumiihkali itse tuomariksi kun tuntuu olevan sääntötietämys ja havainnoimiskyky ihan eri tasolla kuin nykytuomareilla? Asioiden eteen voi tehdä jotain muutakin kuin itkuraivaroida intternetissä Ylos

Itse asiassa olen metrogunu jonkin verran viheltänyt junnujen harkkapelejä. Ei vaan aika tahdo riittää tuomarointiin..
prymme

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FF Jaro

Vastaus #68 : 16.10.2007 klo 12:30:17

Tuo alle 20€ verovapaus pitää toki paikkaansa, eli kentän laidalla maksettu 20€ on verovapaata, mutta kun palkkiot menevät piirin kautta, muuttuu tilanne. Piirissä lasketaan kerran kuussa pelit yhteen ja koko summasta verot.
Meidän kerhomme verottaja (verovirastossa töissä) kertoi aikanaan, että alle 20€ palkkiot ovat myös verotettavaa tuloa, mutta niistä ei pidätetä ennakkoa. Eli kaikki pikkupalkkiotkin tulisi laskea lopullisessa verotuksessa tuloksi.
Nummisuutari

Poissa Poissa

Vastaus #69 : 16.10.2007 klo 12:44:49

Olisko vielä niin, että jos samalle tuomarille maksetaan kuussa yhteensä yli 20 euroa niin pitäisi ennakonpidätys tehdä.

Joskus ammoisina aikoina piti maksella sotujakin ja oikeasti tehdä kuten edellä kun tulot ylittivät 100 markkaa kuussa. Muistan elävästi miten hampaat irvessä kirjoitin näihin jäljentäviin lappuihin, että näkyisi alimmaisessa. Vuoden lopussa piti sitten lähettää tuomareille kooste.

Jossakin vaiheessa tuomarit keksivät ns. varusterahat, että itse palkkio olisi pienempi. No verottajalta tuli ohjeet, että lasketaan kaikki yhteet (palkkiot, matkakulut ja varusterahat) ja ilmoitetaan könttänä. Verovelvollinen sitten ilmoituksessaan haki vähennyksiä. Nykyisin kuitenkin ilmoitetaan palkkiot ja matkat erikseen.
Elukka

Poissa Poissa

Vastaus #70 : 16.10.2007 klo 13:32:39

Itselläni on sellainen käsitys, että mainitsemani 20€ verottomana, olisi myös aikoinaan kysytty verottajalta. Tosin tuolloin puhuttiin vielä markoista. Tilanne on voinut sen jälkeen hyvinkin muuttua. Tietysti ei ole mitenkään mahdotonta, että tähänkin asiaan löytyy yhtä monta tulkintaa, kun on verotoimistojakin.

Tähän palkkioasiaan olisi tietysti hyvä saada palloliiton tasolta joku yleisohje, jonka mukaa sitten toimittaisiin koko maassa. Nyt tuntuu olevan tilanne se, että käytäntö on vähän erilainen kaikissa piireissä.

Thomas Brolin

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Huima

Vastaus #71 : 16.10.2007 klo 23:02:57

e.
« Viimeksi muokattu: 15.11.2008 klo 12:50:03 kirjoittanut Thomas Brolin »
Elukka

Poissa Poissa

Vastaus #72 : 17.10.2007 klo 10:58:16

-miten voi odottaa piirisarjojen kehittyvän, jollei oma viestintä ja tapa toimia ole kunnossa?

Tähän ihan samaa mieltä. Jos liitto on asiaa kerran kysynyt ja vastauksenkin saanut, niin ei luulisi olevan mahdotonta asiasta tuomareitakin infota. Liitto kuitenkin on saanut UEFA:lta kohtuullisen paljon rahaa, joka korvamerkitty erotuomaritoiminnan kehittämiseen, ei se nyt niin paljon maksaisi lähettää asiasta kaikille Suomen tuomareille tuo ohje.

Ihan yleisestikin puhuen tuntuu, ettei liitolla ole hirveästi mielenkiintoa siihen mitä piireissä tapahtuu. Vai onko sittenkin niin päin ettei piirejä kiinnosta kuunnella "mitä helsingin herrat sanoo"?
knäppy

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Liverpool, Bayern München

Vastaus #73 : 19.10.2007 klo 12:59:25

Tohon asenne hommaan täytyy sanoa,että kyllä on oltava sitä pientä ns.Rämäpäisyyttä/asennetta tuamaroonnissakin nuarella tuomarilla.
Itselläni on se tilanne että itse pelaan vielä ja on kehotettu lopettamaan tuamarointi koska se vie niin paljon aikaa harjoittelulta yms.Että on ollut päinvastainen asetelma. (Et saa nähä mitä talven aikana tulee päätettyä jatkaako olleskaan enää vai ei tuamarointeja,pelivietti sen verran kumminkin viel kova ;)  ) 
Mitä olen keskustelua seurannut hetken aikaa niin valitettavasti ns.vanhoja kokeneita tuomareita on liian vähän,heitä pitäisi saada enemmän.Etenkin täällä pohojanmaalla tietyillä alueilla on tuomareista huutava pula. Esim. Juuri erään forumistin sanomana,että ei ole mukavaa ,kun klo 11 sunnuntai aamulla soitetaan etttä pystyisikkö menemään tuamaroimaan pelin,kun jollekki tuli menoa :(.Tääläkin alueella missä itse viheltelen on pari kokeneempaa ja n.6-9nuorta junnaria viheltämässä,jotka eivät vielä ajokorttiikäisiä.Tästä johtuen kun pari vanhempaa lopetti 2v sitten,joutunut  itsekin viheltämään jo nelosta  ja tietyt vanhemmat joutuvat melkein kaikki 4-6div pelit viheltämään täälä päin ja nuaret olevat jo 3-div lähtien linjureina .Kuuntele nyt siinä sitten samojen naamojen vittuilua viikosta toiseen ja samojen pässinpäiden mulkoilua yms. Mutta toisaalta nämä pässinpäät sitten baarissa yms kehuvat sitten jos on mennyt hyvin vihellys/vihellykset.

Varusteasiaan on sanottava ,että itsellä on ollut samat housut ja paita 4v ja hyvinä ovat pysyneet. Isseeltä sitten olen lainannut erivärisiä paitoja(ja housut ja sukat tälle vuodelle)jos on ollut tarvis,mitä yleensä on aika usein. Eli eipä palio fyffee niihin ole mennyt. Mutta tietty kyllä omasta pussista jonkin verran menee varusteisiin ,mutte ei läheskään niin paljon kuin alussa tuli joltain esille!

knäppy

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Liverpool, Bayern München

Vastaus #74 : 19.10.2007 klo 13:02:41

Tästä johtuen kun pari vanhempaa lopetti 2v sitten,joutunut  itsekin viheltämään jo nelosta  ja tietyt vanhemmat joutuvat melkein kaikki 4-6div pelit viheltämään täälä päin ja nuaret olevat jo 3-div lähtien linjureina .

Itse ei siis ole pystynyt 3-div viheltään ku sitä ite pelaa ja pari kokeneempaa vanhempaa melkein kaikki alueen 3-div pelit viheltävät.
Pitipä laittaa vain selvennys tohon omaan tekstiin. Itelle tästä johtuen Alas

Sivuja: 1 2 [3] 4 ... 7

Siirry: