Heikin omilta sivuilta otettua tekstiä.
Tuota huomatkaa tummennettu osa lopputekstissä, kuinka Heikki julistaa Mulukan tulevaisuuden näkymiä. Huutonaurua

..
Vai vielä henkinen valmentaja..
Suurempaa pelleä ei ole olemassa. :keskari:
Heikki Pajunen jalkapallon liigaerotuomarinaHistoriaa
Aloittaessani jalkapallon valmentamisen vuonna 1986 päätin mennä erotuomarikurssille,
jotta oppisin valmentamani lajin säännöt. Siitä aukeni tie, jolle en olisi itse uskonut pääseväni. Minulla oli onni, että minua kouluttivat heti alussa silloiset huipputuomarit. Pääsin tosi nopeasti kiinni olennaisiin asioihin erotuomarin maailmasta, joka rupesi kiinnostamaan minua joka päivä yhä enemmän.
"Erotuomarina oleminen on vaatinut minulta paljon enemmän kuin mikään harrastus, mutta myös antanut paljon enemmän kuin olisin koskaan voinut kuvitella saavani."
Näihin sanoihin päätin oman graduni, joka koski myös erotuomareiden motivoivia tekijöitä. Ja niitä löytyykin paljon.
En oikein osaa kuvitella kehittävämpää harrastusta.
Millaista on olla erotuomari?
Erotuomarina olet jatkuvasti kritiikin kohteena. Jokainen päätöksesi täytyy tehdä sekunnin murto-osassa, ja
osa niistä saattaa ratkaista pelin tuloksen. Tärkeimmissä peleissä saatetaan ratkaista mestaruuksia, sarjasta putoamisia ja joskus kokonaisia seurojen kohtaloita. Tämä parhaimmillaan tuhansien ihmisten edessä, jotka ovat kiinnostuneita juuri oman joukkueensa tuloksista.
Juuri itsekritiikin kasvu on mielestäni paras osa erotuomarina olemista. Vuosien myötä tilanteita ja päätöksiä tulee niin paljon, että jokainen joutuu kohtaamaan omia virheitään. Miten niistä noustaan, miten virheet nollataan ja miten säilytetään usko omaan kehittymiseen? Henkisen kantin kasvu tulee kuin automaattisesti tässä harrastuksessa. Paljon olen voinut oppia ja hyödyntää oppimiani asioita myös työelämässä.
Erotuomarien omat piirit ovat asia sinänsä. Aloittaessani urani olimme tosi outoja lintuja pelaajien silmissä. Nyt pari vuosikymmentä vuotta myöhemmin yhteistyö ja keskustelu eri sidosryhmien kanssa ovat kasvaneet, vaikkakin työtä silläkin saralla vielä riittää. Itse olen kuitenkin saanut lukemattomia ystäviä ja sparrauskumppaneita muista erotuomareista. Ehkä tämä erotuomarien keskinäinen yhteistyö ja samalla erittäin kehittymishaluinen asenne ovat syvimmiltään ne, jotka pitävät minut edelleenkin tässä harrastuksessa.
Huippuhetkiä
Olen ollut Veikkausliigan erotuomarina vuodesta 1999. Ensimmäinen ottelu oli 13.6.1999 Lahden stadionilla TV-ottelu Lahti-VPS. Sen jälkeen on seurannut ikimuistoisia pelejä, joissa on ratkennut mestaruuksia ja putoamisia. Seuraava isompi virstanpylväs on 27.5.2007 pelattava paikallisottelu Honka-HJK, joka on 100. liigaotteluni. Sitä ennen on kuitenkin vielä edessä MyPa-KooTeePee, Kymenlaakson paikallisottelu.
Olen toiminut myös erotuomarikouluttajana ja saanut nähdä huippujen kehittyvän. Iloisin olen hyvän ystäväni Tero Niemisen noususta liigan huipulle omaksi kilpakumppanikseni. Hänen tarinansa on ollut loistava esimerkki, mitä innostunut asenne saa aikaan.
Myös muutamia tulevaisuuden huippuja olen saanut olla valmentamassa. Laittakaapa seuraavat nimet muistiin: Antti Munukka, Vesa Kuparinen ja Maija Paloheimo. Viiden vuoden kuluttua (2012) he kirjoittelevat omilla sivuillaan, miltä tuntuu olla huippuerotuomari.Toivotan kaikille urheiluihmisille rohkeutta kokeilla erotuomarina. Ja niille, jotka eivät ole erotuomareita, eivätkä sellaisiksi ryhdy, toivotan hyviä hetkiä lajeissa, joissa erotuomarit yrittävät parhaansa auttaa sinunkin joukkuettasi nauttimaan urheilun mahdollisuuksista parhaansa mukaan.
p.s. oma perusteeni mennä erotuomarikurssille olisi aika hyvä idea myös nykyisille valmentajille. Sen lisäksi, että oppisi säännöt voisi oppia myös hyviä taktisia vinkkejä, joilla sääntöjä voisi käyttää hyväkseen sen sijaan, että aina valittaa siitä kuinka erotuomarit ovat huonoja.
Olenkin päättänyt, että sitten joskus kun lopetan erotuomarina, aloitan valmentajien konsultoinnin teemalla ”Kuinka hyödyntää sääntöjä, mitä vastustajat eivät kuitenkaan tunne?” Paljonkohan Brasilian maajoukkueen valmentaja olisi valmis maksamaan sellaisista ennen seuraavia MM-kisoja?
VOI HYVÄÄ PÄIVÄÄÄÄÄ