samaani
Poissa
|
 |
: 25.10.2007 klo 12:59:41 |
|
Den magiska fotbollen Klär du dig alltid i din favoritklubbs färger i samband med matchdagen? Vägrar du tala om matchresultatet i förväg? Vågar du slå vad om att ditt favoritlag vinner? Har du rutiner som du alltid följer när du beger dig till matcharenan? Lyssnar du på någon speciell musik som förberedelse inför matchen? Sysslar du rentav med att på magisk väg försöka förbanna motståndarlagets spelare och fans? Står eller sitter du alltid på samma plats på läktaren? Ämnena religionsvetenskap och folkloristik bjuder dig som har tankar om fotbollens magi, rutiner och måsten att delta i en vetenskaplig undersökning om vad det kan innebära att vara fotbollssupporter i dag. Vi vill ha in korta eller långa berättelser om hur just du eller dina kompisar tänker kring rutiner, resultat och ritualer. Din berättelse arkiveras i folkloristiska arkivet vid Humanistiska fakulteten/ÅA och används för forskning och undervisning. Du garanteras anonymitet. Målsättningen är att småningom publicera boken Den magiska fotbollen på basis av detta material. Denna frågelista skickas till olika hemsidor som fotbollsanhängare läser för att få ett stickprov på hur svenskspråkiga fotbollsanhängare i Finland beskriver sin vardag och tankar om livet som supporter. Ange din ålder och ditt kön. Din berättelse kan skickas med e-post till [email protected] eller som brev till adressen Folkloristik Fabriksgatan 2, 20500 Åbo, Finland
|
|
|
|
Klubin Kundi
Poissa
Suosikkijoukkue: Mursu, Paukku comeback, Klubipääty
|
 |
Vastaus #1 : 26.10.2007 klo 03:58:09 |
|
Voiko joku suomentaa niin voin kertoa että mitä "Klär du dig alltid i din favoritklubbs färger i samband med matchdagen?"
|
|
|
|
Takatukka
Poissa
|
 |
Vastaus #2 : 26.10.2007 klo 09:18:27 |
|
Denna frågelista skickas till olika hemsidor som fotbollsanhängare läser för att få ett stickprov på hur svenskspråkiga fotbollsanhängare i Finland beskriver sin vardag och tankar om livet som supporter. Ange din ålder och ditt kön. Onks tää nyt joku edellytys? Aika mahtava opus tulossa, jos 95% suomalaisista rajataan pois...
|
|
|
|
samaani
Poissa
|
 |
Vastaus #3 : 26.10.2007 klo 09:19:29 |
|
Tarkoittaa, Pukeudutko aina oma suosikkijoukkuueesi värissä
|
|
|
|
samaani
Poissa
|
 |
Vastaus #4 : 26.10.2007 klo 09:33:35 |
|
Ei tule opus vaan tutkimus. Toivoisin että joku joka osaa suomi parempi keräisi ja analysoisi samalainen materiaali suomenkielellä (löytyy myös sellaisia aloitteita jo ennestään) En kuvittele että olisi paljon eroja kieliryhmien välissä miten suhdautetaan jalkapallolle mutta täma tutkimus tehdään nyt ruotsinkielellä siksi että aloite on otettu ruotsinkielisestä oppilaitokselta ja kertomukset tutkitaan henkilölla jolla ei hallitse suomea sujuvasti. Hieno asia jos suomenkieliset jotka osaavat kirjoitta ruotsinkielellä myös lähettävät omat tarinat.
|
|
|
|
munkyspank
Poissa
Suosikkijoukkue: FC Other Minds? & Biskopsgatans Abramovitj!
|
 |
Vastaus #5 : 26.10.2007 klo 10:36:58 |
|
Som jag förstår är det endast de svenskspråkiga fansens ritualer man vill kartlägga, finnarna besvära sig icke. :  Finns det mera information om detta nånstans? ÅA:s sidor t.ex?
|
|
|
|
samaani
Poissa
|
 |
Vastaus #6 : 26.10.2007 klo 11:02:31 |
|
Hej munkyspank, i detta skede hoppas vi som är intresserade av fotbollskultur, ritualer och "magi" att det skall komma in material som kan analyseras och användas för att illustrera fotbollsfansens vardag. Jag ser det som ett försök att bearbeta ett kulturområde som alltför ofta inte studerats kulturvetenskapligt. Tyvärr har fotbollskultur tidigare inte uppfattats som tillräckligt "fint" men nu kanske vi får en början på forskning där ritualer, riter och fotbollskultur analyseras. Det hänger dock på om det finns fans som har lust att skriva, utan material blir det ingen forskning. Och ärligt talat så hoppas jag att undersökningen kan utökas i fortsättningen. Kommer det in texter på finska kan jag be någon forskare som behärskar finskan flytande att göra analysen. Men i all forskning måste man avgränsa materialet på något sätt. Praktiska skäl är A och O, inte språkpolitiska.
|
|
|
|
JLCM
Poissa
Suosikkijoukkue: Suomi + satunnaista symppausta
|
 |
Vastaus #7 : 26.10.2007 klo 11:11:26 |
|
ja kan inte komma träningen ja e förlåt, ok?
|
|
|
|
Gunner
Poissa
Suosikkijoukkue: Nuolen pääkirjoitusta
|
 |
Vastaus #8 : 26.10.2007 klo 11:20:53 |
|
Kryptaamiselle vahva 
|
|
|
|
Hisingen
Poissa
|
 |
Vastaus #9 : 26.10.2007 klo 11:40:01 |
|
Ihan mielenkiintoinen tutkimus, vaikka rajoittuukin pelkästään kannattajien käyttäytymiseen. Olisi myös hyvä tietää, onko eroja ruotsin-ja suomenkielisten kesken rituaaleissa. Ruotsissa ainakin olen kuullut erilaisista tavoista ennen otteluja kannattajien keskuudessa. Pari päivää sitten oli paikallisessa lehdessä juttu Blåvittin pelaajien rituaaleista. Mattias Bjärsmyr tunnusti kusevansa aina ennen ottelua suihkun yhteydessä :  Blåvitt-Trelleborg ottelun tuomari kertoi ehkä paljastavansa omat rituaalinsa uransa jälkeen.
|
|
|
|
munkyspank
Poissa
Suosikkijoukkue: FC Other Minds? & Biskopsgatans Abramovitj!
|
 |
Vastaus #10 : 26.10.2007 klo 14:59:39 |
|
Hej munkyspank, i detta skede hoppas vi som är intresserade av fotbollskultur, ritualer och "magi" att det skall komma in material som kan analyseras och användas för att illustrera fotbollsfansens vardag. Jag ser det som ett försök att bearbeta ett kulturområde som alltför ofta inte studerats kulturvetenskapligt. Tyvärr har fotbollskultur tidigare inte uppfattats som tillräckligt "fint" men nu kanske vi får en början på forskning där ritualer, riter och fotbollskultur analyseras. Det hänger dock på om det finns fans som har lust att skriva, utan material blir det ingen forskning. Och ärligt talat så hoppas jag att undersökningen kan utökas i fortsättningen. Kommer det in texter på finska kan jag be någon forskare som behärskar finskan flytande att göra analysen. Men i all forskning måste man avgränsa materialet på något sätt. Praktiska skäl är A och O, inte språkpolitiska.
Äh, förstod inte att det var du som gör detta... Texten i ursprungliga meddelandet tolkade jag som att du endast vidarebefordrar detta och att det är nån annan person/instans som gör undersökningen. Uppfattat, tack och godnatt. 
|
|
|
|
Hakuna Matata
Poissa
|
 |
Vastaus #11 : 27.10.2007 klo 11:40:01 |
|
Finns det någon deadline för när ni senast vill ha texterna inne? Ligger betoningen på att få texter av personer som är fanatiska anhängare av ett visst/vissa lag eller duger det om skirbenten i högsta allmänhet betraktar sig som en fotbollsfanatiker och som ägnar massor av sin (fri-)tid åt sporten?
Tacksam för svar.
|
|
« Viimeksi muokattu: 27.10.2007 klo 11:41:29 kirjoittanut Hakuna Matata »
|
|
|
|
|
samaani
Poissa
|
 |
Vastaus #12 : 27.10.2007 klo 12:08:49 |
|
Bidrag av "vanliga" fotbollsintresserade skribenter är precis lika viktiga som bidrag av fanatiska fans i denna undersökning. Bidragen behöver inte vara välskrivna eller heltäckande kring hur man ser på fotboll utan undersökningen kommer att handla om rutiner, "magi" och ritualer. Jag själv t.ex. klär mig alltid i mitt favoritlags färger under matchdag trots att jag inte alltid har möjlighet att besöka matchorten. Bidragen får lämnas in kontinuerligt, finns ingen deadline, men jag har planerat att analysen och genomläsningen av materialet börjar i december. Sådant material som kommer in efter det arkiveras också och kan lyftas fram i kommande undersökningar eller uppföljande analyser.
|
|
|
|
samaani
Poissa
|
 |
Vastaus #13 : 27.10.2007 klo 12:10:54 |
|
Tillägg ännu: spelar heller ingen roll vilket ens favoritlag är. Kan vara allt från LFC, Barcelona, landslaget till firmaserien eller dotterns knattecup.
|
|
|
|
eagle-eyed
Poissa
Suosikkijoukkue: Kotkan Työväen Palloilijat (1927)
|
 |
Vastaus #14 : 30.10.2007 klo 09:00:17 |
|
Tjänare ' samaani'  . Mitt svenska e lite sådär, men ja' vill tacka dej för dit inslag. Kanske va' de' för första gången ja' kom o' tänka på fudisens magiska sida. Hittills har ja' bara gått till matchen me' mina egna rutiner, vilka de nu e. Men nu har ja' börjat funtsa, o ja' tror att under nästa säsongen kommer ja' att få mycket mera av fudisen, som åskådare. Dehäran, dedäran... ja' sku' vila veta, om de' e möjlit, i ngt skede i farmtiden, att läsa mera om undersökningens resultat. Jag tror också, att det inte finns brist på materialet bara du går igenom alla topicker t.ex. på denhär sajten. PS. Det blåser friskt på Östra Finska Viken, det gäller också diskussionen runt fudisen... 
|
|
|
|
samaani
Poissa
|
 |
Vastaus #15 : 30.10.2007 klo 10:49:53 |
|
Moi eagle-eyed, helt klart skall du få läsa forskningsresultatet. Tyvärr tror jag att det kommer att ta åtminstone ett år innan rapporten är färdigskriven och publicerad. Beror också helt på hur mycket material som kommer in. Men så fort som något är färdigt skickar jag in referenserna hit så att alla kan läsa rapporten. Du kan gärna skicka in din egen vardagsberättelse. Och du har helt rätt i att det finns mycket material redan på nätet. Det kommer att användas. Redan skrivet material kommer att komplettera de bidrag som skickats in.
|
|
|
|
eagle-eyed
Poissa
|
 |
Vastaus #16 : 31.10.2007 klo 08:44:13 |
|
Tjänis!, ' samaani'. Nå, nu är det bara att vänta. Jag föstår, att en såhär omfattande undersökning tar sin tid. Sådär i förbifarten kan jag tillägga, att efter en forlorad match byter jag alltid plats i läktaren. Under den gångna säsongen var det händelsevis så att jag bytte plats efter nästan varje match... Nu är det bara det att jag inte vet, om mina ritualer har någon inverkan på mitt favoritlags framgång/nederlag... hoppeligen... inte  Nu lever vi alltså i väntan på 'Godot', eller någonting i den stilen. Önskar dej framgång i ditt forskningsarbete. PS1. En av mina kompisar säger, att ´bara man plågar data tillräckligt så brukar det erkänna någonting'.  PS2. Hur skall man tolka begreppet 'en fanatisk fan'?
|
|
|
|
samaani
Poissa
|
 |
Vastaus #17 : 01.11.2007 klo 10:56:22 |
|
Till Örnöga, fanatiska fans är inte ett vetenskapligt begrepp utan snarast ett snabbt sätt att försöka skilja på normal suppportern och de anhängare som gör fotbollen till en livsstil. Behöver utvecklas, ja. Men nu är båda grupperna och alla däremellan välkomna med bidrag. Materialet kan säkert tolkas på olika sätt. Beror ju på frågeställningarna. Resultaten av såväl kvalitativa som kvantitativa undersökningar kan alltså tolkas. Jag tycker annars att det är oerhört intressant att de flesta vet att man på rationell och empirisk grund inte kan påverka matchresultat när man inte själv är på plats men att många ändå har rutiner för att försöka försäkra sig om att det skall gå vägen för det egna laget, trots att man inte är på plats. Sådana historier och korta berättelser vill jag gärna ha in.
|
|
|
|
eagle-eyed
Poissa
|
 |
Vastaus #18 : 03.11.2007 klo 17:39:55 |
|
Moro 'samaani'. Okej. Nu börjar jag (kanske  ) förstå vad du är ute efter. Förstår också att man i ett forskningprojekt måste s.a.s. koncentrera sig på ett begränsat antal problem. Men vi har i våra egna, oofficiella 'symposier' försökt utträda ett för oss ofattbart fenomen, en sk. 'oöverkomlig fotbollelig kulturmanisfestation', t.ex. här i Kotka: Varför vill vissa 'sakkunniga fans' hela tiden gapigt och fräckt kritisera tränare, spelare och lagledning i 'media' och på läktarna? Ingenting duger.
|
|
|
|
eagle-eyed
Poissa
|
 |
Vastaus #19 : 03.11.2007 klo 17:41:55 |
|
(forts. pga maskinens och skrivarens kapacitet) Jag har själv spelat i ett lag (karriären var kort men mindre framgångsrik  ) och förstår, att man måste tåla kritik, när den är befogad. Men någonstans går gränsen. När den passeras, börjar spelarna, tränarna och även vanliga fans & åskådare vandra ut. De är människor, inte spottkoppar. Detta 'problem' tangeras kanse inte i ditt forskningsprojekt. - För mig fotbollskulturen är en positiv 'sak', som jag vill föra framåt. - For love of the game ! 
|
|
|
|
samaani
Poissa
|
 |
Vastaus #20 : 08.11.2007 klo 10:32:10 |
|
Till Örnöga: jag ser själv också överlag fotbollskultur som en positiv grej. Det är stort att få delta i en klack och att få sjunga och vråla samt att få leva ut. I forskning om kultur försöker man att inte värdera men ofta syns dock värderingar i texter. Forskare gör sig ofta skyldiga till ordval som är värderande trots att avsikten är att analysera och beskriva. Kultur i sig är också ett värdeladdat begrepp beroende på vem som säger 'kultur', i vilket sammanhang 'kultur' sägs. För mig är fotbollskultur ett lika viktigt forskningsområde som t.ex. konst, musik, religion osv. Jag tror att det är viktigt att forskare tar sport, populärkultur och 'vardagen' på allvar i sin forskning.
|
|
|
|
eagle-eyed
Poissa
|
 |
Vastaus #21 : 09.11.2007 klo 09:53:10 |
|
Moro 'samaani'. (Jag försöker få någonting fram med min bristfälliga 'skolsvenska'). - Du skrev: "fotbollskultur är ett lika viktigt forskningsområde som t.ex. konst, musik, religion osv". Jag instämmer. Själv sysslar jag på den kvantitativa forskningens område, men sätter högt värde även på den kvalitativa, ’tolkningsvetenskapliga forskningen’, speciellt den hermeneutiska metoden. Jag förmodar, att det inte är lätt (kanske är det h.o.h. omöjligt) att 'mäta' kulturföreteelser. Åtminstone skulle det i så fall vara mycket 'torrt', tror jag. – Men vi har ju många olika 'paradigmor'. Önskar dig en spännande resa i den magiska fotbollens virvlar. Jag väntar på att få läsa om dina forskningsresultat i framtiden. Någotslags ’abstract’ kan du säkert ge t.ex. på den här ’sajten’ eller i nätet.
|
|
|
|
|
|