Ehkä lähinnä Oulu lienee lähin vertailukaupunki Kuopiolle. Molemmat syntyneet 1500-1700- lukujen kaupankäynnin logististisiin solmuihin ilman suurta kosketusta Etelä-Suomen kolmioon.
Nykyisin sitten yliopistokaupunkeja pitkällä välimatkalla muihin Suomen suurempiin kaupunkeihin ja ilman suurempia seutukuntia. Nykyään muutamat korkean teknologian työpaikat houkuttelee nuorta väkeä Suomesta ja ULKOMAILTA.
Joo paljon samaa Oulun kanssa, mutta Oulu nyt on kuitenkin aika paljon suurempi kaupunki. Eli suoraa vertailukaveria on vaikea löytää. Montaa eri aluetta ja kaupunkia voi verrata, mutta sitten jokaisen kohdalla on joku ongelma, joka vaikeuttaa suoraa vertailua.
Alueellista vertailua: Keski-Suomessa (Jkl) on noin 270t ihmistä, Pohjois-Savossa (Kuopio) 250t, Päijät-Hämeessä (Lahti) 200t ja Etelä-Pohjanmanmaalla (Seinäjoki) 190 t. Suomi on pienten asukasmäärien maa. Se ei tee stadioneita turhiksi, seuraava eurovastus Midtjylland on Herningistä, jossa on noin 50t asukasta. Olosuhteet jalkapallon pelaamiselle ja seuraamiselle sitten aivan erilaiset.
Itse suosin vertailussa seutukuntia. Maakunnissa voi olla myös pienempiä keskuspaikkoja, johon pääasiassa asioidaan. Tietysti onhan Kuopio koko Pohjois-Savon seura, mutta ei sieltä kauempaa kuitenkaan hirveän usein tulla peleihin muuta kuin vain yksittäistapauksissa.
Niin ja ehdottomasti Kuopio ansaitsee kunnon olosuhteet. Raskasta täältäkin on lukea kysymyksiä, että miksi pitäisi rakentaa kun ei ole edes europeleissä täynnä, kun jokainen joka jotain ymmärtää tietää, että ei sieltä paalun takaa paljon kiinnostele matsia seurata. Itse olen aika luottavainen, että tämän liigapaikan ansiosta paine kasvaa sen verran paljon, että tämä projekti saadaan etenemään.