Baxter tror på vilja, taktik och envishetPublicerad: 28/01 23:29 ›uppdaterad: 29/01 00:02
Precis som väntat offentliggjorde Bollförbundet i går kontraktet med engelsmannen Stuart Baxter. Baxter lotsar Finland i nästa kval och över ett eventuellt VM i Sydafrika.
– Jag skulle oerhört gärna återvända till Sydafrika med det finska landslaget. Detta trots att jag tycker att landet är det mest komplexa jag jobbat i, säger Baxter som tränade Bafana Bafana 2004-2005.
Han återvände dit på ett träningsläger med Helsingborg i ett senare skede och blev mäkta förvånad över mottagandet.
- Jag fick ett kungligt mottagande på flyfältet. Jag kom inte en meter framåt på grund av folkmassan som var så glada att se mig igen. Lite märkligt eftersom jag hade minst 200 personer som jagade mig då jag lämnade landet 2005, skrattar han där han sitter med förbundsordföranden Pekka Hämäläinen och generalsekreteraren Kimmo J. Lipponen.
Enligt Hämäläinen uppfyller Baxter alla de viktigaste kriterierna.
- Han kan den skandinaviska fotbollen och hur människorna här uppe i Norden fungerar. Han är en internationellt känd tränare som dessutom har de språkkunskaper som behövs. Och sist men inte minst vill han utveckla både sig själv och de spelare han jobbar med, säger Hämäläinen som myste som den berömda solen då han presenterade sin nya tränare som tillträder på posten 1 februari.
Det betyder att Baxter reser med till Cypern där Finland på lördagen möter Polen i en B-landskamp och Grekland i en A-landskamp på onsdag nästa vecka.
- Men Olli Huttunen och Jari-Pekka Keurulainen kommer att ha träningsansvaret under lägret. Och de kommer också att coacha laget i den första matchen, sedan tar vi ett beslut om Greklandmatchen i ett senare skede, berättar Lipponen.
Skall tala med veteranerna
För Baxter blir Cypernresan en första chans att träffa spelarna han skall jobba med under kommande kval. Visserligen saknas Hyypiä, Tihinen, Jääskeläinen och Pasanen - med andra ord så gott som hela backlinjen.
Och om hur Hyypiä resonerar då det gäller VM-kvalet vet ingen i det här skedet.
Liverpoolklippan var på vippen att tacka för sig redan efter kvalet till VM 2006 men utnämningen av Roy Hodgson fick honom på andra tankar.
- Jag kommer att tala med Hyypiä och Litmanen så snart som möjligt. Alla som vet något om finländsk fotboll förstår att de två fortsättningsvis är oerhört viktiga för landslaget. Deras erfarenhet och kunskap om spelet behövs verkligen, säger Baxter som så sent som i söndags fick ett erbjudande från de brittiska öarna.
Men Finland lockade mest, och en inte alldeles oväsentlig detalj är att han och familjen kan bo kvar i Helsingborg även om Baxter naturligtvis kommer att tillbringa många nätter i Helsingfors under de kommande åren.
- Om jag kände att mitt beslut att bo kvar i Helsingborg på något sätt skulle inverka negativt på mina möjligheter att sköta mitt jobb på ett sätt som motsvarar storleken på min lönecheck skulle jag inte göra det. Jag kommer att vara mycket i Finland men Helsingborg blir knutpunkten i tillvaron.
- Mina barn går i skola och min äldsta dotter genomgår en behandling på ett sjukhus i Skåne och då känner jag att det är extra viktigt för mig att finnas till hands.
Stor utmaning
Baxter står inför en massiv utmaning. Han skall som förste tränare någonsin försöka leda A-landslaget till ett slutspel. Roy Hodgson var nära att lyckas och nu hungrar folket efter pricken över i.
- Att förväntningarna är stora stör mig inte alls. Så skall det vara och det fungerar mera som en motivationsspruta för mig. Jag är glad över att intresset för fotboll är så stort i Finland.
På frågan om varför Finland aldrig nått ett slutspel då övriga nordiska länder (Island undantaget) lyckats med det kommer svaret ganska snabbt.
- Finland har haft internationellt sett bra spelare i många år men då till exempel Sverige haft Dahlin, Brolin, Larsson eller Zlatan på topp; Danmark sin Tomasson och Norge en Solskjaer eller Flo har Finland, Litmanen undantagen, saknat en anfallare av högsta klass. Finland har haft goda anfallare men ingen som kan avgöra en match som står och väger i slutminuterna.
Var skall du hitta en toppanfallare före september?
- Jag har en trupp med spelare som passar min spelfilosofi rätt väl. Om du saknar en forward i världsklass får du försöka lösa det genom att ändra på taktiken lite.
Hur skulle du sammanfatta din fotbollsfilosofi?
- Jag har alltid jobbat via försvaret. Men alla spelare skall ha sina individuella friheter. Och så kan du inte bara vänta på vad motståndaren gör och anpassa spelet därefter. Du måste själv kunna styra spelet. Och så måste balansen mellan försvar och anfall vara i skick.
Hurdan är du som tränare?
- Jag är rätt envis och försöker alltid vara tydlig så att spelarna vet var de har mig. Och så vill jag att man gör det vi kommit överens om på förhand.
Hur ser du kommande på VM-kval?
- Det är en svår men inte omöjlig grupp där vi är utmanare. Men jag skulle inte vara här om jag inte trodde på våra chanser. Och en sak kan ni vara säkra på. Vi kommer att ge allt i varje match. Jag ser det här som en jättelik utmaning och jättechans, säger Baxter.
JONAS VON WENDT
09-1253 249,
[email protected]http://www.hbl.fi/text/sport/2008/1/28/d9625.php Liian pitkä teksti suomennettavaksi, mutta sisällöltään erinomainen.