Hermanni Vuorinen lopettaa hienon uransa10:00
Veikkausliigan maalikuninkuuden kahdesti FC Hongan riveissä voittanut Hermanni Vuorinen, 28 on päättänyt lopettaa peliuransa. Hyökkääjä on ollut viime vuodet enemmän tai vähemmän loukkaantuneena, joten nyt oli aika jättää hyvästit jalkapallokentille.
Viimeinen niitti oli akillesjännevamma, joka ei parantunut toivotulla tavalla.
Vuorinen siirtyi Honkaan kesken kauden 2005, jolloin hän oli heti nostamassa espoolaisseuraa liigaan. Ensimmäinen liigakausi Hongassa sujui hyvin, sillä Vuorinen paukutti 17 ensimmäisessä pelissä peräti 16 maalia ja siirtyi kesken kauden norjalaisen Fredrikstadin riveihin.
– Juhlin silloin Veikkausliigan maalikuninkuutta Norjassa. Maalimäärä olisi voinut olla aika kova, jos olisin koko kauden pelannut loppuun Hongassa, Vuorinen toteaa.
Hyökkääjä palasi HJK:n kautta Honkaan kaudeksi 2008 ja johdatti maaleillaan espoolaiset liigan hopeamitaleille.
Kaudella 2009 Vuorinen voitti toistamiseen liigan maalikuninkuuden, ja Honka sijoittui jälleen toiseksi.
Kesken kauden 2010 Honka myi Vuorisen jälleen ulkomaille, tällä kertaa belgialaiselle Charleroille. Tästä alkoivat kuitenkin isot vaikeudet, jotka lopulta johtivat päätökseen peliuran lopettamisesta.
– Silloin minulla reistaili alavatsa ja menin leikkaukseen, jonka takia taukoa pelaamisesta tuli vuoden verran. Tämän jälkeen kuitenkin alkoivat muut paikat vaivata pahasti enkä tervehtynyt. Kun esimerkiksi juoksuasento on vaikka millin väärässä, vaikuttaa se heti muuhun kroppaan, Vuorinen sanoo.
Vuorinen palasi Belgiasta Honkaan viime syksynä. Akillesjännevamma kuitenkin esti kunnollisen pelaamisen ja harjoittelun.
Viimeinen silaus lopettamiselle oli marraskuussa tehty akillesjänneleikkaus. Honka on koko ajan antanut seuraikonilleen aikaa toipua vammastaan, ja sopimus olisi jatkunut myös tällä kaudella.
– Ei jalka ole vieläkään kunnossa. Kävin alkuviikosta hieman juoksemassa, mutta sen jälkeen jouduin ”klenkkaamaan” pari päivää, kuusi kautta Hongassa yhteensä pelannut ex-maalitykki toteaa.
Vuorisen mukaan lopettamispäätös oli pyörinyt mielessä jo pidempään.
– Se oli lopulta todella helppo päätös. Elämäni paras päätös oli aikoinaan se, että aloitin pelaamisen juniorina. Toiseksi paras päätös oli sitten tämä. Olen jo kauan sitten päättänyt, että lopetan pelaamisen, kun se ei ole enää kivaa.
Vaikka hieno ura päättyi jo 28-vuotiaana, ei Vuorinen ole asiasta yhtään katkera.
– Olen jokaisesta päivästä iloinen ja todella ylpeä siitä, mitä olen saavuttanut. Hyvin mielin voin jättää pelikentät. Nyt on aika keskittyä tulevaisuuden kuvioihin jalkapallon ulkopuolella, Vuorinen sanoo.
– Pääsin myös maajoukkueessa pelaamaan yhden pelin Jari Litmasen kärkiparina, joten mikään asia ei ole jäänyt harmittamaan, hän lisää.
Porilaislähtöisen pelaajan uralla Honka oli merkittävässä asemassa.
– Honka oli minulle uran aikana todella tärkeä paikka. Sieltä on paljon lämpimiä muistoja. Meillä on ollut aina hieno joukkue kasassa täynnä upeita pelaajia. Kaksi voitettua maalikuninkuutta Hongassa ovat varmaan itselleni ne parhaat muistot omalta uraltani, Vuorinen sanoo.
Honka kohtaa tulevana maanantaina Tapiolan urheilupuistossa HJK:n.
– Aion olla Hongan peleissä katsojana paikan päällä mahdollisimman usein. Hongalla on hyvä ja nuori joukkue, mutta ehkä sieltä vähän maalintekijä tällä hetkellä puuttuu, Vuorinen toteaa.
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/232827-hermanni-vuorinen-lopettaa-hienon-uransa