Chamagol
Poissa
Suosikkijoukkue: HJK, Tigres, Meksiko, sympTiPS, Cruz Azul, AS Roma
|
 |
Vastaus #76 : 29.08.2008 klo 19:46:29 |
|
No joo, ainakin mulla tämä on varmaan ikäkysymys. Nuorempana futis (ja muukin urheilu) on tosi iso juttu, mutta kun vuosirenkaita kertyy vatsan seudulle, niin edellä mainitut asiat putoavat pikku hiljaa alemmas elämän sarjataulukossa. Tämä vaikuttaa tietysti myös kisojen henk.kohtaiseen arvostukseen. Siis omalta kohdaltani ikimuistoisimpia kisoja ovat seuraavat:
1) MM-Espanja 1982 Loistavia klassikkopelejä, joita jaksaa katsoa vieläkin. Brasilian taidokas joukkue, jolla oli kuitenkin käytössään ehkä kaikkien aikojen surkein sentterinsä Serginho. Silloisen ykkössuosikkijoukkueeni Italian käsittämätön kuolleistanouseminen turnauksen aikana. Isäntiä suosivat tuomariratkaisut jne. (listaa voisi jatkaa loputtomiin)
2) MM-Meksiko 1986 Tämä on tiukka kilpailija monen muun kanssa. Näissä kisoissa esiintyi ehkä viimeisin Brasilia, jota jaksaa ihailla vaikka anti-brassi olenkin pohjimmiltani (toki ei vm 1982 vertainen). Vieläkin pystyy helposti näkemään ja kuulemaan mielessään brassifanien rumpujen kuminan ja vaativat Zico, Zico, Zico, Zico-huudot, kun keskikenttäpelaajaa vaadittiin kehiin. Tanskan ja Neuvostoliiton loistavat joukkueet, jotka sortuivat yllättävissä otteluissa. Lukuisia klassikkomatseja, joista Brasilia-Ranska nousee tietysti päällimmäisemänä mieleen, upeita pelaajia, joista ei vähäisimpänä Diego. Täytyy sanoa, että kyllä mä olen sen verran vanha, etten voi mitenkään nostaa näitä nykyajan tähtiä samalle tasolle kuin Platinit, Maradonat, Zicot ja kumppanit, mutta kuten edellä totesin niin se johtuu varmaan siitä, että olin teini noihin aikoihin.
(ja vaikkei saiskaan mainita, niin 1974,-78, -84 kisat oli myös hyviä, mutta varsinkaan noista ensimmäisistä ei ole niin selviä muistikuvia)
|