Tulee pitkähkö viesti harmaan sunnuntain ratoksi, lukee kuka jaksaa.
Oleellista (ja äärimmäisen odotettua) tuossa liigakiekon uudessa Veikkaus-sopparissa on, että kukin seura saa tehdä omat sopparinsa peliyhtiön tai -yhtiöiden kanssa. Veikkauksen näkyvyys ottelutapahtumissa siis ei tule muiden uhkapeliyhtiöiden (jotka tulevat mukaan kaudelle 2027-28) sijaan, vaan sen rinnalle. Sopivasti sattui niinkin, että lisenssimallin eka kiekkoliigakausi on sen uuden "upean" 14+10 -liigan avauskausi.
Futiksen osalta kaudesta 2027 tulee tosiaan näiltä osin kiinnostava, kun hallitus puoluepoliittisista kikkailusyistä tiettävästi siirtää uuden lain voimaanastumista heinäkuun 1. päivään 2027 sen sijaan, että se olisi tullut voimaan 1.1.2027. Missään tapauksessa futiksen puolellakaan ei olla tekemässä Veikkauksen (tai minkään muun alan firman) kanssa mitään kattosopimusta, joka estäisi seuroja tekemästä omia sopimuksiaan kunhan uusi lisenssimalli on voimassa. Kaudella 2027 alkukaudesta monella seuralla pelipaidan isoin mainospaikka tyhjänä heinäkuun alkuun saakka?
Eniten uudessa mallissa voittavat isot seurat. Vaikkapa Bet365 -stadionilla Töölössä pelaava HJK vopite kyllä tienata seitsemännumeroisen summan vuodessa näiltä markkinoilta eikä eka numero välttämättä ole ykkönen. Pikkuseurat saavat vähemmän, mutta kuitenkin paljon enemmän kuin nyt (eli eivät saa mitään).
Muutama hajapohdinta/-nosto asian tiimoilta:
-> Tarkoittaako tuo sitä, että kaikissa noissa sarjoissa seuroilla ei ennen kautta 2031 olisi oikeutta tehdä omia sopimuksiaan peliyhtiöiden kanssa? Jos näin, niin se kasvattaisi jo muutenkin massiiviseksi kasvanutta liigan ja Ykkösliigan välistä taloudellista kuilua entisestään.
Sitten sellainen huomio, että mainontaa tulee (urheilussa ja muualla) olemaan sen verran paljon ja sellaista, että se tulee alkuun aiheuttamaan jonkinlaista närkästystä ja moraalipaniikkiakin. Syynä ei ole ainoastaan volyymi vaan se, että mainonta painottunee isosti myös kasinobrändeihin. Toisaalta lakiesitys näyttäisi olevan sallimassa vain brändimainonnan eli Veikkauksen betsimainonta esimerkiksi katoaisi Ruudun ja Viaplayn ottelulähetyksistä (minkä ainakin itse ottaisin vastaan suurella mielihyvällä).
Kolmantena se, että Valavuorta ja/tai maltalaisia pelkäävät voivat rauhoittua. Iso osa lisenssin saavista (usein lähinnä ruotsalaisista tai brittiläisistä) yhtiöistä on joo rekisteröity Maltalle koska lisenssi- ja verokohtelu sikäläisessä lainsäädännössä. Entä sitten? Suurimmalla osalla digitaalisen viihteen maailman valtavista (emo)yhtiöistä on kotipaikkana USA, Malta taas on melko vaaraton puolen miljoonan asukkaan EU-maa. Mitä Valavuoreen ja vastaaviin toimijoihin tulee, niin uusi lakihan nimenomaan tekee hyvin tiukan eron lisensoitujen ja valvottujen toimijoiden sekä ns. Curacao-kasinoiden välille. Eli tietysti suunnasta on luvassa vähintään yhtä paljon valitusta maailman tai ainakin Suomen pahuudesta kuin ennenkin.
Lopuksi:
Uhkapeliala (harjoitti sitä Veikkaus tai vaikka pörssiyhtiö Betsson) on hyvin kyyninen sikäli, että selvästi suurin osa tuloksesta tulee jos ei suoranaisesti peliongelmaisilta niin vähintään taloudelliseen tilanteeseensa nähden isosti pelaavilta. Peliongelmaiset joka tapauksessa ovat paras asiakasryhmä samalla tavalla kuin kroonisesti koukussa oleva ketjupolttaja on tupakkateollisuuden suurin voitto. Lisenssimallissa saadaan alan toimijoilta valtiolle tuottoja vastapainoksi ongelmista, joita niiden tuotteet aiheuttavat. Samalla saadaan niiden mainontaa suomalaista kansantaloutta ja monenlaista toimintaa (vaikka sitten jalkapalloseuroja) hyödyntämään ja valvonnan alle. Jos lakiesitystä oikein arvioin, niin esim. affiliaattimarkkinoinnista kiinni jäämisestä lähtisi yhtiöltä helposti lisenssi.
Ajatus siitä, että suomalainen liigajalkapallo jotenkin sankarillisesti kieltäytyisi ottamasta näitä miljoonia vastaan (samalla kun kiekkoseurat luultavasti jo tai ainakin ihan kohta innokkaasti virittelevät neuvotteluja) on, tuota, öö. Tai no ei mitään.
