2009-01-23
Maanoja: "Mitt smeknamn är Psycho"Finland har en galen målvakt som visste att han skulle ta sitt land till U21-EM.
- Innan matchen mot Österrike tänkte jag "okej idag ska jag rädda oss till slutspel".
Det är svårt att sätta fingret på vad det är, men Tomi Maanoja känns som en typisk målvakt. Han är ofta sist kvar efter träningen och har inte bråttom iväg. Före varje match går han ut till strafflinjen och säger till sig själv: "Fan vad jag är bra. Fan vad jag är bra". Sen rusar han mot målet.
Googlar man på "Tomi Maanoja" får man ganska snart reda på att finländaren från FC Honka hade en tuff debut i Allsvenskan. Redan efter 71 sekunder borta mot GIF Sundsvall släppte han in sitt första mål. Mardrömsstart kallas det. Tomi rycker på axlarna och minns det som att han fick "hm… en dålig känsla". Nästa träff på Google visar hur han veckan därefter flyr hammarbysupportrarnas raketeld under ett stockholmsderby. Pyrotekniken detonerade bara decimetrar från Tomi.
- Jag hoppades hålla mig vid liv, sa han till Expressen efter matchen.
Till en början tvekade han. Sen gick han in på planen igen och spelade färdigt matchen. Sånt går rakt in i supportrarnas hjärtan.
Målvaktsjobbet i anrika AIK tillhör inte Fotbollssveriges enklaste sysslor. Få klubbar engagerar lika många så mycket. Laget slutade femma i årets Allsvenska. Siktet var naturligtvis guld. Men pressen från omgivningen är inget som får Tomi att darra. Tvärtom.
- Fans, publik, media - alla har höga förväntningar på oss. Jag tycker det är bra att folk är intresserade av vad vi gör. Jämfört med Finland är publiktrycket här enormt mycket större. Där var det som mest 2.000-3.000 på läktarna.
Som nybliven AIK:are beskrev Tomi Maanoja sig själv i en intervju med orden:
- I’m a really big guy, obviously. I’m loud. I’m energetic… I’d say I’m pretty colourful.
Alla som sett honom på planen förstår vad han menar.
- Det är min stil att snacka igång försvarslinjen så de vet var jag är, vad jag gör och vad jag tänker. "Tomi, bra snack", kan de säga. Att jag skriker och snackar är en av mina egenskaper.
Har du alltid varit en snackare?
- Mitt smeknamn är Psycho! Som du förstår så har jag kanske lite aggressivitet i mig på planen. Jag kan vara jäkligt bestämd. "Nu ska jag träna och nu ska jag nå de här framgångarna genom att träna och köra stenhårt". Sån är jag som person. Jag måste vinna. Jag hatar att förlora.
Har det alltid varit så?
- Ja. Jag avskyr när jag är sämre än någon annan. Jag avskyr att vara nummer två. Det kan vara kortspel eller Playstation. När jag förlorar känns det hur dåligt som helst.
Redan som 15-åring bestämde sig Tomi för att satsa på fotbollskarriären. Vinnarskalle har han haft så länge han kan minnas. Självförtroendet har det heller aldrig varit brist på.
- Hemma i Finland kanske det gick över gränsen ibland. Min tjej bara suckade åt mig. Men det finns ingen bättre känsla än att gå ut på planen med bra självförtroende. "Ahh, jag ska rädda alla straffar. Alla skott kom på mig". Det är omöjligt att beskriva, säger Tomi och gestikulerar med händerna.
Tillsammans med kompisarna i U21-landslaget upplever Tomi en speciell känsla. U21-spel är en viktig erfarenhet anser han. Mästerskapet i sommar är ett utmärkt fönster för att visa upp sig, något som Tomi passade på att göra redan i den sista play off-matchen mot Österrike. Två räddade straffar. Den viktigaste dagen i karriären hittills, menar han.
- Innan matchen tänkte jag "Okej, i dag ska jag rädda oss. I dag ska jag ta oss till EM-slutspel. Jag ska avgöra matchen - ingen fara". Det var en så jäkla fin möjlighet att göra det då, säger Tomi.
Finland har för första gången kvalificerat sig till U21-EM. Vilka kvaliteter har laget?
- Vi har haft ett bra lagspel med bra spelare. Vi har lyckats sätta ihop våra individuella skickligheter och har spelat som ett lag genom hela kvalet.
Någon som man ska hålla extra koll på?
- Vi kanske inte har någon Messi, men hela laget är bra. Annars är vår kapten Tim Sparv, som spelar i Halmstad, värd att hålla ögonen på. Och Kasper Hämäläinen i TPS Åbo.
Vad tror du om framtiden för finsk fotboll?
- Jag hoppas den är ljus. Vi har Litmanen och Hyypiä som är ganska gamla, men fortfarande har några år kvar. Men jag tror att vi har bra spelare som kan ersätta dem.
Sverige är bara ett steg i Tomis karriär. Han är tacksam över att han har fått chansen i AIK och har inga planer på att flytta den närmaste tiden.
- Det är bara att hoppas att något lag från ett större land med stor fotbollskultur hittar mig. Jag kan inte välja vilka som ska bli intresserade. Det handlar om tur också. Jag kan bara jobba och jobba och träna och träna. Det är inte så mycket att tänka på. Men jag vet att om jag stannar här så är det ingen katastrof, eftersom publikintresset här är lika stort som i många större länder.
http://www.svenskfotboll.se/u21em2009/t2.aspx?p=1411067&x=1&a=1157686Hieno mies ja hyvä haastattelu Ruotsin liiton U21-kisasivuilta.