hevosmies
Poissa
|
 |
Vastaus #1450 : 21.08.2007 klo 09:33:39 |
|
JOHN ALLENILLE 
|
|
|
|
Pipo
Poissa
Suosikkijoukkue: Piłka nożna dla kibiców
|
 |
Vastaus #1451 : 21.08.2007 klo 09:38:37 |
|
Katsoin tänään lehdestä eilisiä kokoonpanoja ja teidän "Rovaniemen Palloseuranne" avauskokoonpanossa oli kahdeksan (!) ulkomaalaista.K A H D E K S A N (!) - Ei hyvää päivää...  Olen kuluttanut illan puhtaasti mieshuoraamalla eli katsomalla ensin ManU-Hammers pelin ja sitten jakanut puhelimessa + netissä suuren ilon säilymisestä muiden Hammers-fanien kanssa. Hinoo!
Näin sanoo henkilö joka ennemmin jää kotiin katsomaan Englannin liigaa kuin menee oman "suosikkijoukkueensa" (TPV) kotimatsiin  :keskari: (Samaan aikaan pelattiin TPV-Atlantis).
|
|
|
|
stjames
Poissa
|
 |
Vastaus #1452 : 21.08.2007 klo 10:15:36 |
|
Toistan itseäni ja montaa muuta ropsilaista...eiköhän pointti ole jo tullut selväksi, ropsissa pelaa useita ulkomaalaisia ja thats it. samaa jauhantaa jokaisessa ropsi-topicissa, joten jos jollain ei ole muuta sanottavaa niin fuck off :keskari:
|
|
|
|
Kutvonen
Poissa
Suosikkijoukkue: Valioliiga-RoPS
|
 |
Vastaus #1453 : 21.08.2007 klo 10:22:04 |
|
Ihan mielenkiinnosta haluaisin nähdä ne kotimaiset nimet jotka korvaavat RoPS:n tällä kaudella käyttämät (avauskokoonpanon!) ulkomaalaisvahvistukset vähintään yksi-yhteen ilman että palkkakulut hyppäävät katosta läpi. Paljonkohan esimerkiksi Mika Lahtiselle olisi pitänyt maksaa palkkaa että mies olisi RoPS:ssa jatkanut lainan sijaan sopimuspelaajana? Olisiko jatko ollut edes mahdollista, Ladallahan oli silloin vielä voimassaoleva sopimus TamU:n kanssa.
Aamun lehdessä muuten Pekka Wimmer kirjoittaa Keskuskentän rahoitusihmeellisyyksistä ja mainitsee hänkin sivulauseessa että "Keskuskentän saneeraushan työllistää pelkästään ulkomaisia ammatikseen pelaavia jalkapalloilijoita." Pekaltakin tekisi mieli kommenttia tuohon alkukappaleeseen. Luultavasti torstain Jänkhäderbyn jälkeen IS:n futisblogi - jos se nyt edes vaivautuu asiasta mainitsemaan - vittuilee taas ulkomaalaispelaajien lukumäärästä, vaikka toimittajan luulisi tajuavan jo virkansa puolesta asioita edes vähän alusta.
|
|
|
|
fcbeee
Poissa
|
 |
Vastaus #1454 : 21.08.2007 klo 10:41:19 |
|
Siis kyllähän ulkomaalaisia on liikaa...se on selvä. Mutta vaihtoehdot on vähissä, jos menestystä halutaan. Jos juniorityöhön ei panosteta, ei oman kylän poikia nouse divarinkaan tasolle tarpeeksi.
|
|
|
|
The Hammer
Poissa
Suosikkijoukkue: Huuhkajat, West Ham, TPV (ja muutkin manselaiset)
|
 |
Vastaus #1455 : 21.08.2007 klo 10:45:05 |
|
Eikö Keski-Suomesta pohjoiseen ole ollenkaan futiksen junioritoimintaa? Junnupelit lakkautettu? Muukalaislegioonat:-AC Oulu -Tornio -RoPS Potuttaisi olla pohjoissuomalainen "lähes liigatason" nuori lupus ja katsella kun kokoonpanojen paikat valuvat ulkomaalaisille. 
|
|
|
|
Woland
Poissa
|
 |
Vastaus #1456 : 21.08.2007 klo 10:53:22 |
|
Ei kerta kaikkiaan jaksaisi enää vastata tyypeille, jotka laskevat Zeddynkin pahaksi ulkomaalaiseksi, joka tulee rahastamaan ja viemään pelipaikat huippulupaavilta junioreilta. Lupaan kuitenkin vastata jotain, jos Hammer kertoo, miksi TPV-Atlantis pääsi jäämään väliin?
|
|
|
|
misteri
Poissa
Suosikkijoukkue: FF Poker Tour I Bracelets: Final, Main, Money
|
 |
Vastaus #1457 : 21.08.2007 klo 10:55:25 |
|
jos Hammer kertoo, miksi TPV-Atlantis pääsi jäämään väliin?
Tästä odotellaan lisätietoja myös täällä...
|
|
|
|
Dell
Poissa
|
 |
Vastaus #1458 : 21.08.2007 klo 10:58:32 |
|
Ihme vikinää taas vaihteeksi. Parhaat pelaa, oli se sitten ulkomaalaisvahvistus tai oman kylän poika.
|
|
|
|
kilu
Poissa
Suosikkijoukkue: 1.RoPS 2. Suomen A-Maajoukkue
|
 |
Vastaus #1459 : 21.08.2007 klo 10:58:42 |
|
Tästä odotellaan lisätietoja myös täällä...
Joo täällä kans...
|
|
|
|
Viltsu
Poissa
|
 |
Vastaus #1460 : 21.08.2007 klo 10:59:37 |
|
RoPS panostaa nappula -ja junnutoimintaan sen minkä on aina ennekin tehnyt. Ongelma on siinä, että muita samaan asiaan panostavia seuroja ei enää olekaan olemassa, kuten oli 70 -ja 80-luvulla. Sama ongelma on Kemi-Tornio alueellakin. Eivät nämä Tauriaiset, Karilat, Kalliot, Ollilat ynnä muut rovaniemeläiset olleet RoPS -kasvatteja, vaan tulivat RoPSiin Rovaniemen Reippaasta, joka oli siihen aikaan hyvä kasvattajaseura. Nimenomaan nämä kasvattajaseurat ovat kadonneet kartalta kokonaan.
|
|
|
|
Taitopallo
Poissa
|
 |
Vastaus #1461 : 21.08.2007 klo 11:28:09 |
|
Ongelma on siinä, että muita samaan asiaan panostavia seuroja ei enää olekaan olemassa, kuten oli 70 -ja 80-luvulla. Sama ongelma on Kemi-Tornio alueellakin. Eivät nämä Tauriaiset, Karilat, Kalliot, Ollilat ynnä muut rovaniemeläiset olleet RoPS -kasvatteja, vaan tulivat RoPSiin Rovaniemen Reippaasta, joka oli siihen aikaan hyvä kasvattajaseura. Nimenomaan nämä kasvattajaseurat ovat kadonneet kartalta kokonaan.
Tämä on erittäin harmillista!  Pitkällä tähtäimellä juuri vahvan juniorityön uskoisin olevan se tarvittava tekijä, joka nostaisi pohjoisen jalkapallon jälleen uuteen loistoon! 
|
|
|
|
Addick
Poissa
Suosikkijoukkue: tähtivalmentaja.
|
 |
Vastaus #1462 : 21.08.2007 klo 12:05:02 |
|
Rovaniemen juniorityötä olen nyt seurannut sieltä täältä sivusta ja mielestäni juniorityö on polkenut paikallaan omista junioriajoista vuosi sitten alkaneeseen valmentajauraan asti. Rovaniemen kaksi seuraa FC Lynx ja Rops kyllä kasvattavat kohtuullisen hyviä joukkueita, jotka pärjäävät vuodesta toiseen kohtuudella piirisarjasta, mutta ongelma on siinä, että ei kasvateta pelaajia.
Molempien rovaniemeläisseurojen tulisi panostaa ennen kaikkea henkilökohtaisen taidon kehittämiseen ja pyrkiä saamaan kaupunkiin täysimittainen tekonurmipintainen halli, vaikka sitten talkoilla tai yksityisellä rahalla. Sinne junnuille sitten riittävästi vuoroja ja laadukasta ohjausta sekä tietysti junnuille mahdollisuus ilmaiseksi (tai mahd. halvalla) pelailla omalla ajalla.
Pitkäänhän siinä menee ennen kuin sieltä uusia liigatason lupauksia alkaa tulla, mutta uskoisin koko projektin maksavan itsensä takaisin muutamassa kymmenessä vuodessa.
Olen myös osaltani huolestunut junioreiden treenimääristä molemmissa seuroissa, sillä joka kerta, kun olen nettisivuja tiiraillut, on molempien seurojen ikäluokkani joukkueiden treenivuoroja ollut kolme per viikko, siis vanhemmassa C:ssä treenit kolme kertaa viikossa! Ymmärrän kyllä otteluruuhkassa tällaiset treenimäärät, mutta myös harjoituskaudella lukema oli sama.
|
|
|
|
mrp
Poissa
|
 |
Vastaus #1463 : 21.08.2007 klo 12:47:15 |
|
Olen myös osaltani huolestunut junioreiden treenimääristä molemmissa seuroissa, sillä joka kerta, kun olen nettisivuja tiiraillut, on molempien seurojen ikäluokkani joukkueiden treenivuoroja ollut kolme per viikko, siis vanhemmassa C:ssä treenit kolme kertaa viikossa! Ymmärrän kyllä otteluruuhkassa tällaiset treenimäärät, mutta myös harjoituskaudella lukema oli sama.
Ite vanhemmassa C:ssä kun pelaan,niin voin myös sanoa että 3krt/viikossa on liian vähän. Vaikka pelejä onkin lähes joka vkl,niin silti pystyis helposti reenaan 4 kertaa, vielä viime kaudella pelasin RoKissa ja sillon oli 4 kertaa viikossa aina reenit(joskus enemmänki) ja vkl peli/pelit päälle,ja joka jätkä jakso helposti. Onhan jääkiekossa ja jalkapallossa harjoittelu erinlaista,mutta kuitenkaa se ei niin paljoa erinlaista ole. En ole välttämättä mikään joukkueen kova kuntoisin, ja silti jaksais yhdet,miksei myös kahet reenit enemmän viikossa. Eri asia tietenki niitä kohtaan jotka harrastaa vielä jotain muuta jalkapallon ohessa.(jääkiekko,yleisurheilu,lentopallo..)
|
|
|
|
Edson Luiz
Poissa
|
 |
Vastaus #1464 : 21.08.2007 klo 15:37:27 |
|
Itse olen muuttanut muutama vuosi sitten Rovaniemelle Etelä-Suomesta. Koko ikäni olen pelannut ja katsellut futista, enimmäkseen Veikkausliigaa. Itse pelasin erään Pirkanmaalaisen joukkueen riveissä sm-sarjaa nuoruuteni ja nyt Ropsin esimerkiksi B-junnujen peliä katsellessa on ollut pakko todeta, että ei hyvää päivää. Uskoisin ongelman olevan siinä, että tarpeeksi kovia pelejä ei pohjoisessa kerry samaan malliin kuin etelässä. Ehkä harrastajamäärätkin ovat pienempiä. Satuin kerran paikalle kun b-juniorit(?) harjoittelivat. Yksi juoksi ja harhautteli jotain törppöjä ja 20 katsoi vierestä(hieman kärjistäen). Jos tuontasoisia harjoituksia on kolme-neljä kertaa viikossa, niin en ihmettele jos ei junnuja nouse edustukseen tai korkeammallekin. Itse totuin harjoittelemaan 5 kertaa viikossa ja yksi peli. Joukkueharjoituksissa ei keskitytty juuri muuhun kuin taktiseen osaamisen pelaamisen avulla. Esimerkikisi tekniikka ym harjoitteet tehtiin omalla vapaa-ajalla joukkueharjoitusten ulkopuolella. Toki tämäntyyppinen malli vaatii uhrauksia ja paljon. Juuri b-junnuiässä alkaa teinislutit ja täällä ilmeisesti skootterit viedä mielenkiintoa. Mutta oman kokemuksen ja näkemyksen perusteella voisin ajatella, että esimerkiksi RoPsin junnuilta vaadittava työmäärä tai sitoutuminen tai mikä lie ei vain riitä. Eli Addickin kanssa samoilla linjoilla olen. Harjoittelussa ollaan paljon etelän joukkuita jäljessä. Johtuuko valmentajista vai mistä, en tiedä. Ja olosuhteet harjoittelulle ovat aivan riittävät. Paitsi Keskari. :keskari:
|
|
|
|
krevis
Poissa
Suosikkijoukkue: 1923
|
 |
Vastaus #1465 : 21.08.2007 klo 15:53:43 |
|
Katsoin tänään lehdestä eilisiä kokoonpanoja ja teidän "Rovaniemen Palloseuranne" avauskokoonpanossa oli kahdeksan (!) ulkomaalaista.K A H D E K S A N (!) - Ei hyvää päivää...  Liigaan ei ikinä tollaista porukkaa. 2001 kesäkuussa Kuopiossa telkkupelissä 1-0 kyykännyt RoPS aloitti kahdella kotimaisella. Eli eteenpäin on menty.
|
|
|
|
Addick
Poissa
Suosikkijoukkue: tähtivalmentaja.
|
 |
Vastaus #1466 : 21.08.2007 klo 16:07:30 |
|
Mielestäni olosuhteet harjoittelulle eivät Rovaniemellä täyty ainakaan talvisin ja keväisin. Nykyisin treenimatsit sentään pelataan tekonurmella, kun 5-6 vuotta sitten me pelasimme vielä toukokuussa hiekalla, koska se oli ainoa pelikuntoinen kenttä mittarin näyttäessä jo melkein 20 celsiusta.
Kovia vastustajiahan Rovaniemeltä ei oikeastaan löydy. Toisiaanhan vastaan Rops ja Lynx voivat pelata, mutta mikäli toisella on hyvä ikäluokka, niin eipä toisesta varmaankaan vastusta riitä. Sitten on Oulun porukat, joista toinen on aina kilpailukykyinen jopa Suomen tasolla. Seuraavat kohteet löytyvätkin sitten Ruotsista ja Kokkola-Vaasa-Seinäjoki-Jyväskylä-Kuopio -akselilta.
|
|
|
|
Speedi
|
 |
Speedi
Vastaus #1467 : 21.08.2007 klo 16:52:46 |
|
Pitäisikö tästä tehdä yleinen RoPS-topikki ja perustaa erikseen edustusjoukkue 2007-topikki? Siinä voitaisiin käydä mielenkiintoisia keskusteluja esim. tästä kaudesta ja ykkösen mielenkiintoisesta syksystä? Gunner?
|
|
|
|
KuningasZeddy
Poissa
|
 |
Vastaus #1468 : 21.08.2007 klo 17:16:06 |
|
Itse olen muuttanut muutama vuosi sitten Rovaniemelle Etelä-Suomesta. Koko ikäni olen pelannut ja katsellut futista, enimmäkseen Veikkausliigaa. Itse pelasin erään Pirkanmaalaisen joukkueen riveissä sm-sarjaa nuoruuteni ja nyt Ropsin esimerkiksi B-junnujen peliä katsellessa on ollut pakko todeta, että ei hyvää päivää. Uskoisin ongelman olevan siinä, että tarpeeksi kovia pelejä ei pohjoisessa kerry samaan malliin kuin etelässä. Ehkä harrastajamäärätkin ovat pienempiä. Satuin kerran paikalle kun b-juniorit(?) harjoittelivat. Yksi juoksi ja harhautteli jotain törppöjä ja 20 katsoi vierestä(hieman kärjistäen). Jos tuontasoisia harjoituksia on kolme-neljä kertaa viikossa, niin en ihmettele jos ei junnuja nouse edustukseen tai korkeammallekin. Itse totuin harjoittelemaan 5 kertaa viikossa ja yksi peli. Joukkueharjoituksissa ei keskitytty juuri muuhun kuin taktiseen osaamisen pelaamisen avulla. Esimerkikisi tekniikka ym harjoitteet tehtiin omalla vapaa-ajalla joukkueharjoitusten ulkopuolella. Toki tämäntyyppinen malli vaatii uhrauksia ja paljon. Juuri b-junnuiässä alkaa teinislutit ja täällä ilmeisesti skootterit viedä mielenkiintoa. Mutta oman kokemuksen ja näkemyksen perusteella voisin ajatella, että esimerkiksi RoPsin junnuilta vaadittava työmäärä tai sitoutuminen tai mikä lie ei vain riitä. Eli Addickin kanssa samoilla linjoilla olen. Harjoittelussa ollaan paljon etelän joukkuita jäljessä. Johtuuko valmentajista vai mistä, en tiedä. Ja olosuhteet harjoittelulle ovat aivan riittävät. Paitsi Keskari. :keskari:
Itse olen samaa mieltä siinä ettei RoPSin junnut saa riittävästi kovatasoisia junioripelejä alle. Olen useampana vuonna seurannut esimerkiksi Helsinki Cupin osallistujia, josko sieltä löytyisi RoPSin junnuja. Ei löydy. Itse pelasin junnufutista 15-20 vuotta sitten ja silloin kierrettiin kovia etelän turnauksia kahden joukkueen voimalla (minun ikäluokkaa+muut ikäluokat). Nykyään juniorit pelaavat (käsittääkseni) pelkästään piirisarjaa ja pohjoisen junioriturnauksia, missä vastassa on iänkaikkisesti samat Tornion juniorit + muut pohjoisen porukat. Taso näissä peleissä ei tietenkään ole yhtä kova kuin isommissa turnauksissa. Oma joukkueemme kävi mm. tuon viiden vuoden aikana neljä kertaa Hki Cupissa, pariin otteeseen Kauhajoella, Kuopiossa, Kokkolassa ja kertaalleen Dana Cupissa missä kaikissa turnauksissa tuli vastaan junnujoukkueita aivan Suomen huipulta. Dana Cupissa vastus tuli jopa aivan Euroopan huipulta. Siihen nähden on paljon tehtävissä junioreiden osalta. Liekö se sitten kustannuskysymys, minkä vuoksi kunnon turnauksia ei kierretä. Itse ainakin teimme paljon hommia ympäri vuoden mahdollistaaksemme nuo turnausreissut. Toisaalta voin kyllä myös sanoa että pelkät kovat pelit eivät kehitä pelaajista riittävän kovia pelimiehiä. Myös valmennuksessa ja pelaajan omassa harjoittelussa on kehitettävää. Omasta ikäluokastani liigatasolle kehittyi vain yksi pelaaja. :  Harjoittelu kieltämättä oli silloin aika huteraa. Siihen aikaan huippuvalmentajia ei löytynyt organisaatiosta junioreille kuin pari kappaletta, jos sitäkään. Nykyään tilanne on toivottavasti parempi. Sen tarkempaa käsitystä RoPSin junioreiden toiminnasta ei minulla ole. :
|
|
|
|
Nyrre
Poissa
Suosikkijoukkue: Север Мурманск
|
 |
Vastaus #1469 : 21.08.2007 klo 17:50:12 |
|
Lynxin juniorityö ainakin vähän nuoremmissa ikäluokissa (12-13 vuotiaat) on kyllä paljon parempi kuin RoPSilla. RoPS:n 95-syntyneiden joukkue rämpii piirisarjan pohjamudissa ja on tehnyt vissiin koko kaudella 2 maalia.  Sen sijaan Lynxin junnut taitaa olla saman sarjan siellä ihan kärjessä ja kävinpähän katsomassakin viime viikolla Lynx mustat vastaan RoPS 95. 7-0 päättyi ja kyllähän Ropsin junnut olivat ihan no.. huonoja. Tällaista se kai on kun pitää olla "kaikki pelaa" -hengellä mukana että jokainen joukkueen pelaaja saa pelata saman verran taitotasoa huomioimatta ja yksilöitä ei huomioida ollenkaan. Lynxin junnutkin ovat kuulemma harjoitelleet ympäri vuoden ihan kunnolla 3-4 kertaa viikossa, RoPS 95 lähinnä kesäisin. 
|
|
|
|
winhakelkka
Poissa
Suosikkijoukkue: QPR
|
 |
Vastaus #1470 : 21.08.2007 klo 18:10:25 |
|
Pitäiskö perustaa oma junnutopikki RoPS/Lynx. Juniorit Tosiasiasiahan on, että mikäli esim. RoPSin B-junnut ja Lynxin B-junnut olisivat lyöneet hynttyyt yhteen, niin joukkue olisi tavoitellut varmasti jopa SM-mitaleita tänä vuonna! Mutta kun ei  Summa summarum, joukkueena olisivat ehkä pärjänneet, mutta onneksi päädyttiin kasvattamaan/kehittämään pelaajien omia ns. hlökohtaisia ym. taitoja molemmissa seuroissa. Osa pojista treenaa/pelaa Lynxin edustuksen mukana Kakkosta ja osa RoPSin mukana Ykköstä. Myös seurojen nuoremmissa joukkueissa taitaa olla sama käytäntö. Ns. talentit (tällä hetkellä) treenaavat ja pelaavat ikäistään vanhemmissa joukkueissa 
|
|
« Viimeksi muokattu: 21.08.2007 klo 18:34:51 kirjoittanut winhakelkka »
|
|
|
|
|
lahtinen
Poissa
|
 |
Vastaus #1471 : 21.08.2007 klo 18:38:58 |
|
Pitäiskö perustaa oma junnutopikki RoPS/Lynx  Tosiasiasiahan on, että mikäli esim. RoPSin B-junnut ja Lynxin B-junnut olisivat lyöneet hynttyyt yhteen, niin joukkue olisi tavoitellut varmasti jopa SM-mitaleita tänä vuonna! Mutta kun ei  Summa summarum, joukkueena olisivat ehkä pärjänneet, mutta onneksi päädyttiin kasvattamaan/kehittämään pelaajien omia ns. hlökohtaisia ym. taitoja molemmissa seuroissa  Sama taitaa koskea myös nuorempia junnujoukkueita. No ei nyt varmaankaan ihan SM-mitaleista oltaisi taisteltu. Tosiasiahan esim. B-junnuissa tänä vuonna on se, että B-junnujen ykkösen pohjoislohkosta on pitkä matka SM-sarjaan. Taso ei ole mikään kovin kova verrattuna SM-sarjaan. Parhaat joukkueet ovat kyllä ihan hyviä, mutta jos ykkösessä pelit päättyvät 9-0 ja 7-1 voittavan joukkueen pelatessa puolivaloilla, niin onko niistä pelaajan kehitykselle oikeasti hyötyä? Ja eikös tuo KPV tainnut voittaa keväällä melkein kaikki pelit ykkösessä, mutta eipä ole kovin kummoisesti pärjännyt SM-sarjassa. Miksi nykyisin Suomessa muuten ei enää käydä B-ikäisinä eri turnauksissa tai ulkomailla pelaamassa, vaan pelataan ainoastaan sarjapelejä. Muistan lukeneeni pari vuotta sitten jutun, jossa sen vuoden Nike premier euroopancupin mestarin valmentaja( olisikohan ollut Turkista tai jostain Itä-Euroopasta) kertoi, että heillä on sellainen tapa, että mitä vanhemmaksi pelaajat tulevat, sitä enemmän he käyvät kiertelemässä ympäri maailmaa pelaamassa kovia otteluita. Juuri tuon ikäiset pelaajat tarvitsevat paljon kovia kansainvälisiä otteluita kehittyäkseen, mutta Suomessa näyttää olevan sellainen tapa, että turnauksissa käynti lopetetaan juuri tuossa iässä. B-junnuillakin taisi olla kesällä 5 viikon tauko ja pelasiko joukkue sillä välin yhtään harjoituspeliä? Ei olisi ollut kovin iso vaiva lähteä esim. Pohjois-Ruotsiin pelaamaan, jossa on varmasti paljon tasokkaita joukkueita.
|
|
|
|
Teppo Tulppu
Poissa
Suosikkijoukkue: RoPS vuodesta 1985, ManU vuodesta 1986, Suomi.
|
 |
Vastaus #1472 : 21.08.2007 klo 18:45:13 |
|
Lynxin juniorityö ainakin vähän nuoremmissa ikäluokissa (12-13 vuotiaat) on kyllä paljon parempi kuin RoPSilla. RoPS:n 95-syntyneiden joukkue rämpii piirisarjan pohjamudissa ja on tehnyt vissiin koko kaudella 2 maalia.  Sen sijaan Lynxin junnut taitaa olla saman sarjan siellä ihan kärjessä ja kävinpähän katsomassakin viime viikolla Lynx mustat vastaan RoPS 95. 7-0 päättyi ja kyllähän Ropsin junnut olivat ihan no.. huonoja. Tällaista se kai on kun pitää olla "kaikki pelaa" -hengellä mukana että jokainen joukkueen pelaaja saa pelata saman verran taitotasoa huomioimatta ja yksilöitä ei huomioida ollenkaan. Lynxin junnutkin ovat kuulemma harjoitelleet ympäri vuoden ihan kunnolla 3-4 kertaa viikossa, RoPS 95 lähinnä kesäisin.  Myös Lynx noudattaa kaikki pelaa-ohjelmaa, mitä tekevät käsittääkseni vielä kaikki tuon ikäiset junnut. Suuri ongelma on juuri tuossa 15-ikävuoden korvilla. Silloin poikia lopettaa paljon, kun toinen p:llä alkava sana alkaa kiinnostaa palloa enemmän  Ainakin Lynxin nuoret junnut esim.98 ikäluokka treenaa niin paljon kuin tuon ikäiset voivat. Joulukuusta alkaen Ounashallilla, kesällä kahdet treenit viikossa, nappulaliiga, piirisarja ja yksittäiset turnaukset päälle.Esimerkiksi Kemi-Cupissa LYnx voitti 98-ikäluokan sarjan ja löi loppuottelussa OLS:n. Ohjattua toimintaa tuskin voi olla enempää. Kylmä tosiasia kuitenkin on, ettei taitotaso kehity seuraharjoittelussa juurikaan. Kyllä taito hankitaan pihapeleissä. Jos pojilla on intoa tahkota illasta toiseen pihoilla toisiaan vastaan, niin siellä kehittyy taito ja kovuus. Ei tötsiä kiertelemällä. Seuraharjoitukset sitten siihen päälle. Valitettavasti jalkapallon kanssa kilpailee niin monet harrastukset. Esim. salibandy vie monen lahjakkaan futaajan. Siinä saa olla aina sisällä, ei tule koskaan kylmä eikä housut sotkeennu. Vielä edellä mainittuun Lynx 95-ikäluokkaan. Se on hyvä, mutta on silti hävinnyt tällä kaudella esim. Tervolan Palloseuralle. Siellä onkin huippuikäluokka pienellä paikkakunnalla, mutta harrastus loppuu, kun vanhempia junnujoukkueita ei ole, ja harvalla vanhemmalla riittää paukut kuljettaa poikaansa Rovaniemelle tai Kemiin treenaamaan.
|
|
|
|
winhakelkka
Poissa
Suosikkijoukkue: QPR
|
 |
Vastaus #1473 : 21.08.2007 klo 18:55:35 |
|
No ei nyt varmaankaan ihan SM-mitaleista oltaisi taisteltu. Tosiasiahan esim. B-junnuissa tänä vuonna on se, että B-junnujen ykkösen pohjoislohkosta on pitkä matka SM-sarjaan. Taso ei ole mikään kovin kova verrattuna SM-sarjaan. Parhaat joukkueet ovat kyllä ihan hyviä, mutta jos ykkösessä pelit päättyvät 9-0 ja 7-1 voittavan joukkueen pelatessa puolivaloilla, niin onko niistä pelaajan kehitykselle oikeasti hyötyä? Ja eikös tuo KPV tainnut voittaa keväällä melkein kaikki pelit ykkösessä, mutta eipä ole kovin kummoisesti pärjännyt SM-sarjassa. Miksi nykyisin Suomessa muuten ei enää käydä B-ikäisinä eri turnauksissa tai ulkomailla pelaamassa, vaan pelataan ainoastaan sarjapelejä. Muistan lukeneeni pari vuotta sitten jutun, jossa sen vuoden Nike premier euroopancupin mestarin valmentaja( olisikohan ollut Turkista tai jostain Itä-Euroopasta) kertoi, että heillä on sellainen tapa, että mitä vanhemmaksi pelaajat tulevat, sitä enemmän he käyvät kiertelemässä ympäri maailmaa pelaamassa kovia otteluita. Juuri tuon ikäiset pelaajat tarvitsevat paljon kovia kansainvälisiä otteluita kehittyäkseen, mutta Suomessa näyttää olevan sellainen tapa, että turnauksissa käynti lopetetaan juuri tuossa iässä. B-junnuillakin taisi olla kesällä 5 viikon tauko ja pelasiko joukkue sillä välin yhtään harjoituspeliä? Ei olisi ollut kovin iso vaiva lähteä esim. Pohjois-Ruotsiin pelaamaan, jossa on varmasti paljon tasokkaita joukkueita.
No ei ehkä ihan mitaleista, mutta SM-sarjassa kuitenkin vrt. Tervarit-j ja KPV.
|
|
|
|
Nyrre
Poissa
Suosikkijoukkue: Север Мурманск
|
 |
Vastaus #1474 : 21.08.2007 klo 22:00:27 |
|
RoPS D95 hävisi KP-55:lle tänään 0-9