ajh
Poissa
|
 |
: 10.11.2008 klo 22:03:24 |
|
Madeirallahan pelaa kaksi paikallisen 1 divisioonan joukkuetta. Jos olen portugalin kielisiltä sivuilta oikein tulkinnut 4.1.2009 Madeiralla on molemmilla joukkueilla kotipelit. Miten helposti noita pelejä pääsee katsomaan ja mistä liput saa ja kumpaan peliin kannattaisi yrittää? Minua kiinnostaa eniten tunnelma katsomossa ja paikallinen jalkapallokulttuuri pelin seuraaminen tulee vasta näiden jälkeeen 
|
|
|
|
|
JDredd
Poissa
Suosikkijoukkue: TF 141
|
 |
Vastaus #1 : 10.11.2008 klo 23:15:55 |
|
Maritimon kotipeliä kävin syksyllä 2006 katsomassa. Liput sai kun käveli stadikalle ja osti ne luukulta, ei mitään ongelmia. Tunnelmassa nyt ei ollut mitään kehumista edes Suomeen verrattuna, vastassa tosin oli joku rupujengi (Aves?). Yksi hassuhatturyhmä veti eurodancekompin tahtiin miltei jatkuvasti pääkatsomon puolella, vastakkaisella puolella kenttää oli paikallisia huligaanilarppaajia, jos olisin saanut otettua asioista selvää niin olisin luultavasti koittanut hakea paikkoja jommankumman ryhmittymän lähettyviltä.
|
|
|
|
|
feedback
Poissa
|
 |
Vastaus #2 : 10.11.2008 klo 23:41:49 |
|
En nyt mikään varsinainen asiantuntija ole, mutta sattumalta katselin viime viikolla Madeiran derbyn, ja hyvin näytti tilaa olevan katsomossa tuossakin pelissä, joten muissa peleissä sitten katsomot ammottanevat tyhjyyttään ja tunnelma vaisuhko. Portugalin pääsarjaa ei taideta sanoa 1 divisioonaksi, mutta pääsarjassahan nämä Madeiran joukkueet pelailevat ja kausi molemmilla alkanut kohtuullisesti. Ovat siis sarjassa tällä hetkellä sijoilla 3 ja 5, takana mm. FC Porto ja välissä Sporting Lissabon. Tuo 4.1. 2009 on muuten vain runkopäivä sarjan peleille. Lopullinen ohjelma julkaistaan yleensä vasta noin viikkoa ennen itse ottelua ja pelejä ripotellaan ympäri viikonloppua joka kierroksella neljälle eri päivälle. (pe, la, su, ma). Lähes varmasti nämä joukkueet eivät kumpainenkin pelaa samaan aikaan kotiotteluaan. Lippuja ei siis varmaan kannata edes kysellä ennenkuin paikan päällä tai vasta ottelun alla portilta jos ei jokaisena noista päivistä jo tiedä olevansa paikalla. Tuo Nacional - FC Porto tosin voi olla se kauden kiinnostavin peli, joten ehkä siellä jotain tunnelmaakin olisi? Porton pelit lähes aina tv-otteluita ja ne siirretään poikkeuksetta jollekin toiselle ko viikonlopun päivälle kuin runkopäiväksi merkatulle ajankohdalle.
|
|
|
|
|
Paitselo
Poissa
|
 |
Vastaus #3 : 11.11.2008 klo 01:54:57 |
|
Itse olin myös syksyllä 2006 katsomassa Maritimon peliä. Beira Mar, häntäpään porukka oli vastassa. Sen voin vahvistaa että lipun saa stadionilta ennen peliä. Siellä oli kannattajaporukka pitämässä kohtuullista meteliä. Sen verran ääntä heistä lähti, että kun olin vanhempien kanssa pelissä niin päätettiin siirtyä hieman etäämmäksi  . Ei muuten ollut silloin ainakaan mitään paikkalippuja, paikkaa pystyi vaihtamaan kun stadion oli vain puolillaan. Kannattaa varmaan mennä tuon porukan viereen jos haluat jotain tunnelmaa kokea. Muuten mitään erikoista kiimaa katsomossa ei ollut, kuitenkin sentään parempaa kuin veikkausliigassa (johon ei paljoa vaadita).
|
|
|
|
|
ajh
Poissa
|
 |
Vastaus #4 : 15.11.2008 klo 19:51:32 |
|
Kiitokset, näistä vastuksistanne oli paljon apua.
|
|
|
|
|
Frenger
Poissa
|
 |
Vastaus #5 : 22.11.2008 klo 17:57:38 |
|
Itse olin katsomassa Nacionalin peliä syksyllä 2006. Liput sai stadionilta (hinta oli muistaakseni noin 20-25 euroa), eikä stadion ollut läheskään täynnä. Tunnelma oli aika vaisu, jonkinnäköinen rumpu/marakassi-ryhmä taisi pitää siellä ääntä. Kannattaa huomioida, että Nacionalin stadion sijaitsee vuorella, noin kymmenen kilometrin päässä Funchalin kaupungista. Julkinen liikenne ei mene perille (bussi taisi kulkea n. 3 kilometrin päästä), joten liikkumisessa pitää turvautua taksiin (kustansi ehkä 10-15 euroa, kun kuski laskutti "sunnuntailisät"). Mennessä tämä ei ole mikään ongelma, mutta stadionilta pois pääsy koitui meidän seurueellemme hyvin ongelmalliseksi. Takseja oli paikalla ehkä kaksi, ja ne menivät alta aikayksikön. Kannattanee siis varmaan sopia taksikuskin kanssa noudosta jo ennen peliä (jos kyseessä on tarpeeksi luotettava kuski, meidän kuskimme oli niin "huijari", että olisi varmaan antanut mittarin raksuttaa koko pelin ajan). Meidän tapauksessamme taksikeskukseen ei saanut soitettua, ja kun baarinpitäjä vihdoin sai yhteyden, yhtään taksia ei muka ollut vapaana (eli ilmeisesti kuskit eivät olleet halukkaita tulemaan niin kauas). Jos taksien kanssa syntyy ongelmia, kannattaa mennä parkkipaikalla sijaitsevaan baariin bongailemaan, josko kanta-asiakkaat olisivat vielä yhtä avuliaita kuin pari vuotta sitten  . (Tosin sitten pitää varautua siihen, että kommunikointi tapahtuu elekielellä, tai toki portugaliksi myös, ja auton rattiin hypätään suoraan tuopin ääreltä.) Mutta siis summa summarum; voisin kyllä suositella Nacionalin peliin menemistä jopa pelkästään stadionin sijainnin eksoottisuuden takia. Pelissä pääsee myös hyvin pakoon (eläkeläis)turistilaumoja paikallisen väestön sekaan.
|
|
|
|
|
ajh
Poissa
|
 |
Vastaus #6 : 30.11.2008 klo 20:43:05 |
|
Kiitokset Frengerillekin vinkeistä. 4.1 olisi ilmeisesti Nacional - Porto-peli ja myös Maritimo - Ferreira peli on merkitty samalle päivälle. Enpä tiedä, milloin ja mistä nuo lopulliset pelipäivät saisi varmistetuksi. Madeiran joukkueet näyttävät muuten olevan hetkellä sijoittuneena Superligan kärkipäähän. Maritimo on jopa Benfican jälkeen toisena ilman tappioita.  Tuo meno ja paluu Nacionalin stadionille täytysi vain saada järjestetyksi, ehkä se onnistuisi vuokra-autolla... Maritimon kotikenttä olisi ilmeisesti lähempänä Funchalia?
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 30.11.2008 klo 20:48:52 kirjoittanut ajh »
|
|
|
|
|
euroflex
Poissa
|
 |
Vastaus #7 : 30.11.2008 klo 21:14:30 |
|
Enpä tiedä, milloin ja mistä nuo lopulliset pelipäivät saisi varmistetuksi.
Hyvä paikka katsella eri puolella maailmaa tiettynä päivänä pelattavia otteluita on http://www.weltfussball.deJa kyseisen 4.1 ottelut tuossa http://www.weltfussball.de/tore_tabellen/2009/jan/4/ etsimällä oikea ottelu ja klikkaamalla joukkuetta pääsee sivulle jossa linkki kotisivulle. Kotisivulla merkitty : 04-01-2009 16:00 C.D.Nacional 0 - 0 F.C.Porto
|
|
|
|
|
Kendo Yanar
Poissa
Suosikkijoukkue: Suomi
|
 |
Vastaus #8 : 30.11.2008 klo 21:41:40 |
|
Madeiralla pelaa myös Portugalin 3. ylimmällä sarjatasolla Uniao Madeira 
|
|
|
|
|
Jusma Kontula
Poissa
Suosikkijoukkue: FC Jokerit
|
 |
Vastaus #9 : 04.12.2008 klo 18:24:00 |
|
Enpä usko että noita pelipäiviä on vielä päätetty. Jonkin verran surffailtuani löyty tämä FC Porton sivujen otteluohjelma: http://www.fcporto.pt/English/football_fixtures.asp..joka näyttää selkeimmältä ja luotettavimmalta. Eli ens viikonloppuna pelattavan kierroksen nro 11 peliajat ja -päivät on päätetty, lisäksi seuraavalla kierroksella yks päivämäärä lyöty lukkoon. Kierroksella 11 madeiralaisseurat pelaavat molemmat kotonaan, eri aikaan. Kun noita kattelee taaksepäin, niin pari kertaa ne on pelanneet kotipelinsä täysin samaan aikaan mutta useita kertoja samalla kierroksella eri päivinä. Olen itekin tonteilla tuolloin kierroksen 13. aikaan ja tarkotus olis kyllä yytsiä molemmat matsit jos ne vaan eri aikaan pelataan.
|
|
|
|
|
Frenger
Poissa
|
 |
Vastaus #10 : 06.12.2008 klo 18:15:27 |
|
Maritimon kotikenttä olisi ilmeisesti lähempänä Funchalia?
On joo, siinä Funchalin keskustan tuntumassa. Julkinen liikenne on kaupungissa halpaa, bussilippu taisi olla euron.
|
|
|
|
|
Jusma Kontula
Poissa
|
 |
Vastaus #11 : 11.12.2008 klo 11:17:31 |
|
Nyt jo puolet viikon päästä pelattavan 12. jornaadan pelipäivistä ja -ajoista päätetty, eiköhän tuo 13. jorniksen aikataulu tuu uuteen vuoteen mennessä valmiiksi.
|
|
|
|
|
Jusma Kontula
Poissa
|
 |
Vastaus #12 : 22.12.2008 klo 15:31:17 |
|
Su 4.1.2009, klo 18:30, CD Nacional vs. FC Porto
|
|
|
|
|
Erkka
Poissa
Suosikkijoukkue: TPS, RFC Liège
|
 |
Vastaus #13 : 22.12.2008 klo 22:10:21 |
|
vastakkaisella puolella kenttää oli paikallisia huligaanilarppaajia
Ultras Templarios
|
|
|
|
|
JDredd
Poissa
Suosikkijoukkue: TF 141
|
 |
Vastaus #14 : 23.12.2008 klo 01:40:38 |
|
Totta, otinhan itsekin tuosta selvää mutta ehdin unohtaa kokonaan, kiitoksia. Myllyiltäkään ei tuossa pelissä vältytty, paikalla taisi olla noin kahdeksan Avesin kannattajaa joiden editse paikalliset poistuivat, joku n. 50-vuotias mies taisi hermostua huuteluun ja yritti huitaista vieraskannattajaa 
|
|
|
|
|
Jusma Kontula
Poissa
|
 |
Vastaus #15 : 04.01.2009 klo 20:23:47 |
|
Ihan mukava atmosfääri täällä Maritimon pelissä vaikka vastassa onkin rupusakki. Yleisöä muutama tuhat, kissalan poikia runsaasti, kuumottavat henkilötarkastukset portilla sekä halpaa ja hyvää bisseä. Eikä chettikään bungannu ku femman.
|
|
|
|
|
Weki
Poissa
Suosikkijoukkue: Mäkijärven oikea
|
 |
Vastaus #16 : 05.01.2009 klo 01:13:10 |
|
Itse olen nähnyt kahdeksan Maritimon peliä, johtuen perheemme lomatottumuksista. Pakko on sanoa, että hieno seura, hienot kannattajat ja komea nurmi Estadio dos Barreirosilla on myös aina ollut. Nacionalia en menisi katsomaan mistään hinnasta, mokomat porvarit. Tosin unelmana olisi derbyn kokeminen Maritimon kotiluolassa. 
|
|
|
|
|
ref
Poissa
Suosikkijoukkue: Giallorossi
|
 |
Vastaus #17 : 05.01.2009 klo 01:16:22 |
|
Itseltäni löytyy Maritimon huivi Madeiralta tuotuna.  Valitettavasti en itse ollut reissussa mukana, joten pelissä en ole käynyt, mutta koska Madeiraa kehuttiin niin paljon, niin tulevaisuudessa ajattelin käväistä.
|
|
|
|
|
D mies
Paikalla
|
 |
Vastaus #18 : 05.01.2009 klo 01:19:50 |
|
Männä vuosina duunattiin EU-vaihto madeiralaisten kanssa. Madeiralla ei pelissä käyty, mutta me vietiin kyllä ne SaiPan peliin...  Mulle jäi vahva käsitys, että muutamat ainakin niistä fanitti Portoa...enpä tainnut tuolloin edes tietää, että Madeiralla pääsarjatason joukkue on.
|
|
|
|
|
Jusma Kontula
Poissa
|
 |
Vastaus #19 : 05.01.2009 klo 02:05:22 |
|
Nacionalin stadion on kyllä järjettömässä joskin huikean kauniissa paikassa. Liput maksoi 40e. Pois pääsy pelin jälkeen erittäin työlästä.
|
|
|
|
|
ajh
Poissa
|
 |
Vastaus #20 : 05.01.2009 klo 15:31:40 |
|
Kävimme katsomassa Maritimon pelin 4.1.2009 ja kyllä se kannatti. Liput oli 20€ pääkatsomoon. Pari rumpuryhmää piti meteliä ja varsin hauska selostaja/dj nostatteli tunnelmaa. Maritimo voitti 4-1 ja minä pidin heidän pelistään. He pelasivat mielestäni hyökkäysvoittoisella taktiikalla ja pelaajat olivat Suomen pääsarjatasoa huomattavasti taitavampia (imho). Vastapuolellakin oli kannustajajoukko lippuineen paikalla. Heitä oli tosin vain 4 kpl pelin päätyttyä he keräsivät lippunsa ja poistuivat synkän näköisenä iloisten madeiralaisten seassa.
|
|
|
|
|
Rebel
Poissa
|
 |
Vastaus #21 : 08.01.2009 klo 10:03:09 |
|
Tämän ketjun perusteella siis olisi järkevää ostaa lippu vasta stadikalta? Mistä Jusma sai femmalla lipun? Ensi viikolla olisi sopivasti kaksi Carlsberg Cupin matsia, joten voisi jopa onnistua molempien katselu.
|
|
|
|
|
ajh
Poissa
|
 |
Vastaus #22 : 08.01.2009 klo 19:04:21 |
|
Olen varma, että ainakin Maritimon otteluun saa lipun portilta. Katsomo vetää yli 10 tuhatta ja ei taida olla juuri koskaan täynnä. Nationalin katsomot ovat paljon pienemmät, mutta ainakin tuo Porton peli ei TV:stä nähtynä vetänyt katsomoa täyteen. En tiedä varmasti, mistä muualta kuin kentiltä lippuja edes saisi ostettua. (Kuulema Maritimon ja Nationalin toimistoista kaupungilla.) Paikalliseen palkkatasoon nähden liput ovat varsin kalliita, mikä rajoittaa katsojamääriä.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 08.01.2009 klo 19:10:51 kirjoittanut ajh »
|
|
|
|
|
Weki
Poissa
Suosikkijoukkue: Mäkijärven oikea
|
 |
Vastaus #23 : 10.01.2009 klo 00:32:36 |
|
Olen varma, että ainakin Maritimon otteluun saa lipun portilta. Katsomo vetää yli 10 tuhatta ja ei taida olla juuri koskaan täynnä. Nationalin katsomot ovat paljon pienemmät, mutta ainakin tuo Porton peli ei TV:stä nähtynä vetänyt katsomoa täyteen. En tiedä varmasti, mistä muualta kuin kentiltä lippuja edes saisi ostettua. (Kuulema Maritimon ja Nationalin toimistoista kaupungilla.) Paikalliseen palkkatasoon nähden liput ovat varsin kalliita, mikä rajoittaa katsojamääriä.
Katsomo vetää noin 8500 maksavaa katsojaa 
|
|
|
|
|
ajh
Poissa
|
 |
Vastaus #24 : 10.01.2009 klo 11:45:01 |
|
Katsomo vetää noin 8500 maksavaa katsojaa Totta, taisin vähän liioitella. Noin 10 tuhatta olisi ollut lähempänä. Tuolta yllä olevasta saksalaisesta linkistä löytyy tieto: Kapazität: 9.177. Jos Jusma on kuulolla, olisi mielenkiintoist kuulla enemmän tuosta Nacionalin pelistä ja varsinkin paluukyydistä... Minulla ei into riittänyt lähteä samana iltana toiseen peliin, kun se kenttäkin on jossain vuoristossa 
|
|
|
|
|
|
|
|