Mulla on samanlainen mielikuva. Tein vuosina 2014-2019 yhteensä kahdeksan reissua Saksaan ja kävin 20 eri joukkueen kotiotteluissa. Ainoat joukkueet, joiden kotiotteluun en saanut lippua yleisestä myynnistä, olivat Dortmund ja Bayern.
Kun nyt lukee näitä kirjoituksia, lippujen hankinta on selvästi vaikeutunut. Joidenkin joukkueiden kohdalla syynä voi olla esimerkiksi sarjanousu mutta kaikkien kohdalla en näe selvää yksittäistä syytä.
Muuttiko pandemia saksalaisen yleisön käyttäytymisessä jotakin? Itse olen ainakin kotimaassa entisestään lisännyt futismatseissa käymistä kun katsomoon pääsy tai edes sarjojen pelaaminen ei pandemian aikaisten rajoitusten jälkeen enää tunnukkaan itsestään selvältä.
Itse kävin 2018-2019 paljon matseissa pääasiassa Saksassa opiskeluhommien takia, liput jäi saamatta ainoastaan matseihin joissa oli vieraana Bayern + revierderby.
Bundesligaan on noussut aika monta joukkuetta jolla on pieni stadion tai kulttimainetta yllinkyllin ( st.pauli, union, heidenheim). Lisäksi muutama joukkue on nostanut profiilia ja lippujen saanti on menestyksen myötä hankaloitunut.
Mutta kyllä useammalla joukkueella on liput jäsenyyden takana tällä hetkellä. Esimerkiksi Dortmundilla taisi olla joka matsiin zweitmarkt auki kaikille.