Fyndet från Makedonien
Han är albanen från Makedonien som kom via Finland och drömmer om England.
Möt Nuri Mustafi.
Lånet som gör precis allt för leverera. I Sverige.
Kommentera artikeln
Det är dagen före match och GIF Sundsvall har helledigt.
Ändå gör det ont.
Rejält ont.
Nuri Mustafi ligger på en brits i Norrporten Arena och får diafragmamassage av massören Anders Söderberg – en behandling som mittfältaren går igenom inför varje fajt.
– Det känns. Han drar i revbenen, men det gör att jag kan andas lättare. Att jag får mer syre i musklerna, säger Mustafi och fortsätter:
– Men det gör skillnad och det hjälper mig. Sedan vet jag inte om det är psykologiskt.
Han är inte ensam om att utsätta sig för "Tussens" hårda händer i GIF Sundsvall, men ändå är det på sätt och viss typiskt att Nuri Mustafi ligger där han ligger.
Lånet från FC PoPa lämnar ingenting åt slumpen.
Albanen från Makedonien med de stora lungorna gör allt för att bli bättre, för att benen ska kännas lättare, för att kunna ta nästa steg i fotbollskarriären.
– Min äldre bror (Nebi) har sagt till mig att om du inte kan föreställa dig själv spela i Premier League, så kan du lika gärna sluta, säger Mustafi,
Så det är dit du siktar?
– Jag har bestämt mig för att en dag spela i Premier Leauge.
Mustafi skrattar.
Storebror Nebi, som figurerar på MyPas mittfält i finska ligan, är Nuris mentor.
– Han flyttade utomlands redan för fem eller sex år sedan och visade mig saker som till exempel hur man tränade styrketräning ute i Europa, saker som inte kommit till Makedonien då.
– Jag pratar med Nebi i stort sett varje dag. Jag rådfrågar honom om allt möjligt. Det har jag alltid gjort och det kommer jag alltid att göra.
I kväll väntar Kalmar FF i Norrporten Arena.
Och på GIF Sundsvalls mittfält finns återigen en vänsterfotad allroundspelare "som kom från ingenstans", för att låna tränaren Per Joar Hansens ord.
En lugn, trygg och löpvillig herre som har en motor som bara går och går och går.
En positionssäker 25-åring som i december klev in i Nordichallen och fick såväl tränaren Mika Sankala som sportkommittémedlemmen Magnus Svensson att reagera och agera.
Eller om man så vill – ett fynd från Makedonien, som kom till GIF Sundsvall via en finsk division II-klubb.
Om sina tre matcher i Allsvenskan säger han:
– Jag kan inte säga att jag har spelat riktigt bra i någon match och jag kan heller inte säga att jag har varit riktig dålig. Jag har varit okej, säger Nuri.
– I varje match gör man alltid något fel som man sedan försöker rätta till och lära av.
Om GIF Sundsvalls inledning av säsongen konstaterar han:
– Med tanke på vår försäsong trodde jag att det skulle gå lättare. Nu när serien har startat har man fått en annan bild av Allsvenskan.
Precis som många har fått en tydligare bild av Nuri Mustafi.
En professionell sådan.
Fakta/ Sagt om Nuri
– En spelare som kom från ingenstans. Han blivit bättre och bättre och är väldigt positionssäker. Det är bra scoutat av Mika och "Fimpen".Per Joar Hansen, tränare.
– Han är konditionsstark och tekniskt kunnig vad det gäller att jobba med vikter. Väldigt lyhörd och kul att arbeta med. Han är ett fysiskt praktexemplar.Pelle Ljungström, fystränare.
– En klok och behärskad spelare. Med sin professionella inställning så har han alla förutsättningar att lyckas.Cain Dotson, sportchef.