Kävinpä itsekin mm tämän pelin katsomassa ja Shenzhen oli tosiaan täysin luokaton. Muutaman pelin olen kevään aikana käynyt katsomassa ja osittain täällä jo mainittuja asioita olen myös huomannut. Sha bi tosiaan kuuluu katsomosta jatkuvasti, ja eräs kiinalainen tuttavani käänsi sen englanniksi "fucking stupid asshole". Futismatsien ulkopuolella en ole muuten kertaakaan sanaa kuullut, joten melko voimakas sana lienee kyseessä.
Välillä tuntuu, etteivät katsojat juurikaan ymmärrä peliä tai tunne sääntöjä, ja esimerkiksi tulkinnanvarainen tilanne, jossa vierasjoukkueen maalivahti poimii puolustajan syötön käsiinsä, saattaa jäädä täysin ilman huomiota. Myös selkeä viheltämättä jäänyt rankkari unohtuu nopeasti parin minuutin shabien jälkeen. Juuri tuossa Shenzhen -pelissä vekkulimmat katsojat muuten keksivät tehdä lennokkeja joistakin A4-kokoisista mainoksista ja niiden heittely tuntui kiinnostavan yleisöä enemmän kuin itse peli.
Itse olen aina ostanut lippuni ennen peliä pohjoisportilta. Hinnat taitavat olla juuri nuo mainitut 30/50/100. Aasian mestareiden liigan otteluissa kuulutukset tulevat englanniksi ja ainakin Ulsan Hyandaita vastaan yleisöä oli reilu 30 000, eikä parissa muussa liigapelissä mielestäni juuri vähempää ole ollut. Itse ainakin olin yllättynyt "suurista" yleisömääristä, kun kiinalaiset nimenomaan tuntuvat väheksyvän futiksensa tasoa. Joukkueurheilu ei muutenkaan taida koripalloa (kiitos Yao Mingin?) lukuunottamatta olla Kiinassa kovin suosittua.
Ulkomaalaisten määrä on käsittääkseni olla rajoitettu neljään yhtä aikaa kentällä olevaan, ja monesti ulottuvia ulkomaalaisia hankitaankin toppareiksi, keskikentän keskelle ja kärkipelaajiksi. Kiinalaiset sitten neppailevat laidoilla.
Kannattaa ehdottomasti kuitenkin käydä katsomassa, mikäli Pekingin vierailu osuu matsin kanssa samaan aikaan. Loordi taisi jo pistää tuon linkin
http://www.fcguoan.com/match.aspx Mikäli kellonajan jälkeen lukee 北京国安 (Beijing Guo'an), kyseessä on kotipeli.