FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
05.08.2025 klo 22:11:55 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumilla päivitys 27.5.25 klo 23-24. Lisäämme GA4:n sivustolle.

Yhteys ylläpitoon: [email protected]

Foorumilla päivitys 27.5.25 klo 23-24. Lisäämme GA4:n sivustolle

Sivuja: [1]

Kirjoittaja Aihe: Guoan vs Shengzhen Työläisten stadionin perunapellolla 15.5.2009  (Luettu 1993 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Spangen

Poissa Poissa

: 17.05.2009 klo 13:18:31

Kävin perjantai-iltana katsomassa Beijing Guoanin matsin Shengzen FC:tä vastaan. Paikalla semmoinen 25000 katsojaa ja hyvä tunnelma. Oikein kannattajat päädyssä, ja muut kannattajat suoralla niin kuin Klubin matseissakin. Katsomossa oltiin kuin karnevaaleissa konsanaan, itse peli ei niin kiinnostanut, mutta tuomarin haukkuminen sitäkin enemmän. Mukavaa kuitenkin oli ja vaikuttaa siltä, että futis on saamassa jalansijaa Kiinassa. Mielelläni kuulisin muilta Kiinassa käyneiltä omia havaintoja.

Itse peli oli ykkösen tasoa, korkeintaan huonoa Veikkausliigatasoa. Tempo oli olematon ja surkea kenttä teki pelistä hankalaa. Toisaalta Shengzhen oli niin huono, että vaikea sanoa miten kova Guoan oikeastaan on. Taktisesti hyvinkin huonoa neppailua, jossa fyysisyys ja vauhti loistivat poissaololla. Jos ette usko, katsokaa tämä hivenen nopeutettu ja musikillla höystetty video. http://sports.sina.com.cn/j/2009-05-15/21224381790.shtml

Suosittelen kuitenkin kaikille Beijingin kävijöille. Zha bi tarkoittaa kiinalaisen kaverini mukaan "pahaa kusipäätä". Jos ette tiedä, ihmettelette, kun olette paikalla. Sen verran usein sitä huudetaan.

« Viimeksi muokattu: 17.05.2009 klo 13:19:38 kirjoittanut Spangen »
Loordi

Poissa Poissa

Vastaus #1 : 18.05.2009 klo 12:35:30

Suosittelen kuitenkin kaikille Beijingin kävijöille. Zha bi tarkoittaa kiinalaisen kaverini mukaan "pahaa kusipäätä". Jos ette tiedä, ihmettelette, kun olette paikalla. Sen verran usein sitä huudetaan.

Minä ja eräs toinen foorumisti saimme kyllä aika paljon rankemman käännöksen :)

Käsittämättömän paljon sitä kyllä huudettiin, jotain muutakin voisi kehittää. Piti kerran kokeilla itsekin, paikalliset ottivat sen oikein hyvin vastaan Ylos Alas
Lortto

Poissa Poissa

Vastaus #2 : 18.05.2009 klo 22:22:18

Helatorstaina pitäisi itsekin lähteä kohti Pekingiä, mutta mitään hajua ei ole onko tuolloin pelejä. Mistähän otteluohjelmia olisi mahdollista katsella?

e: näköjään löytyi tälläinen:
Beijing Guoan Football Club
Competition
    Super League
Date
    22 May 2009
Kick-off
    09:30

Mikäs helvetin aika on 9:30 (kiinan aika vai joku muu???). Kai tuo tarkoittaa iltaa vai suoraan lentokentältäkö sitä matsiin pitäisi lähteä :o

E2: Soccerway.com:ista siis tälläinen tieto eli ilmeisesti joku euroopan tai jenkkilän aika kyseessä

« Viimeksi muokattu: 18.05.2009 klo 22:29:42 kirjoittanut Lortto »
ALPPIK

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: Kalervo Palsa: Rotting reindeer carcass

Vastaus #3 : 18.05.2009 klo 22:28:39

Varmaan kuitenkin Shenzhen eikä Zhengzhen....

Pienemmästäkin on kommentoitu tässä topicissa
Loordi

Poissa Poissa

Vastaus #4 : 18.05.2009 klo 22:33:09

Helatorstaina pitäisi itsekin lähteä kohti Pekingiä, mutta mitään hajua ei ole onko tuolloin pelejä. Mistähän otteluohjelmia olisi mahdollista katsella?

http://www.fcguoan.com/match.aspx

Tuolta löytyy. Sunnuntaina klo 19.30 Worker's Stadiumilla Ylos

Sen jälkeen ei ole kolmeen viikkoon mitään ottelua.
Spangen

Poissa Poissa

Vastaus #5 : 19.05.2009 klo 10:03:27

Liput voit ostaa ennakkoon Guoanin kaupasta Workerssiltä, itäportista sisään ja hotellista vasemmalle portin 8 liepeillä muistaakseni. Kaupassa töissä yksi heppu, joka on asunut Hämeenlinnassa. Tai sitten mustasta pörssistä, pelipäivänä ei ilmeisesti virallista lipunmyyntiä. Hinnat 30, 50 ja 100 (VIP), joten älä maksa ainakaan yli satasta.

ParadiseP

Poissa Poissa

Vastaus #6 : 19.05.2009 klo 10:39:56

Hinnat 30, 50 ja 100 (VIP), joten älä maksa ainakaan yli satasta.

Eikä puhuta siis euroista..

Superliigan uskottavuus on tainnut nousta parilla pykälällä, kun CCTV taas televisioi ja ihan ulkomaalaisia yrityksiä sponsoroimassa. Muutama vuosi sitten olivat kyllä aivan pohjalla kaikkien sopuiluiden ja rahanpesukeissien jäljiltä. No pelin yleinen taso luultavasti samaa kuraa tänäkin kautena.

Rahaahan tuolla ainakin noissa ns.suurseuroissa liikkuu, joten siitä ei pitäsi olla kiinni. Useimmiten seurat tosin ovat paikallisen rahamiehen hiekkalaatikoita, joiden kanssa on sitten kiva puuhastella aikansa. Mitään varsinaista seurakulttuuria tai pitempikestoista valmennustyötä ei Kiinassa futiksen saralla ole. Oikeinkannattajan painajainen on vallitseva käytäntö jonka mukaan seuran nimi vaihtuu (jopa joka kausi) vallitsevan pääsponssin mukaan.

Kuten katsojamääristä voi olettaa (Wiki kertoo AM olevan 17,014) niin tavallista tuularia paikallinen futis ei kiinnosta edes vähää alusta. Vetoavat vain pelin huonoon tasoon ja yleiseen sopuiluun.

Mutta kaikesta huolimatta jos mestoille sattuu niin suosittelen matsia kokemuksena.
ALPPIK

Paikalla Paikalla

Vastaus #7 : 19.05.2009 klo 12:00:12

Oikeinkannattajan painajainen on vallitseva käytäntö jonka mukaan seuran nimi vaihtuu (jopa joka kausi) vallitsevan pääsponssin mukaan.
Joo, ihan samaan olen kiinnittänyt huomiota.
Lainaus käyttäjältä: wikipedia
    * 1994-1995 Shenzhen FC 深圳足球俱乐部
    * 1996 Shenzhen Feiyada 深圳飞亚达
    * 1997-98 Shenzhen Ping'an 深圳平安
    * 1999 Shenzhen Ping'an Insurance 深圳平安保险
    * 2000-01 Shenzhen Ping'an Kejian 深圳平安科健
    * 2002 Shenzhen Ping'an Insurance 深圳平安保险
    * 2003-05 Shenzhen Jianlibao 深圳健力宝
    * 2006-07 Shenzhen Kingway 深圳金威
    * 2007-2008 Shenzhen Shangqingyin 深圳上清饮
    * 2009- Shenzhen Asia Travel Football Club 深圳足球俱乐部
Spangen

Poissa Poissa

Vastaus #8 : 19.05.2009 klo 14:35:48

Kuten katsojamääristä voi olettaa (Wiki kertoo AM olevan 17,014) niin tavallista tuularia paikallinen futis ei kiinnosta edes vähää alusta. Vetoavat vain pelin huonoon tasoon ja yleiseen sopuiluun.

Mutta kaikesta huolimatta jos mestoille sattuu niin suosittelen matsia kokemuksena.

Mä olen sitä mieltä, että nykyään kiinnostaa vähän alusta. Kansanhuvia se ei ole, mutta pikku hiljaa saa jalansijaa, mikäli onnistuu luomaan edes hivenen jatkuvuutta ja pitämään herra Yen ja kaverit ulkopuolella.

Pelin taso paranee pikku hiljaa, jos ja kun valtion urheilukasvatusjärjestelmä saadaan tuottamaan futaajia kunnolla, rahaa liikkuu enemmän ja Aasian kv. seurapelit alkavat pyöriä.
Artjom

Poissa Poissa

Vastaus #9 : 08.06.2009 klo 08:29:28

Kävinpä itsekin mm tämän pelin katsomassa ja Shenzhen oli tosiaan täysin luokaton. Muutaman pelin olen kevään aikana käynyt katsomassa ja osittain täällä jo mainittuja asioita olen myös huomannut. Sha bi tosiaan kuuluu katsomosta jatkuvasti, ja eräs kiinalainen tuttavani käänsi sen englanniksi "fucking stupid asshole". Futismatsien ulkopuolella en ole muuten kertaakaan sanaa kuullut, joten melko voimakas sana lienee kyseessä.

Välillä tuntuu, etteivät katsojat juurikaan ymmärrä peliä tai tunne sääntöjä, ja esimerkiksi tulkinnanvarainen tilanne, jossa vierasjoukkueen maalivahti poimii puolustajan syötön käsiinsä, saattaa jäädä täysin ilman huomiota. Myös selkeä viheltämättä jäänyt rankkari unohtuu nopeasti parin minuutin shabien jälkeen. Juuri tuossa Shenzhen -pelissä vekkulimmat katsojat muuten keksivät tehdä lennokkeja joistakin A4-kokoisista mainoksista ja niiden heittely tuntui kiinnostavan yleisöä enemmän kuin itse peli.

Itse olen aina ostanut lippuni ennen peliä pohjoisportilta. Hinnat taitavat olla juuri nuo mainitut 30/50/100. Aasian mestareiden liigan otteluissa kuulutukset tulevat englanniksi ja ainakin Ulsan Hyandaita vastaan yleisöä oli reilu 30 000, eikä parissa muussa liigapelissä mielestäni juuri vähempää ole ollut. Itse ainakin olin yllättynyt "suurista" yleisömääristä, kun kiinalaiset nimenomaan tuntuvat väheksyvän futiksensa tasoa. Joukkueurheilu ei muutenkaan taida koripalloa (kiitos Yao Mingin?) lukuunottamatta olla Kiinassa kovin suosittua.

Ulkomaalaisten määrä on käsittääkseni olla rajoitettu neljään yhtä aikaa kentällä olevaan, ja monesti ulottuvia ulkomaalaisia hankitaankin toppareiksi, keskikentän keskelle ja kärkipelaajiksi. Kiinalaiset sitten neppailevat laidoilla.

Kannattaa ehdottomasti kuitenkin käydä katsomassa, mikäli Pekingin vierailu osuu matsin kanssa samaan aikaan. Loordi taisi jo pistää tuon linkin http://www.fcguoan.com/match.aspx Mikäli kellonajan jälkeen lukee 北京国安 (Beijing Guo'an), kyseessä on kotipeli.
AlNU

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ilves ja Newcastle

Vastaus #10 : 08.06.2009 klo 09:58:40

Itse olen aina ostanut lippuni ennen peliä pohjoisportilta. Hinnat taitavat olla juuri nuo mainitut 30/50/100. Aasian mestareiden liigan otteluissa kuulutukset tulevat englanniksi ja ainakin Ulsan Hyandaita vastaan yleisöä oli reilu 30 000, eikä parissa muussa liigapelissä mielestäni juuri vähempää ole ollut. Itse ainakin olin yllättynyt "suurista" yleisömääristä, kun kiinalaiset nimenomaan tuntuvat väheksyvän futiksensa tasoa. Joukkueurheilu ei muutenkaan taida koripalloa (kiitos Yao Mingin?) lukuunottamatta olla Kiinassa kovin suosittua.

Riittäähän tuolla ainakin populaa mistä tuota yleisöä tulee, mutta noilla hinnoilla tuntuu kuitenkin ihan hyvältä määrät. Tuosta koripallon suosiosta voi tosiaan kiittää aika lailla Yao Mingiä. Tosin Shanghain alueella koripallo on ollut suosittua jo paljon ennen Yaoa (mm. molemmat Yaon vanhemmat olivat ammatti-koripalloilijoita), mutta muuallekkin maahan (ainakin suurimpaan osaan) tosiaan Yao teki siitä suosittuimman joukkuelajin.
Artjom

Poissa Poissa

Vastaus #11 : 14.06.2009 klo 18:34:58

Itse olen aina ostanut lippuni ennen peliä pohjoisportilta.

No niin, eilen olin paikalla noin puoli tuntia ennen pelin alkua, mutta jäin ilman lippua. Seuraavaan peliin sitten ajoissa liikkeellä...
leikkaa tukkas aja partas

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Hymistely ja itsensä viihdyttäminen

Vastaus #12 : 15.06.2009 klo 14:06:37

Ihan vaan varoituksena:
http://soccernet.espn.go.com/news/story?id=654870&sec=global&cc=5739
Spangen

Poissa Poissa

Vastaus #13 : 17.06.2009 klo 14:23:03

Lennokkeja tuli kyllä kiitettävästi niskaan ja tuossa derbyssä yläkerrasta on varmaan satanut muutakin tavaraa. Tuo derby lienee Shangai-pelin ohella yksi harvoista "korkean riskin" peleistä. Muut lienevät yhtä karnevaalia katsomossa.
ALPPIK

Paikalla Paikalla

Vastaus #14 : 05.08.2009 klo 09:34:19

http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1716950

Aikamoista meininkiä tuolla Kiinan liigassa :D

Sivuja: [1]

Siirry: