V
Poissa
Suosikkijoukkue: VPS
|
 |
: 03.06.2009 klo 21:01:37 |
|
Alla toukokuun ehdokkaat. Järjestys on jotakuinkin kronologinen, eli ei missään nimessä paremmuusjärjestys. Muutamilta kuvaajilta on useampi ehdokas, mutta ei haitanne ketään. Äänestys on auki ehkä noin viikon. Kuva no 1:Hahah. Joku sitten keksi ehdottaa tätä. Kameran takana olin minä ja kuvauspaikkana toimi Pirkkalan Jalkapalloklubin ja PP-70:n välinen ottelu Pirkkalassa 7. toukokuuta. Kuva no 2:Ehdotan kilpailuun mukaan Neulanen Jerkusen ottaman kuvan maassa makaavasta ja käsiään levittelevästä Frank Jonkesta. Isokokoinen mies onkin hävinnyt kaksinkamppailun ja katse hapuilee tuomaria. Väritys on mitä kaunein ja pienet yksityiskohdat kuten hieman veressä oleva polvi tulevat loistavasti esiin.  Kuva no 3: Samasta ottelusta samalta kuvaajalta (=Neulanen Jerkunen) kuvaa valitettavan hyvin suomijalkapallon tilaa. Pelitilanne kuvista en löytänyt mielekästä. Kuva no 4:Ennen TeroW:n loistavia kuvia, alla lämmittelyksi yksi ottelukuva ilmeineen. Futikseen vihkiytyneet tietävät, että kyseessä ei ole joukko Gallialaisia, jotka odottavat taivaan putoavan niskaan. Molarikin sieltä löytyy, tosin on jäänyt pelaajamassan taakse.... Kuva on on otettu 4.5.2009 Naantalissa Karvetin keinonurmikentällä käydystä AII divarin Ottelusta VG-62 - PaiHa Ottelu päättyi kotijoukkueen 13-0 voittoon.... Kalustona Nikon D80 + Sigma 150-500/f5-6,6 220mm/f5,6 1/400sec  Kuva no 5:Samasta ottelusta myös tämä kuva.  GrIFK laukoo ylärimaan ja Gnistanin maalivahti seuraa palloa katseella. Kuvan ottaja on Trabantin vääntynyt mäntä. Korjataan sen verran että nimimerkki Kaakku on ottanut nämä kuvat, en minä. Kuva no 6: Ehdotan tätä BEAT!!:n kuvaa TamU-TPS -ottelusta. Antti Pohja laukoo saksipotkun laidalta tulleesta keskityksestä, mutta pallo lentää lopulta hieman maalin ohi. Kuvassa on saatu erinomaisesti myös katsojien ja pelaajien ilmeet ikuistettua: TamU:n puolella olevat katsojat ovat aivan kiimassa ja nousseet taputtamaan seisaaltaan, kun taas Heinikankaan ja Cleaverin ilmeet ovat epäuskoisen pelokkaita, että pallo menee maaliin. Kuva no 7: 14.05. Tehtaan kentältä, ottelusta Haka - TamU 1-0 (0-0). Kuvaajana BEAT!! Kuva no 8:Laitetaas oma ehdotus. Foorumisti TeroW:n ikuistama kuva Turun paikalliskamppailusta. Kuvassa ei kukaan näytä persettä tai se ei sisällä mitään muutakaan mukahauskaa, mutta kuitenkin hieno kuva, jonka taustalla oleva lähes täysi katsomo on hyvää mainosta Suomifutikselle  Kuva no 9:Onhan se ihan hieno kuva, mutta samaisessa sarjassa oli monta monta parempaa. Yleisö taustalla on toki elementtinä toimiva, mutta itse tilanne edessä sen verta mielenkiinnoton, että en aivan kuukauden kuvaksi lähtisi viemään. Tässä olisi sitten ainesta ja muutenkin TeroW:lle voisi perustaa ihan oman sarjan tähän kilpailuun on sen verta omassa kastissaan  Sieltä tulee tunteet esille, niin että ihan ylitsepursuaa! Kennedykin aivan omissa maailmoissaan. Kuva no 10: Eilisestä (17.05) TPS - VPS -pelistä JaskaS:n ottama räpsy. Edit: oikea kuva Kuva no 11:Kuva no 12:Ehdotan nimimerkki Spoxin kuvaa Miki Sipiläisestä Kakkosen Ilves-FC Jazz pelin ratketessa.  Kuva no 13:Kuvaajana Neulainen Jerkunen TPV-PoPa matsissa 29.5.  Tässä on kyllä kaikki kohdillaan Kuva no 14:Ehdotan (vielä ehtii?) N.J.:n kuvaa Iljan ilmalennosta toukokuun pelitilannekuvaksi:
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 08.06.2009 klo 23:04:54 kirjoittanut werner »
|
|
|
|
|
Ior Bock
Poissa
Suosikkijoukkue: HJK, Ajax Amsterdam. Winnipeg Jets
|
 |
Vastaus #1 : 03.06.2009 klo 22:09:19 |
|
Miten vitussa tuo popa juhlinta kuva on voittamassa  ei millään tapaa paras futiskuva tässä topicissa. Toihan voisi olla vaikka pesiskatsomosta tai konsertista  Oma ääni kuvalle 11 vaikka 9 oli pitkään harkinnassa.
|
|
|
|
|
Vastapallo
Poissa
Suosikkijoukkue: Isabelle Forrerin massiivinen juomapullo
|
 |
Vastaus #2 : 03.06.2009 klo 22:10:54 |
|
Ääni Kangaskolkan ja Corpachen solmulle.
|
|
|
|
|
Sudeetti
Poissa
Suosikkijoukkue: KuPS, Banzai, kukkahattu
|
 |
Vastaus #3 : 03.06.2009 klo 22:14:26 |
|
Miten vitussa tuo popa juhlinta kuva on voittamassa  ei millään tapaa paras futiskuva tässä topicissa. Toihan voisi olla vaikka pesiskatsomosta tai konsertista  Lutuuria itse futista tärkeämpänä pitävien äänet kasautuvat yhdelle ehdokkaalle? -- Oma ääni pienen pähkäilyn jälkeen Lidrosin kuvalle numero 11, erityismaininnat myös kuville 7 ja 14.
|
|
|
|
|
Luís Fernando
Poissa
Suosikkijoukkue: Pupelluksen mestarit 2008, 2009
|
 |
Vastaus #4 : 03.06.2009 klo 22:19:43 |
|
Miten vitussa tuo popa juhlinta kuva on voittamassa  ei millään tapaa paras futiskuva tässä topicissa. Toihan voisi olla vaikka pesiskatsomosta tai konsertista  Mielestäni kuvastaa hyvin sitä kiimaa fanin osalta, joka syntyy kun tehdään maali 90 minuutilla. Ja mikä parasta, niin tuokin juhlinta oli periaatteessa turhaa, kun TPV tasoitti vielä. Eli ääni ehdottomasti sille, koska muut kuvat ovat aikalailla sellaisia, jotka toteutuvat joka matsissa. Paitsi numero 9 ja 11, joissa tulee myös hienosti tunteet esille.
|
|
|
|
|
Neulainen Jerkunen
Poissa
Suosikkijoukkue: FC
|
 |
Vastaus #5 : 03.06.2009 klo 22:27:36 |
|
Huutonaurua niille viidelle, jotka ovat äänestäneet kuvaa "Parikunta katsomossa" kuukauden futisotokseksi. 
|
|
|
|
|
No niin
Poissa
Suosikkijoukkue: Kuvaajat
|
 |
Vastaus #6 : 03.06.2009 klo 22:41:03 |
|
Oman ääneni annoin kuvalle 8. Tosin mietin pitkään myös kuvaa 10. Perustelut: Kuvan rajaus ei ole liian ahdas, vaan siinä on avaruuden tuntua. Tämän lisäksi kuvassa näkee hyvin suuren yleisömäärän, joka saattaa kauden mittaan osoittautua vain harvojen otteluiden herkuksi. Kuvan olisi tehnyt vieläkin paremmaksi mikäli olisi ollut mahdollisuus käyttää pienempää aukkoa, jolloin yleisö olisi näkynyt kuvassa aavistuksen tarkempna. Erikoismaininta tai kakkossija kuvalle 10.
Vielä lisäyksenä toinen ääripää, eli sellaiset kuvat, jotka esimerkiksi itse karsisin jokaisen ottelun noin 200-400 kuvan määrästä ensimmäisellä kierroksella roskiin. Kuvat 11 ja 13.....
Ottaen huomioon nykyisen äänestystuloksen, taidan todella olla erilainen nuori?!
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 03.06.2009 klo 22:58:44 kirjoittanut No niin »
|
|
|
|
|
äägee
Poissa
Suosikkijoukkue: GrIFK, CFC ja IFKM
|
 |
Vastaus #7 : 03.06.2009 klo 22:47:31 |
|
Äänestin Lindrosin kuvaa, eli numero 11. Kaikki kuitenkin pirun hienoja!
|
|
|
|
|
Tolsa
Poissa
Suosikkijoukkue: KTP, SGE
|
 |
Vastaus #8 : 03.06.2009 klo 22:49:44 |
|
Kauan kestäneen pohtimisen jälkeen päädyin valitsemaan 8:n ja 11:n väliltä. Ääni jälkimmäiselle. 
|
|
|
|
|
Ior Bock
Poissa
Suosikkijoukkue: HJK, Ajax Amsterdam. Winnipeg Jets
|
 |
Vastaus #9 : 03.06.2009 klo 22:56:34 |
|
Mielestäni kuvastaa hyvin sitä kiimaa fanin osalta, joka syntyy kun tehdään maali 90 minuutilla. Ja mikä parasta, niin tuokin juhlinta oli periaatteessa turhaa, kun TPV tasoitti vielä. Eli ääni ehdottomasti sille, koska muut kuvat ovat aikalailla sellaisia, jotka toteutuvat joka matsissa. Paitsi numero 9 ja 11, joissa tulee myös hienosti tunteet esille.
Mutta ei tuo kuvasta millään tapaa ottelun tapahtumia, suomifutiksen tilaa tai muutakaan siihen liittyvää. Huhtikuun kuvassa tiivistyy hyvin kuukauden pelleily vaikkei se pelitilanne kuva olekkaan. Kuvassa "pariskunta katsomossa" kuvastuu suomifutiksen surkeus= surkeat katsomo olosuhteet, ketään ei katsomossa näy vaikka keli on kaunis ja ne ketä näkyy on hiljaisia vanhuksia joita pelikään ei näytä kiinnostavan.
|
|
|
|
|
Neulainen Jerkunen
Poissa
Suosikkijoukkue: FC
|
 |
Vastaus #10 : 03.06.2009 klo 23:25:50 |
|
Vielä lisäyksenä toinen ääripää, eli sellaiset kuvat, jotka esimerkiksi itse karsisin jokaisen ottelun noin 200-400 kuvan määrästä ensimmäisellä kierroksella roskiin. Kuvat 11 ja 13.....
Tuo 11 on tosityylikäs ja tunnelmallinen kuva - itse olisin vielä tosin suoristanut sen. Minun numero 13 eli PoPa-fanien tuulettelukuvan säilytin erityisesti siksi, että sain siihen mukaan niin mukavasti vauhtia ja tunnetta. En osaa arvioida sitä tässä kilpailukontekstissa, mutta kannattajakuvana se on mielestäni ihan kiva & tunteikas.
|
|
|
|
|
No niin
Poissa
Suosikkijoukkue: Kuvaajat
|
 |
Vastaus #11 : 03.06.2009 klo 23:40:18 |
|
Tuo 11 on tosityylikäs ja tunnelmallinen kuva - itse olisin vielä tosin suoristanut sen.
Minun numero 13 eli PoPa-fanien tuulettelukuvan säilytin erityisesti siksi, että sain siihen mukaan niin mukavasti vauhtia ja tunnetta. En osaa arvioida sitä tässä kilpailukontekstissa, mutta kannattajakuvana se on mielestäni ihan kiva & tunteikas.
Onneksi on niin, että eri kuvaajat hakevat eri asioita. Jotkin asiat vaan "kolahtavat" toisille ja toiset taas ei. Itse kun paljon kuvaa, niin katsoo omia otoksiaan sekä tekniseltä kannalta, että itse kuvana. Pahinta taitaa olla se, että ainakin itse olen erittäin itsekriittinen omien kuvieni suhteen. Mitä tulee toukokuun kisassa olevaan omaan kuvaani, niin olin se lähinnä tarkoittanut topicin täytteeksi ennen parempien kuvien tulemista. Se ei kuulu kokoelmani helmiin, tosin viimeisen kahden kuukauden aikana tilaisuuksia kuvaamiseen on ollut vähän työesteiden takia. Seuraava, ja hyvin mielenkiintoinen kuvausmahdolisuus osuu 17.6 Suomen cupin otteluun MaPs-TPS. Jos en ihan väärin arvaa, niin paikalla lienee pari muutakin fooorumille kuvia latttanutta... Miten on, tehdäänkö ko ottelusta yksi topic, jonne laitetaan kaikkien kuvat? Mukavaa olisi lukea jokaisen kuukauden kuvan äänestykseen valitun kuvan ottajan kommentit omasta kuvastaan.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 03.06.2009 klo 23:42:30 kirjoittanut No niin »
|
|
|
|
|
yksi
Poissa
|
 |
Vastaus #12 : 03.06.2009 klo 23:45:35 |
|
lindrosin PS Kemi - JIPPO -kuvalle ääni.
|
|
|
|
|
ref
Poissa
Suosikkijoukkue: Giallorossi
|
 |
Vastaus #13 : 03.06.2009 klo 23:54:02 |
|
Mietinnässä olivat oikeastaan kaikki muut kuvat paitsi numerot 2,5 ja 12. Lopulta päädyin neloseen, jolle kukaan muu ei aiemmin ääntään ollut antanutkaan. "Porukkaa on ku KooVeen maalilla.."
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 03.06.2009 klo 23:55:04 kirjoittanut ref »
|
|
|
|
|
Sökö
Poissa
Suosikkijoukkue: TPS, KaaPo & Huuhkajat
|
 |
Vastaus #14 : 04.06.2009 klo 00:52:45 |
|
Kuva 6! 
|
|
|
|
|
Vinnie Stigma
Poissa
Suosikkijoukkue: FC Lahti, Q.P.R., FC Den Bosch
|
 |
Vastaus #15 : 04.06.2009 klo 07:32:45 |
|
Sateista juhlintaa Kemissa. Kuva on huikeus!
|
|
|
|
|
Yourworstnightmare
Poissa
Suosikkijoukkue: Ilves, Suomi, West Ham
|
 |
Vastaus #16 : 04.06.2009 klo 07:44:45 |
|
Sateista juhlintaa Kemissa. Kuva on huikeus!
Sama. Sadetta, Pettymystä, Juhlaa ja kuvan kruunaa vielä perisuomalainen meno; katsomosta äkkiä poistuva katsoja. Ah, niin suomalaista.  Miten vitussa tuo popa juhlinta kuva on voittamassa  ei millään tapaa paras futiskuva tässä topicissa. Toihan voisi olla vaikka pesiskatsomosta tai konsertista  Oma ääni kuvalle 11 vaikka 9 oli pitkään harkinnassa. Samalla ajatuksella nro.11 voisi olla vaikka Rugbystä, kun ei siinäkään futista/jalkapalloa missään näy. Kyllä nuo katsomokuvat on ihan samalla tapaa Suomifutista, kuin joku pelitilannekuva. Jos vaan ovat pelissä otettuja.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 04.06.2009 klo 07:48:01 kirjoittanut Yourworstnightmare »
|
|
|
|
|
Perusveijo
Poissa
Suosikkijoukkue: HJK
|
 |
Vastaus #17 : 04.06.2009 klo 08:12:52 |
|
"Porilaista juhlintaa" sai ääneni. Riemukas tunnelma kuvassa. 
|
|
|
|
|
V
Poissa
|
 |
Vastaus #18 : 04.06.2009 klo 10:33:27 |
|
Vielä lisäyksenä toinen ääripää, eli sellaiset kuvat, jotka esimerkiksi itse karsisin jokaisen ottelun noin 200-400 kuvan määrästä ensimmäisellä kierroksella roskiin. Kuvat 11 ja 13..... Siis mitä ihmettä  Poistaisit kuvan, joka kertoo uskomattoman täydellisesti voiton tuomasta riemusta, tappion aiheuttamasta karvaasta pettymyksestä ja surusta sekä futikselle niin tyypillisestä säätilasta yhtä aikaa ja yhdessä paketissa!! Keskityhän jatkossakin kuvien räpsimiseen, mutta anna jonkun toisen valita sieltä helmet talteen, ennen kuin tuhoat ne  .
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 04.06.2009 klo 11:49:54 kirjoittanut werner »
|
|
|
|
|
Tomba
Poissa
|
 |
Vastaus #19 : 04.06.2009 klo 10:40:00 |
|
13. 
|
|
|
|
|
yksi
Poissa
|
 |
Vastaus #20 : 04.06.2009 klo 11:24:39 |
|
Siis mitä ihmettä  Poistaisit kuvan, joka kertoo uskomattoman täydellisesti maalinteon riemusta, takaiskumaalin aiheuttamasta karvaasta pettymyksestä ja surusta sekä futikselle niin tyypillisestä säätilasta yhtä aikaa ja yhdessä paketissa!! Keskityhän jatkossakin kuvien räpsimiseen, mutta anna jonkun toisen valita sieltä helmet talteen, ennen kuin tuhoat ne  . Kuva on otettu loppuvihellyksen jälkeen. JIPPO juhlii siis voittoaan, ei maalia.
|
|
|
|
|
V
Poissa
|
 |
Vastaus #21 : 04.06.2009 klo 11:50:21 |
|
Kuva on otettu loppuvihellyksen jälkeen. JIPPO juhlii siis voittoaan, ei maalia.
Ok. Korjasin  .
|
|
|
|
|
Andreas
Poissa
Suosikkijoukkue: FF Jaro, BVB09 ja Chelsea FC
|
 |
Vastaus #22 : 04.06.2009 klo 12:07:00 |
|
13.  Koska olet itse kuvassa?  Oma ääni meni kuva numerolla kuusi. 
|
|
|
|
|
Nelson Mandela
Poissa
|
 |
Vastaus #23 : 04.06.2009 klo 14:10:55 |
|
Jostain syystä kuva nro. 12 on minun mieleen. Hyökkääjä on täysin yksin kuvassa ja pallo on maalissa. Lisäksi melkein tyhjä päätykatsomo kuvastaa hyvin suomifutiksen nyky- tilaa.
|
|
|
|
|
lindros
Poissa
Suosikkijoukkue: PS Kemi, Huuhkajat
|
 |
Vastaus #24 : 04.06.2009 klo 14:57:59 |
|
Mukavaa olisi lukea jokaisen kuukauden kuvan äänestykseen valitun kuvan ottajan kommentit omasta kuvastaan.
Huonohan sitä on arvioimaan omia kuviaan, mutta jotain tuon suuntaista kuvaa sitä tuossa ottelun lopun katosateessa tuli haettuakin. Rankkasade yhdistettynä johonkin voimakkaaseen tunteenpurkaukseen ja tuollanen siitä nyt tuli. Kuva on yksi neljän kuvan sarjasta. Tuo ottelun lopun 15 minuuttia taivaalta tuli vettä kyllä siihen malliin, että totta puhuakseni kaluston pakkaaminen kävi mielessä, notta vehkeet toimisivat myös vastaisuudessa. Eikä siinä nyt montaa kertaa tullut objektiivin nokkaa ylös nostetuttua, vaan yritin hakea vain onnistuneita täsmäiskuja. Näyttää onneksi kalusto vielä toimivan, vaikka minkäänlaista varsinaista sadesuojaa kameraan ei ole tullut vielä hommattua. Vesisade antaa kyllä ihan oman mausteensa kuviin noin yleensäkin, joten siinä mielessä pitäs ruveta katselee jonkinlaista sadesuojasysteemiä. Vaikea tuosta joukosta parasta kuvaa. Haetaanko esteettisyyttä, teknisesti parasta kuvaa vai kuvaa, jossa itse tapahtuma korvaa mahdolliset tekniset puutteet, vaikka kuva itsessään ei olisi mitenkään erikoisen hienon näköinen. Esteettisin ja kaunein kuva ilman muuta kuva nro 10, vaikka tilanne on melko tavanomainen sinänsä. Värimaailma natsaa, ilmeet on kohillaan, liikkeen tuntuu tulee esille ja nuo tarkkana näkyvät hikipisarat tekee tästä kuvasta hienon! Kentän ulkopuolisia ilmiöitä, kannattajia, tuulareita, yksinäisiä papparaisia kentän laidalla -kastista valitsen 3. Kuvana hieno ja värimaailma mukavan rauhaisa, niin kuin kuvan kohteeseen sopiikin. Kuva, josta tunteet tulee parhaiten ulos on kuva nro. 9. Varsinkin kasvot kameraan päin olevan tummaverikön ilme on jotain, jonka kameralle tallentumisesta olisin ylpeä. Myös tuuletteleva pitkätukkajanari vahvistaa kuvan kertomaa. Taustalle jäävä yleisöjoukko on aina toimiva elementti, mutta nyt ei toimi ehkä niin hyvin kuin voisi toimia, kun yleisö hukkuu hieman noihin Interin tummiin pelipaitoihin.
|
|
|
|
|
|
|
|