Olen käynyt Huuhkajien peleissä jo 10vuotta. Olen nähnyt Turkin, Saksan, Walesin, Englannin, Italian, Portugalin tähtisikermiä stadikalla. Kaikille näistä maista Suomi on pystynyt laittamaan vastaan kunnolla ja pelitapahtumat ovat yleensä olleet jopa Suomen hallintaa.
Suomi hallitsi ajoittain peliä Englantia vastaan syksyllä 200, kun Englanti oli täydellisen sekaisin valmentajankin otettua loparit. Muutoin vastustaja on pääsääntöisesti vienyt. Myös niissä Turkki ja Saksa-peleissä, missä Suomi on käväissyt 2-0 johdossa. Tämä ihan selvennykseksi, ettei maalailla liian ruusuista kuvaa menneisyydestä.
Nyt molemmat matsit Venäjää vastaan maalierolla 0-6, eikä Suomella kummassakaan matsissa mitään jakoa. Mistä johtuu?
Syy numero yks on tietysti se, että vastustaja oli niin monta luokkaa taitavampi. Jos henkiseltä puolelta hakee syitä, niin kaikkien tilastojenkin valossa nimenomaan Venäjä on Suomelle peikko, vastaavasti Venäjä ei nukahtele Suomea vastaan. Jätän talvisota- ja isovihateoriat muitten pohdittaviksi. Tilastot vaan kertovat karua kieltään.
Mielestäni olisi pitänyt osata varautua paremmin. Mitä olisi pitänyt pelisysteemissä muuttaa? Miten pärjätä jatkossa nopeille ja teknisille joukkueille?
Kaiken viisauden alku on tosiasioiden tunnustaminen. Tässä asiassa se tarkoittaa sitä, että pysäköidään bussi oman maalin eteen. Romantikot kertokoot tarinoita muista vaihtoehdoista.
Tosin vastaavan pelityylin omaavia joukkueita ei taida euroopasta montakaan löytyä..
Itse asiassa "vastaavan pelityylin" joukkueita on Euroopassa kasapäin. Ihan vastaavan tason toteuttajia ei ole kauheasti, mutta ihan riittävästi ykkösarvontakoriin. Tällä tarkoitan sitä, että kaikissa tulevissakin karsinnoissa joudumme varustautumaan vastaavaan tilanteeseen.