"Det är lite mer glädje nu och livet är bättre"Daniel Sjölund, Kasper Hämäläinen, Jani Lyyski och Joona Toivio.
Här är Djurgårdens finländska ryggrad.
Men kvartetten, de tunga pusselbitarna i den blåvita satsningen, vill inte prata om någon revansch.
De pratar hellre om glädje, depressioner, Magnus Pehrsson - och det där uttalandet från Hämäläinen som väckte heta känslor i gruppen.
Ni fick kritik i början av säsongen. Nu är det ni som bär laget. Finländarnas revansch - vad säger ni om det?
Daniel Sjölund: Jo, men den stora förändringen är att Magnus (Pehrsson) har kommit in, vilket har gjort att vi har fått tydligare roller och vi får ut mer av spelarna. Det visar också att vi har haft kvalitet hela tiden, men att vi inte har fått ut det.
Varför fick ni inte ut det tidigare?
Kasper Hämäläinen: Som "Daja" (Daniel Sjölund) sa, vi har tydligare roller nu. Alla vet vad vi ska göra på planen, vilket var lite problemet förut, att alla gjorde lite sin egen grej. Nu tänker vi som ett lag och jobbar som ett lag. Det var ett problem förut.
Handlar det om att Magnus är mer auktoritär som ledare?
Jani Lyyski: Jag tror att det är viktigt att vi inte jämför med det som varit heller, utan att vi tittar på det som vi har just nu. Och det vi kan konstatera, precis som Kasper och "Daja" säger, är att för tillfället har vi väldigt tydliga roller, vi vet vad vi ska göra på planen, vi är skadefria, och det är som du säger, "Daja" - det har liksom funnits där. Och det tror jag vi har känt i gruppen, och det är väldigt skönt att det ger resultat nu efter en hård tids arbete.
En sån här förvandling, när det bara vänder , h ur upplever man det som spelare? Hur befriande är det?
DS: I början blir det som en lättnad. Men nu har vi ändå tagit oss upp lite, nu blir det mer och mer glädje för varje gång vi vinner, just för att nu spelar vi på ett sånt sätt och nu jobbar vi för varandra och vi har fått ihop gruppen. Och det är rätt skönt. När man vinner ska det vara glädje och inte...lättnad för att vi fick poäng och lever fortfarande. Det är skönt att slippa det.
"Man blir lite deprimerad"
Joona Toivio: Det är skönt när man börjar vinna matcher. Det är lite mer glädje i varje träning och livet är lite bättre när man vinner matcher, så är det. Därför spelar man fotboll. Man vill vinna varje match. Om det går dåligt, då är det ganska jobbigt, för mig.
KH: Fotbollen är en så stor del av livet också, det sprider ut sig till det sociala livet också om man förlorar mycket. Man blir lite deprimerad och har inte lust att göra saker. Men så fort det vänder blir allt lite bättre igen.
Ni verkar ha en helt annan moral i laget nu. Det blev en förlust och ett kryss mot Helsingborg, men sen vann ni mot Mjällby. Hur beskriver ni den styrkan?
DS: Vi mötte Helsingborg i ett dubbelmöte, vi måste ändå inse att vi möter ett riktigt bra lag. Hemma leder vi med 1-0, men de kommer tillbaka starkt. Vi kanske hade klarat av att hålla 1-0, men det känns ändå som att ett kryss där är helt okej. Sen borta mot Helsingborg har vi också möjligheter, men där slarvar vi för mycket och Helsingborg är för bra för att vi ska ha råd med det. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi är uppe och slåss med de lagen.
Vad är det ni har att jobba på, som ska bli bättre?
DS: Spelet med boll, tycker jag. Vi har skapat en bra defensiv, en bra grund. Men som sist mot Mjällby tycker jag att vi ska klara av att föra sådana matcher bättre än vad vi gör.
Om man kollar framåt på allsvenskan nu, vad är målsättningen?
DS: Jag är inte så mycket för att sätta målsättningar.
JT: Det är mer här och nu. Vi koncentrerar oss på nästa match.
Elfsborg borta. Vad är extra viktigt där?
KH: De är starka hemma. Förra året när vi var där hade vi ganska stora problem. Vi torskade med 3-1 eller nåt. Det var ganska kört. De är vana vid konstgräset, de har bra spelare och ligger tvåa i tabellen just nu, så... Men vi ska vara ganska starka defensivt och koncenterar oss säkert på kontringsattacker och sådana här grejer.
Pa Dembo Touray stannar säsongen ut. Vad betyder det, att den frågan är löst?
(tystnad)
Det är inget ni funderat på?
DS: Inte skitmycket.
JL: Det är väldigt mycket spekulationer om vem som ska försvinna och vem som ska stanna kvar. Nu löste det sig att han blir kvar. Det är en del av fotbollen. Vi har fått nya spelare, några har gått - det är sånt man får leva med.
"Har sagt att han ville vidare..."
Kommer alla finländska spelare stanna i Djurgården säsongen ut?
DS: Kasper hade ju sagt någonting om att han ville vidare...
JL: Kasper är redo!
KH: Vi får se...
Du står för allting du har sagt i tidningar na, Kasper?
KH: Jag sa inte riktigt så som det kom ut...
Alla skrattar.
KH: Det blev lite för stort kanske.
Du har fått lite skit för det där?
KH: Ja, av "Daja".
DS: Man trodde att man var tajt liksom, så får man läsa i tidningen att han ska dra.
JL: Svin...
http://fotboll.expressen.se/allsvenskan/1.2509428/det-ar-lite-mer-gladje-nu-och-livet-ar-battre Melko mitäänsanomaton jutustelutuokio. Ehkä Kappen siirtospekulaatioilla "grillaaminen" on merkki siitä että jotain virityksiä löytyy. Tänään niin pelaajienkin kuin joukkuen kannalta vierasmatsi Boråsissa ja luonnollisesti tasonmittausta scouttien silmien alla luvassa.