Lauri on käsittääkseni pelannut Suomen poikamaajoukkueissa virallisia karsintapelejä, joten pelaaminen Italian maajoukkueessa vaatisi ilmoituksen FIFAlle maajoukkueen vaihdosta. Tällaisen voi pelaaja tehdä vain kerran urallaan. Käsittääkseni jos siis pistää vaihtopaperit vetämään FIFAan niin ei voi enää palata Suomi-paitaan.
Mä olin ymmärtänyt, että se virallisjuttu koski vain A-maajoukkuetta eikä muita tasoja.
Tarkistin asian ja olin ymmärtänyt oikein. Tosin semmoinen tarkennus pitää tehdä, että se toinen kansalaisuus pitää olla olemassa ennen ensimmäistä virallista junnumaaottelua, harjoitusotteluita ei lasketa mukaan siihen. Sen sijaan tuo ikäjuttu on muuttunut niin, että ikäraja poistui kokonaan viime vuonna.
Tosiaan tuo vaihdos voidaan tehdä vain kerran, mutta sen on pakko koskea A-maajoukkuetta tai siis tilannetta, missä pelaaja on jo edustanut A-maajoukkuetta harjoitusottelussa. Tämä siksi, että tiedän yhden kohtuu tuoreen tapauksen, jossa pelaaja edusti lyhyellä aikavälillä vuoroin Kreikka ja Australiaa junnutasolla ja silti hänellä on vielä mahdollisuus valita kumpi tahansa maa A-tasolla.
Tässä sääntö vuodelta 2008, jossa vielä ikäraja mukana:
Article 18 Change of Association
' If a Player has more than one nationality, or if a Player acquires a new nationality, or if a Player is
eligible to play for several representative teams due to nationality, he may, up to his 21 1t birthday,
and only once, request to change the Association for which he is eligible to play international
matches to the Association of another country of which he holds nationality, subject to the
following conditions:
(a) He has not played a match (either in full or in part) in an official competition at °A"
international level for his current Association, and at the time of his first full or partial
appearance in an international match in an official competition for his current Association, he
already had the nationality of the representative team for which he wishes to play.
(b) He is not permitted to play for his new Association in any competition in which he has already
played for his previous Association .
http://www.fifa.com/mm/81/10/29/circularno.1147-eligibilitytoplayforrepresentativeteams_55197.pdfTässä uutinen vuodelta 2009 muutoksesta tuohon ikärajaan:
The rule, proposed by the Algerian Football Federation and accepted by a majority vote of the Congress, eliminates the age limit at which a player can opt to request a change of federations after having participated in the youth teams of one country.
http://yanks-abroad.com/get.php?mode=content&id=4781Eli kaikesta tästä voi tehdä sen johtopäätöksen, että Lauri voi vaihtaa Italian A-maajoukkueeseen koska vaan uransa aikana kunhan välttää edustamasta Suomea A-tasolla virallisessa ottelussa. Jos hän taasen edustaisi ensin Italiaa A-tasolla harkkapelissä (eikä olisi siis pelannut Suomen A-maajoukkueessa ollenkaan), voisi hän silti vielä "palata" Suomen paitaan niin halutessaan, mutta se päätös olisi sitten lopullinen.
Toivon mukaan nyt olen ymmärtänyt asian oikein.