"Mä oon vaan töissä täällä"-mentaliteetti sopii kyllä kuin nyrkki silmään tunteettomaan ja harmaaseen saksalaiseen konefutikseen, joksi Klopp omaa ryhmäänsä kutsui.
Saksan sana "Maschine" on aika monimerkityksellinen ja sillä on lähes sama määrä konnotaatioita kuin italian sanalla "macchina." Mistään suomalaisten toimittajien lanseeramasta "konemaisesta" futiksesta ei Kloppin kohdalla ole ollut missään vaiheessa kyse. Jokainen, joka katsoi Dortmundin matseja mennä talvena ja keväällä, siis jokainen objektiivisesti pelejä tarkkaillut, huomasi kyllä aimo annoksen luovuutta ja variaatioita, yllättävyyttä, keltamustien hyökkäyskuvioissa. Ja siksi muut huippujengit pääsääntöisesti olivatkin Dortmundia vastaan kusessa ison osan ajasta. Konetta vastaan on helppo puolustaa. Jos Dortmund olisi oikeasti pelannut jotain ennalta-arvattavaa junnaavaa konefutista, olisivat he jääneet CL:ssä jo alkulohkoon. Siellä oli nimittäin aika kelpo joukkueita vastassa jo.
Valitettavasti uskon, että Dortmundin peliä analysoineet valmentajat, kuten Jose Mourinho ja Alex Ferguson, osuivat keltamustien pelin luonnehdinnassaan oikein. Mou pääsi tämän "koneen" vielä melko monta kertaa kohtaamaankin ja vain yhdessä niistä matseista Real heilutti tahtipuikkoa. Ferguson piti Dortmundia jopa ennakkosuosikkina CL:n vottajaksi. Eikä se veikkaus pahasti pieleen mennytkään.
Mutta, jos on jo etukäteen vakaasti päättänyt, ettei saksalainen joukkue vo koskaan tehdä mitään positiivista kentällä, niin...I give up. Tai sitten tämä oli taas yksi lukuisista Rapaloista, joita melko säännöllsesti uittelet. Ja saalishan on taattu.

Vaikka en itse Dortmundin mies olekaan, oli keltamustien kausi CL:ssä sellainen kaikessa luovuudessaan ja annakkoluulottomuudessaan, että mnä ainakin nostan heille hattua ja kunnioitan Kloppoa valmentajana hyvin korkealle.
SirL on varmaan tästä kaikesta täysin eri mieltä....