Olen enemmän koiraihmisiä, joten humoristinen kommenttisi vain hymyilytti, vaikkei osunutkaan maaliinsa. Mutta se siitä ja takaisin asiaan.
Ensi kausi tulee Bayernin osalta varmasti olemaan hyvin raskas, kun kolmella rintamalla täytyy jälleen operoida. Harmi monestakin syystä, ettei tänä kesänä ollut arvoturnausta, joten Bayernin miehet pääsevät hiukan enemmän levänneinä yrittämään karkuun heti alkukaudesta HSV:ltä. En silti usko, että mestaruutta jaetaan vielä syksyllä, kuten viime kaudella kävi.
Koira minuakin tuossa edessä katselee ja pummaa lenkille pääsyä.

Ainahan kausi Bayernille on raskas, olipa sitten menestyksekäs tai ei. Iso kaaderi ja runsas rotaatio ovat ne avainsanat, jos pokaaleja aikoo keväällä nostella. Ja aina vähän tuuriakin tarvitaan ratkaisevilla hetkillä. Ei esim. CL:ää ole vielä koskaan huono-onninen joukkue voittanut.
Periaatteessa Bayern on vain vahvistunut edellisestä kaudesta ja lähtee toki suurena suosikkina kauteen ja eri kilpailuihin. Käytännössä olisi kuitenkin ihme, jos peli heti ihan alusta alkaisi kulkea parhaalla tavallaan, kun on uusi valmentaja ja uudet kuviot. Tällä hetkellä avoimia kysymyksiä riittää. Vielä aavistuksen auki on sekin, ketkä lopulta joukkueessa pelaavat. Thiagon tuloa pidetään Transfermarktin sivuilla jo varmana, mutta pian se nähdään. Samoin kuin se, lähteekö joku lainaan tai peräti pois kokonaan.
Viime kausi oli sensaatiomainen Bayernin osalta ja paljon mahdollista, ettei ihan vastaavaa ylivoimaa (ainakaan heti kauden alussa) nähdä alkavalla sesongilla. Yleensä uusien systeemien sisäänajaminen kestää aikansa ja tuskinpa Guardiola siinä suhteessa täysi poikkeus on. Toki takaraivossa kypsyy sellainenkin ajatus, että kun peli oikeasti lähtee sujumaan, voidaan nähdä jotain aivan häikäisevää. Palikat siihen ovat oilemassa.
Henkilökohtaisesti minulla ei ole mitään HSV:tä vastaan ja olenkin seurannut heidän joukkueensa uusiutumista mielenkiinnolla. Ei kuitenkaan liene helppo kausi hampurilaisilla edessä. Tälläkään kertaa.
Dortmund on uusiutunut myös ja saanut riveihinsä taitavia pelaajia ja jatkavat toki Kloppon tunnetusti hyvien oppien siivittäminä eteenpäin. Tulevat haastamaan tosissaan liigamestaruudesta kun puhutaan. Ja miksei muillakin areenoilla. Ei heidän joukkueensa välttämättä ole heikentynyt juurikaan viime kaudesta. Pikemmin päinvastoin, ainakin paperilla. Götze toki oli menetys, mutta hyviä ovat uudetkin miehet. Marginaalit ovat tällä tasolla pieniä ja tiukkoja taistoja tullaan varmasti näkemään keltamustia vastaan. Ja heillä on tunnetusti valmentaja, joka saa jengistä parhaan irti.
Schalken leirissä ollaan tyytyväisiä siihen, että Draxler ilmeisesti jää kuin jääkin kuninkaansinisiin. Heidän joukkueenjohtonsa suulla juuri todettiin, että pyrkimyksenä on lähinnä supistaa välimatkaa keltamustiin. Saa nähdä miten tässä onnistutaan. Itse olen hiukan skeptinen, vaikka mielelläni näkisinkin Schalken parrasvaloissa.
Leverkusenilla on tietysti mielenkiintoinen valmentaja, näin suomalaisittain ajateltuna. Joukkue pelaa hyvin, parhaimmillaan, ja pisti viime kaudellakin ajoittain kapuloita rattaisiin Bayernille, mutta tasaisuus otteista vielä puuttui, kuten puuttui Schalkeltakin. Neverkusenista ei (taaskaan) ihan hirveästi ole juttua kauden alla, mutta en olisi yllättynyt, jos siltä suunnalta nähtäisiin tiukkaa haastamista taas. Kovempaakin kuin menneellä kaudella. Heillä on se etu, että valmennus jatkaa, eikä kaikkea tarvitse aloittaa alusta. Pelaajapuolella Schürrlen menetys saattaa tuntua. Tuskin ratkaisevasti kuitenkaan.
Frankfurt? No, edelleen skeptinen olen heidän tulevan menestyksensä suhteen, vaikka ihan kohtuullisen kauden pelasivatkin, varsinkin olosuhteet huomioiden. Matka ihan huipulle on kuitenkin vielä selkeä ja tämän kevään sarjasijoituksen säilyttäminenkin pienimuotoisesti yllättäisi minut. En tosin olisi tästä pahoillani.
Joku musta hevonen tietysti (teoriassa) voi kärkikahinoihin nousta, mutta ei sarjamestaruuteen asti kuitenkaan. Juuri nyt tosin on vaikea uskoa tällaiseen yllättäjään. Freiburg yllätti viime kaudella, mutta on heilläkin nyt tekemistä asemien säilyttämisessä. Ihme, jos pystyvät tämän kevään sijoituksensa uusimaan.
Summa summarum. Mestaruustaisto käydään Bayernin ja Dortmundin välillä. Sitten tulevat Leverkusen ja Schalke. Ehkä jopa tässä järjestyksessä. Keskikasti ja putoamistaistelu voivat olla viime kautta tiukempiakin. Varsinkin se putoamistaistelu.
Ehkä jo jouluna nähdään kuinka väärässä olin.