FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
14.10.2025 klo 20:57:07 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: [email protected]

Foorumilla päivitys 27.5.25 klo 23-24. Lisäämme GA4:n sivustolle

Sivuja: 1 [2] 3 ... 10
 
Kirjoittaja Aihe: Ykkösen yleisömäärät 2015  (Luettu 47652 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
kokistuoppi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: mode-hangaround


Vastaus #25 : 14.05.2015 klo 01:36:05

Toinen kabinettiehdokkaana Ykköseen ollut joukkue, Atlantis keräsi muuten Kakkosen otteluunsa 47 katsojaa...
Seatbelt

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: 1922, Hedelmäkorit


Vastaus #26 : 14.05.2015 klo 19:43:52

TPS - PS Kemi 1003
Nafqbet

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FC PaSa ikuisesti, Huuhkajat


Vastaus #27 : 14.05.2015 klo 21:05:59

Vaasan Kiisto taisi muutama kausi sitten kerätä yhtä matalia lukuja.
Ponsse

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Chelsea, jokerit


Vastaus #28 : 16.05.2015 klo 22:57:50

Millos viimeksi Ykkösessä ilmoitettu alle 100 katsojaa? Vaasassa tänään 85. Ylos

JIPPO-RoPS kaudelta 2010 ainakin muistui mieleen, pöytäkirjaan merkittiin 87 henkeä

http://futisforum2.org/index.php?topic=101442.25
Lapsus

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Pyörivä pallo ja toimiva talous


Vastaus #29 : 17.05.2015 klo 18:05:14

AC Oulu - VIFK, AM: 621
PK-35 Vantaa - FC Jazz, AM: 428
PS Kemi - JJK, AM: 536
Taitavan hyvä

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: allround Suosikkipelaaja: Geru


Vastaus #30 : 17.05.2015 klo 20:08:55

PS Kemi-Haka 444
PS Kemi-JJK   536

Surullisia lukemia kyllä nyt Kemissä, kun luulisi olevan vielä nousukiimaa ja sarjakin hyvin lähtenyt käyntiin ???
Takakentän Beckham

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FC Monaco Dolphins


Vastaus #31 : 17.05.2015 klo 20:15:54

PS Kemi-Haka 444
PS Kemi-JJK   536

Surullisia lukemia kyllä nyt Kemissä, kun luulisi olevan vielä nousukiimaa ja sarjakin hyvin lähtenyt käyntiin ???
Ei sinne tekonurmen laidalle tuon enempää edes mahdu. Katsomokapasiteetti varmaan alle 600. Joskus parin viikon päästä sitten oikealle kotikentälle.
lindros

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: PS Kemi, Huuhkajat


Vastaus #32 : 17.05.2015 klo 22:34:35

Ei sinne tekonurmen laidalle tuon enempää edes mahdu. Katsomokapasiteetti varmaan alle 600. Joskus parin viikon päästä sitten oikealle kotikentälle.

Olis mahtunu. Yksi katsomo-osio liki tyhjänä kaupungin puoleisessa päässä. Tuo 536 ihan OK lukema vielä näillä keleillä. Jos keskiarvo nousee tuonne yli 600 niin se on hyvä lukema se.
Beaver79

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: Heikki Poola, Giuseppe Tortorelli


Vastaus #33 : 18.05.2015 klo 20:29:10

TPS - MP 2675
Lihis

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Honakki, Suomen jalkapallon A-maajoukkue


Vastaus #34 : 18.05.2015 klo 20:30:46

TPS - MP 2675

Vau Ylos Kuinka suuri osa oli junnuja marssilaisia? (t: jarla)
Beaver79

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: Heikki Poola, Giuseppe Tortorelli


Vastaus #35 : 18.05.2015 klo 20:55:07

Vau Ylos Kuinka suuri osa oli junnuja marssilaisia? (t: jarla)

Siihen saavat paikalla olleet ottaa kantaa. Itse kopioin vain Palloliiton tulosseurannasta tuon lukeman. Pelihän pelattiin aiemmista poiketen Paavo Nurmen stadionilla Yläkentän sijaan, joten kapasiteettiakin oli enemmän käytössä.
Jasseri

Poissa Poissa


Vastaus #36 : 18.05.2015 klo 21:47:11

Vau Ylos Kuinka suuri osa oli junnuja marssilaisia? (t: jarla)
Ehkä puolet?
Kivasti kyllä oli muutakin porukkaa ja mikäs tuolla auringon paisteessa oli persraiskausta katsellessa.
Vihtapallo

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: PS Kemi, AS Roma, CSCA Buiucani


Vastaus #37 : 18.05.2015 klo 23:54:16

PS Kemi-Haka 444
PS Kemi-JJK   536

Surullisia lukemia kyllä nyt Kemissä, kun luulisi olevan vielä nousukiimaa ja sarjakin hyvin lähtenyt käyntiin ???

Jep, vähän huolestuttavan alhaisia lukemia. Paljonko oli kakkosessa viime vuonna näihin aikoihin? Tai parempi vertailukohta kenties Suomen Cupin peli pari vuotta sitten VPS:a vastaan myös Karihaarassa. Taisi jälkimäisessä olla enemmän, vaikka pelattiin muistaakseni huhtikuun lopussa.
Takakentän Beckham

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FC Monaco Dolphins


Vastaus #38 : 19.05.2015 klo 15:15:44

Olis mahtunu. Yksi katsomo-osio liki tyhjänä kaupungin puoleisessa päässä. Tuo 536 ihan OK lukema vielä näillä keleillä. Jos keskiarvo nousee tuonne yli 600 niin se on hyvä lukema se.
Joo, ei se nyt ihan viimeistä paikkaa myöten täynnä ollut. Kuitenkin, jos ne portilla seisoskelleet papat olisivat tajunneet/halunneet mennä istumaan, olisi sekin tyhjä katsomonosa täyttynyt. Eli aika lähellä "loppuunmyytyä" oltiin sunnuntaina. Enhän minä toki tiedä, paljonko tuleviin kotipeleihin yleisöä paikalle saapuu. Tuhannen ihmisen katsomoihin takakentälle on kuitenkin oletettavasti helpompi houkutella vaikka 700 katsojaa, kuin Karihaaraan. Toivottavasti ne Jungon kuppipenkit siirretään parin viikon päästä Sauvosaareen.

Jep, vähän huolestuttavan alhaisia lukemia. Paljonko oli kakkosessa viime vuonna näihin aikoihin? Tai parempi vertailukohta kenties Suomen Cupin peli pari vuotta sitten VPS:a vastaan myös Karihaarassa. Taisi jälkimäisessä olla enemmän, vaikka pelattiin muistaakseni huhtikuun lopussa.
Viime vuonna kaikissa Karihaaran peleissä oli alle 400 katsojaa, heikoimmillaan 121 jonkun kendopelin aikaan huonolla säällä. Vepsua vastaan oli 411. Kyllä ne yleisömäärät nousussa ovat, kuten Ykkösessä pitääkin. Kesän myötä nähdään jatkuuko nousu. Lindrosin kanssa samaa mieltä siitä, että kutosella alkava keskiarvo olisi jo hyvä.
« Viimeksi muokattu: 19.05.2015 klo 15:31:43 kirjoittanut Takakentän Beckham »
Vihtapallo

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: PS Kemi, AS Roma, CSCA Buiucani


Vastaus #39 : 19.05.2015 klo 22:27:52

Joo, ei se nyt ihan viimeistä paikkaa myöten täynnä ollut. Kuitenkin, jos ne portilla seisoskelleet papat olisivat tajunneet/halunneet mennä istumaan, olisi sekin tyhjä katsomonosa täyttynyt. Eli aika lähellä "loppuunmyytyä" oltiin sunnuntaina. Enhän minä toki tiedä, paljonko tuleviin kotipeleihin yleisöä paikalle saapuu. Tuhannen ihmisen katsomoihin takakentälle on kuitenkin oletettavasti helpompi houkutella vaikka 700 katsojaa, kuin Karihaaraan. Toivottavasti ne Jungon kuppipenkit siirretään parin viikon päästä Sauvosaareen.
 Viime vuonna kaikissa Karihaaran peleissä oli alle 400 katsojaa, heikoimmillaan 121 jonkun kendopelin aikaan huonolla säällä. Vepsua vastaan oli 411. Kyllä ne yleisömäärät nousussa ovat, kuten Ykkösessä pitääkin. Kesän myötä nähdään jatkuuko nousu. Lindrosin kanssa samaa mieltä siitä, että kutosella alkava keskiarvo olisi jo hyvä.

No sitten muistan ihan väärin kun en kyllä tuollaista 121 yleisömäärää muista nähneeni palloliiton tulospalvelussa tai posarin jutuissa. Olin niin muistelevani, että jotain tämän vuotisia lukemia oli ne viime vuodenkin yleisömäärät ottelutilastoissa heti pelien jälkeen ilmoitettuna ja Vaasa vastaan olisi ollut enemmänkin pari vuotta sitten. Kai se vanhuus ei tule yksin, mutta olisi kyllä mukava tarkistaa, että pettääkö näkömuisti jo noin pahasti. Yhtä kaikki, kyllä tuonne  600 katsojan keskiarvoon nyt pitäisi päästä tulkoon sitten taivaalta syksyllä vaikka puolikkaita rottia.

ps. Näyttäähän nuo tilastot PS Kemin sivuilta löytyvän ja niinhän tuo näyttää olevan kuin TB sanoi sielläkin. Itse kävin katsomassa lomalla vain KPV pelin heinäkuussa ja rapiat neljä sataa ilmoitettiin yleisömääräksi aivan kuten tilastot vahvistavat. No vähältä se tuntui kun joskus Sauvosaaressa olen ollut liki 4000 katsojan joukossa, KePS- RoPS joskus 80-luvulla.
« Viimeksi muokattu: 19.05.2015 klo 23:13:06 kirjoittanut Vihtapallo »
kettusenjussi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: PS Kemi, JJK, MelU, FC Kemi, KePS, ManU


Vastaus #40 : 20.05.2015 klo 11:39:31

Ikäviä nuo Kemin lukemat, ja saman sai todeta katsomossakin sunnuntaina - tilaa olisi ollut. Ykköseen nousu ei ole mennyt laji-ihmisiltä ohi, mutta monilta muilta kyllä. Tämä on osittain "jalkapallokaupungin" ongelma. Jalkapalloa pidetään kaupungissa niin tärkeänä, että "kyllähän sen kaikki tietävät". Itse muutin Kemiin 2009, oletin, että kyllähän kaikki tietävät PS Kemin, mutta hyvin pian sai huomata, että Kemissä on reilu 20 000 ihmistä, joista isolla osalla ei ollut hajuakaan mikä on PS Kemi, Kemi Kings, PS Kemi Kings, PeeäS tai "Kingit". Nämä reilut 20 000 ihmistä monesti unohdetaan ja keskitytään niihin 200-300 katsojaan, jotka tulevat katsomaan pelejä vaikka taivaalta sataisi mitä, tai vielä tiukemmin niihin 30-40 joille seuran toiminta on niin tärkeää, että pelaavalintoja kommentoidaan kauppareissuilla yms. paikoissa.

Mitä isommat katsojaluvut, niin sen tärkeämmäksi toiminnan voidaan osoittaa olevan kemiläisille ja sitä kautta yrityksille. Uskonpa vain, että jos seurajohto tässä tilanteessa katsoisi peiliin he näkisivät vain upeasti kasatun joukkueen (hyvä, halpa, kehityskelpoinen, nuori, menestyvä) ja ihmettelisivät, että miksei katsojia ole enempää, vaikka "he ovat oman hommansa tehneet niin hyvin kuin mahdollista". Ja sitten ajatellaan vain, että kyllä katsojat tulevat, kun pelataan hyvin, voitetaan ja siirrytään Sauvosaareen pelaamaan. Tulevathan he, mutta heitä voisi hyvällä markkinointi ja myyntityöllä olla vielä huomattavasti enemmän.

Katsojamäärissä ei välttämättä tarvita sirkustemppuja tai laskuvarjohyppääjiä kerran kaudessa, vaan tasaista hyvää perustyötä markkinoinnin kanssa. Välillä toki hieman repäisten. Katsojamääriin vaikuttavat monet tekijät, kuten mm:

1.  Olosuhteet ja mahdollisuudet perustarpeiden täyttämiseen (wc- ja katsomotilat, palvelun ja tuotteiden taso kanttiinissa, vilun ja viiman välttäminen)
2. Luonnonolosuhteet
3. Markkinointi (monipuolinen, eri medioita käyttävä, yllätyksellinen, tasainen...)
4. Myynti (erillinen markkinoinnista, jos yrityksille on myyty paljon lippuja, tulee enemmän katsojia, seura pysyy paremmin kahvipöytäkeskusteluissa, seuran materiaaleja on esillä ilmoitustauluilla yms.)
5. Pelin taso (tällä on todella paljon vähemmän tekemistä yleisömäärien kanssa, mitä yleisesti sanotaan / luullaan monissa yhteyksissä).
6. Samaistuminen joukkueeseen, paikallisuus, tarinat pelaajien takana.
7. Paikallinen medianäkyvyys (määrä + laatu).
8. Joukkeen ja seuran imago
9. Aiempien pelien yleisömäärä (jos katsojia on ollut paljon, innostuu helpommin lähtemään mukaan, kun "kaikki muutkin ovat varmaan siellä")
10. Menestys

Ja monet muut seikat enemmän tai vähemmän. Joukkue ei ole muuttunut PS Kemin mittapuulla viimeisen kahden-kolmen vuoden aikana aivan mahdottomasti, paikallisia pelaajia ringissä pyörii mukana. Mielestäni sen taakse ei kannata mennä, että nyt pelataan Karihaarassa. Kun Ykköseen on vihdoin palattu, tulisi sinne palata ryminällä. Joukkue on sen tehnyt, sama olisi voitu tehdä katsomoissakin. Jos Karihaaraan olisi saatu houkuteltua yli 700 katsojaa / peli, olisi hyvällä myynnillä ja markkinoinnilla voitu paukutella 1000 katsojan rajaa JOKAISESSA poutapelissä Sauvosaaressa. Nyt paukutetellaan tuolla 700-800 katsojan välissä. Toivottavasti olen väärässä ja homma terävöityy vielä.
« Viimeksi muokattu: 25.09.2015 klo 14:27:37 kirjoittanut kettusenjussi »
JM

Poissa Poissa


Vastaus #41 : 20.05.2015 klo 14:23:33

No vähältä se tuntui kun joskus Sauvosaaressa olen ollut liki 4000 katsojan joukossa, KePS- RoPS joskus 80-luvulla.

Kausi 1988 ja 3 906 katsojaa. Sauvosaaren yleisöennätys.

e. Ei olekaan.
« Viimeksi muokattu: 20.05.2015 klo 15:38:32 kirjoittanut JM »
Vihtapallo

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: PS Kemi, AS Roma, CSCA Buiucani


Vastaus #42 : 20.05.2015 klo 15:35:53

Kettusen Jussilthan tuli siinä ihan asiaa. Ei siinä mitään laskuvarjohyppyjä tarvita yleisömäärän kasvattamiseksi. Ei sitä (onneksi) ole Kemissä tietääkseni liikaa harrastettukaan. Pitää vaan luoda pieniä puroja eri suuntiin, joista se yleisö sitten virtaa katsomoihin. Niiden luominen vaatii työtä ja markkinointia ihan kuten Jussi tuossa käsittääkseni selitti. Sitä työtä sitten tuetaan muulla markkinoinnilla. Imagohan on tietysti tärkeä ja se lähtee jokaisesta toimijasta. Semmoinen kliseeltä kuulostava positiivinen ja iloinen asenne tekemiseen, eikä nyt hirveästi kannata tai ainakaan pitkään metelöidä ja mieliä pahoittaa pienessä kaupungissa jos jokin esim. kunnallinen päätös nyt ei juuri palloilijoita ilahduta.

Muuten, tuo KePS- RoPS v.1988 ei ole Sauvosaaren yleisöennätys historiankirjoissa vaan se n Kemin Innolta: 3 947 v. HIFK vuodelta 1970.

Joku vanha parta väitti, että ilmeisesti SM-karsintasarjassa 1969 olisi ollut vähän yli 4000 katsojaa jotakin helsiinkiläisjoukkuetta HIFK tai Ponnistusta vastaan. Oli siitä vuosia sitten täälläkin puhetta ja taisi joku silloinen helsinkiläis(?) pelimieskin kommentoida asiaa. Varmistamatta jäi kuitenkin.

Toivottavasti päästään tällä kaudella nyt muutaman kerran yli 1000 katsojan. Tosiasiahan on se, että ihmisten vapaa-ajasta nykyään kilpaillaan ihan eri tavalla kuin 80-luvulla ja yleisön houkuttelemiseksi katsomoihin pitää nykyään tehdä enemmän töitä ja noita Kemin yleisöennätyksiä ei taideta vielä tällä kaudella rikkoa.
JM

Poissa Poissa


Vastaus #43 : 20.05.2015 klo 15:47:29

Joku vanha parta väitti, että ilmeisesti SM-karsintasarjassa 1969 olisi ollut vähän yli 4000 katsojaa jotakin helsiinkiläisjoukkuetta HIFK tai Ponnistusta vastaan. Oli siitä vuosia sitten täälläkin puhetta ja taisi joku silloinen helsinkiläis(?) pelimieskin kommentoida asiaa. Varmistamatta jäi kuitenkin.

Jalkapallokirjan (1970) mukaan Innon yleisömäärät karsintasarjassa 1969 olivat 2 479 (HIFK), 2 695 (Ponnistus) ja 2 706 (TPV).

Sorry OT.
Vihtapallo

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: PS Kemi, AS Roma, CSCA Buiucani


Vastaus #44 : 20.05.2015 klo 16:20:11

Jalkapallokirjan (1970) mukaan Innon yleisömäärät karsintasarjassa 1969 olivat 2 479 (HIFK), 2 695 (Ponnistus) ja 2 706 (TPV).

Sorry OT.

Ok, mukava tietää. Se tämä mainitsemani aikalaiskommentaattori totesi muuten yleisömääristä tuolloin 60-70 luvulla arvoituksellisesti, että ne olivat joskus "innovatiivisia". Oliko lie silloin taipumusta joillakin  paremminkin pienenennellä määriä, jottei tarvitsisi bonuksia pelaajille maksella tms vai mitä lie tarkoitti.
D mies

Poissa Poissa


Vastaus #45 : 20.05.2015 klo 16:37:43

Ei muuta ku Kettusenjussi vaan meiliä PS Kemin officelle ja kysy kuinka voit olla avuksi yleisömäärien kohottamisessa! Ei niitä työvoimia millään seuralla tässä maassa liikaa ole.
Takakentän Beckham

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FC Monaco Dolphins


Vastaus #46 : 20.05.2015 klo 16:46:12

Ei muuta ku Kettusenjussi vaan meiliä PS Kemin officelle ja kysy kuinka voit olla avuksi yleisömäärien kohottamisessa! Ei niitä työvoimia millään seuralla tässä maassa liikaa ole.
Vitsi oli siinä, että on käynyt jo kahteen otteeseen kokeilemassa...
kettusenjussi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: PS Kemi, JJK, MelU, FC Kemi, KePS, ManU


Vastaus #47 : 20.05.2015 klo 22:51:43

Pitää vaan luoda pieniä puroja eri suuntiin, joista se yleisö sitten virtaa katsomoihin. Niiden luominen vaatii työtä ja markkinointia ihan kuten Jussi tuossa käsittääkseni selitti. Sitä työtä sitten tuetaan muulla markkinoinnilla. Imagohan on tietysti tärkeä ja se lähtee jokaisesta toimijasta. Semmoinen kliseeltä kuulostava positiivinen ja iloinen asenne tekemiseen, eikä nyt hirveästi kannata tai ainakaan pitkään metelöidä ja mieliä pahoittaa pienessä kaupungissa jos jokin esim. kunnallinen päätös nyt ei juuri palloilijoita ilahduta.

Juuri näin. Tästä asiasta on juurikin takavuosina peistä väännetty eri toimijoiden kanssa, että kuinka paljon esim. sosiaalisessa mediassa kannattaa huudella nimenomaan päätöksistä, jotka eivät menneet oman mielen mukaan, tai esim. kuinka "maahanmuuttokriittisiä" kommentteja kannattaa sosiaalisessa mediassa viljellä, jos samaan aikaan maahan värvätään järjestään yli 5 ulkolaista pelaajaa kaudessa.

Toivottavasti päästään tällä kaudella nyt muutaman kerran yli 1000 katsojan. Tosiasiahan on se, että ihmisten vapaa-ajasta nykyään kilpaillaan ihan eri tavalla kuin 80-luvulla ja yleisön houkuttelemiseksi katsomoihin pitää nykyään tehdä enemmän töitä ja noita Kemin yleisöennätyksiä ei taideta vielä tällä kaudella rikkoa.

Näinhän se on. Vapaa-ajan viettotapoja on monia, ja harvoin kilpailijat ovat muita aktiviteetteja, vaan nimenomaan "passiviteetteja", kotisohva voittaa monesti.
D mies

Poissa Poissa


Vastaus #48 : 20.05.2015 klo 23:17:31

Vitsi oli siinä, että on käynyt jo kahteen otteeseen kokeilemassa...

Jos näin on - ja en todellakaan epäile etteikö olisi - niin ei voi taas kuin ihmetellä. Aivan omakohtaisesti olen kokenut sen, että seuratoiminnasta kiinnostuneita ihmisiä suorastaan pyritään ajamaan loitommas - ellei sitten satu olemaan isoa rahatukkoa heiluttava karkkisetä. Toiminnan/toimitusjohtajien, managereiden ja mitä komeita titteleitä itselleen ovatkaan luoneet, keskeinen tehtävä nimenomaan pitäisi olla - ei suinkaan kaiken mahdollisen tekeminen - vaan mahdollisimman paljon uusien tyyppien haaliminen toiminnan ympärille, se kuuluisa verkoston luominen. Mutta ei. Vuodesta toiseen, seurasta toiseen toiminta keskittyy aivan vaan yhden, ehkä jopa kahden tyypin ympärille (ovat usein muuten myös taustaltaan YKSITYISyrittäjiä), jotka eivät osaa, usein edes halua, jakaa vastuuta. Sitten itketään kolmea vuotta myöhemmin konkurssin partaalla maakuntalehden haastattelussa kuinka kukaan ei ollut jeesaamassa. Voi voi.
kettusenjussi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: PS Kemi, JJK, MelU, FC Kemi, KePS, ManU


Vastaus #49 : 20.05.2015 klo 23:56:48

Ei muuta ku Kettusenjussi vaan meiliä PS Kemin officelle ja kysy kuinka voit olla avuksi yleisömäärien kohottamisessa! Ei niitä työvoimia millään seuralla tässä maassa liikaa ole.
Vitsi oli siinä, että on käynyt jo kahteen otteeseen kokeilemassa...

Näinhän se on. Laitoin 2009 mailia, kun oli haku käynnissä. Jätin Oulussa helpon ja turvallisen markkinointi/myyntityön ja hyppäsin tuntemattomaan. Siksi, että katselin sivusta, että mikä siinä kotimaisessa jalkapallossa nyt on, kun "sitä hommaa ei saada toimimaan". Kouluaikoina tein ammattikorkeassa mm. AC Oululle Mike Peltolan ja Markus Kalmarin aikaan laadullista tutkimusta juurikin yleisömääristä ja eri syiden vaikutuksista niihin. Halusin nämä hommat oppia käytännössä - osittain jotain olen matkan varrella oppinutkin, monesti erehdysten kauttakin.

2010 ja 2011 yleisömäärät olivat Kemiin ja Ykköseen aivan kohtuullisia, samoin markkinoinnissa ja myynnissä otettiin muitakin edistysaskeleita, myös harha-askeleita. Ongelma ei ollut se, etteivätkö teorissa toimivat asiat toimisi käytännössä, tai se, etteikö myyntiä tai markkinointia osattaisi tehdä. Usein tekijöitä on liian vähän, ja tehtäviä asioita liian paljon. Usein myös käy niin, että kun seuraan palkataan työntekijä, sysää kymmenen seuratyöntekijää 10 % "omista hommistaan" tai asioista, joita on aiemmin hoitanut tälle uudelle työntekijälle, helpottuneena siitä, että seura vie nyt jatkossa vähemmän hänen omaa aikaansa. Tämä uusi seuratyöntekijä kerää nämä tehtävät kymmeneltä ihmiseltä, mutta lopputulos onkin usein vain 70 % aikaisemmasta, vaikka tekee hommia täyspäiväisesti. Asioiden oppimisessa menee aikaa, jotta päästään samalle tasolle, jossa oltiin aiemmin. Seurajohdossa ihmetellään, että kuinka on mahdollista, että asiat pysyvät samoina, vaikka niitä varten on palkattu oikein henkilö hoitamaan täyspäiväisesti. Tämä henkilö on usein töissä 24/7 ja lopulta väsyy, vaikka saisikin uudistuksia läpi ja seura ottaisi tietyissä asioissa edistysaskeleita. Kiitosta on hankala saada, samoin arvostusta. Usein seuratyö pitäisi rakentaa suhteiden kautta. Olemalla ensin hyvä tyyppi, sitten vasta hyvä työntekijä. Kuvittele tilanne, jossa sinulla olisi 7 esimiestä, ei yhtään työkaveria, eikä yhtään alaista. Kyllä siinä väsyy kovempikin kaveri.

Minä väsyin kauden 2011 puolessa välissä, lähdin JJK:n menestyksen mukaan, jätin (Kakkoseen) uppoavan laivan. Menin Jyväskylään ja sanoin kaikille, että "me otetaan se Europaikka, siks mä tulin tänne, koska mä uskon tähän juttuun". Tunde Wusu tuli pronssimitali kaulassa kiittelemään kauden päätösristeilyllä, kun uskoin tähän juttuun, vaikka kuulemma kukaan muu ei uskaltanut puhua europaikasta ääneen, sympaattinen ja vaatimaton kaveri tuo Tunde, ei minulla varmasti ollut osaa tai arpaa tuohon menestykseen. Hyppäsin eurojunaan tavalliseksi vaunuksi. Olin väsynyt olemaan veturi ja vetämään koko hommaa perässä. Ajattelin, että tuolla junalla on semmoinen veturi, että se ei väsy koskaan. Olin toki väärässä, ihmisiä me kaikki olemme - veturitkin. Viimeisiä savuja puksutteli tuo veturi, eikä minusta ollut siihen junaan tarpeeksi vetoapua.

Samaan aikaan Kemissä oli tapahtunut niin kuin usein käy: kun "kapteeni" jätti laivan, tartuttiin ruoriin yksissä toimin, kun kenenkään selän taakse ei voinut enää piiloutua. Vettä äyskäröitiin laidan yli porukalla, ja lopulta laiva upposi, mutta se oli niin hyvässä kunnossa, että parin vuoden sukelluksen jälkeen se nousisi pinnalle uljaampana kuin koskaan. Upeaa! Katselin menoa etäältä, ja näin, että laivalla kulkee taas, nousujuna puksuttaa. Tällä kertaa minulle laitettiin sähköpostia ja pyydettiin takaisin ruoriin. Kerrottiin, että nyt oli kansainvälistä kuviota, ja että kaikki menisi nyt paremmin, nyt minua ei jätettäisi yksin, vaan että hommat toimisivat. Sain lähes kaikki pyyntöni läpi, kaikki meni paljon paremmin kuin olin uskaltanut toivoakaan. Kauden 2013 nousujuna tyssäsi Sonera Stadionin päätepysäkille, mutta valoa oli tunnelin päässä näkyvissä, vuodesta 2014 tulisi nousuvuosi. Nousua lähdettiin rakentamaan laittamalla monia juttuja seuran myynnissä uusiksi - markkinointiin asti ei vielä ehditty. Laiva ei tietenkään ollut niin hyvässä kunnossa, kuin miltä se oli ulospäin näyttänyt, vuotavia kohtia oli, ja niitä paikattiin miten parhaaksi nähtiin. Minä näin tehostuneen myynnin ratkaisuksi näihin vuotaviin kohtiin, vaikka toki myös säästöjä vaadittiin. Seurajohto vaati minua osallistumaan näihin säästöihin, koska nousua ei kauden 2013 päätteeksi tullut. Minä lähdin mukaan näihin talkoisiin. Marraskuun 2013 alussa minut alennettiin markkinointipäälliköksi, toiminnanjohtajaksi nostettiin seuran johtokunnan jäsen. Tämä periaatteessa sopi minulle, minulle ei ole niin titteileillä väliä, kunhan saan tehdä työtä rakastamieni asioiden parissa - myynnin, markkinoinnin ja jalkapallon. Samassa yhteydessä suostuin alentamaan palkkaani 800 €:lla kuussa. Marraskuusta 2013 lähtien peruspalkkani olikin enää 1/3 siitä palkasta, millä alunperin joulukuussa 2012 suostuin palaamaan alkuperäiseen työhöni. Peruspalkallahan ei silti myyntityössä ole niin paljoa väliä, jos uskoo itseensä ja myytävään tuotteeseen. Minä uskoin, sitten käärittiin hihat ja alettiin hommiin.

Marraskuun ja tammikuun välillä tein isompia sopimuksia kuin koskaan. Seuran markkinointia ja myyntiä uudistettiin isosti. Yhteistyökumppanuuksista tiedotettiin facebookissa, isoja uudistuksia aiottiin toteuttaa kaudella 2014. Seuran myynti veti niin hyvin, että minä ansaitsin itse asiassa paremmin uudella sopimuksellani, kuin vanhalla, koska samalla toki provision osuutta oli nostettu. Seuran puheenjohtaja, toiminnanjohtaja ja varapuheenjohtaja vaihtuivat kaikki siis vuodenvaihteessa. Minä olin yhdessä Oululaisen urheilumarkkinointitoimisto SK Motio Finlandin kanssa toteuttanut myyntiin ja markkinointiin PS Kemin lyhyen historian suurimmat uudistukset. Astuin ehkä liian monille varpailla sitä tehdessäni. Sanoin ehkä liian suuret ja suorat sanat liian monelle. Mitenkään myynnillisillä tai markkinoinnillisilla asioilla ei voinut perustella sitä, että sain potkut 31.1.2014. Tuona perjantaipäivänäkin minulla oli ollut neljät neuvottelut, joista kolme oli täysin uusia potentiaalisia yhteistyökumppaneita. Päivää aiemmin seuran uusi puheenjohtaja oli kysellyt minulta tarkat selonteot neuvottelujeni tilanteesta, kerroin mm. että seuran tuleva pääyhteistyökumppani oli XXXXX seuraavat 3 vuotta ja että sopimuksen yksityiskohdat sovittaisiin 10.2.2014, no sopimus toki solmittiin, mutta minä en siitä euroakaan saanut. Minä en ollut tullut kokeilemaan, minä olin tullut kehittämään, minä olin tullut jäädäkseni. Minä toin koko perheeni takaisin Kemiin kehittääkseni PS Kemin toimintaa ja tienatakseni sillä elantoni. Olin suostunut pienentämään rooliani, keskittymään vain muutamaan aihealueeseen seuratoiminnassa ja alentamaan palkkaani seuran eteen. Seurajohto teki tässä vaiheessa linjavedon, että vedetään kulut minimiin, sijoitetaan kaikki rahat joukkueeseen, ja toivotaan parasta. Tottakai minä tästä otin nokkiini, "vaihdoin" toiseen jalkapalloseuraan ja annoin haastatteluja mm. radioon, ja kerroin, että tietenkin halusin hypätä mukaan kun kerran Kemissä nyt on naisten liigajoukkue. Sitä en kertonut, että aiemmin minut oli siitä toisesta laivasta heitetty pois, joten ehkä hypyn sijaan olisi pitänyt puhua kipuamisesta ylös hyisestä vedestä. Ja se, että sen jälkeen menin taas toiseen jalkapalloseuraan (tai tv-ohjelmaan) tai minne on aivan toinen tarina. Jälkeenpäin näen, ettei minulla niissä ollut sydän mukana, sillä se näissä seurahommissa pitää olla mukana, vaikka kuinka tehtäisiin asioita myös järjen kanssa. Minun sydämeni oli siinä vaiheessa särkynyt. Parhaani olen sen jäkeen koittanut tehdä, etten katkeroidu, vaan näen omat virheeni siinä, etten PS Kemin myyntiä ja markkinointia enää hoida. Osin huonolla menestyksellä, kuten ehkä tämäkin yleisömääriä koskenut kritiikkini kertoo. Kritiikissä on silti totuuden siemen, kyllä Ykkösen joukkueen Kemissä - jalkapallokaupungissa pitäisi onnistua houkuttelemaan peleihinsä enemmän ihmisiä, vaikka pelattaisiin perunapellolla. Ja enhän minä kritisoisi, jos en välittäisi, tai haluaisi, että PS Kemillä menisi hyvin. Tottakai haluan. Toivon, että jostain löytyisi sellainen kaveri seuraan, joka hallitsisi myynnin ja markkinoinnin lisäksi diblomatian minua paremmin.

Osittain minun potkuni olivat PS Kemin johdolta oikea ratkaisu. Panostukset joukkueeseen kannattivat. Kausien 2014-2015 joukkueet ovat olleet todella hyviä. Minä kuitenkin tiedän, että jos olisin saanut aloittamani uudistukset viedä loppuun, olisi PS Kemin taloudellinen voima tällä hetkellä vielä parempi kuin nykyisin. Toki monet tekemäni sopimukset yritysten kanssa jatkuvat vuoden 2016 loppuun, joten niistä seura saa vielä hyötyä pitkään. Seurajohdossa kuitenkin ehkä aliarvioidaan markkinoinnin ja myynnin merkitys 2010-luvulla. Niitä ei voi tehdä kunnolla omien töiden ohessa, eikä vasemmalla kädellä. Tai voi, mutta silloin toiminta ei kehity, eikä mene eteenpäin. Toisaalta PS Kemin ratkaisun ymmärtää, sillä viimeisten vuosien aikana on nähty, että aina kun minä en ole seurassa, ovat kaikki tarttuneet innolla toimeen ja ruoriin, ja tehneet asioita yhdessä. Kun minä olen ollut seurassa, on hommia sysätty helposti minulle ja sanottu legendaariset sanat "siitähän sulle maksetaan", eikä monikaan asia ole olennaisesti mennyt eteenpäin, monien asioiden parissa on saanut uurastaa kellon ympäri, että on päästy samaan, mitä muutama on tehnyt omien töiden ohessa vasemmalla kädellä.

Sitä minä vaan tällä tahdon sanoa, että kyllä minä olen ammattilainen sanomaan PS Kemin yleisömääristä jotain. Ja, että mitään vitsiä tässä ei ole, enkä ole käynyt kokeilemassa, vaan tekemässä. Sanonpahan vaan, että jos olisin seurassa ollut viime kaudella niin yleisömäärät olisivat olleet isommat, ja että jos olisin seurassa ollut töissä tänä keväänä, niin Karihaaran peleissä olisi ollut huomattavasti enemmän kuin 700 katsojaa. Minä en kuitenkaan syytä seurajohtoa siitä, että en ole PS Kemissä töissä. Siitä syytän omia diblomatiantaitojen puutettani - vapaaehtoista työtä tekeviä seuratoimijoita - varsinkaan jos he ovat samalla esimiehiäsi - ei saa sanoa idiooteiksi, vaikka he tekisivät minkälaisia ratkaisuja. Diblomaattinen ihminen olisi arvostellut näitä ratkaisuja, ei ihmisiä näiden ratkaisujen takana, jotka jokainen omien motiiviensa takia uhraavat omaa vapaa-aikaansa sirkukselle, joka PS Keminä tunnetaan.

Ja kyllä minä tätä taustaa vasten uskallan sanoa, ettei PS Kemin johdossa arvosteta myyntiä ja markkinointi tarpeeksi, vaan monesti mennään niiltä osin sieltä mistä aita on matalin. Sen sijaan urheilullista osaamista PS Kemin seurajohdossa on aivan järjettömän paljon ja hyviä kontakteja Suomeen ja maailmalle, niidenkin avulla onneksi pärjää pitkälle. Toivottavasti jatkossa myyntiä ja markkinointiakin hoidetaan paremmin, ettei tarvitse täältä sivusta huudella.

Siinä Takakentän Beckham on oikeassa, että minulla oli tilaisuuteni - kahteenkin kertaan, joten ehkä parempi jättää huutelut vähemmälle ja keskittyä näyttämään oma osaamiseni seuraavassa jutussa(en tarkoituksella sano seurassa), ja sitä kautta viedä kotimaista futista eteenpäin, jos sille tielle päätän vielä palata.

edit: Ja nyt tuntuu, että tästä avautumisesta huolimatta saatan hyvinkin palata, ehkäpä jo kautta 2016 rakentamaan.
« Viimeksi muokattu: 25.09.2015 klo 14:31:14 kirjoittanut kettusenjussi »

 
Sivuja: 1 [2] 3 ... 10
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa