Ei muuta ku Kettusenjussi vaan meiliä PS Kemin officelle ja kysy kuinka voit olla avuksi yleisömäärien kohottamisessa! Ei niitä työvoimia millään seuralla tässä maassa liikaa ole.
Vitsi oli siinä, että on käynyt jo kahteen otteeseen kokeilemassa...
Näinhän se on. Laitoin 2009 mailia, kun oli haku käynnissä. Jätin Oulussa helpon ja turvallisen markkinointi/myyntityön ja hyppäsin tuntemattomaan. Siksi, että katselin sivusta, että mikä siinä kotimaisessa jalkapallossa nyt on, kun "sitä hommaa ei saada toimimaan". Kouluaikoina tein ammattikorkeassa mm. AC Oululle Mike Peltolan ja Markus Kalmarin aikaan laadullista tutkimusta juurikin yleisömääristä ja eri syiden vaikutuksista niihin. Halusin nämä hommat oppia käytännössä - osittain jotain olen matkan varrella oppinutkin, monesti erehdysten kauttakin.
2010 ja 2011 yleisömäärät olivat Kemiin ja Ykköseen aivan kohtuullisia, samoin markkinoinnissa ja myynnissä otettiin muitakin edistysaskeleita, myös harha-askeleita. Ongelma ei ollut se, etteivätkö teorissa toimivat asiat toimisi käytännössä, tai se, etteikö myyntiä tai markkinointia osattaisi tehdä. Usein tekijöitä on liian vähän, ja tehtäviä asioita liian paljon. Usein myös käy niin, että kun seuraan palkataan työntekijä, sysää kymmenen seuratyöntekijää 10 % "omista hommistaan" tai asioista, joita on aiemmin hoitanut tälle uudelle työntekijälle, helpottuneena siitä, että seura vie nyt jatkossa vähemmän hänen omaa aikaansa. Tämä uusi seuratyöntekijä kerää nämä tehtävät kymmeneltä ihmiseltä, mutta lopputulos onkin usein vain 70 % aikaisemmasta, vaikka tekee hommia täyspäiväisesti. Asioiden oppimisessa menee aikaa, jotta päästään samalle tasolle, jossa oltiin aiemmin. Seurajohdossa ihmetellään, että kuinka on mahdollista, että asiat pysyvät samoina, vaikka niitä varten on palkattu oikein henkilö hoitamaan täyspäiväisesti. Tämä henkilö on usein töissä 24/7 ja lopulta väsyy, vaikka saisikin uudistuksia läpi ja seura ottaisi tietyissä asioissa edistysaskeleita. Kiitosta on hankala saada, samoin arvostusta. Usein seuratyö pitäisi rakentaa suhteiden kautta. Olemalla ensin hyvä tyyppi, sitten vasta hyvä työntekijä. Kuvittele tilanne, jossa sinulla olisi 7 esimiestä, ei yhtään työkaveria, eikä yhtään alaista. Kyllä siinä väsyy kovempikin kaveri.
Minä väsyin kauden 2011 puolessa välissä, lähdin JJK:n menestyksen mukaan, jätin (Kakkoseen) uppoavan laivan. Menin Jyväskylään ja sanoin kaikille, että "me otetaan se Europaikka, siks mä tulin tänne, koska mä uskon tähän juttuun". Tunde Wusu tuli pronssimitali kaulassa kiittelemään kauden päätösristeilyllä, kun uskoin tähän juttuun, vaikka kuulemma kukaan muu ei uskaltanut puhua europaikasta ääneen, sympaattinen ja vaatimaton kaveri tuo Tunde, ei minulla varmasti ollut osaa tai arpaa tuohon menestykseen. Hyppäsin eurojunaan tavalliseksi vaunuksi. Olin väsynyt olemaan veturi ja vetämään koko hommaa perässä. Ajattelin, että tuolla junalla on semmoinen veturi, että se ei väsy koskaan. Olin toki väärässä, ihmisiä me kaikki olemme - veturitkin. Viimeisiä savuja puksutteli tuo veturi, eikä minusta ollut siihen junaan tarpeeksi vetoapua.
Samaan aikaan Kemissä oli tapahtunut niin kuin usein käy: kun "kapteeni" jätti laivan, tartuttiin ruoriin yksissä toimin, kun kenenkään selän taakse ei voinut enää piiloutua. Vettä äyskäröitiin laidan yli porukalla, ja lopulta laiva upposi, mutta se oli niin hyvässä kunnossa, että parin vuoden sukelluksen jälkeen se nousisi pinnalle uljaampana kuin koskaan. Upeaa! Katselin menoa etäältä, ja näin, että laivalla kulkee taas, nousujuna puksuttaa. Tällä kertaa minulle laitettiin sähköpostia ja pyydettiin takaisin ruoriin. Kerrottiin, että nyt oli kansainvälistä kuviota, ja että kaikki menisi nyt paremmin, nyt minua ei jätettäisi yksin, vaan että hommat toimisivat. Sain lähes kaikki pyyntöni läpi, kaikki meni paljon paremmin kuin olin uskaltanut toivoakaan. Kauden 2013 nousujuna tyssäsi Sonera Stadionin päätepysäkille, mutta valoa oli tunnelin päässä näkyvissä, vuodesta 2014 tulisi nousuvuosi. Nousua lähdettiin rakentamaan laittamalla monia juttuja seuran myynnissä uusiksi - markkinointiin asti ei vielä ehditty. Laiva ei tietenkään ollut niin hyvässä kunnossa, kuin miltä se oli ulospäin näyttänyt, vuotavia kohtia oli, ja niitä paikattiin miten parhaaksi nähtiin. Minä näin tehostuneen myynnin ratkaisuksi näihin vuotaviin kohtiin, vaikka toki myös säästöjä vaadittiin. Seurajohto vaati minua osallistumaan näihin säästöihin, koska nousua ei kauden 2013 päätteeksi tullut. Minä lähdin mukaan näihin talkoisiin. Marraskuun 2013 alussa minut alennettiin markkinointipäälliköksi, toiminnanjohtajaksi nostettiin seuran johtokunnan jäsen. Tämä periaatteessa sopi minulle, minulle ei ole niin titteileillä väliä, kunhan saan tehdä työtä rakastamieni asioiden parissa - myynnin, markkinoinnin ja jalkapallon. Samassa yhteydessä suostuin alentamaan palkkaani 800 €:lla kuussa. Marraskuusta 2013 lähtien peruspalkkani olikin enää 1/3 siitä palkasta, millä alunperin joulukuussa 2012 suostuin palaamaan alkuperäiseen työhöni. Peruspalkallahan ei silti myyntityössä ole niin paljoa väliä, jos uskoo itseensä ja myytävään tuotteeseen. Minä uskoin, sitten käärittiin hihat ja alettiin hommiin.
Marraskuun ja tammikuun välillä tein isompia sopimuksia kuin koskaan. Seuran markkinointia ja myyntiä uudistettiin isosti. Yhteistyökumppanuuksista tiedotettiin facebookissa, isoja uudistuksia aiottiin toteuttaa kaudella 2014. Seuran myynti veti niin hyvin, että minä ansaitsin itse asiassa paremmin uudella sopimuksellani, kuin vanhalla, koska samalla toki provision osuutta oli nostettu. Seuran puheenjohtaja, toiminnanjohtaja ja varapuheenjohtaja vaihtuivat kaikki siis vuodenvaihteessa. Minä olin yhdessä Oululaisen urheilumarkkinointitoimisto SK Motio Finlandin kanssa toteuttanut myyntiin ja markkinointiin PS Kemin lyhyen historian suurimmat uudistukset. Astuin ehkä liian monille varpailla sitä tehdessäni. Sanoin ehkä liian suuret ja suorat sanat liian monelle. Mitenkään myynnillisillä tai markkinoinnillisilla asioilla ei voinut perustella sitä, että sain potkut 31.1.2014. Tuona perjantaipäivänäkin minulla oli ollut neljät neuvottelut, joista kolme oli täysin uusia potentiaalisia yhteistyökumppaneita. Päivää aiemmin seuran uusi puheenjohtaja oli kysellyt minulta tarkat selonteot neuvottelujeni tilanteesta, kerroin mm. että seuran tuleva pääyhteistyökumppani oli XXXXX seuraavat 3 vuotta ja että sopimuksen yksityiskohdat sovittaisiin 10.2.2014, no sopimus toki solmittiin, mutta minä en siitä euroakaan saanut. Minä en ollut tullut kokeilemaan, minä olin tullut kehittämään, minä olin tullut jäädäkseni. Minä toin koko perheeni takaisin Kemiin kehittääkseni PS Kemin toimintaa ja tienatakseni sillä elantoni. Olin suostunut pienentämään rooliani, keskittymään vain muutamaan aihealueeseen seuratoiminnassa ja alentamaan palkkaani seuran eteen. Seurajohto teki tässä vaiheessa linjavedon, että vedetään kulut minimiin, sijoitetaan kaikki rahat joukkueeseen, ja toivotaan parasta. Tottakai minä tästä otin nokkiini, "vaihdoin" toiseen jalkapalloseuraan ja annoin haastatteluja mm. radioon, ja kerroin, että tietenkin halusin hypätä mukaan kun kerran Kemissä nyt on naisten liigajoukkue. Sitä en kertonut, että aiemmin minut oli siitä toisesta laivasta heitetty pois, joten ehkä hypyn sijaan olisi pitänyt puhua kipuamisesta ylös hyisestä vedestä. Ja se, että sen jälkeen menin taas toiseen jalkapalloseuraan (tai tv-ohjelmaan) tai minne on aivan toinen tarina. Jälkeenpäin näen, ettei minulla niissä ollut sydän mukana, sillä se näissä seurahommissa pitää olla mukana, vaikka kuinka tehtäisiin asioita myös järjen kanssa. Minun sydämeni oli siinä vaiheessa särkynyt. Parhaani olen sen jäkeen koittanut tehdä, etten katkeroidu, vaan näen omat virheeni siinä, etten PS Kemin myyntiä ja markkinointia enää hoida. Osin huonolla menestyksellä, kuten ehkä tämäkin yleisömääriä koskenut kritiikkini kertoo. Kritiikissä on silti totuuden siemen, kyllä Ykkösen joukkueen Kemissä - jalkapallokaupungissa pitäisi onnistua houkuttelemaan peleihinsä enemmän ihmisiä, vaikka pelattaisiin perunapellolla. Ja enhän minä kritisoisi, jos en välittäisi, tai haluaisi, että PS Kemillä menisi hyvin. Tottakai haluan. Toivon, että jostain löytyisi sellainen kaveri seuraan, joka hallitsisi myynnin ja markkinoinnin lisäksi diblomatian minua paremmin.
Osittain minun potkuni olivat PS Kemin johdolta oikea ratkaisu. Panostukset joukkueeseen kannattivat. Kausien 2014-2015 joukkueet ovat olleet todella hyviä. Minä kuitenkin tiedän, että jos olisin saanut aloittamani uudistukset viedä loppuun, olisi PS Kemin taloudellinen voima tällä hetkellä vielä parempi kuin nykyisin. Toki monet tekemäni sopimukset yritysten kanssa jatkuvat vuoden 2016 loppuun, joten niistä seura saa vielä hyötyä pitkään. Seurajohdossa kuitenkin ehkä aliarvioidaan markkinoinnin ja myynnin merkitys 2010-luvulla. Niitä ei voi tehdä kunnolla omien töiden ohessa, eikä vasemmalla kädellä. Tai voi, mutta silloin toiminta ei kehity, eikä mene eteenpäin. Toisaalta PS Kemin ratkaisun ymmärtää, sillä viimeisten vuosien aikana on nähty, että aina kun minä en ole seurassa, ovat kaikki tarttuneet innolla toimeen ja ruoriin, ja tehneet asioita yhdessä. Kun minä olen ollut seurassa, on hommia sysätty helposti minulle ja sanottu legendaariset sanat "siitähän sulle maksetaan", eikä monikaan asia ole olennaisesti mennyt eteenpäin, monien asioiden parissa on saanut uurastaa kellon ympäri, että on päästy samaan, mitä muutama on tehnyt omien töiden ohessa vasemmalla kädellä.
Sitä minä vaan tällä tahdon sanoa, että kyllä minä olen ammattilainen sanomaan PS Kemin yleisömääristä jotain. Ja, että mitään vitsiä tässä ei ole, enkä ole käynyt kokeilemassa, vaan tekemässä. Sanonpahan vaan, että jos olisin seurassa ollut viime kaudella niin yleisömäärät olisivat olleet isommat, ja että jos olisin seurassa ollut töissä tänä keväänä, niin Karihaaran peleissä olisi ollut huomattavasti enemmän kuin 700 katsojaa. Minä en kuitenkaan syytä seurajohtoa siitä, että en ole PS Kemissä töissä. Siitä syytän omia diblomatiantaitojen puutettani - vapaaehtoista työtä tekeviä seuratoimijoita - varsinkaan jos he ovat samalla esimiehiäsi - ei saa sanoa idiooteiksi, vaikka he tekisivät minkälaisia ratkaisuja. Diblomaattinen ihminen olisi arvostellut näitä ratkaisuja, ei ihmisiä näiden ratkaisujen takana, jotka jokainen omien motiiviensa takia uhraavat omaa vapaa-aikaansa sirkukselle, joka PS Keminä tunnetaan.
Ja kyllä minä tätä taustaa vasten uskallan sanoa, ettei PS Kemin johdossa arvosteta myyntiä ja markkinointi tarpeeksi, vaan monesti mennään niiltä osin sieltä mistä aita on matalin. Sen sijaan urheilullista osaamista PS Kemin seurajohdossa on aivan järjettömän paljon ja hyviä kontakteja Suomeen ja maailmalle, niidenkin avulla onneksi pärjää pitkälle. Toivottavasti jatkossa myyntiä ja markkinointiakin hoidetaan paremmin, ettei tarvitse täältä sivusta huudella.
Siinä Takakentän Beckham on oikeassa, että minulla oli tilaisuuteni - kahteenkin kertaan, joten ehkä parempi jättää huutelut vähemmälle ja keskittyä näyttämään oma osaamiseni seuraavassa jutussa(en tarkoituksella sano seurassa), ja sitä kautta viedä kotimaista futista eteenpäin, jos sille tielle päätän vielä palata.
edit: Ja nyt tuntuu, että tästä avautumisesta huolimatta saatan hyvinkin palata, ehkäpä jo kautta 2016 rakentamaan.