Kannattajuuden määritelmät jalkapallokannattajuuteen liittyvissä tutkimuksissa pohjautuvat hyvin pitkälti italialaisen sosiologi Richard Giulianottin (2002)
määritelmään kannattajista, seuraajista, faneista ja kulkureista.
Giulianottin määritelmän mukaisiin termeihin törmää foorumillakin paljon ja niihin linkittyvää asennoitumista on myös havaittavissa keskusteluissa. Esimerkiksi foorumilla yleisesti käyetty määritelmä
tuularista on miltei sama kuin Giulianottin
seuraaja. Giulianottin halveksuvalta kalskahtava termi
kulkurista on taas rinnastettavissa
gloryhuntaukseen, jollaiseksi katsotaan nyky-yhteiskunnan markkinakeskeinen lajin kuluttaja. Jaottelun mukaan myös
fanit ovat kuluttajia, joille jalkapalloseurat, niiden perinteet, historia tai seurojen edustama ideologia eivät ole kovinkaan merkityksellisiä, vaan mielenkiinnon kohteena oleva seura saattaa vaihtua menestyksen mukaan.
Gloryhunterin termi lienee sen sijaan perintöä englantilaisen Dougie Brimsonin (1998) teksteistä. Tosin Brimsonin määritelmät erilaisista kannattajaidentiteeteistä ovat hieman radikaalimpia kuin muiden, sillä hän on muun muassa sitä mieltä, että jalkapallo on vain ja ainoastaan miesten juttu ja että naiset eivät voi olla vakavasti otettavia jalkapallokannattajia. Brimson puhuu
nojatuolifaneista teoksessaan
The Geezers' Guide to Football, joita foorumilla kutsutaan usein ivalliseen sävyyn
telkkarille laulajiksi. Foorumilla telkkarille laulamiseen liitetään kuitenkin miltei aina myös termi
mieshuoraus, jonka alkuperästä haluaisin tietää lisää.
Sosiologi Harri Heinosen (2005)
väitöskirja suomalaisesta Everton-faniudesta lienee yksi merkittävimmistä tutkimuksista suomalaisen jalkapallokannattajuustutkimuksen kentällä. Tekstiä lukiessani mietin kuitenkin jatkuvasti, että tutkimuksessa haastatellut henkilöt ja heidän ajatusmaailmansa osuvat aikalailla yksi yhteen foorumilaisten määritelmään
mieshuorauksesta, mutta missään vaiheessa tutkimusta kannattajien aatteita tai heidän toimintaansa ei juurikaan kyseenalaisteta. Jos sama tutkimus tehtäisiin nyt, niin todennäköisesti ulkomaisen joukkueen kannattamisen moraalisuutta ainakin sivuttaisiin.
e. Aivan niin. Linbergin (2017) tutkimuksessahan
mieshuoran termiä hieman avataan. Futisforumilla hyvin vahvasti vakiintunut nimitys tietyntyyppiselle kannattajalle, mutta mistä termi on peräisin?