Kalmarin paikallisessa oli Janssonin pidempi haastis. Jotta ei nyt mene samanlaiseksi vääntelyksi kuin Siltasen topikissa, niin käännetään otsikko suomeksi ja nostetaan pari pointtia. Toivottavasti tämä tyydyttää kaikkia eikä sitten tarvi käyttää kääntäjän läpi...
Otsikko: Rony Janssonin odottamaton vastaus: Sitä hän kaipaa eniten Ruotsista ( =ruokakaupat)
Jutussa mm. mainittu että Koskela välillä ohjeistaa peleissä suomeksi ja kahdenkeskiset palaverit käydään suomeksi, muuten mennään englannilla. Tyttöystävä opiskelee Suomessa mutta juoksee alvariinsa Kalmarissa.
Rony Janssons oväntade svar: Det saknar han mest i Sverige
Rony Jansson är bara 22 år men har redan spelat över 50 a-lagsmatcher med KFF. Vi tog en tur till stranden i Pinatar och snackade om livet och fotbollen.
Tillfällena då Toni Koskela väljer att prata finska med honom så ingen annan förstår.
Det oväntade svaret på vad han saknar mest i Finland förutom sin familj.
Om stoltheten att få vara lagkapten för Finlands U21-landslag.
Till höger, vänster eller i mitten. Här vill han spela.
Klockan är 14.00. Lagledare Ola Ragnarsson som är bokningsansvarig för alla spelarintervjuer ser lite bekymrad ut när Rony Jansson inte syns till. Jansson är inte den som missar något. Ola tar upp telefonen och ringer.
Undanskymd i hörnet med ryggen mot receptionen och lite nersjunken i stolen skymtar vi Rony Jansson. Han reagerar snabbt, reser sig upp och hälsar artigt.
Det blir en promenad längs Medelhavet i ett klimat som är ultimat för ett gäng fotbollsspelare. Långt bort från is, snö och Gasten.
Den finske U21-landslagsmannen är inte den som tar störst plats, höjer rösten eller söker att vara i centrum. Ändå är det han som är kapten för det nya landslaget som stora delar av Finland har börjat älska efter sommarens U21-mästerskap.
– Jag är inte en någon klassisk kaptenstyp som man kanske kan förställa sig. Det är min personlighet, professionalism, som gör mig till en ledare, säger Rony Jansson.
– Jag vill hellre visa genom exempel mer än bara skrika eller mana på. Jag var kapten i U18- och U19-landslaget i Finland också och är oerhört stolt över att vara det nu i U21 också. Förhoppningsvis en dag… jag har ingen tidsram … så kan jag vara kapten för A-landslaget.
I förra årets mästerskap var Finland i slutspel för första gången sedan 2009. Ingen räknade med att hockeynationen skulle göra något större avtryck. Men de finländska grabbarna blev en enad trupp mot allt och alla och lyckades kryssa mot både Nederländerna och Danmark.
– Det är något jag definitivt kommer att minnas för alltid. Jag insåg inte i stunden när jag spelade i EM hur stort det ögonblicket egentligen var. Och det var kanske lika bra, så jag var inte nervös.
Det unga finländska landslaget öppnade upp ögonen för fotbollen på ett nytt sätt och spelarna blev nya stjärnor i hemlandet. Rony Jansson berättar hur han fick meddelande från alla möjliga håll.
Trots att han är 22 år får han spela även nästa mästerskap 2027 med U21-landslaget. Det som räknas är vilken ålder spelaren har när kvalet börjar.
I det finska landslaget är Rony uteslutande mittback. Så är det inte alls i klubblaget. I Kalmar är han högerback men har också flera gånger visat att han tar platsen till vänster om han behövs bättre där.
– När jag kom upp i 17–18-årsåldern, precis innan och när jag flyttade till Kalmar, spelade jag lite som mittfältare och främst mittback, men aldrig ytterback. I landslaget var jag sedan jag fyllde 16 år bara mittback. Men nu i Kalmar, särskilt det senaste året med Toni så blev jag introducerad till att spela som ytterback eftersom mina kvaliteter kanske passar bättre där i seniorfotbollen. Och jag håller med. Jag känner att ytterback är min bästa position för framtiden, där har jag störst potential att nå den högsta nivån.
I Kalmar har det varit tydligt den senaste tiden att det är kapten Melker Hallberg som gått ner som mittback och inte Rony. I nuläget har KFF bara två renodlade mittbackar i Zackarias Råvik och Lars Saetra men på denna position kommer truppen att förstärkas.
På högerbacksplatsen är det akademispelaren Anton Persson som främst alternerat med Rony Jansson i spelövningar i Spanien
– Vi har ganska många spelare som kan spela på flera positioner, vilket är bra och viktigt när man inte har en jättestor trupp, säger Rony Jansson, som förstår svenska men vill hålla sig till engelskan för att få nyanser i sitt språk.
Att ha en finsk tränare kan också ha sina fördelar. Det är ingen mer än anfallaren Anthony Olusanya som förstår. Olusanya kan dock betydligt bättre svenska än Rony Jansson som är uppväxt i en del i Finland där svenska språket inte är så stark som på flera andra ställen.
– Toni skriker på mig på finska i bland, säger Rony Jansson.
Vad är det för hemligheter ni har då?
– Nä, det är mer när han vill ge mig snabb feedback eller rätta till något jag gör på planen. Då brukar han skrika på mig på finska. Sedan när vi sitter och tittar på klipp tillsammans så snackar vi självklart finska. Men är det något som alla behöver veta så är det engelska som gäller.
Rony Jansson har spelat i Sverige och Kalmar sedan han fyllde 18 år. Han känner sig numera hemma i Kalmar. Flickvännens studerar i Finland men är i Kalmar så ofta hon kan.
– Kalmar är verkligen hemma för mig nu. Jag valde att komma till Sverige för att utmana mig själv, inte vara i min bekvämlighetszon. Jag tror att varje finsk fotbollsspelares dröm är att komma utomlands från Finland. Att spela i allsvenskan värderas högt.
Numera känns Rony Jansson som en av de spelare som Toni Koskela först sätter på sitt papper när han ska plocka ut en startelva. Rony Jansson har haft en stark utvecklingskurva sedan han kom och nu verkligen tagit det stora steget in i seniorfotbollen.
– Om jag ser tillbaka på mig själv när vi var i Allsvenskan tidigare, för ett och ett halvt år sedan, tycker jag att mitt spel är mycket mer vuxet nu. Jag gör inte den typen av okoncentrerade misstag som jag kanske gjorde mer förut. Och jag tror det kommer från att ha spelat mer och mer konsekvent förra säsongen, det tror jag hjälpte mig mycket. Och också att få mycket bra erfarenhet med landslaget. Det handlar också mycket om självförtroende vilket kommer från att spela mycket och få bra feedback på vad man gör.
Till sist. Är det något som du saknar i Sverige som du har i Finland?
Ja, helt ärligt talat så tycker jag att mataffärerna i Finland är bättre. Jag vet inte om jag är partisk för att jag är van vid de finska mataffärerna och vad de erbjuder.
Menar du kvalitén på varorna eller utbudet?
– Både och faktiskt. När jag åker tillbaka till Finland är jag alltid så här i ”matbutikerna: Oj, wow, det finns så mycket här”.
https://www.barometern.se/sport/rony-janssons-ovantade-svar-det-saknar-han-mest-i-sverige/