Yksittäinen ei-europelejäkausi ei tuhoa yhtäkään seuraa. Pool oli muutama kausi sitten ulkona Euroopasta ja sen jälkeen alkoi heillä nousu kohti maailman huippua. Itse näen, että ei-europelikausi voisi olla jopa mahdollisuus. Jos Arteta ei ilman europelejä pysty kehittämään Arsenalin pelaamista, niin hän on luonnollisesti väärä henkilö Arsenaliin.
Tällaisen sysipaskan kauden jälkeen ei pitäisi olla riskiä, että Arsenal heikkenee koska tärkeimmät pelaajat ovat kiinni pitkillä sopimuksilla ja muita ei kukaan halua. Jos peli vielä heikkenee tästä ensi kaudella, niin se tarkoittaa luonnollisesti sitä ettei Arteta saa ideaansa perille.
Siis ei tietenkään "tuhoa". Ja toki voi olla mahdollisuus. Ehkä oon liian kyyninen. Mä vaan pohdin tässä ääneen sitä mikä
saattaa olla monen näkemys ja kiinnostus seuraa kohtaan, joka on laskusuunnassa. Vertailu on aina vaikeaa, välillä hedelmätöntä ja välillä hedelmällistä, mutta Poolilla oli kuitenkin menestystä jo aiemmin niittänyt Klopp peräsimessä kyseisellä europelittömällä kaudella, joka oli myös Kloppin ensimmäinen kokonainen kausi managerina. Tuolloin Poolin siirrot sisään siis tuohon europelittömään, mutta CL-paikkaan johtavaan kauteen mentäessä olivat seuraavat:
Joël Matip Schalke 04 Free
Loris Karius Mainz 05 £4,700,000
Sadio Mané Southampton £30,000,000
Ragnar Klavan FC Augsburg £4,200,000
Alex Manninger FC Augsburg Free
Georginio Wijnaldum Newcastle United £23,000,000
Ulos myytiin paljon sitä "deadwoodia", ja mm. Benteke, josta seura nappasi 27 miljoonaa. Kokonaissaldo myyntien ja ostojen osalta oli 10 miljoonaa voitollinen eli Liverpool myi enemmän kuin osti. Seuralla oli riveissään jo mm. Firmino sekä Coutinho, jotka pelasivat kovalla tasolla ja joihin oli satsattu. Joukkueessa oli niin ikään Henderson, Milner, Lallana, Emre Can ja Lovren, joiden ympärille hommaa osin rakennettiin. Tuloksena olikin neljäs sija ja "paluu huipulle".
Ei kukaan noista ostoista kuitenkaan ollut mikään megaluokan hankinta mistään kovaa menestystä niittäneestä seurasta. Mané olisi yhtä hyvin voinut flopata, samoin Wijnaldum, siirtyessään suurempiin ympyröihin. Kummatkin olivat kuitenkin loistavat hankinnat. Tätä meinaan sillä, että mielestäni Arsenal on pitkälti samanlaisessa tilanteessa, jossa mahdollisuudet on nimenomaan ryöstää muilta keskitason seuroilta niiden kovimpia pelaajia, mutta sitä ylempää on turha kuvitella saavansa pelaajia, pl. näitä Willianeja.
Kysymys onkin siis, että onko Arsenalilla vetovoimaa ja vääntöä saada Grealishin tai Aouarin asoista huippua? Aouarin suhteen väittäisin, että ei vielä, koska kyllä ton tason kaverit haluaa pelata chämppäriä, jos siihen on mahis. Grealishiin voisi olla mahdollisuuksia, jos isommat eivät etuile, mutta sopisiko Grealish Arsenalin pelityyliin ja haluaisiko pelaaja tulla?
Ja sitten toisaalta, voisko joku Matheus Pereira WBA:sta olla hyvä ESR:n kirittäjä? Ehkä? Buendia Norwichista, jos saisi irrotettua? Kuka "todistetusti riittävän kova pakki korvaamaan Belleriniä, mutta parempi kuin Cedric" on saatavilla? Mä näkisin, että vaihtoehdot on tosi vähissä. On pakko ottaa riskejä ja heittää jotain nuorta kaveria sisään ja toivoa, että se onnistuu. Jos jostain joku nouseva Wan-Bissaka löytyy, niin se pitäisi melkein löytää ennen kuin hinta on noussut sinne 60 miljoonaan, koska silloin siihen ei enää ole varaa, eikä pelaaja itse tule, koska muita suurempia kiinnostaa enemmän.
Tilanne ei ole millään tasolla mahdoton. Mutta mun mielestä pitää olla hiukan tarkka sen suhteen ketä kaikkia on varaa hankkia. Arsenalin siirtojen nettotulos oli Transfermarktin mukaan euroissa kaudelle
20/21: -66 miljoonaa
19/20: -106 miljoonaa
18/19: -72 miljoonaa
17/18: +5 miljoonaa.
Tappiota on tehty siirroista siis ihan helvetisti. Samalla CL-rahat ovat vaihtuneet EL-rahoihin. Tältä kaudelta ja edellisen lopulta koronan syömät tulot. Nyt Eurooppa-rahatkin tippuvat pois jos pytty ei nouse.
Mä luulen, että varantoja jonkinlaisiin hankintoihin varmasti on. Mutta jos Kroenke ei nyt erityisesti rahapussiaan avaa, niin en usko että megahankintoja voidaan tehdä, vaan katse täytyy kääntää sinne missä on eniten yllätyspotentiaalia ellei selvästi haeta sitä kakkosvitjalaista.
Pieni mahdollisuus on toki siinä, että - kuten aiemmin täällä on todettu - Real lähtee isosti jonkun ison kalan perään ja vaikkapa Øde uhrataan isomman hauen edestä (vrt. case Özil aikoinaan). Mutta Ødelle saattaisi ottajia riittää muualtakin kuin Arsenalista. Toinen mahdollisuus on se, että joku Barca tai vastaava joutuu pakon edessä myymään ainakin jotain helmiä, koska talous ei yksinkertaisesti enää kestä ja rajat tulevat vastaan, jolloin hinnat saattaisivat pysyä kohtuullisina, mutta Arsenalin saavutettavissa olevilta. Silloinkin kysymys toki heräisi, että ketä ne liikkuvat pelaajat olisivat ja kiinnostaisiko niitä Pohjois-Lontoon projekti.
Mä voin hyvin olla väärässä, mutta tuntuu, että tilanne on nyt erilainen kuin aiemmin.