Matias Siltanen om ryktena – och skolgången: ”Har lovat”Januarifönster runt om i Europa står på vid gavel.
Matias Siltanen hoppas på klarhet i sin framtid så snart som möjligt, och det tror han att de flesta i Djurgården håller med om.
Samtidigt finns ett löfte som jättetalangen hoppas kunna infria – flytt eller ej.
En ny säsong har tagit sin början, och ryktena kring Djurgårdens löfte Matias Siltanen fortsätter att snurra.
Den unge mittfältaren har så klart hunnit bli van vid den saken vid det här laget.
Kanske trött på det, till och med?
– Äh! Jag tror inte det, säger 18-åringen med ett leende efter ett försäsongspass på Bosön.
Djurgårdens sportchef Bosse Andersson berättade under förra veckans premiärträning att Siltanen fått tillåtelse att prata med ”någon klubb”, på ”en ganska bra hylla”.
Är det fler rykten nu än någonsin tidigare, skulle du säga?
– Ja, kanske. Det är lite svårt att säga. Det är åtminstone mycket rykten, det är det, säger Siltanen.
Klubbarna som omnämnts i olika sammanhang är vid det här laget rätt många. Det har varit Manchester City, Bayer Leverkusen, Eintracht Frankfurt och Juventus. För att nämna några.
Så brann det också till vid två tillfällen i somras. Kanske mest uppseendeväckande vid det senare tillfället, med Östergötland, tidspress och privatjet som ingredienser.
”Det är klart att det hade gjort det enklare för mig också”
Nu är det rimligen januarifönster på olika håll i Europa som Siltanen och Djurgården har att förhålla sig till, om 18-åringen eventuellt ska kliva vidare till en topp-fem-liga.
Har du själv satt någon tidpunkt där du helst vill ha klarhet kring din framtid?
– Inte riktigt, men så snart som möjligt är väl det bästa. Samtidigt... Du vet aldrig i fotboll. Om jag säger nu att jag ska stanna, och sedan kommer det något… Det är svårt att säga, så klart, säger Siltanen och fortsätter:
– Men jag tror att Bosse också vill att det ska hända så fort som möjligt, om det ska hända något. Jag tror att det är vad alla vill, och det är klart att det hade gjort det enklare för mig också.
Hur mycket pratar du med familj och agent om detta – är det så att det nästan blivit ett normalläge?
– Ja… Inte varje dag, skulle jag säga.
Agenten sköter eventuell kontakt med klubbarna, och kommer med information först när det behövs, berättar Siltanen.
– Jag vill inte heller stressa hela tiden: Ska han ringa nu, eller om två dagar…?
– Men det är klart att vi pratar.
Hur går snacket med vännerna hemma i Finland?
– Många av mina närmaste vänner är också fotbollsspelare, så de vet hur det är. De tänker nog inte på det så mycket på det sättet. Men sedan är det vännerna som kanske inte har så bra koll på fotboll, eller de som inte är så nära vänner – det är nog mer det jobbiga, skulle jag säga.
Siltanen använder uttrycket ”pain in the ass”.
Det är från det hållet det kommer många meddelanden?
– Ja, exakt. ”När ska du lämna? Vart ska du gå?”
”Jag vet att min mamma vill att jag ska göra det”
Samtidigt finns annat att fundera över för den unge mittfältaren – flytt eller ej.
Skolgången, till exempel.
Siltanen har tidigare berättat för Expressen att han tagit en paus från sin finska gymnasieutbildning, som i början av sejouren i Djurgården genomfördes på distans.
– Jag ska försöka att avsluta det någon gång. Jag vet att min mamma vill att jag ska göra det. Jag stressar inte, men jag vill göra det!
Hur mycket har du kvar?
– När du gör det online beror det väl egentligen på hur snabbt du vill göra det. De kurserna jag har kvar skulle jag nog kunna göra på ett par månader om jag gick in i grind mode. Men jag har nog inget klart tidspann för det. Förhoppningsvis kommer det att ske för eller senare.
Du kommer att göra det även om du får din stora flytt?
– Kanske, kanske, säger Siltanen med ett leende.
För att göra din mor stolt, om inte annat?
– Exakt! Jag har nog lovat henne att jag ska klara det.
https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/matias-siltanen-om-ryktena-och-skolgangen-har-lovat/