FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
13.01.2026 klo 16:02:32 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: FF2 perinteinen joulupatakeräys avattu: Joulupata 2025!

Yhteys ylläpitoon: [email protected]

Sivuja: 1 ... 10 [11] 12 ... 23

Kirjoittaja Aihe: IFK Mariehamn 2021 - Nya tag på målrakan - Kom igen Grönvitt  (Luettu 113472 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Dalamaria

Poissa Poissa

Vastaus #250 : 29.04.2021 klo 13:54:23

Lite referat om detta digital supportermöte. Har försökt att hålla iden av alla svaret kvar. Kan inte säga om att nånting viktig saknas.
I generellt (som personliga åsikt) tycker jag att Lukas är lite undvikande, skulle inte vara mitt "bästa vän i normala livet" med sådan personlitet. Och jag vet att tränaren kan inte ju vara bästa kompisen till spelaren heller. Men som OEA tyckte före: ganska mycket typiskt jargon bara, inte så fritt fram med infon. Och den där slogan (öppnare, mer, närmare) har föreningen fortfarande ingen aning om. Det är bara ord som Dan Mikkola tycker om, dom är nuförtiden mer sekretessbelagda än X-files. :)

På plats var Lukas Syberyjski, Riku Sjöroos, Joel Mattsson och Kennedy Igboananike.

Lukas börjar med litet tal till supportrar: saknar publiken och supportrar särskilt. Fotboll är blandning av ambition och underhållande. Och alla (spelare och hela organisation) gör allt att bli bättre! Vilja och energi! Om ni promenerar förbi när vi tränar, gärna kika in och titta in på WHA:n. Budskap: stötta och ställa krav till oss!

Joel: HIFK åren va bra, nya saker lärs, nya filosofi, etc är bättre spelare. Joel tycker om alla position på plan, men på mitten kanske som sista matchen med N. Mäenpää.

Riku: tycker att utveckling har skett mycket jämfört med 2020.

Kennedy: Ambition för här året är att göra allt för laget, tycker om att vara i IFK.

Lukas: kan komma dippar och höjar i säsongen. Rotation ska kollas, vem ska de spela mot, effektivaste sätt för motståndare. Fotboll är vackert för att det är svårt (Jag fattar inte hans långa svar om variation, han verkar inte vilja svara till frågor direkt eftersom han känner inte frågaren typ).

Joel: Skillnaden efter Lundis, ny grupp men med skönt lag och omklädningsrum (menar att det är bra också nuförtiden).

Riku: favoritposition på plan är wingback. Riku är finsk mästare från A-junior, hur många är kvar som elitspelare. Bara Matej Hradecky.

Lukas: Är nya spelare färdig för 90 minuter? Man måste adaptera, och Lukas vill inte visa sitt första startelvan ännu angående färdighet mellan spelare.

Kennedy: 90 minuter? Ingen problem med 90 eller 70 eller vad som helst. Han är redo för allt.

Lukas: Träningen visar vem ska starta och vilkas skillset passar mot laget. Alla måste alltid vara redo.

Joel: Laget är från ön, och därför laget är mer med varandra (pga länga resor).

Riku: Rivalitet? Många spelare på samma positioner, så klart det är.

Kennedy: Skillnad mellan finsk och svensk fotboll? Svensk fotboll är mer tajta, finskar löper bakom. Hur snabb är Kennedy på 100m? Han vet ej.

Riku: Spelar poker på båten. Boat Championship på Poker.

Lukas: tiden på båten är svårt med varje helg. Hemma-borta-hemma-borta har de ingen tid med träningen, fast Viking Line har hjälpt dom med egna utrymme. De också spelar andra spel tillsammans på resor. Ingen problem med offensiv, hel del alternativ har de, och möjligheter att hitta alternativer att göra mål också. Fråga: Kritik med att är det olika startelvan i varje match igen som i 2020 (spelare skratter åt det, Lukas inte)? Vi gör allt att vinna, igen. Lukas uppfattar kritik och åsikt, men han inte hållit samma åsikt. Fattar att det är supporters rättighet att kritisera. Vinnar vi matcher, ingen frågor kommer. Förlorar vi, alla kritik kommer snabbt.

Joel: alla känner att publiken ska vara där, och saknar detta.

Kennedy: supportar på plats ger mer energi till laget, alla behöver dom.

Lukas: Känslor (positiv och negativ) bli starkare när publiken är med. Mer förberedda än ifjol (starten av ligan), står redo för spela för poäng i Veikkausliiga. 2020 mars och april för långt break, så nu är det bättre, för planera, redogöra etc. Vi kan inte gå ut halv-färdig. Attakera rätt på! Skadeläget: hel del spelare på individuellt scheman, dom kan inte spela matcher ännu. Målsättning: Mätbart, bättre varje dag, tränaren ger miljö att spelaren att vara bättre. Inga otydligheter på träningen eller matcher. Europa-liga mål? Om Lukas inte hade trott på laget, så han skulle inte ha varit anställd. Men varje dag rätta saker måste göras. Vill inte säga att de ska bli 4:a eller bättre i ligan, alla jagas då för mycket.

Kennedy: Styrkor av Lukas som tränare? Han är som pappa, fast ställer mycket krav. Bra person, bra kontakt med honom. Hjälper alla spelarna att bli bättre.

Joel fick samma fråga om Lukas: Väldigt tydligt, träningar håller tempo och nivån, kan bara prata om golf eller andra saker.

Riku: Lukas är yngsta och stiligaste coach (alla skrattar). Håller med Kennedy och Joel.  

Lukas: 2020 alla var nya för mig, nu det är ”bara” halva lagen. Men dom som är kvar hjälper nya spelare att fatta Lukas idees, krav, vad han är ute efter osv. Hela laget är mer redo 2021 än 2020. Förmoga att bli medtagen känslomässig, han försöker kontrollera detta lite mer. Förbättre sig att se människor bakom spelaren (trots allt dom gör, dom är människor han måste ha samband med och fungerande förhållande). Ingen är superhjältar ensam. Alla tar hand om varandra.

Joel: Oskar Wiklöf som lokala ungen, Joel vet ej om han har hjälpt honom särskilt, men alla hjälper alla. Bättre spelare än han, vet han inte.

Lukas: Oskar är enda i truppen som dubbeljobbar, alla andra är yrkesspelare redan. Han ska bli ”proffs” i några månader. Är tonåring fortfarande, så utvecklar bra, kan överraska, men måste respektera alla andra också.

Riku: Alla saknar supportar!

Det tror jag alla kan säga också, hoppas vi kan gå till WHA snart och se fotboll!
Videon ses på: https://www.alandstidningen.ax/sport/fotboll/se-ifks-supportertraff-efterhand-har  
Vet ej hur långt det stannar kvar där.

EDIT: gjorde texten lite mer läsbart
« Viimeksi muokattu: 29.04.2021 klo 13:59:20 kirjoittanut Dalamaria »
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn

Vastaus #251 : 29.04.2021 klo 15:19:02

Oho, wow! Fint referat!

Det där då spelarna beskrev Lukas som tränare var kanske mest intressanta biten tyckte jag. Man får nog en bild att hans förmåga att utveckla spelarna individuellt kan vara uppskattad och det har kommit upp tidigare också i intervjuer. Att taktiskt kunna matcha laget och utveckla spelsystemet behöver han förstås bevisa ännu att han kan.
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #252 : 02.05.2021 klo 12:35:24

Säsongstart imorgon mot Honka, blir intressant att se med vilken uppställning IFK börjar då några av nyckelspelarna spelat så lite under försäsongen. Gissar(hoppas) ändå på följande öppningselva:

Masto - Hambo - Olawale
Sumusalo - Mäenpää-Abubakari - Nissinen
    Svensson - Buwalda - Henrique
                    Forsman

Detta förutsatt att Hambo är frisk för spel efter Ilves matchen. Från bytesbänken kommer Joel in i stället för Abubakari, Kennedy för Hambo, Tendeng för Olawale och Sjöroos för Sumusalo.

Om Lukas kör med 4-4-2 så gissar jag Henrique faller bort och Sjöroos istället på kanten ovanför Nissinen.

Få se hur fel detta går :)
Strongbow

Poissa Poissa

Vastaus #253 : 02.05.2021 klo 12:43:13

Bra startelva. Hoppas Masto får spela winger . Personligen tycker jag Kennedy skall spela i stället för Hambo som har varit alltför tam under försäsongen. Hoppas planen i Esbo inte är en katastrof i morgon....
ifkerik

Poissa Poissa

Vastaus #254 : 03.05.2021 klo 07:44:59

Hambo lär vara skadad han också, så jag gissar att det kan bli aktuellt för Kennedy att spela lite längre.
Ska bli spännande att se var man står, Honka är hyfsat stora favoriter och står i 1,60 gånger pengarna. En poäng hade nog varit en fin början.
Jag minns en gång vi mötte dem borta i premiären på en riktigt usel plan, man trodde på stryk då men Ketting gjorde två och Backaliden ett i en 3-1 seger.

Sen börjar jag lite se fram mot premiären nästa helg. Jag tycker alla som kan och känner för det ska leta sig runt planen, ta med stegar och vad som helst bara man får se matchen. Då kommer myndighterna inse att det är bättre att tillåta publiken och ha det organiserat på ett annat sätt.

OEA

Poissa Poissa

Vastaus #255 : 03.05.2021 klo 08:58:01

Synd om Hambo är skadad, tänkte han kunde vara bra som target spelare mot de här bättre lagen. Olawale är den som ser ut att jobba på störst yta av våra anfallare, så honom ser jag gärna kriga mot Honkas försvarare. Hoppas Kennedy är i 90min skick och rinner igenom Honkas försvar några gånger.

Ang publik, har IFK månne planer på att dela upp på något sätt i 50pers kategorier (jfr Kups-IFKM matchen) om restriktionerna först lättas till 50 pers. Kan dock vara svårt att ordna det så på huvudläktaren.
Strongbow

Poissa Poissa

Vastaus #256 : 03.05.2021 klo 09:42:57

Åland kan i teorin sätta vilka publikgränser som helst...Självstyrelse. Behöver inte följa Finland. Honka kommer både föra och  pressa IFK idag. Hoppas vi får igång ett fungerande kontringsspel...En hög press av Honka på en dålig plan kommer givetvis ge utdelning. Tyvärr. Hoppas vi lyckas pressa dem lika högt som HJK gjorde i andra....De fick bra utdelning.
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #257 : 03.05.2021 klo 10:34:29

Jo IFK måste nog försvara tillräckligt lågt med försvarslinjen så det inte blir löptävlingar mot Smith och Dongou, där blir nog försvaret tvåa varje gång. Honkas mittfält är ändå inte så starkt så är inte helt övertygad om att Honka lyckas spela fram målchanser då de tvingas föra spelet. Och andra sidan kommer nog IFK att få svårt att skapa målchanser mot ett högt pressande Honka. Tippar optimistiskt på 0-0. 
Dalamaria

Poissa Poissa

Vastaus #258 : 03.05.2021 klo 11:17:47

Jag tyckte om Hambo när han var på Inter, men det var många år sen. Han måste visa viljan att jobba för laget. Synd om han är skadad, kanske LS har pressat hårt spelarna innan premiär.

Jag satsar på 1-1 idag, målskytt Smith för Honka och Masto för IFKM.

Apropos frågelådan, hur kan inte Henrique prata eller läsa engelska, han har ju varit proffs många år? :)

EDIT: på Honkas forum de pratar att plan är ganska dåligt, "lakan" togs bort på valborg och det är t.ex stora sträckor grus kvar. Hoppas LS har inte beredd laget bar för kortpassningspel då!
« Viimeksi muokattu: 03.05.2021 klo 11:21:47 kirjoittanut Dalamaria »
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #259 : 03.05.2021 klo 14:27:48

Är nog besviken med öppningselvan. Tre nyckelspelare på bänken i serieöppningen, åtminstone Henrique och Kennedy har väl inga skador bakom sig och proffs skall nog vara redo för spel med den tid man haft med dem.

Hoppas förstås jag har fel, men är nog orolig för hur vänster sidan av försvaret skall hålla med Okoye/Sumusalo + Svensson i mitten. Fjolåret kommer tillbaka i minnet tyvärr.
Strongbow

Poissa Poissa

Vastaus #260 : 03.05.2021 klo 14:55:32

Ser ut som man parkerar bussen. Kanske fungerar det på en dålig plan....Men Okoye på plan...Hur kan det sluta väl...?
ifkerik

Poissa Poissa

Vastaus #261 : 03.05.2021 klo 15:34:56

Okoye, kanske tänker man att planen är så dålig att det bara blir fysisk kamp idag? Går inte att spela?

Man skulle nog vilja ha sett Kennedy göra 60 minuter eller så också, samma med Abubkari. De är ju de spelarna med största höjden, men de kan bara nå den om de får spela. Borde vara värt att spela igång dem, gissar att Abubakari på 75% är en bättre spelare än våra alternativ när det kommer till kritan.
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #262 : 03.05.2021 klo 19:56:34

Bra höll försvaret mot ett svagt Honka. Måste ge beröm åt Lukas, vackert var det inte men en fint genomförd bortamatch och fint att både Olawale och Masto fick göra mål. Henrique gillar jag på basen av det lilla man sett och Svensson har nog varit riktigt bra de senaste matcherna.

Lite oroväckande med alla skador dock, hoppas laget inte är för slitet efter försäsong och skador kommer pga det.
Strongbow

Poissa Poissa

Vastaus #263 : 03.05.2021 klo 20:32:50

Ja, Alan blir utan tvekan en bra tillgång! Bästa laginsatsen i år av IFK. Vilja av stål i 96 minuter och över hela plan! Underbart! Lukas lyckas kombinera taktik och förutsättningarna (plan a' la åker) på ett bra sätt!
ifkerik

Poissa Poissa

Vastaus #264 : 03.05.2021 klo 21:05:34

Hahaha, Duarte Tammilehto, sicken dåre! Han måste ju fatta vilket öppet mål det blir att uttala sig på det sättet :D

Jag tänkte skriva innan matchen att det är smått otroligt att ett Veikkausliiga-lag med medaljambitioner år fucking 2021 har Tammilehto som nestor på mittfältet :D
Dalamaria

Poissa Poissa

Vastaus #265 : 04.05.2021 klo 08:20:36

Bra resultat, laget spelade och kämpade bra. Kahnberg fick också några minuter, alla dom minuter är viktiga i framtiden! Enda jag tänkte (efter jag slutade tänka på åkern) var att OM Honka gjorde mål, vad skulle Lukas göra. Det är min "tema" 2021, att har Lukas lärt sig taktiska variabler...
ifkerik

Poissa Poissa

Vastaus #266 : 04.05.2021 klo 08:42:38

Alltså Lukas är otrolig med sina utsvävningar, man får ta det mesta med en nypa salt. Så länge han vinner är det helt okej! :D

MEN... Detta med Okoye som det stod om i tidningen tror jag det var, han inte var skadad... Bara trött(!). Det måste ju helt uppenbart vara något han drog till med i försök att snurra till det? :D
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #267 : 04.05.2021 klo 10:59:22

Kahnberg hann väl få sin första utskällning av Forsman ändå. Eller så tolkade jag fel, men tyckte det såg ut som om den förstiktiga pressen mot Arko-Mensah (om det var han...) vid inlägget mot Savage huvud som gav Honkas bästa målchans ledde till lite feedback av Osku :)

Nu har de två sista matcherna varit mycket försvarsbetonade med endast få kontringsanfall. Nästa match mot Oulu bör väl blir helt annorlunda, så få se hur laget klarar av att föra spelet mera. Det såg ju helt bra ut i några av träningsmatcherna det också, tex delvis mot Inter. Vill man komma ner på jorden igen, så var det nog inte ännu ett top-6 lag vi såg igår, man vinner inte regelbundet med så lite anfallsspel. Men igår behövdes inte mer anfall så Oulu matchen får utvisa var vi står där.
Dalamaria

Poissa Poissa

Vastaus #268 : 05.05.2021 klo 18:45:06

250 kan samlas ute enligt lokal regering. Hoppas Peter och co. löser detta, så vi kan ha lite publik i WHA redan när Oulu kommer på söndag. Nu kanske inte gratis entre till alla mammor tyvärr...
ifkerik

Poissa Poissa

Vastaus #269 : 05.05.2021 klo 19:36:19

250 på ena sidan läktaren, 250 på andra sidan läktaren, 250 på östra sidan... Det måste gå att lösa, annars blir det  covid-demonstration utanför borgen....

Om det bara kommer in 250 blir det nog väldigt kontraproduktivt eftersom det säkerligen minst dyker upp 700-800 pers där en majoritet får trängas på andra ställen utanför planområdet
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #270 : 05.05.2021 klo 20:01:25

Man kan ju börja med att slå Inters ”publikrekord” då de får ta in 6 åskådare.

Men fint faktiskt om publik får komma in. Hur många säsongskort är sålda, blir det lottning eller..
ifkerik

Poissa Poissa

Vastaus #271 : 09.05.2021 klo 00:13:49

Det skulle vara roligt om så många som möjligt dykter upp och följer matchen utanför arenan i värsta fall.
Jag tror man kommer att se bra även utanför WHA och framförallt kan vi stöda spelarna. Det är så sjukt viktigt att vi följer upp det fina resultatet i premiären med att damma av ett sämre lag hemma.
Sebbliiga

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Perinteiset pohjoismaalaiset suurseurat

Vastaus #272 : 09.05.2021 klo 00:21:24

Hur är läget?
Kivikova

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: AC Oulu

Vastaus #273 : 09.05.2021 klo 09:25:29

Vad sägs du om en match topik av i kvällens match?
ifkerik

Poissa Poissa

Vastaus #274 : 09.05.2021 klo 17:58:51

Ser snuskigt bra ut hittills :) Tehe är nya Orgill!

Synd bara att kamera-teamet verkar vara på fyllan, vad håller de på med? Zoomar in grästuvor när matchen pågår, samma sak med udda repriser som gör att man inte kan se vad som händer i matchen och sen också tillråga på allt har de svårt att leverera bild utan frysningar eller svart ruta.

Sivuja: 1 ... 10 [11] 12 ... 23

Siirry: