En tiedä vasta-argumenteista ja en edes yritä kääntää päätäsi, mutta mitä tulee itsellä mieleen aiheista:
Toistat pointtia "ei voi voittaa luomatta vaarallisia maalintekopaikkoja", mikä tietysti on jalkapallon perusjuttuja, mutta et puhu ollenkaan siitä mistä se johtuu. Tätä itse ihmettelen miksei (täällä ja somessa) kriittisimmiltä löydy ollenkaan myötätuntoa tai yleensäkään uhraa ajatusta siihen mistä se johtuu. Allegri on ollut ennenkin Juvessa ja kuten sanoit hänen edellisellä visiitillä joukkue pelasi laadukasta futista. Se ei ole valittu taktiikka, että ei luoda maalintekopaikkoja vaan kyse on ongelmista joukkueessa.
Avataan.
Olen maininnut useaan otteeseen, että Masan roolittamalla keskikentällä tuntuu olevan vähäinen merkitys pelin rakentelun osalta pallollisena. Tämä vaikuttaa kokonaisvaltaisesti siihen, päästäänkö maalipaikkoja edes luomaan. Etenkin Rabiot ja McK pelatessaan keskikentällä hakeutuvat leveyteen laitapakin ja laiturin välimaastoon jättäen keskikentän keskustan käytännössä Locatellin harteille. Tämä hankaloittaa fundamentaalisesti pelin avaamista ja sillä ei saavuteta alueellista ylivoimaa, koska keskikentän alivoiman vuoksi palloa ei saada toimitettua laitoihin \ ylöspäin.
Olen maininnut useaan otteeseen, että keskustassa tulisi käyttää kahta selkeästi pallollisesti taitavaa pohjaa (Locatelli/Arthur), joilla on eväät ja osaaminen pitää pallo omilla ja saada sitä toimitettua ylemmäs. Olen myös maininnut useammin kuin kerran, että Dybalan toimiessa kymppinä, linkki alakerran, keskikentän ja hyökkäyksen välillä toimii parhaiten nykyrosterilla.
Lähtökohtaisesti lähdettäessä alhaalta rakentamaan (vaikkapa maalipotkutilanteessa) topparit + veska ja keskikentän keskustan 1 tai 2 pelaajaa riittävät avaamaan korkean prässin. Laitapakkien tulisi olla lähempänä puolta kenttää kuin nykyisellään muodostamassa todella matalaa linjaa. Linja voi toki olla lähtötilanteessa matalalla, mutta sieltä tulisi hakeutua ylemmäs, jotta palloa voidaan kuvitella pelattavan ohi ensimmäisen karvauslinjan. Cuadrado toimi alkukaudesta peliä avaavana tekijänä pelatessaan pakkina, mutta vastustajat osaavat myös katsoa videolta Juven "avausmalleja" ja se osataan ottaa pois.
Nuo ongelmat johtavat pallollista peliä ajatellen siihen oravanpyörään, että vastustaja saa jatkuvasti pallonriistoja joutumatta menemään omalle kenttäpuoliskolle tai pakottaa Juven ruiskimaan palloja vastustajalle.
Tämä näkyy pallonhallintaprosenteissa, sekä siinä, että Juve ajautuu pelin edetessä yhä syvemmälle bussittamaan.
Vastaiskuihin ei saada riittävästi jalkoja mukaan, koska joukkue on ryhmittynyt lähtökohtaisesti liian alas.
Kun pallo saadaan vastustajan kenttäpuoliskolle, sitä aletaan kierrättämään ja hieromaan puolustuslinjan kesken siihen saakka, kunnes joku sen menettää. Linjojen väleistä puuttuu liikkeet ja rohkeus + taito syöttää hyviä palloja vapaille pelaajille. Lisäksi pallon liikuttelu on niin hidasta, että pihtiputaan kutomakerhon mummotkin kerkeäisivät liikkeillään tukkimaan syöttösuunnat.
Ymmärrän vallan mainiosti tämänhetkisen loukkaantumistilanteen ja sen, että Chiesan myötä selustaan repiviä juoksuja tekeviä pelaajia ei ole liikaa.
Tämäkin tosin on järjestettävissä siten, että Dusan, Morata ja vaikkapa Cuadrado niitä sinne tekisivät harjoitelluin tee tilaa-->täytä tila liikkein. WMcK omaa myös kyvyn juosta oikea-aikaisesti tyhjiin tiloihin selustaan. Hän on kuntoutuessaan käyttökelpoinen laituri.
-Syksyn ajalta Juve ei saanut ysipaikalta mitään. Morata oli aivan katastrofi target-pelaamisessa,
Boldattu viestisi on seikka, johon olen ottanut kantaa todella usein.
Tilanne on onneksi toinen, koska Dusanilta target pelaaminen sujuu.
-Keskikenttä ei meinaa saada otteluita haltuun heikompiakaan vastaan, mistä pelaajat saavat ottaa paljon syytä. Valitettavasti Arthur ei ole lähelläkään Pjanicia siinä miten saada peli alhaalta rakentumaan ja miten tekee muista parempia. Pelin avaamisessa muutenkin on ollut niin isoja ongelmia, että loppukausi kolmella topparilla ei varmaan ole edes paskin idea, mihin joutui pakon edessä Fiorentinaa vastaan. Pelin avaamisen organisointi ja sen hiominen täydelliseksi, mitä se oli valtaosan ajasta Allegrin ekalla visiitillä, on se mistä ite annan isoimmat miinukset Allegrille. Dybala kun aloitti oman kiukutteluvaiheensa niin huomasti kyllä heti, että rakennusvaihe ei kiinnosta enää yhtään, missä hän on aiemmin ollut lähestulkoon maestro ja tärkeä laadun tae.
Ekaan boldattuun, että vikaa on tietenkin myös pelaajissa, mutta ensisijaisesti kyseessä on roolitusten ja taktiikan epäonnistuminen.
Juvella on nykyisestä loukkantumissumasta huolimatta parempi rosteri keskikentälle kuin 75 prosentilla Serie A joukkueista.
Arthur on parantanut otteitaan sitä mukaa kun on viimein saanut peliaikaa. Ei missään nimessä ole Pjanic, mutta osaa toimia peliä pyörittävänä dynamona ja yhdessä Locatellin kanssa taitotaso on riittävä.
Kolmas boldattu viitannee Masan edellisen stintin alkuun, jossa alun hyvä tekeminen heikkeni kausien kuluessa. Toki pelaajistokin vaihtui, mutta pelin rakentelu oli nimenomaan samaa roskaa loppuaikoina kuin tälläkin hetkellä. Sitä olen miettinyt, että paljonko alun hyvään operoimiseen tulee laittaa Conten ansioksi.
-Ikävä fakta, mutta Chiesan, Dybalan ja McKennien loukkaantumiset vaikuttavat suoraan maalipaikkojen luomiseen. Chiesan liikkuminen ja kyky luoda itse itselleen maalipaikkoja lähes tyhjästä. Dybalan yleispelaaminen ja taito pienessä tilassa. McKennien osuutta ei kannata vähätellä - ei mikään kaunein pelaaja teknisesti, mutta hänellä on hyvät vaistot ylöspäin, liikkuu ahkerasti ja on vähän tällainen synnynnäinen vaisto löytää itsensä boksiin vaara-alueille ja pallo usein löytää hänet. Kuten nähtiin Fiorentinaa vastaan toisella puoliajalla, Morataa ja varsinkin Cuadradoa tarvitaan, että joukkue pääsee maalipaikoille. Olen monesti tosissaan ja puolitosissaan heittäny vähän piikkiä autistille Cuadradon rakastamisesta, mutta tällä hetkellä hänen tärkeys on juuri sitä tasoa mistä hän on aina puhunut. Vaikka Juventus iso seura onkin, niin Chiesan ja Dybalan tilalle ei ole tulossa penkiltä saman tasoisia pelaajia korvaamaan.
Tässä on itsestään selvyyksiä.
Loukkaantumistilanne on mikä on, mutta edelleen, Juven rosteri kokonaisuudessaan on laadukkaampi kuin valtaosalla Serie Asta.
Coppa tulisi vetää loppuun junnuilla, jos halutaan tarjota lepoa avainmiehistölle.
Summa summarum: Minusta Juven kausi jakautuu kahteen osaan. Ensimmäinen on shokkitilassa pelannut joukkue mistä poistui 30 maalin mies päiviä ennen siirtoikkunan sulkeutumista ja mitä ei saatu korvattua mitenkään. Jättiseuroissa se on yleensä aina juurikin kärjet mitkä antavat viimeisen silauksen ja pelityylin identiteetin. Koko syksy kulminoituu niihin neljään tunaroituun peliin mistä kaksi meni 100% Tsesnin piikkiin ja Verona-Sassuolo peräkkäiset tappiot missä joukkue pelasi todella huonosti ja ansaitusti hävisi. Toinen osa on tammikuusta eteenpäin, kun valtavasti alisuorittaneet Bentancur ja Kulusevski poistuivat ja tilalle tulivat Zakaria ja Vlahovic, jotka molemmat ovat pelimiehiä. Tämä toisen osan joukkue olisi mukava nähdä terveenä pitemmän pätkän. Ite ainaki jaksan olla positiivinen, että kykynevät pelaamaan hyvää jalkapalloa. Mitä taas tulee joukkuepelaamiseen ja yleiseen ilmeeseen, niin minusta tämän vuoden joukkue on mennyt eteenpäin ja on parempi kuin pari edellistä vuosikertaa. Toki myönnän sen, että tässä tapauksessa vaikuttaa paljon se, että Ronaldo on vienyt oman draamansa Manchesteriin ja se vapauttaa joukkuetta paljon. Minun mielestä joukkueen ongelmat eivät ole taktisia vaan pelimateriaaliin liittyviä. Tämä vuosikerta ei vaan ole ollut 90 pisteen joukkue, mikä oli Allegrin standardi ekalla visiitillä. Autistin pointti siitä, että miljardilla ostetaan pelaajia ja korvataan kaikki, on osuva ja Cherubinin pitää olla juonikas ja viisas kesällä, että saa parannettua joukkuetta paljon, sillä jokainen hankinta ei voi olla ennätysostos. Hyvä juttu on se, että joukkueessa on nuori kärki, joka taistelee vuosikymmenen Haalandin ja Mbappen kans siitä kuka on euroopan paras hyökkääjä.
Alkukauteen vaikutti tosiaan rosterin dramaattinen muutos, sekä konsonantin perseily yhdistettynä kolmanteen valmentajaan kolmen vuoden sisään.
Sen jälkeen konsonantti on pelastanut seuralle menettämänsä pisteet takaisin.
Itse en odota tämän vuosikerran olevan 90 pisteen arvoinen, mutta mielestäni joukkueen ongelmat johtuvat pääosin taktisista asioista.
Täällä on aiemmin mainittu, että käytännössä perässä ollaan jopa parjattujen Pirlon ja Sarrin pistevauhteja. Kaudet eivät ole veljiä keskenään ja joukkueiden voimasuhteet vaihtelevat, joten ei siitä sen enempää.
Tämän kauden minimivaatimus on neljän sakkiin selviäminen.
EDIT:
En tiedä vasta-argumenteista ja en edes yritä kääntää päätäsi
Olen kirjoittanut sekavasti sen mitä siinä hain, mutta lähinnä tarkoitin vasta-argumentoinnilla mielipiteiden avaamista sen suhteen, että miksi Masan nykyfilosofialla tulisi jatkaa.
Avasit mielestäni hyvin nykymenoa omasta näkökulmastasi. Olen samaa mieltä siitä, että hyvän puolustuksen päälle tulee rakentaa muu tekeminen. Eroavuudet näkemyksissä lähtevät siitä, että mielestäni joukkueen peli on kehittynyt negatiiviseen suuntaan kokonaisuudessaan.