Ehkä parempi näin, koska nähdäkseni seurojen brändi on oleellisempi kuin sarjan.
Sama. Tämmöiset sarjan yhteismarkkinoinnit on hyvin muovista mls-henkistä jenkkimeiminkiä.
Futiskulttuurin kannalta oleellisempaa on nostaa seurojen arvostusta ja lisätä ihmisten kiinnittymistä niihin.
Veikkausliigaseurat kuitenkin on pääosin lopulta hyvinkin perinteikkäitä ihan itsenäisinä entiteetteinä. Ja muovisemmatkin seurat kuitenkin yleensä hyvin paikallisyhteisöläheisiä.
Veikkausliigan aseman nousu nostaa lähinnä suomifutiksen käytännön tasoa esim lisääntyvien rahamäärien yms myötä. Mutta ei se nosta sinällään jalkapallokulttuuria. Sen ytimessä on aina seurat ja niiden merkityksellisyys.
Jo ihan yleisestikin on urheilukulttuurin perusteita, etenkin Euroopassa, että ei kukaan katso paikallista jalkapalloa sen
sarjan takia.
Ei kukaan mene Suomessa, Ruotsissa, Saksassa jne jalkapallo-otteluun tai edes katso sitä sen sarjan takia vaan aina siinä kuitenkin seurataan lopulta jotain seuraa, pelaajia tjsp.
Veikkausliiga (tai Suomen pääsarja yleisesti) ei koskaan tule olemaan sellainen jalkapallosarja, jota seurataan jotenkin yleisellä tasolla puhtaasti liigana. Ei sarjan aseman tai tason takia, vaan jalkapallokulttuurin esoteerisen luonteen vuoksi. Jalkapallo ei kulttuurientiteettinä vaan toimi noin.
Joku Valioliiga globaalina brändinä ja Mestareiden liiga ovat ainoat jalkapallosarjat joita katsotaan (myös) puhtaasti sen itse liigan takia.
Kaikessa muussa jalkapallossa ihmiset seuraa ensisijaisesti seuroja tai jotain muita mikrotason ilmiöitä.
Toki tuohonhan tuo uusi markkinointi on jossain määrin kulmaa hakenutkin näillä "tältä tuntuu voittaa Vepsu" tjsp mainoksilla. Ei noita tehdä jonkun
Veikkausliigan mainostamiseksi. Ei tuo merkitse mitään ihmiselle jolle Vepsu ei merkkaa mitään millään tasolla.
Että siinä mielessä joku yhteismarkkinointi nyt olisi jo vähän ristiriitaistakin. "Tältä tuntuu voittaa Veikkausliigaottelu".