Viestissäsi on päähäni asetettuna tosi monta sellaista ajatusta, joita en tunnista omikseni. Puretaanpa hieman:
Ties kuinka monetta vuotta putkeen jaksat esittää tyhmää ja vääntää samasta asiasta, mutta edelleen ilmeisen vaikeaa tuntuu olevan käsittää sitä, että suureen väkimassaan saattaa mahtua sekä perseilyä että ääneenkannattamista ilman, että ensin mainittu olisi ehto jälkimmäisen toteutumiselle.
Viestini oli sarkastinen, koska on tietysti itsestäänselvää, että ääneenkannattamista voi olla ilman perseilyjä. Viestini oli suunnattu heille, jotka väittävät että ääneenkannattamista ei ole ilman vakiomäärää lieveilmiöitä, vaikka oikeasti lieveilmiöiden määrän ei tarvitse olla suorassa suhteessa ääneenkannattamisen määrään.
Jos iso osa ääneenkannattajista päättää syystä X boikotoida tapahtumaa, jättäen kannattamisen golf-aplodeeraajien vastuulle, on tunnelma väistämättä heikompi.
Tämä on myös itsestäänselvää, mutta en nyt ymmärrä miten se tähän liittyi. Boikotoivatko siis ääneenkannattajat nyt tuota City-matsia? Vai viittaatko niihin tuleviin matseihin, joita boikotoivat? En minä niistä ole sanonut mitään. Mielestäni boikotin vaikutukset ovat varmasti huomattavia (olin itse todistamassa tätä esim. viime vuoden SJK-matsissa paikan päällä). Mutta boikotin perusteet eivät mielestäni ole kovin pitävät.
Jos perseilijät (jotka eivät osallistu ääneenkannattamiseen) jäävät pois, vähenee perseily, siinä missä ääneenkannatus pysyy samana, ellei jopa parane.
Tämä on myös itsestäänselvää. En vain usko, että on kovinkaan paljon perseilijöitä, jotka eivät myös ääneenkannattaisi. Kuten itsekin toteat:
Jotta asiat eivät kuitenkaan olisi liian mustavalkoisia, pitäisin jopa mahdollisena sitä vaihtoehtoa, että katsomossa on ollut henkilöitä, jotka ovat sekä ääneenkannattaneet että perseilleet, mutta moinen ajatus lienee menevän sinulle jo yli hilseen.
Käypä vaikka viestihistoriani läpi ja etsi sieltä jokin kommentti, jossa kiistäisin perseilijöiden olevan äänekkäitä kannattajia. Luulenpa, että olet sekoittanut minut johonkin toiseen nimimerkkiin.
Minä vaan olen valmis jopa tinkimään siitä ääneenkannattamisesta, jos samalla saadaan kitkettyä orastava huliongelma jo kohtuun. Kyllä se tyhjiö uusilla (toivottavasti fiksummin käyttäytyvillä) ääneenkannattajilla täyttyy, koska suomalaisen kannattajakulttuurin eteenpäinmeno on vääjäämätöntä. Haluan uskoa keskiviikkoisen tapahtuman olleen korjaava kokemus suomalaiselle jalkapallolle.