Syyllisiä ovat sinä ja minä eli suomalainen futisväki. Mehän ne seurat ja sitä kautta palloliiton muodostamme ja meillä on kaikki maailman valmennustieto netin kautta saatavilla.
Tuosta alamaismeiningistä ja isoista herroista itkemisestä on hyvä hankkiutua eroon elämässä noin muutenkin.
Kärjistäen, suomalaisella tai muidenkaan maiden futisväellä ei juurikaan ole mitään tekemistä sen kanssa mitä pelaajista tulee. Jalkapallo lajina on jo sellainen, että pelaamiseen vaadittava taidon hankkii jokainen pelaaja itse omalla ajalla tekemällään työllä. Jokainen joka on valmentanut Suomen mittapuun mukaan "menestyvässä" seurassa on todennäköisesti kokenut "menestyksen" hurman, kun oma valmentama joukkue on pärjännyt, ainakin siihen 13-14 -ikävuoteen saakka. Moni näistä valmentajista on todellisuudessa huonoja valmentajia, jotka eivät tajua pelistä saati valmentamisesta yhtään mitään, eivätkä he ymmärrä sitä, että joukkueen menestys johtuu niistä muutamasta potentiaalisesta pelaajasta, joiden ansiota "menestys" on. Siinä vaiheessa kun pelaajat tulevat B-ikään, keskinkertaisuudet alkavat vajota omalle tasolleen ja pontentiaalisten potentiaalia aletaan ulosmittaamaan. Tässä vaiheessa alkaa paskan valmennuksen tulos näkymään. Pelaajilla on hirveästi puutteita, jotka olisi pitänyt hoitaa kuntoon. Toki edelleenkin potentiaalisimmat voivat mennä eteenpäin, mutta jossakin vaiheessa myös he törmäävät siihen, mitä paska ja osaamaton valmennus on lopulta saanut aikaan.
Jos joku väittää, että liitolla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, on oikeassa siinä asiassa, että liiton kaverit eivät vedä yhtään treeniä, mutta koska liitto määrittelee kenelle maksetaan mitäkin ja miten toimitaan, silloin pitäisi varmistaa se, että aidosti potentiaaliset pelaajat saavat oikeanlaista ohjausta, jotta heistä mahdollisesti tulee hyviä pelaajia, ja liiton varoja tulisi käyttää näiden pelaajien uran tukemiseen. Siis oikeasti. Toki meillä on talenttivalmentajia, mutta heidän osaamisensa on monesti kyseenalaista. Meillä on myös "talenttipelaajia", mutta todellisuudessa moni näistä talenteista ei ole oikeita talentteja. Henkilökohtaisesti olen vuosien varrella nähnyt tuhansia pelaajia, mutta oikeita talentteja olen nähnyt vain joitakin kymmeniä. Tosi talentteja kourallisen.
Jos ja kun Suomessa edelleenkin jatketaan kaikki ovat talentteja-mallilla, ja kaikkien pitää päästä Eerikkilään, lihottamaan heidän lompakkoaan, Serbia menee reippaasti edelle ja Unkari ohi heittämällä. Todellisuudessa Unkari on tainnut jo mennä monessa asiassa Suomen ohi. Esimerkkinä siitä on, että muutama suomalainen on sinne mennyt pelaamaan, koska siitä maksetaan paremmin kuin Suomessa ja harjoitusolosuhteet ovat huomattavasti paremmat kuin Suomessa.
Mutta nautitaan nyt suomalaisen jalkapallojohtamisen hedelmistä. Valmentajia siitä ei kannata syyttää, koska valtaosa heistä ei lajista ymmärrä mitään eivätkä he osaa valmentaa. Palloliitto taas voisi asialle tehdä jotain, mutta näköjään osaamattomuus läpäisee koko suomalaisen jalkapallon kentän aivan huipulta ruohonjuuritasolle, joten näillä mennään.