FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
10.09.2025 klo 05:42:40 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumilla päivitys 27.5.25 klo 23-24. Lisäämme GA4:n sivustolle.

Yhteys ylläpitoon: [email protected]

Foorumilla päivitys 27.5.25 klo 23-24. Lisäämme GA4:n sivustolle

Sivuja: 1 ... 11 [12] 13 ... 15

Kirjoittaja Aihe: Yleisö  (Luettu 18470 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Vesku

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tampere United & Suomi

Vastaus #275 : 07.06.2007 klo 22:23:23

Suomi-klapklappia boikotoidaan kai

No ei kai sitä nyt boikotoida, monta kertaahan noihin klapklappeihinkin yhdyttiin, ja noitakin aloiteltiin välillä B20:sta muistaakseni, ainakin sillä nopealla taputuksella. Ei noihin vaan siltikään aina jaksa lähteä, varsinkin jos on juuri jotain laulanut hyvän tovin.
Vol 4

Poissa Poissa

Vastaus #276 : 07.06.2007 klo 22:40:07

Jokaisen forumistin pitäisi olla

...tunti päivässä
...päivä viikossa
...viikko kuukaudessa
...sekä kuukausi vuodessa

poissa foorumilta.
Ave Roy!

Poissa Poissa

Vastaus #277 : 07.06.2007 klo 22:41:43

Jokaisen forumistin pitäisi olla

...tunti päivässä
...päivä viikossa
...viikko kuukaudessa
...sekä kuukausi vuodessa

poissa foorumilta.

Ainakin ensimmäinen kohta täyttyy  Ylos Tuoppi
Tsei Tsei

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tampere United

Vastaus #278 : 07.06.2007 klo 22:44:19

Mun mielestä aallot ovat ihan hieno "koko katsomon tifo". Näyttävää, ja kaikki ovat siinä mukana. Huonompi puoli on se, että itse ottelun seuraaminen jää kokonaan kun pitää koko ajan seurata missä aalto menee ja nouseeko kukaan A-katsomosta seisomaan. Nähtiinhän se eilenkin: muutama hyväkin tilanne ei herättänyt yleisössä minkäänlaista reaktiota kun koko ajan tuijotettiin aaltoa.

Tämän takia aallot pitää jättää johtoasemaan. Mutta kyllähän tuo aalto loppui nimenomaan hyvään tilanteeseen eikä sen jälkeen enää lähtenyt uudelleen, vaikka mielestäni olisi voinutkin. Teukka S kirjoitti ylipäätänsä asiaa.
Yourworstnightmare

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ilves, Suomi, West Ham

Vastaus #279 : 07.06.2007 klo 23:02:51

No ei kai sitä nyt boikotoida, monta kertaahan noihin klapklappeihinkin yhdyttiin, ja noitakin aloiteltiin välillä B20:sta muistaakseni, ainakin sillä nopealla taputuksella. Ei noihin vaan siltikään aina jaksa lähteä, varsinkin jos on juuri jotain laulanut hyvän tovin.

Sama. Ainakin itse muistan pari kertaa, kun takaviistosta (B18?) kuului huutoa, niin sitten siihen lähdettiin vieläpä samassa tahdissa mukaan.

Ja niin, se aalto on mun mielestä loistava asia....mutta vain johtoasemassa.

Yourworstnightmare

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ilves, Suomi, West Ham

Vastaus #280 : 07.06.2007 klo 23:05:24

Ja mitä tulee tuohon, että taputukset peittää huudon/laulun alleen, niin muutamassa veisussa näin on. Sitten kun kokeiltiin sitä hitaampaa rytmiä siinä taputtelussa, niin kuulosti ainakin mun korvaan todella hyvältä.  Ylos

Eli harvempi taputus, Kädet ylhäällä!
hoffa

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Soumi

Vastaus #281 : 07.06.2007 klo 23:10:17

Ja mitä tulee tuohon, että taputukset peittää huudon/laulun alleen, niin muutamassa veisussa näin on. Sitten kun kokeiltiin sitä hitaampaa rytmiä siinä taputtelussa, niin kuulosti ainakin mun korvaan todella hyvältä.  Ylos

Eli harvempi taputus, Kädet ylhäällä!

Laulu kuului paremmin, taputuksien kanssa oli hieman viilattavaa, mutta eiköhän tuo parane treenillä. Kuulosti nimittäin hieman laiskalta.
J.E.P.

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Huuhkajat

Vastaus #282 : 07.06.2007 klo 23:17:57

Ehdottomasti sama. Jollain merkillä (esim. harvat taputukset) saadaan porukka pysymään tahdissa muttei kuitenkaan peitetä laulua. Myös huiveja voisi mielestäni käyttää vaikka niiden vaikutusta pelin seurantaan kritisoitiinkin. Eli esimerkiksi huivi ylhäällä käsienvälissä = suomi - kotimaa, tjsp...

...ja vaikka se tulikin tuossa aikaisemmin selväksi niin ainakaan itse en kummemmin suomi-klappia dissannut mutta pakko oli varsinkin loppupuolella vetää vähän henkeä välillä kun ääni meinasi jo mennä...  :-[
Johnny99

Poissa Poissa

Vastaus #283 : 07.06.2007 klo 23:26:35

Olin molemmissa matseissa B-katsomossa ja olin positiivisesti yllättynyt B-20:n otteista, mutta pakko on antaa yksi helvetin iso miinus: Ainakin minun mielestä (ja itse asiassa aika monen muunkin) B-20 ei lähtenyt ollenkaan muiden katsomonosien aloittamiin "Suomi-klap-klap-klap!"-tyylisiin huutoihin, vaikka nämä muiden aloittamat huudot kuuluivat paljon kovempaa jne. vaan seisoivat kädet puuskassa "ei-huudeta-ku-ei-ollu-meidän-aloittama"-meiningillä. Miksi näin, eikö koko fanikatsomon tarkoitus ole nimenomaan osallistua ja osallistuttaa huutamiseen ja kannustukseen? Nyt homma vaikutti näissä kohdin lähinnä joltain ihme egomasturboinnilta, kun meininki näytti siltä että haluttiin näyttää muille ketkä ovat ne TOSIfanit?

uuh mikä avautuminen :-[ Alas

Kannattajasektio paitsi liittyi lukuisia kertoja kerta toisensa perään näihin muualta kuuluneisiin suomi-klapx3 huutoihin niin myös aloitti ko huudon useita kertoja. Lisäksi aina silloin kun siltä B-kaarteen kaveriporukalta kuului jotain niin siihenkin lähdettiin mukaan.
Tiksa

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: KuPS, Huuhkajat

Vastaus #284 : 07.06.2007 klo 23:35:44

Huikeaa parannusta edelliseen peliin, mutta muutamia parannustoiveita edelleenkin

- Älkää aloittako kilpailevaa laulua suuren yleisön kanssa. Typerintä nyt oli kun kuuluttaja ennen pelin alkua yrittää lämmitää yleisöä kyselemällä "kuka voittaa" (tms.) ja 30.000 ihmistä vastaa "Suomi" - paitsi B20, joka päättää vetää päälle jonkun oman laulunsa.
- Lähtekää mukaan toistenkin aloittamiin huutoihin. Vaikka joku "Suomi voittoon" ei ehkä olekaan kaikkein cooleihin laulu, niin sen osaa kuitenkin aika monta katsojaa enemmän kuin jonkun uuden viritelmän.
- Edelliseen liittyen: Uusien laulujen kehittäminen on tietysti kivaa, mutta samalla on runsaasti lauluja, jotka monet ihmiset osaavat. Kai niitäkin voisi joskus vetää. Jonkun "Suomi tekee kohta maalin" osaavat kymmenettuhannet katsojat ja jonkun "Suomi voittoon" tai carneval de parisin osaavat sadat tai tuhannet.
- Tilannetajua ja laulujen rooleja kannattaa pohtia. Tarkoituksena lienee kuitenkin, että laulut ovat osa ottelutapahtumaa eivätkä oma irrallinen shownsa. Aika vähän oli mitään yhtenäistä reagointia kentällä tapahtuviin asioihin.
- "Oi Suomi on" ei ole toistolaulu - sillä katkaistaan hiljaisuus, mutta sitä ei pitäisi yrittää vetää liian monesti peräkkäin. (Ja sitä paitsi se on ihan helvetin chavi viisu, mutta tämä tietysti sopii B20:n nykyimagoon ;) ) Sen sijaan esim. "Alppeja valtaamaan" ja monet muut ovat sellaisia, että niitä pitäisi vetää huomattavan pidempään kerrallaan. Nyt ydinporukka monesti jo lopetti laulamisen kun laulu alkoi levitä.
BrDead
Vastaus #285 : 07.06.2007 klo 23:41:55

- Tilannetajua ja laulujen rooleja kannattaa pohtia. Tarkoituksena lienee kuitenkin, että laulut ovat osa ottelutapahtumaa eivätkä oma irrallinen shownsa. Aika vähän oli mitään yhtenäistä reagointia kentällä tapahtuviin asioihin.

Tähän minäkin kiinnitin huomiota. Välillä tuntui laulaminen olevan joillekin tärkeämpää kuin pelitapahtumien seuraaminen välittämättä siitä mitä lauletaan.
Vol 4

Poissa Poissa

Vastaus #286 : 07.06.2007 klo 23:43:08

- "Oi Suomi on" ei ole toistolaulu - sillä katkaistaan hiljaisuus, mutta sitä ei pitäisi yrittää vetää liian monesti peräkkäin. (Ja sitä paitsi se on ihan helvetin chavi viisu, mutta tämä tietysti sopii B20:n nykyimagoon ;) ) Sen sijaan esim. "Alppeja valtaamaan" ja monet muut ovat sellaisia, että niitä pitäisi vetää huomattavan pidempään kerrallaan. Nyt ydinporukka monesti jo lopetti laulamisen kun laulu alkoi levitä.

Mielestäni Oi Suomi on on parhaimmillaan kun se vedetään 3-5 kertaan. Kaksi kertaa vedettynä se jää jotenki puolitiehen.
Don K

Poissa Poissa

Vastaus #287 : 08.06.2007 klo 00:25:50

Mielestäni Oi Suomi on on parhaimmillaan kun se vedetään 3-5 kertaan. Kaksi kertaa vedettynä se jää jotenki puolitiehen.

Eri. Maksimissaan 3 kertaa. Sitten porukka alkaa jo lopettaa sitä. Laulut venytettiin aivan liian pitkiksi melkein koko matsin ajan. Terävä lopetus tuo tyylikkyttä hommaan.
Vol 4

Poissa Poissa

Vastaus #288 : 08.06.2007 klo 00:33:51

Eri. Maksimissaan 3 kertaa. Sitten porukka alkaa jo lopettaa sitä. Laulut venytettiin aivan liian pitkiksi melkein koko matsin ajan. Terävä lopetus tuo tyylikkyttä hommaan.

Terävä lopetus toimisi, mutta tuntui siltä (ainakin omalta osaltani) että lauluun saatiin se ytimekkyys vasta siinä kolmannella kerralla.

!HUOM! itselläni ei ole muuta muistikuvaa koko laulusta viime ottelussa kuin ottelun jälkeiset hulinat ???
« Viimeksi muokattu: 08.06.2007 klo 00:36:08 kirjoittanut Vol 4 »
JN79

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: KäPa,GFT, Atlético Madrid ja Liverpool FC

Vastaus #289 : 08.06.2007 klo 00:42:24

E-katsomossa tuntui olevan aika hiljaista.Tai ainakin E58-katsomossa.Tosin siellä kyllä aina on lähes yhtä hiljaista kuin vieressä olevassa katkarapukatsomossa Alas Tosin oli E58:kin muutamia (foorumisteja) jotka jaksoivat pelin aikana hoilata Ylos Mutta muuten porukka ei oikein tuntunut lähtevän edes "Suomi klap klap" huutoihin mukaan :keskari:

Me ainakin lähettiin Suomi klap klappiin ja joihinkin muihinkin mukaan. Mut kyl siel oli aika paljon sellasii, joita ei kiinnostanu.
coelb

Poissa Poissa

Vastaus #290 : 08.06.2007 klo 01:50:43

Aivan sama. 3 on oikein hyvä määrä. Se neljäs oli aina vähän väkisin väännetty.
Elmo

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: @JyvaskylanFutis

Vastaus #291 : 08.06.2007 klo 07:22:04

- aalloissa ei ole mitään pahaa, kun niiden ajoitus vain on kohdillaan. Belgia pelissä muistaakseni aalto kiersi kahdesti, joista ensimmäinen 1-0 tilanteessa oli minusta vielä vähän aikasta, mutta toinen aalto 2-0 tilanteessa oli aivan kohdallaan.

- liikaakin laulamista? Välillä tuntui, että laulaminen tuli B20:n päätyöksi, kun kaiken aikaa oli joku oma viisu menossa. Kuten joku jo aiemmin mainitsi, niin otteluhan se kuitenkin on se tärkein asia miksi paikalla ollaan ja näin otteluun reagoimisen tulisi olla se tärkein juttu. Nyt välillä tuntui, että noilla jatkuvilla lauluilla vedettiin jopa omaa, ottelusta irrallista showta. Minusta on tärkeää reagoida kentän tapahtumiin, katsomon reagointi voi usein ratkaisevasti vaikuttaa tuomarin vihellykseen/viheltämättä jättämiseen.

- minusta b20:n ei kannata aloittaa lauluja silloin, kun stadionilla on muutenkin tunnelmaa eli yleisö kannustaa, huutaa jotain huutoa, taputtaa rytmikkäästi. Tämä toki vaatii sitä tilannetajua, ollaan osa yleisöä.

- liian monesti b20 lähti vetämään jotain omaa biisiä, jonkun muun katsomon osan kannatuslaulun päälle tai sitten esim. suomi klap klap klapin päälle. Eli ei vedetä omaa showta vaan olla yhdessä muun yleisön kanssa kannattamassa Suomea.

- En oikein pitänyt siitä "sinivalkoiset.." ja huivit pään yläpuolella jutusta, ok varmaan saattaa näyttää hyvältä, mutta lyhyenä tyyppinä ne peittivät näkyvyyden aika täydellisesti.

Vaikka tässä nyt vähän kritiikin tynkää tulikin niin fiilis oli katsomossa oikein hyvä.
kuusysi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Huuhkajalauma

Vastaus #292 : 08.06.2007 klo 09:25:11

- liikaakin laulamista? Välillä tuntui, että laulaminen tuli B20:n päätyöksi, kun kaiken aikaa oli joku oma viisu menossa. Kuten joku jo aiemmin mainitsi, niin otteluhan se kuitenkin on se tärkein asia miksi paikalla ollaan ja näin otteluun reagoimisen tulisi olla se tärkein juttu. Nyt välillä tuntui, että noilla jatkuvilla lauluilla vedettiin jopa omaa, ottelusta irrallista showta. Minusta on tärkeää reagoida kentän tapahtumiin, katsomon reagointi voi usein ratkaisevasti vaikuttaa tuomarin vihellykseen/viheltämättä jättämiseen.

- minusta b20:n ei kannata aloittaa lauluja silloin, kun stadionilla on muutenkin tunnelmaa eli yleisö kannustaa, huutaa jotain huutoa, taputtaa rytmikkäästi. Tämä toki vaatii sitä tilannetajua, ollaan osa yleisöä.

- liian monesti b20 lähti vetämään jotain omaa biisiä, jonkun muun katsomon osan kannatuslaulun päälle tai sitten esim. suomi klap klap klapin päälle. Eli ei vedetä omaa showta vaan olla yhdessä muun yleisön kanssa kannattamassa Suomea.

- En oikein pitänyt siitä "sinivalkoiset.." ja huivit pään yläpuolella jutusta, ok varmaan saattaa näyttää hyvältä, mutta lyhyenä tyyppinä ne peittivät näkyvyyden aika täydellisesti.

Vaikka joskus voi toki vähän henkeä vetää niin periaatteessa lähes koko ajan voi laulaa. Esim. se Go West (Suomi, meidän kotimaa) menisi mukavasti taustalla vaikka 10 minuuttia eikä edes häiritsisi pelin seuraamista. (Arsun fanithan sen taisivat lanseerata laulamalla "1-0 to the Arsenal" lähestulkoon läpi matsin joskus kauan sitten Köpiksessä.) Tuulipuvutkin saattaa siitä innostua kun näkee että joku jaksaa ihan koko ajan!

Muuten sama, tilannetajua lisää mukaan. Losan vaihdon pystyi ennakoimaan hyvin ja yritin itse kovasti aloittaa "Eremenko"-huutoa mutta samaan aikaan capo aloitteli jotain ihan muuta. Losa kun ei ole aina luottanut fanien tukeen niin olisi kiva tehdä selväksi että häntä rakastetaan ihan yhtä paljon kuin syntyperäisiäkin pelaajia. Ja itse asiassa enemmänkin, koska on parempi...  ;)

Sama pätisi tuohon huivien nostoon, olen itse reilut kuusi jalkaa pitkä ja ongelmia se aiheutti silti. Sopii parhaiten katkoihin tai mahd. suvantovaiheeseen, vaikka en kyllä pane hirveästi muutenkaan pahitteeksi kunhan ei ihan koko naaman edessä ole.
« Viimeksi muokattu: 08.06.2007 klo 09:27:49 kirjoittanut kuusysi »
Lama-Larsson

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: 1907

Vastaus #293 : 08.06.2007 klo 09:47:35

En oikein pitänyt siitä "sinivalkoiset.." ja huivit pään yläpuolella jutusta, ok varmaan saattaa näyttää hyvältä, mutta lyhyenä tyyppinä ne peittivät näkyvyyden aika täydellisesti.

Taas jouduit taipumaan :(
bergebach

Poissa Poissa

Vastaus #294 : 08.06.2007 klo 10:03:31

Minä taas pidän erittäinkin paljon huiveista pään yläpuolella. Eikö sellaiset henkilöt, ketä tämä kovasti häiritsee voi hakeutua vaikka etummaisille riveille. Tietysti tilannetajua tähänkin, huivit ylös sopivissa kohdin.
Blanco

Poissa Poissa

Vastaus #295 : 08.06.2007 klo 11:04:04

Paljon tullut hyviä ja huonoja juttuja. Puutun nyt Tiksan hommaan eniten kun on pistänyt monien muidenkin sanomia pointteja tähän.

- Älkää aloittako kilpailevaa laulua suuren yleisön kanssa. Typerintä nyt oli kun kuuluttaja ennen pelin alkua yrittää lämmitää yleisöä kyselemällä "kuka voittaa" (tms.) ja 30.000 ihmistä vastaa "Suomi" - paitsi B20, joka päättää vetää päälle jonkun oman laulunsa.
Tämä on se joka vituttaa suunnattomasti kun pitää itkeä asiasta mille ei nyt melkein mitään voinut. Itse en missään vaiheessa kuullut mitään kuuluttajan lämmittelyjä. Missään vaiheessa ei Belgia pelin aikana yritetty  mitään vitun kilpalaulantaa. Serbia pelissä sitä vielä tuli, mutta yritettiin sitä muuttaa Belgia peliin. Monet myös on puhuneet siitä että kilpailtiin sen ylhäällä olevan kannattajaporukan kanssa, joka ei myöskään pidä paikkaansa. Ensinnäkin monesti yritin kuunnella mitä ne vetää, mutta kun ei saa selvää niin silloin on mahdoton yhtyä siihen.

- Lähtekää mukaan toistenkin aloittamiin huutoihin. Vaikka joku "Suomi voittoon" ei ehkä olekaan kaikkein cooleihin laulu, niin sen osaa kuitenkin aika monta katsojaa enemmän kuin jonkun uuden viritelmän.
Niin, varmaan juuri pointtina että se ylhäällä oleva ryhmä aloitti näitä? Kerranhan yhdyttiin tähän "Suomi voittaa" lauluun, useammin ei voinut kun ei useammin kuullut sitä. Me ehdottomasti halutaan yhteistyötä tämän toisen ryhmän kanssa, mutta se on lähes mahdotonta näillä etäisyyksillä ja vielä kun ei tunne toisten lauluja. Olen ottamassa yhteyttä varmaankin tänään niiden yhteen johtohenkilöön ja toivotaan että saadaan jotain aikaan.

Tilannetajua vielä tarvitaan selkeästi lisää, mutta ei niinkään taas tähän asiaan. Johtoasemassa ollessa en nyt millään tajua miksi ei ottaisi siitä kaikkea irti? Yhtenäinen reagointi, sen kun reagoidaan, vai odotitko että ne tulisi megafonin säestyksellä?

Pikkaisen sama tuli mieleen, mutta kuitenkin 4 tai 5 kertaa on mielestäni optimaalinen. Samaa mieltä taas siitä että pitäisi vielä saada pidennettyä noita muita veisuja.

Muuten sama, tilannetajua lisää mukaan. Losan vaihdon pystyi ennakoimaan hyvin ja yritin itse kovasti aloittaa "Eremenko"-huutoa mutta samaan aikaan capo aloitteli jotain ihan muuta. Losa kun ei ole aina luottanut fanien tukeen niin olisi kiva tehdä selväksi että häntä rakastetaan ihan yhtä paljon kuin syntyperäisiäkin pelaajia. Ja itse asiassa enemmänkin, koska on parempi...  ;)
Itselläni ei tietenkään ollut mitään helvetin hajua että Losa on tulossa vaihtoon ??? Siitä voisi lähellä oleva porukka huomauttaa jotta ei tulisi näitä kämmejä.
« Viimeksi muokattu: 08.06.2007 klo 11:06:59 kirjoittanut Blanco »
Johnny99

Poissa Poissa

Vastaus #296 : 08.06.2007 klo 11:24:13

Kävin kyllä ihan livenäkin kiittämässä, mutta tämä lienee hyvä väli pistää vielä erityiset kiitokset Blancolle ja muille siinä ympärillä heilujille. Ylos Tuoppi
kuusysi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Huuhkajalauma

Vastaus #297 : 08.06.2007 klo 15:52:12

Itselläni ei tietenkään ollut mitään helvetin hajua että Losa on tulossa vaihtoon ??? Siitä voisi lähellä oleva porukka huomauttaa jotta ei tulisi näitä kämmejä.

Miklu oli shortseissa valmiina tulemaan kentälle eli joko Losa tai Tintti oli tulossa vaihtoon, ja molemmat olisivat ansainneet oman laulunsa. Itse olin hieman ylempänä ja ihan reunassa joten ei oikein voinut ehdottaa.

Mutta uudemman kerran kiitokset Blancolle ja muille paljon vastuuta ottaneille!  Ylos Tuoppi
Blanco

Poissa Poissa

Vastaus #298 : 08.06.2007 klo 15:55:59

Miklu oli shortseissa valmiina tulemaan kentälle eli joko Losa tai Tintti oli tulossa vaihtoon, ja molemmat olisivat ansainneet oman laulunsa. Itse olin hieman ylempänä ja ihan reunassa joten ei oikein voinut ehdottaa.

Niin ja voihan tommoisiin juttuihan kaikki itse reagoida jonka jälkeen megafonin kanssa siihen voisi yhtyä, kun huomaisi itsekkin mitä tapahtuu.
anttij

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Operaatio AM

Vastaus #299 : 08.06.2007 klo 17:56:31

Capolle (käsittääkseni Blanco) kiitokset hyvästä duunista, Belgia-pelissä homma toimi miljoona kertaa paremmin kuin esim. Serbia-pelissä ja katsomossa viihtyi! Erittäin positiivista oli myös se, ettei capo ollut tuhannen päissään. Tai sitten peitti sen hyvin.

Koko organisoitu katsomotoiminta on kuitenkin vasta alkutaipaleella, joten aina on parantamisen varaa niin capon kuin muunkin kannattajajoukon toiminnassa. Rakentava kritiikki kohdistuukin lähinnä koko porukan toimintaan, eihän se capo siellä yksin päätöksiä tee. Mielestäni täällä on tullut pääasiassa hyviä pointteja esiin ja parannusehdotukset ovat olleet kannatettavia. Kuten jo aiemmin totesin, minä kannatan 3-5 toiston "Oi Suomi on" -laulua, mieluummin kuitenkin vain 3 kertaa keskellä peliä. Biisi on hyvä, vaikkakin viina ja kirves alkavat mielestäni huumorina jo hieman menettää hohtoaan. Mutta kertoohan se tietysti suomalaisuudesta. Sen suurin ongelma keskellä tiukkoja pelitilanteita laulettuna on mielestäni se, että se ei liity mitenkään itse peliin eikä ole erityisen kannustava, vaikka isänmaallinen onkin. Toistojen määrästä voisi tietysti järjestää äänestyksen, kun mielipiteet tuntuvat eriävän?

Laulukulttuuria on hyvä tuoda pikku hiljaa katsomoon, mutta ei sovi tehdä siitä pääasiaa. Kuten joku jo totesikin, välillä tuntuu hieman siltä että kyseessä on fanien oma laulushow, eikä peliin kiinnitetä tarpeeksi huomiota. Tätä asiaa pitäisi tietysti kysyä pelaajilta, mutta uskoisin että tiukoissa tilanteissa "Suomi klapklapklap" tai "Hakkaa päälle" tuo pelaajille enemmän taistelutahtoa kuin "Oi Suomi on". Varsinkin kun tiedetään, että edelliseen yhtyy suurempi osa yleisöstä. Eli mielestäni ensisijaisesti ollaan kannustamassa joukkuetta voittoon ja toissijaisesti luomassa tunnelmaa ja katsomokulttuuria.

Sen toisen kaarreporukan kanssa tehtävälle yhteistyölle vahva  Ylos Siinä olisi loistava mahdollisuus sopia jokin yhteinen huuto, vaikka sitten tähän tyyliin: B20 huutaa "Oi Suomi on" ja toinen porukka vastaa "Oi Suomi on" jne. Tai sitten B20 huutaa muutaman kerran yhteen ääneen "B17, mitä lauletaan?" ja B17 (vai mikä onkaan) hetken mietittyään aloittaa jonkin laulun, johon B20 yhtyy. Tämä kuulostaisi helvetin hyvältä. Tähän tarvitaan capoa, joka ensin kertoo B20:lle, että mitä huudetaan. Jotta kaikki kuulevat, niin ensin pitää hyssytellä porukka hiljaiseksi. Lienee tuttu käytäntö muualta, esim. Ruotsista? Nyt on varmasti opittu jo kuuntelemaan sitä toista porukkaa, joten en usko että enää lauletaan niiden päälle.

Vielä yksi mielipide: Se Seven Nation Army -höhöily on kopioitu jostakin Euroopasta ja sitä voitaneen pitää jonkinlaisena viime vuosien muoti-ilmiönä? Se on saattanut kuulostaa jossakin hyvältä, mutta mun mielestä meidän ei tarvitse sitä kopioida. Ei ole oikein toiminut. Meillä on jo muutenkin niin vahva kulttuuri, että voitaisiin laulaa myös perinteisiä kotimaisia lauluja  ??? Toki mahdollisesti muunnelluin sanoin.

On ollut hienoa olla mukana seuraamassa, miten fanitoiminta on kehittynyt peli peliltä selvin harppauksin!

Sivuja: 1 ... 11 [12] 13 ... 15

Siirry: