Dalamaria
Poissa
|
 |
Vastaus #475 : 15.09.2025 klo 10:39:28 |
|
Jag skrev så här i matchtråden: "Roth var bra idag. Williams var återigen usel, ingen reaktion trots att Reid redan var utmattad efter 45 minuter. Sedan byter du två spelare framför motståndarens hörnspark och det slog omedelbart tillbaka. De återstående fyra matcherna kommer att bli skrämmande."
Jag är ännu mer besviken att inte en av tränarstaben stoppade Williams att byta spelare innan hörnet. Hur dum kan man coacha? Och om du inte spelar med dina bästa spelare OAVSETT om dom har fortsättningskontrakt eller inte, är du dummare än man tror. Och just defensivt taktik mot uruselt Haka? Ser du INGENTING när spelet är på gång? Jösses vad man blir sur på tränarenivån här...
|
|
|
|
|
OEA
Paikalla
Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn
|
 |
Vastaus #476 : 15.09.2025 klo 16:01:16 |
|
Riikonen fortsätter då också. Bra så, win-win kontrakt. Han är inte (åtm ännu) färdig för en storklubb i ligan men är klar etta i IFK. Samtidigt tillräckligt bra för ett lag på nedre halvan och IFK behöver inte söka nytt vilket alltid är en risk. Har utvecklats i år även om det ännu finns en del att slipa på som man såg tex i Haka matchen.
Jag tycker Jimmy har gjort väldigt mycket rätt i IFK och hoppas han fortsätter länge. Litar på att han har koll på tränarfrågan också vilket är det absolut viktigaste, men säkert också svåraste, att hitta inför nästa säsong.
|
|
|
|
|
att flyta
Poissa
|
 |
Vastaus #477 : 18.09.2025 klo 21:05:00 |
|
BRA JIRI!
|
|
|
|
|
masapp
Poissa
|
 |
Vastaus #478 : 18.09.2025 klo 21:09:08 |
|
Efter att besvikelsen lagt sig kommit fram till följande slutsatser, resultatet mot Haka inget problem (man fick absolut int förlora, avstånd till kval 5p med 4 matcher kvar, matcherna för lagen under börjar ta slut osv..) främst sättet som man tappar en match man styr mer eller mindre fullt ut som gör en så in åt helvete arg. Vinst där och oj vad tabellen skulle sätt bra... menmen nya tag mot Vps nu, poäng absolut ej omöjlit.
Bänkningen av Okereke kan jag förstå till en viss del, Nurmi fått viktiga minuter med tanke på nästa år samtidigt som man då helst hade sett att de "bästa spelarna för tillfället" ger oss den saknade vinsten så att man utan stress kan spela de sista matcherna när kontraktet är klart och då spela in med tanke på nästa år. Svår situation med tanke på att bara man skulle ha vunnit mot Haka skulle Okerekes bänkning mot t.ex. Nurmi setts som bra ide med tanke på nästa år osv när Okereke högst antagligen lämnar. Skulle gärna se flera sk "betydelse" lösa matcher i sista omgångarna så att man t.ex. kan ge Holmberg fulla minuter. Intresset finns uppenbart då han nu ren är över hos DIF och prover och lite seniormatcher höjer värdet för möjlig försäljning, enligt mig överlägset mest intressanta egna produkten sen Wiklöf.
Kontoret jobbar väldigt bra enligt mig, kontrakt för nästa års backlinje och speciellt mittfält ser riktigt stabilt med både HG och stabil ligakvalitet rekordtidigt. Av årets start 11 redan under kontrakt
mittfältet Kujasalo-Patut-Dale backlinjen X- Lindgren-Nurmi-Nissinen målvakt Riikonen -inte alls illa speciellt med tanke på att Patut vid behov visat sig vari helt ok i backlinjen också.
Spets behövs givetvis men detta måste vara bästa början på flera år, ser gärna fortsättning på Enqvist samt El-kathemi/Toivonen skulle inte alls sitta fel som lite mera spets gentemot Nissinen/Enqvist. Toivonen är väl bara att drömma om men tror El-kathemi kanske inte är för svår att locka över med lovord gällande seniorspel.
Undrar hur man resonerar kring Raitanen, idrottsmässigt är det en stor risk och frågetecken men alltid gillat han personligen. Ingen annan lär väl visa intresse så bollen ligger helt hos Ifk. En ersättare till Reid tycker jag även är aktuellt till nästa år...
|
|
|
|
|
OEA
Paikalla
|
 |
Vastaus #479 : 20.09.2025 klo 08:45:07 |
|
Bra skrivet, håller med om det mesta. Det frustrerande med resultatet mot Haka är att gästerna var så dåliga att poängen absolut borde ha stannat på Åland. Tycker fortfarande att tränarstaben misslyckades grovt där och Haka hade bra kunnat göra mål redan tidigare. Bra förstås för IFK att KTP och Haka igen förlorade så man kan gå ganska avslappnat in mot VPS nu och lämna bort den här överdrivna rädslan att förlora.
Alltid har det inte varit lätt att förstå att Nissinen hänger kvar men i år har han varit mer stabil än på länge. Tydligt är att ytterback varit det sista Jimmy lägger extra pengar på så tror vi får nöja oss med en lägre nivå här om just inte bra lånespelare fås in.
Årets mittbackar har som helhet inte varit tillräckligt bra. Det saknas den där ledande figuren som styr backlinjen. Tänker man lite mer på det här så är jag tveksam till om IFK ens borde försöka hålla kvar Okereke. Helst skulle man se Okereke-Nurmi tävla om speltid vid sidan om en första mittback men Lindgrens kontrakt ställer till det här och Okereke försvinner väl i vilket fall som helst. Men litar på att Jimmy har bra koll på även detta, tycker förtroendet för Jimmy stiger hela tiden.
|
|
|
|
|
OEA
Paikalla
|
 |
Vastaus #480 : 21.09.2025 klo 19:30:12 |
|
Gary&co har fått en del välförtjänt kritik men idag överraskade ifk:s taktik nog vps och ifk hade bra övertag på mittfält. Välförtjänt seger även om spelet i egen box igen för ofta var svagt
|
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
 |
Vastaus #481 : 21.09.2025 klo 19:37:14 |
|
Skulle IFK ha två anfallare som hotar framåt skulle detta vara en ganska bra och stabilt ligalag. Men med endast en anfallare som håller för ligan har ändå Gary grejat detta, det var länge sedan man kunde sitta så lugnt i båten med 3 matcher kvar. Så fina betyg för säsongen till honom.
Man kan också konstatera att vi bara är 3 poäng efter Jaro som gjort en sådan fantastisk säsong enligt alla.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 21.09.2025 klo 20:08:20 kirjoittanut ifkerik »
|
|
|
|
|
Kalvholmsträske
Poissa
Suosikkijoukkue: 💚Patrik Patu Raitanen🤍
|
 |
Vastaus #482 : 21.09.2025 klo 21:02:49 |
|
Tyckte laget visade mer beslutsamhet och initiativ än tidigare. Man vill ju inte vara cynisk och tro att allt det positiva idag berodde på ett avslaget VPS. Flera bra kombinationer framåt och skapade chanser. Har ju varit fruktansvärt svårt att skapa nåt över huvud taget i stora perioder under säsongen. Det är inte bara efter en slutsignal som jag tyckt att man lika bra kan byta ut hela truppen, men idag såg det positivt ut på flera flanker. Kul!
|
|
|
|
|
tamme auto
Poissa
Suosikkijoukkue: nurmileijonat,terijoen hallitus
|
 |
Vastaus #483 : 21.09.2025 klo 23:46:19 |
|
Ikuiset säilyjät  kuka olisi uskonut kun nousivat liigaan ettei tipu koskaan takas.
|
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
 |
Vastaus #484 : 22.09.2025 klo 09:45:10 |
|
VPS ställde upp med en för mig totalt okänd målvakt igår. Som alla såg var han riktigt vass, tog en straff och räddade det där skottet från nära håll i andra halvlek. Tänkte var tusan har de hittat en sådan målvakt? Så visar det sig att han bara är 19 år och kom från afrika för 2-3 veckor sedan? Där har de nog något de kan sälja för dyra pengar på sikt.
|
|
|
|
|
Kronofogden
Poissa
|
 |
Vastaus #485 : 22.09.2025 klo 09:56:37 |
|
VPS ställde upp med en för mig totalt okänd målvakt igår. Som alla såg var han riktigt vass, tog en straff och räddade det där skottet från nära håll i andra halvlek. Tänkte var tusan har de hittat en sådan målvakt? Så visar det sig att han bara är 19 år och kom från afrika för 2-3 veckor sedan? Där har de nog något de kan sälja för dyra pengar på sikt.
Finns dock en orsak varför sådana värvningar kallas i folkmun för "Afrikalotto". I jämförelse så värvade Jaro också i våras en 19-årig målvakt från Nigeria. Han har fått spela kanske 3-4 matcher i Trean. Visst kan man säkert sköta det hela också mera systematiskt som i t.ex. SJK. Där slår duktiga afrikanska spelare igenom i rep.laget oftare än inhemska motsvarande (för att inte tala om sydösterbottningar). Men där satsar man också 1 miljon euro varje år i akademilagen.
|
|
|
|
|
juristi
Poissa
Suosikkijoukkue: Happy prnda with you makes pleasant
|
 |
Vastaus #486 : 22.09.2025 klo 10:42:34 |
|
VPS ställde upp med en för mig totalt okänd målvakt igår. Som alla såg var han riktigt vass, tog en straff och räddade det där skottet från nära håll i andra halvlek. Tänkte var tusan har de hittat en sådan målvakt? Så visar det sig att han bara är 19 år och kom från afrika för 2-3 veckor sedan? Där har de nog något de kan sälja för dyra pengar på sikt. Han var hittade från Brøndbys U19-laget och är bara lånad ut till VPS. Dessutom förlängde han sitt kontrakt dit så ingen pengar är på väg till Vasa.
|
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
 |
Vastaus #487 : 22.09.2025 klo 12:35:41 |
|
Okej det visste jag inte! blir intressant att se om han någonsin för chansen i Bröndby. I så stora klubbar räcker det ofta inte vara ung och lovande. Det skulle nog vara i IFKs intressen också att vara en sådan klubb som större nordiska klubbar kan se som ett led i utvecklingen för de som inte ännu riktigt räcker till. Kanske kan det bli mer med Brommapojkarna.
|
|
|
|
|
masapp
Poissa
|
 |
Vastaus #488 : 24.09.2025 klo 11:01:55 |
|
Det är lätt att med lite medvind i seglen tycka att allt är bra och glömma allt det som inte fungerat, men nu har Gary & Co förtjänat få eloge. Vps är inget dåligt lag och att spelmässigt/taktiskt få ett övertag i matchen är inte alls dålit, Fall, Cicale mer eller mindre osynliga osv..
Jvd har äntligen hittat sin form och mittfältet sitter (bättre sent än aldrig), tycker Kujasalo-Jvd-Dale stundvis nu visat väldit fin fotboll. Med senaste matchers facit tycker jag Jvd förtjänar ett nytt kontrakt, för en månad sedan kändes det inte alls lika lovande med han.
Nurmi-Okereke är väl Ifks bästa backpar ändå trots allt? Det var lite slarv, missade felspark från båda två men man har kommit en lång väg från Fonsell-Lindgren mot Jaro i serieöppningen. Centrala backlinjen är ändå klart det största akilleshälen för Ifk och Nurmi kan hoppeligen bli mera felfri till nästa år/andra mittbacken brevid är ledande gestalt så att man kan låsa fast det centralt. Med tanke på Nurmis få spelminuter under dom gångna säsongerna ser jag han ändå som klart mera säker än Lindgren och med varje match han får spela nu blir spelkänslan knappast sämre. Med Nissinen klar på kanten till nästa år känns bygget på bra väg bara man får lite mera spets till mittbackarna.
Cody David är fanimej bättre än Larsson, snudd på samma klass som Orgill/Kangaskolkka. Man fantasierar ju hur många mål han skulle ha gjort om han hade haft samma mentalitet nu som i början av säsongen. Bara att njuta av varje match innan han lämnar.
Riikonen i mål nästa år ger jag även ett + till. Formen kanske inte är samma som i våras men räddningarna sitter bra.
Det ser bättre ut än länge för Ifk och man kan välförtjänat slappna av nu, hoppas verkligen Jimmy vill stanna kvar och fortsätta sitt jobb för Ifk. Det skall man absolut inte ta får givet men satan vilket dunderjobb han gör med dom resurser han ges. Plockar in Larsson och Cody David som är klart en nivå bättre och sk missvärvningar/floppar är väl egentligen bara Muskwe men alla andra har varit bidragande på ett sätt eller annat.
|
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
 |
Vastaus #489 : 24.09.2025 klo 16:51:49 |
|
Ja vi har blivit räddade av en utpräglad målskytt under flera säsonger de senaste åren. Exempelvis Ademi, Larsson ifjol och nu Cody.
Muskwe är ett mysterium. Såg att han gjorde mål senast för Morecambe.
Slog mig att Hugo Cardoso varit borta väldigt länge nu också. Innan Cody vaknade till liv räknade jag honom som vår klart bästa offensiva spelare. Den enda som andra klubbar skulle kunna tänkas vara intresserade av.
|
|
|
|
|
Sipa77
Poissa
|
 |
Vastaus #490 : 24.09.2025 klo 17:28:50 |
|
Ensi kauden valmennuksesta ei ole kuulunut mitään,ehkäpä Garyn kanssa on tehty jatko.
|
|
|
|
|
|
|
Jonas Eriksson
Poissa
|
 |
Vastaus #492 : 25.09.2025 klo 10:38:17 |
|
Positiivista sinänsä, että David ei ole poissulkenut jatkonkaan mahdollisuutta. Odotettavissa toki on, että hän lopulta tarttuu johonkin rahakkaampaan tarjoukseen, mutta aika näyttää.
|
|
|
|
|
Kalvholmsträske
Poissa
Suosikkijoukkue: 💚Patrik Patu Raitanen🤍
|
 |
Vastaus #493 : 26.09.2025 klo 19:00:37 |
|
Kontraktet säkrat! Tack Vepsu! IFK sku säkert ha klarat det på egen fot, men skönt att få slappna av redan nu. Nu kan påskrivna kontrakt få börja ramla in.
|
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
 |
Vastaus #494 : 26.09.2025 klo 20:05:18 |
|
Riktigt bra säsong givet förutsättningarna IFK lever under. När var vi senast klara för ligan efterföljande år med 3 omgångar kvar?
Nu ser jag framemot att väldigt många talanger ska få chansen framöver. De som luftats tidigare borde spela mycket kommande matcher och de som inte fått chansen ännu men är på tillväxt måste få känna på ligaspel.
|
|
|
|
|
OEA
Paikalla
|
 |
Vastaus #495 : 27.09.2025 klo 07:16:12 |
|
Resultaten avgör och således har Gary&co lyckats bra i år! Har inte alltid sett vackert ut och en del stolpe in har IFK haft men oberoende en fjäder i hatten för Gary.
Nu full fokus på nästa år. Speciellt Holmberg som nog är den enda riktiga talangen i truppen ser man gärna på plan men även övriga unga förtjänar att få visa upp sig igen.
|
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
 |
Vastaus #496 : 27.09.2025 klo 14:07:45 |
|
Man har ju en fullstädnigt betydelsemös match hemma mot Oulu den 18 oktober. Lär inte komma mycket folk på den om man inte hittar på något speciellt.
Och något speciellt skulle kunna vara att sätta nytt rekord i ligan med antal startande ålänningar. Man borde ha typ 9 ålänningar som representerat IFK i ligan och cupen i år. IFK har dessutom en tränare från ungdomsleden och som troligen skulle gilla idéen.
Det skulle ge mycket rubriker lokalt och säkert även utanför ön. I Finland kanske det skulle finnas någonting litet som skulle motvärka det här vanliga folk kastar ur sig att det bara är utlänningar i IFK. Och även lokalt tycker många "jag går inte och ser IFK för att det är inte några ålänningar som spelar".
Så starta så många av dessa som möjligt som är redo, komplettera med några av de viktigaste ordinarie spelarna.
Skulle inte det vara ett lite spännande grepp?
|
|
|
|
|
Pavejasa
Poissa
|
 |
Vastaus #497 : 27.09.2025 klo 14:46:09 |
|
|
|
|
|
|
Vematsu
Poissa
|
 |
Vastaus #498 : 28.09.2025 klo 19:52:35 |
|
Jeppiksessä ei sitten käytetty väliajalla ja tauoilla salaista asetta, suomi diskoa - sillä olisi vierasjoukkueen pelaajat ja taustat saatu pois tolaltaan....
|
|
|
|
|
fefedinho47
Poissa
|
 |
Vastaus #499 : 28.09.2025 klo 20:04:21 |
|
Äntligen får andersson spela och direkt pangar han in ett mål, frågan är ju om inte mariehamn skulle spelat i mästerskapserien om williams skulle haft vett i huvudet tidigare och släppt andersson lös?
|
|
|
|
|
|
|
|