FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
25.03.2025 klo 04:53:22 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Huoltopäivitys torstaina 6.3. klo 10-12 välillä.

Yhteys ylläpitoon: [email protected]

Sivuja: 1 2 [3] 4 5

Kirjoittaja Aihe: Jani Honkavaara - DIF  (Luettu 51601 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
SoUWhat

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: KuPS, Kalakukot

Vastaus #50 : 24.02.2025 klo 18:57:03

9 min niin DIF jo 2-0 tappiolla. Keita Kosugin kommentti oli "pelattiin kuin lapset eka puoliaika". Alussa joukkue oli kuin  halvaantunut. Keita Kosugi teki lisäajalla viimeisestä potkusta 2-2 tasoituksen. 
shots

Poissa Poissa

Vastaus #51 : 25.02.2025 klo 09:13:24

Uutinen
Försäsong 2025: Han är formstarkast i Djurgårdens IF

Svenska cupen är i full gång – och allsvenskan närmar sig med stormsteg.

Hur är status i de olika storklubbarna med fem veckor till seriepremiären?

Expressen synar Djurgårdens IF:s försäsong, truppbygge och utmaningar i sömmarna.

Största utmaningen: ”Det lär ha skakat om”
Viktigaste fokuset inför allsvenska starten
Han har redan hittat formtoppen
Frågetecknet: ”Alternativen är inte få”

Träningsmatcherna och cuppremiären

-Vad är intrycket efter första cupmatchen?

Att nye tränaren Jani Honkavaara inte är rädd för att ta tuffa beslut. Tobias Gulliksen (tungt nyförvärv inför förra säsongen) förpassades till bänken, så också Nino Zugelj (tungt nyförvärv inför den här säsongen). Dessutom ställdes Magnus Eriksson helt utanför truppen. Det var dock svårt att kritisera valen. Patric Åslund (som startade i stället för Tobias Gulliksen var bra) var bra, till exempel. Mer om det längre ner. Så också Tokmac Nguen (som, i alla fall indirekt, konkurrerar med Nino Zugelj på ytterpositionerna). I övrigt var det inte mycket att dra några större växlar kring. Djurgårdens IF vann planenligt (2–0).

-Hur klarade sig nyförvärven?

Nu var det bara två av dem som fick speltid, Hampus Finndell och Nino Zugelj. Dessutom … Hampus Finndell kan väl knappast räknas som ett nyförvärv med tanke på den korta tid han var borta från klubben? Och Nino Zugelj gjorde bara ett inhopp på lite mer än 20 minuter. Den större och mer rättvisa bedömningen får därmed vänta. I alla fall tills dess att Zugelj har spelat mer, samt tills dess att Matias Siltanen och Mikael Marqués har spelat någonting alls.

-Vilka utmaningar har Jani Honkavaara framöver? Hur ska de lösas?

Låt oss fokusera på en, vilken utifrån sett kan vara den största: Ena spelargruppen. Vi ska låta det vara osagt om den är splittrad, kanske råder fullständig harmoni. Vad vi dock vet är att Magnus Eriksson först röstades bort som lagkapten, sedan lämnade klubben. Allt inom loppet av några dagar. Det lär ha skakat om, det kan ha skapat grupperingar. Om så är fallet är det upp till Jani Honkavaara att få alla att dra åt samma håll. Även att acceptera den nya lagkaptenskonstellationen.

-Tidig spaning – vad kan vi vänta oss av Djurgårdens IF 2025?

Att de är med i den absoluta allsvenska toppen, att säga något annat vore korkat. Exakt hur bra det blir slutändan hänger nog mycket på vem Bosse Andersson ersätter Deniz Hümmet med när anfallaren väl säljs – för säljas lär anfallaren med största sannolikhet göras. Prickar sportchefen rätt, och det kommer in en anfallare som kan skicka in runt 15 mål, så har Djurgårdens IF en trupp för att kunna gå hela vägen. Prickar sportchefen fel känns allt mer osäkert.

Truppstatus

Spelare in:
Nino Zugelj, 24, anfallare, 2028. Mikael Marqués, 23, försvarare, 2028. Matias Siltanen, 17, mittfältare, 2027. Hampus Finndell, 24, mittfältare, 2028.

Spelare ut:
Peter Therkildsen, 26, försvarare, Widzew Lodz. Gideon Granström, 19, mittfältare, Östersunds FK. Magnus Eriksson, mittfältare, 34, FC Stockholm. Gustav Wikheim, anfallare, 31, FC Nordsjälland. Besard Sabovic, 27, mittfältare, Austin FC. Oscar Jansson, 34, målvakt, Klubblös. Haris Radetinac, 39, anfallare, Klubblös.

Utropstecknet:
Patric Åslund. Inte bara för att han gick före Tobias Gulliksen i startelvan, inte heller bara för att han gjorde mål efter mindre än en minut … 22-årige Åslund har sett formstark ut under hela försäsongen. Även lyfts fram av flera lagkamrater. Vi må ha klivit in i vintern med en känsla av att han befann sig rätt långt ner i mittfältsordningen. Det har dock helt klart blivit dags att omvärdera det nu.

Frågetecknet:

Uttjatat kanske, men hur ska alla mittfältare få speltid? Trots att Magnus Eriksson har vinkat adjö är det fortsatt knökfullt centralt i planen. Mot Sandvikens IF startade Hampus Finndell och Rasmus Schüller. Bakom dem finns Albin Ekdal, Daniel Stensson, Isak Alemayehu – och inte minst stortalangen Matias Siltanen. Någon mer skulle nog behöva lämna klubben innan säsongen drar i gång (eventuellt på lån) för att en bra balans ska kunna nås. Addera faktumet att såväl Patric Åslund som Tobias Gulliksen och Santeri Haarala gärna spelar som offensiv mittfältare … Alternativen är inte få.

Det här behöver man göra innan allsvenskan:

Om Deniz Hümmet säljs, vilket vi nog får räkna med att han gör, så finns det bara en sak att fokusera på: Hitta en ersättare. August Priske finns visserligen i truppen, så också Kalipha Jawla, men ett tyngre namn behövs om Djurgårdens IF ska behålla sin slagkraft. Deniz Hümmet nådde 14 allsvenska mål i fjol. Närmaste lagkamrat var Tokmac Nguen på sex. Det säger mycket om anfallarens betydelse för Djurgårdens IF. Även om det stora hål han kommer lämna efter sig. Sportchef Bosse Andersson behöver hitta någon som kan fylla tomrummet – och det ganska snabbt.

https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/forsasong-2025-han-ar-formstarkast-i-djurgardens-if/
Tiksa

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: KuPS, Huuhkajat

Vastaus #52 : 01.03.2025 klo 00:07:28

Uutinen
Låt oss fokusera på en, vilken utifrån sett kan vara den största: Ena spelargruppen. Vi ska låta det vara osagt om den är splittrad, kanske råder fullständig harmoni. Vad vi dock vet är att Magnus Eriksson först röstades bort som lagkapten, sedan lämnade klubben. Allt inom loppet av några dagar. Det lär ha skakat om, det kan ha skapat grupperingar. Om så är fallet är det upp till Jani Honkavaara att få alla att dra åt samma håll. Även att acceptera den nya lagkaptenskonstellationen.

^ tohon kapteenikysymykseen liittyen Hesarikin teki ison jutun.

https://www.hs.fi/urheilu/art-2000011064592.html

Uutinen

Jani Honkavaara törmäsi kulttuurieroihin Ruotsissa – asiantuntijalta selvä näkemys
Jalkapallo|Jani Honkavaaran toiminta herätti kritiikkiä Ruotsissa.

Eli kulttuuriero on siis se että Honsu oli antanut pelaajien valita äänestyksellä kapteenin kuten Janin porukoissa on tehty Suomessa sen sijaan että olisi valmentajana valinnut kapteenin kuten Ruotsissa on tapana. 
(Ja asiantuntija on Rajamäki, jolla ei ollut oikein mitään muuta kuin itsestäänselvyyksiä sanottavana.)

Hauskoin pointti kuitenkin ...
Uutinen

Entinen KuPSin ja TPS:n päävalmentaja paljastaa, että hän tarvittaessa peukaloi joukkueensa äänestystulosta. Asiasta tiesi ainoastaan silloinen kakkosvalmentaja.

”Äänet tulevat mulle, ja mä kerron, kuka sai eniten ääniä. Pakko sanoa, että olin seitsemän vuotta päävalmentajana, joka kerta voittajaksi ei ilmoitettu sitä, joka sai eniten ääniä.”

”Kakkosvalmentaja oli aina tietoinen, laskimme äänet kimpassa. Sanoin lopuksi, kuka minun mielestäni sai eniten ääniä. Kakkosvalmentaja totesi silloin siihen, että juu, selvä.”

shots

Poissa Poissa

Vastaus #53 : 01.03.2025 klo 01:28:15

Toni Koskela muuten laittoi muuten myös kapteeniäänestyksen pystyyn Kalmarissa: https://www.fotbollskanalen.se/superettan/kff-bekraftar-hallberg-ny-lagkapten/

Honsun osalta voisi vielä nostaa Albin Ekdalin, joka saa toimia treeneissä paikkaamassa siellä missä on pulaa ja mies on jätetty euroryhmästä ulos. Tämä ei miellytä Ekdalia joka on avautunut tilanteestaan myös medialle: https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/albin-ekdal-om-petningen-fran-europaspelet/

Mielenkiintoinen viikko tulossa. Mediassa on vähän tosiaan kuohunut, sunnuntaina pitäisi voittaa IFK Göteborg cupissa jotta mahdollisuudet europeleihin olisivat omissa näpeissä. Nythän jo yksi toivo eli AIK jäi lohkovaiheeseen, joten jos DIF ei voita cupia niin ainoastaan Hammarbyn tai Malmön cupin voitto toisi tulevana kesänä europelit. Mutta tosiaan sunnuntaina pakkovoitto cupissa ja sitten torstaina onkin jo europelien vuoro.
« Viimeksi muokattu: 01.03.2025 klo 01:33:17 kirjoittanut shots »
shots

Poissa Poissa

Vastaus #54 : 02.03.2025 klo 15:48:48

Joo-o, ei ole ollut unelma-alku Honsulla ja homma ei tästä helpotu. Torstaina sitten pitäisi suorittaa Pafosia vastaan vieraspelissä.
Dougie Jones

Poissa Poissa

Vastaus #55 : 02.03.2025 klo 16:01:59

Bosse tuntuu saavan fanien vihat niskaansa, ei ainakaan vielä Honsu.
shots

Poissa Poissa

Vastaus #56 : 02.03.2025 klo 16:32:36

Bosse tuntuu saavan fanien vihat niskaansa, ei ainakaan vielä Honsu.

Lainaus
Tycker spelarna kan rösta om vilka som skall starta, kanske funkar?

Lainaus
2. Honsu pratar hårt, men är feg

Lainaus
1. Han plockar inte av Rinne
2. Han startar Schüller
3. Han vågar inte förändra sin plan, trots att IFK rinner igenom hela tiden

Lainaus
Blir mittenplacering i år. Jag lämnar officiellt båten nu.
Skönt då slipper man förväntningar o besvikelse i år.
Nästa år då jävlar!
Beggo

Poissa Poissa

Vastaus #57 : 02.03.2025 klo 18:03:39

Missä foorumilla nämä kommentit? Laita linkki
shots

Poissa Poissa

Vastaus #58 : 02.03.2025 klo 18:08:36

Missä foorumilla nämä kommentit? Laita linkki

Svenskafans
Homer

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Valkeakosken Haka

Vastaus #59 : 02.03.2025 klo 22:37:56

Onhan ruotsalainen johtamiskulttuuri kovasti erilaista kuin Suomessa ja epäilemättä Honsulla tulee olemaan vaikeaa saada joukkuetta taakseen, kun alku on ollut näin surkea. Maitojunalla kotiin.
shots

Poissa Poissa

Vastaus #60 : 02.03.2025 klo 23:15:15

Uutinen

"Har Jani sagt att han letar efter en roll till dig?
- Jag läste det i media."

https://www.fotbollskanalen.se/svenska-cupen/gulliksen-besviken-over-bankningar-inte-en-optimal-situation/

Seuraavana Gulliksen itkee medialle penkityksistä. Kyllähän tää lähtee Honsun kannalta ihan väärille jengoille.
CCh

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Eberechi Eze, JB5, Gavi, Victor Boniface

Vastaus #61 : 02.03.2025 klo 23:32:15

Osaako jengi joka seuraa ruotsalaista futiskeskustelua tarkemmin lukea yhtään tästä keskustelusta kuinka tyypillistä futiskeskustelua tämä on?

Kysyn, sillä oma oletukseni on, että ruotsalaiseen futiskulttuuriin ja -kannattamiseen sekä journalismiin kuuluvat kuitenkin intohimo, eriävät mielipiteet, spekulointi ja mediapeli kaikkine laineineen vähän eri vakavuusasteella kuin kotimaisessa futiskeskustelussamme.
shots

Poissa Poissa

Vastaus #62 : 03.03.2025 klo 08:26:19

Kyllähän lähes kaikki asiat valuvat mediaan, mutta vielä se että kyse on esimerkiksi joku kolmesta Tukholman isosta jengistä niin jokaista asiaa seurataan suurennuslasin kanssa. Sinänsä tässä ei ole mitään ihmeellistä, mutta Honkavaaran kannalta huolestuttavaa on että tässä on jo toinen pelaaja, joka tyytymättömänä avautuu medialle sekä se, ettei siellä ilmeisesti keskustella asioista kasvotusten pelaajien vaatimalla tavalla.

Lainaus käyttäjältä: Albin Ekdal
Har du fått någon klarhet vilken roll du får i år?
– Nej, det har jag inte riktigt.

Hur har ditt snack med Jani Honkavaara varit?
– Jag upplever Jani som rak och ärlig. Vi har inte haft många individuella snack.

Lainaus käyttäjältä: Tobias Gulliksen
Har Jani sagt att han letar efter en roll till dig?
- Jag läste det i media
Kroatian Pele

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK

Vastaus #63 : 03.03.2025 klo 09:15:42

Kannattanee olla ottamatta liian suurena totuutena kaikkea toimittajien kirjoittamaa. Tai foorumistien.

Pelaajien vaatima tapa on varmaan sitten jotakin, mikä kuuluu diskuteeramiskulttuuriin. Toisaalta juuri ehdittiin arvostella pelaajille annettua valtaa kapteenin valintaan. Ja humoristisimmat epäilivät myös kokoonpanovalintaa pelaajien äänestämäksi. Onko kommunikointi pelaajien kanssa esimerkiksi yhtä huonoa tai huonompaa kuin Lehkosuon aikana Klubissa on uskoakseni hölynpölyä.

Aika näyttää.
Tsei Tsei

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tampere United

Vastaus #64 : 03.03.2025 klo 11:38:53

Kertoohan sekin kapteenista, jos ei voita äänestystä, niin lähtee seurasta. En tiedä olisiko helpottanut, jos valmentaja olisi vaihtanut kapteenia? Joka tapauksessa vaikuttaa melkoiselta kitivitulta eikä todellakaan joukkuepelaajalta.

Tässä vaiheessa kautta on ehkä vähän outoa avautua myös siitä, että ei ole avauksessa.
shots

Poissa Poissa

Vastaus #65 : 03.03.2025 klo 11:55:13

Kertoohan sekin kapteenista, jos ei voita äänestystä, niin lähtee seurasta. En tiedä olisiko helpottanut, jos valmentaja olisi vaihtanut kapteenia? Joka tapauksessa vaikuttaa melkoiselta kitivitulta eikä todellakaan joukkuepelaajalta.

Tässä vaiheessa kautta on ehkä vähän outoa avautua myös siitä, että ei ole avauksessa.

No ei se Erikssonille yllätyksenä tullut että hihna on lähtemässä. Ei montaa peliä aloittanut viime kaudella ja kuitenkin ollut kipparina vuodesta 2021. Sille sentään Honkavaara oli sanonut että rooli tulee olemaan todella pieni tulevalla kaudella, mikäli mitään yllätyksiä ei tapahdu. Mutta tottakai lehdet tekevät isoja otsikoita että kapteeniäänestys olisi se ainoa syy Erikssonin lähtöön.

Uutinen
Eriksson själv tar situationen med ro. Han är inte längre en startspelare i Djurgården och under förra säsongen startade han bara tre matcher.

– Det har varit en ära. Det är en ära! Om han (Honkavaara) vill ta bort bindeln är det helt upp till honom. Jag vet vem jag är och vad jag står för. Sedan är det klart att det kanske är optimalt att ha en kapten som spelar hela tiden, säger han.

https://fotbolldirekt.se/allsvenskan/mange-kan-bli-petad-ska-rosta-om-ny-kapten/

Honsuhan avasi myös äänestystuloksen jossa kertoi että Une ja Eriksson olivat aika tasoissa: https://www.fotbollskanalen.se/svenska-cupen-1/honkavaara-avslojar-detaljer-om-djurgardens-rostning-de-var-topp-sex/
Turvatarkastus

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Dimitar Berbatov

Vastaus #66 : 03.03.2025 klo 12:07:08

Olenko ihan väärässä, jos olen elänyt siinä käsityksessä, että Honsun vahvuudet ovat juurikin ihmisjohtamisen saralla?
Satanen

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Official FF2 Marble League Fantasy Champion (2020)

Vastaus #67 : 03.03.2025 klo 15:10:40

Ruotsalaisten, erityisesti tukholmalaisten, velliperseys tässä paistaa. Alkoholin huuruinen saunailta voisi auttaa.
Bubi-huuhkaja

Poissa Poissa

Vastaus #68 : 04.03.2025 klo 00:37:18

Siellä on se Ägä-liigan pudotuspeli jo tällä viikolla edessä, joten voi kaverin vanne vähän puristaa, jos on talven aikana joutunut syrjään parrasvaloista.
shots

Poissa Poissa

Vastaus #69 : 04.03.2025 klo 07:29:53

Siellä on se Ägä-liigan pudotuspeli jo tällä viikolla edessä, joten voi kaverin vanne vähän puristaa, jos on talven aikana joutunut syrjään parrasvaloista.

Ekdal jäi rannalle euroryhmästä ja se sehän siellä taustalla painaa.
shots

Poissa Poissa

Vastaus #70 : 04.03.2025 klo 19:53:35

Expressenissä toimittajien paneeli käy läpi cupin lohkot ja nostaa sieltä esiin onnistujat ja pettymykset.

Uutinen
Synd, för det är hyfsat jämnt skägg mellan dem men om jag måste välja så får det bli Djurgården. Jag vet inte om de var så värst mycket sämre i sina matcher, men även om en cuptitel alltid är en cuptitel så finns det så hade det varit så mycket viktigare för Djurgården att gå för den och säkra en Europaplats.

Uutinen
Jag landar i att Dif är den största besvikelsen. Inte minst eftersom de är mitt uppe i ett parallellt europaslutspel. Jag trodde tanken var att de skulle formtoppa och ta sig förbi Pafos? Några formtoppstendenser har jag verkligen inte sett. Som Djurgårdare hade jag oroat mig för att Pafos blir säsongens sista europamotståndare.

https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/cuppanelen-ar-nastintill-en-perfekt-cupkvart/
JiiPee

Poissa Poissa

Vastaus #71 : 04.03.2025 klo 19:57:47

Ekdal jäi rannalle euroryhmästä ja se sehän siellä taustalla painaa.

Onhan se vähän huvittavaa medialle itkeä peliajasta ja samassa jutussa kehua omaa ammattimaista asennettaan.

Ei sillä, Djurgårdenin Youtube-antia on tullut seurattua nyt aika tarkkaan ja pakko sanoa että Honkavaaran ulosanti joukkueen suuntaan ei ole tuntunut kovin vakuuttavalta. Toivottavasti homma kuitenkin kääntyy, Pafosia vastaan torstaina on mahdollisuus saada kaikki anteeksi.
shots

Poissa Poissa

Vastaus #72 : 05.03.2025 klo 12:52:56

Viktor Elm antaa palautetta Djurgårdenille; valmistautumiselle, oman boksin puolustamiselle (Tenholle) jne, mutta myös kehuu Siltasta.

Lainaus
Djurgården som snart ska in och strida i Conference League igen åkte ur svenska cupen. Jag måste medge att jag blev förvånad. Deras truppstyrka i kombination med hur långt fram de borde ligga i sina förberedelser skapade i min bok höga förväntningar på dem inför årets cupäventyr. Istället för guld och gröna skogar blev det bland annat 2-2 mot Oddevold samt en ihålig insats mot IFK Göteborg. Det mest oroande var just den där ihåligheten som nästan irriterade mig.

Ihåligheten förvirrar

Miro Tenhos blinda följande av motståndarna inne i eget straffområde kanske är precis så som han har blivit tillsagd att göra? En överenskommelse som de gjort i förväg. Men hallå, lite split vision skulle inte skada. Både vid 0-1 och vid 2-3 är det uppenbart att någon annan skulle ha följt Jagne och Fenger om det nu är så att det är man-man som gäller i defensivt straffområde. Däremot, är man Tenho kan man inte bara lämna en viktig yta i straffområdet, som dessutom är sin egen position, för att en motspelare springer iväg från den. Till hans försvar har jag ofta fått lära mig att det är spelaren som gör mål och inte ytan, men lämnar man en yta tidigt är det klart att någon annan spelare springer in i den.

Det lämnar oss med frågan; hur vill Djurgården försvara i eget straffområde? Ska alla följa sin spelare vid ett inspel eller ska de utgå ifrån sin yta? Eller kanske en mix där man följer sin spelare till en viss gräns och sen återtar sin yta. Jag föredrar det sista alternativet eftersom då uppstår sällan så stora ytor att springa in i som IFK Göteborg nu gavs. Ihåligt var ledordet!

Stensson bör få starta

En annan sak som är tydlig är att Stensson är lite vassare än Schüller i fler delar av spelet för tillfället. Både i rörelser utan boll och i uppbyggnadsspelet. Det påvisar egentligen bara hur tuff konkurrens det är på Difs mittfält. Många bra spelare tampas om de där platserna och alla besitter olika kvaliteter. Siltanen såg väldigt lugn och säker ut. Någon man kan lita på spelar bollen i rätt riktning vid rätt tillfälle (något av de svåraste som finns). Stensson måste nog spela från start med Siltanen vid sin sida i nuläget!

En sista sak gällande Dif. I perioden innan 2-3 tappar Djurgården allt. De spelar slarvigt på egen tredjedel och det tryck och den kontroll som de hade byggt upp försvann på mindre än 30 sekunder. Helt oförklarligt! Jag har givetvis själv varit i situationer där man känner att man har kontroll och sen tappar den totalt från en situation till en annan. Förvirringen blir total och väldigt snabbt kan frustration uppstå. Man vet inte vad som händer och man kan inte återta initiativet. Ett klockrent exempel på just det är ju 4-4-matchen mellan Tyskland och Sverige. Tyskland tappar allt på mindre än 30 sekunder och kan inte återhämta sig.

https://www.fotbollskanalen.se/bloggar/viktor-elm/2025/03/05/ihaligt-och-banks/
shots

Poissa Poissa

Vastaus #73 : 12.03.2025 klo 21:06:28

Huomenna tärkeä Pafos-peli kotona. Honkavaara sanoo ottelun pressissä, että olisi halunnut että 3Arenan katto olisi auki pelissä, jotta ilma olisi kylmempi. Areenan omistava yhtiö ei tähän suostu. Syy on se että ennen kuin stadionin kattoa liikutellaan, tulee olla useita päiviä plusasteita, muuten katon mekaaniset osat saattavat rikkoutua.
Gheddafi2

Poissa Poissa

Vastaus #74 : 13.03.2025 klo 15:09:10

Mistä tän pelin näkee halutessaan? Disney+?

Sivuja: 1 2 [3] 4 5

Siirry: