Mjällbyn puheenjohtaja Magnus Emeuksen mielenkiintoinen haastattelu. Oli Expressinillä maksumuurin takana, joten kopsaan alkuperäisen ja laitan vielä kökön konekäännöksen tohon alle:
Arkitekten bakom Mjällbys resa till toppen: ”Allt visar det”Magnus Eméus spänner blicken i den skeptiske bankmannen.
Det är hösten 2016 och Mjällbys ordförande behöver låna pengar.
– Vi känner inte varandra. Men jag tror att jag har en plan, säger han.
Det här är historien om den planen.
Och SM-guldet den är på väg att mynna ut i.
När Magnus Eméus tackade ja till att kandidera som ordförande i Mjällby sommaren 2014 såg det mesta ganska okej ut.
Laget gjorde sin femte raka säsong i allsvenskan, och när det drog ihop sig framåt hösten såg det ut att kunna bli en sjätte.
Eméus, en då 48-årig civilekonom från Bromölla, hade flyttat tillbaka till sina hemtrakter efter flera år i Wien, Budapest och Malmö. När frågan om ordförandeposten dök upp kände han sig smickrad.
Men så kollapsar allt. Mjällby tar bara en poäng på de sista fem matcherna och flyttas ned till superettan.
I mars året efter väljs Eméus på årsmötet. Raset fortsätter. En sorts förlorarmentalitet börjar äta sig in i hela klubben, märker han. Truppen borde kunna reda ut säsongen, men Mjällby vinner bara åtta matcher och får kvala mot Örgryte, som drar det längsta strået.
Föreningen förlorar över fyra miljoner kronor och det egna kapitalet är negativt när laget ska spela i division 1.
Eméus skakar på huvudet.
– Hade vi varit en elitklubb hade vi inte fått elitlicens, säger han.
Han vill vara tydlig med att ingen skuld ska läggas på de som fanns i klubben sedan innan, utan poängterar att det fanns väldigt lite pengar i omlopp, vilket gjorde det svårt att fatta långsiktiga beslut.
– Men det jag kan säga är att budgeten för Mjällby AIF var lagd med en jävla massa stolpe in. Man hade med intäkter som inte infriades. Publik, sponsorer, allt möjligt.
Sedan laget tog sig upp i allsvenskan 1980 hade Eméus sett en bild växa fram i området: Det spelar ingen roll var Mjällby kommer ifrån. I Hällevik spelas det elitfotboll.
Nu, sommaren 2016, är Mjällby på väg ner i division två. Sportchefen Hasse Larsson ställer om och fortsätter jobba, men ideellt. Eméus själv tar en operativ roll, vid sidan av sitt vanliga jobb, utan ersättning. Jörgen Martinsson lämnar sin roll som klubbchef. Kvar finns bara en kille på marknadssidan och en kanslist.
Det finns ju inga pengar.
Laget undviker en tredje raka nedflyttning genom att vinna i sista omgången. Elfteplatsen innebär placering 47 i det svenska seriesystemet. Ekonomiskt lyckas Mjällby få stopp på blödningen och närmar sig ett nollresultat, men det egna kapitalet är fortfarande negativt.
Magnus Eméus behöver en väg ut. Han går till banken.
– De sa till mig: Varför ska vi tro på dig Magnus? Det är många som varit här innan dig.
– Och jag svarade: Nej, jag vet, och vi känner inte varandra. Men jag tror att jag har en plan för hur vi ska lösa detta.
När vi svänger in på parkeringen strax utanför Sölvesborg har det gått nio år sedan han vädjade om hjälp.
Nu öppnar Magnus Eméus glasdörrarna till sitt hemmakontor på gården där han bor. Grönklädda kullar från Ryssbergets naturreservat tornar upp sig i bakgrunden.
Planen sattes i verket, och nu vill han visa den.
För Mjällby har avancerat. Från plats 47 i svensk fotboll till nummer 1. Från minus tre miljoner kronor i kassan till över 30. Från ett negativt eget kapital på -4 miljoner kronor till 45,8 miljoner. Från 11,7 miljoner kronor i omsättning till mer än 84. Från en soliditet på -167 procent till 77. Av alla kontrakterade spelare kommer ungefär 40 procent från de egna leden.
– Jag kommer ju säga att våra nya mål, när vi har nästa strategiövning i höst, ska vara ett eget kapital över 100 miljoner. Då kan folk ramla av stolen och tycka: Varför det?, säger han och pausar.
– För att då kan det gå åt helvete. Vi kan åka ur. Men jag kan ändå känna trygghet som ytterst ansvarig, om jag är kvar eller inte kvar. Varje budget vi lägger förutsätter att det går åt helvete med alla intäkter. En anledning till att vår ekonomi vuxit så mycket de senaste åren är spelarförsäljningar, men en annan är strikt kostnadskontroll.
Åtta omgångar återstår av allsvenskan. Nästan allt talar för att SM-guldet är på väg till Listerlandet.
Var börjar historien om det som är på väg att bli den största sensationen i modern svensk fotbollshistoria?
En hel del tyder på att svaret finns hos en fransk underleverantör till bilindustrin i början av 1990-talet.
Det är där som en nyexaminerad Magnus Eméus kliver genom dörrarna och blir förälskad. I en japansk filosofi, Kaizen, som i grund och botten handlar om ”ständig förbättring”, två ord som pryder varje bild i Mjällbys strategidokument.
Efter sina studier i Växjö tar Eméus anställning hos Wallier, världens näst största underleverantör till bilindustrin, som har förlagt en fabrik till just Mjällby.
– Egentligen använde vi en sorts copy-paste på hur Toyota jobbade. Företaget la fram allt för mig direkt. Man delade in verksamheten i fem strategiska områden. Varje strategi hade fyra mätbara mål. Och så följde de upp allt i 20 ”physical indicators” för att se hur företaget presterade. Jag blev väldigt intresserad av allt det där.
Vad var det som var så intressant?
– Jag gillade det här att ju tätare du mäter, desto mer kan man förbättra. Jag älskade till exempel att vara produktionschef. Då kunde du ju mäta varje timme, varje dag, din och verksamhetens prestation. Det triggade mig.
Eméus fick nya jobb, tog med sig samma metodik, la till egna dimensioner i den. Han blev både vd och stannade länge på en rad andra bolag i Sverige och utomlands – innan han återvände till Listerlandet.
– Arbetet här kom i gång på allvar runt 2016 eller 2017. Det krävdes ganska mycket av mitt eget driv för att sätta in det i klubben. I alla fall fram tills för några år sedan. När Jacob Lennartsson kom in anammade han det mesta. Idag driver det sig självt, tycker jag. Jacob ska ha en eloge för det, säger han.
– Så här: Jag vill tro att det är svårt att inte åstadkomma förbättring om man följer det här. Man står inte bara och babblar och visar en massa Powerpoint-bilder. Det är nedbrutet på minsta nivå vad man behöver göra och varför. För att bli bättre.
Hur härleder du det här till era sportsliga resultat?
– Att det skulle leda till att vi leder allsvenskan, det är ju inte det som är svaret. Men arbetssättet vi har här är svaret på varför vi blir bättre och bättre och bättre. Allt visar det. Det ger oss större möjligheter att göra resultat. Det är grejen för mig.
Eméus bläddrar till nästa bild. En upp- och nedvänd pyramid dyker upp.
– Så här ser ett arbetssätt med ständiga förbättringar ut. Om inte alla deltar där uppe, så trillar det aldrig ner något bra till ägarna. I det här fallet föreningen, säger han.
– Man behöver ha ett antal svar med sig in. Vad är vi för förening? Vilka värderingar gäller? Vad är det för identitet vi vill skapa? Jätteviktiga frågor, fast mjuka. Sedan behöver man en strategiplan som är hanterbar. Många kastar fram en på 138 A4. Och ingen jäkel kan läsa någonting av det. Min regel är åtta powerpointbilder. Vad är det vi ska göra? Vad är huvudaktiviteterna?
Eméus visar fler bilder där Mjällbys treåriga strategi, som uppdateras varje år, finns sammanfattad. Mantrat att man ska ”bli bäst på det som är gratis” flyter förbi.
– Sen kommer styrkan, säger han och klickar vidare.
Upp på skärmen dyker systemet med stort S. Målstyrningen. Det här är planen Eméus pratade om med banken i Sölvesborg medan föreningen kippade efter andan.
Allt – precis allt – i Mjällbys verksamhet nedbrutet på på atomnivå.
Varje område har mål och mätpunkter. Och en färg: Grön om det har uppnåtts, röd om det inte har det.
Hur tillgängliga har de olika planerna på träningsanläggningen varit den senaste månaden?Hur ofta har klubbstugan städats? Hur ofta skickas enkäter ut för att undersöka vad publiken upplever? Hur många pyrotekniska pjäser har motståndarna tänt? Hemmasektionen?
Det bara fortsätter.
Hur många event har man hållit för sina volontärer? Hur mycket xG har laget skapat? Hur höga är personalkostnaderna? Hur många inlägg har publicerats på TikTok? Hur många av föreningens skolelever har godkända betyg? Hur många möten har man haft med kommunen?
Hundratals kolumner rusar förbi.
– Vi har haft framgång med det här för att vi har haft ett envist ledarskap från flera personer i bakgrunden, flikar han in.
Hur kommer ni fram till vad som ska mätas?
– Vi frågar hela organisationen: Vad finns det för framgångsfaktorer inom ditt område? Om du jobbar på marknad i Mjällby, vad är det viktigt att vi är bra på? Det får du fundera på. Eller om jag är vaktmästare, eller jag jobbar i köket, eller jag är på ekonomiavdelningen, eller jag är A-lagstränare. Vilka är framgångsfaktorerna?
– Och sen: Hur mäter vi det här? Vi kan inte hålla på och tro saker och ting. Vi måste veta.
Fick du med dig alla på det här från början?
– Den enda fördelen med att det går åt skogen, både i bolag och i fotbollsklubbar, det är att folk är mottagliga. Vad ska de säga? Vi hade ju ingenting. Så då var det ju ganska enkelt att driva förändring.
Eméus bläddrar till kolumnerna som skildrar akademin.
Han säger att Mjällby avsätter pengar för att öka investeringarna i den årligen och är i stånd med att sänka akademiåldern till 13 år. Han själv, Jacob Lennartsson och resten i strategigruppen enades härom året om en regel som säger att A-lagets tränare måste prioritera att byta in klubbens egenfostrade spelare när laget leder med tre mål eller mer och det är 15 minuter kvar.
– Det är en identitetsfråga för Mjällby, och en del i strategin, säger han.
Vad händer om färgen inte är grön?
Eméus tar ett exempel på ett område där tre månader i rad har färgats röda.
– Bakom det här ligger det en aktivitetslista. Är det en röd blipp så finns det en korrigerande åtgärd. Och här är det min erfarenhet att många tappar det. Här följer man plötsligt inte planen längre, säger han.
Eméus menar att man har försökt skapa aktiviteter för att odla och bevara en kultur som gör att spelare i Mjällby trivs. En som syns på skärmen heter ”Skapa social aktivitet för trivsel”. Förra månaden ägde fyra rum.
Att man ens försöker mäta bra stämning kan låta konstigt – men Mjällbys ordförande insisterar.
– Alla spelare som har lämnat oss, även de som är här, många av dem säger samma sak: Jag har aldrig varit i en sån här klubb någon gång. Jag har aldrig känt den gemenskapen, säger han.
– Det är ju en nyckelframgång för oss. Vi har ofta en av de lägsta lönebudgetarna. Hur kan vi då få spelarna att prestera? Jo, det kan vi göra genom att ha en väldigt fin miljö. Så det är klart att då är det ju viktigt att följa det på något sätt. Till exempel ha en hyfsat tät dialog med spelarrådet för att stämma av. Så är det ju en bra aktivitet att mäta.
Utöver mätningarna jobbar föreningen ett antal ramverk för hur man ska hantera olika områden. Scouting och rekrytering, bland annat. När Mjällby anställde den norske assistenten Karl-Marius Aksum gjorde man det efter en helt öppen annons med en rollbeskrivning. Aksum fick, precis som andra sökande, se Mjällbys förlust mot Halmstad 2023 och föreslå förbättringar av lagets anfallsspel.
Eméus säger att klubben fick gliringar från andra i branschen, men poängterar att de aldrig hade hittat Aksum på andra vägar.
En annan sak blir också tydlig. Eméus närmar sig någon sorts slutpunkt. Arbetet som inleddes 2016 börjar se klart ut.
– En av aktiviteterna som tilldelades styrelsen inför det här året var ju att säkerställa att vi tar ett steg mot att bli mindre operativ och i stället börja titta runt hörnet, säger han.
Skulle du vara trygg i att lämna föreningen som saker fungerar nu?
– Ja, jag skulle vara trygg och lämna. Med organisationen vi har nu, och med Jacob Lennartsson i spetsen – och han har många bra medarbetare som är rekryterade – så är jag trygg med att det här arbetet kommer leva vidare. Jacob har ju sett effekten av det.
Eméus kastar en sista blick på dokumenten.
– För vi behöver ju egentligen inte titta på vad det står här, säger han och lämnar alla siffror för att bläddra tillbaka till bilden där kurvorna pekar uppåt.
Han pekar på grafen som förkunnar att Mjällby har förstaplatsen i hela det svenska fotbollssystemet.
– Du ser ju lutningen på kurvorna.
https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/arkitekten-bakom-mjallbys-resa-till-toppen-allt-visar-det/