FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
27.03.2026 klo 11:52:01 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Yhteys ylläpitoon: [email protected]

Sivuja: 1 ... 40 [41] 42 ... 127

Kirjoittaja Aihe: Arsenal 2025-2026, Artetan kuudes kausi toden sanoo?  (Luettu 440858 kertaa)
2 jäsentä ja 6 vierasta katselee tätä aihetta.
tuuba

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Wengerball. Flair-futis.

Vastaus #1000 : 17.09.2025 klo 14:50:23

Mielestäni sinun jatkuva kritiikkisi Arsenalin peli-ilmettä kohtaan on heikkoa.

Sopii. Se onkin subjektiivinen näkemykseni. En itse pidä Artetan jalkapalloa erityisen kiinnostavana jalkapalloilullisesti, vrt. Kloppin Liverpool, Wengerin Arsenal, Sarrin Napoli, ym. Olen mieltynyt aavistuksen toisenlaiseen futikseen. Mutta nyt mennään näillä ja arvostan toki Artetan tekemää työtä huippukorkealle. On uskomatonta kuinka rautaisen koneen hän on kyennyt luomaan, eikä hänen ammattitaidosta voi ottaa milliäkään pois. Mutta on heitä, jotka pitävät Mourinhon futiksesta, heitä jotka pitävät Pep-pallosta, ja heitä jotka tykkäsivät Wenkulasta tai vaikkapa SAF:n futiksesta. En tiedä voiko mitään näistä perustella "paremmaksi" tai "huonommaksi", ne ovat eri pelityylejä.

Missä on todisteet niistä monista kannattajista jotka ovat tyytymättömiä peli-ilmeeseen? Itse kun seuraan vaikkapa brittikannattajien keskusteluja Arsenalista niin ei siellä kyllä vaikuta olevan tyytymättömyyttä sitä kohtaan kuinka Arteta lähestyy tiettyjä otteluita.

En ole esittämässä nyt mitään aihetodisteita, kun sanoin nimenomaan "moni", en esimerkiksi "suurin osa", tms.

Mutta Twitterissä/X:ssä on esimerkiksi hämmentävän paljon henkilöitä, jotka vaativat Artetaa ulos milloin minkäkin tuloksen jälkeen, en itse samaistu heihin. Tällä palstalla sekä mediassa ammattilaiskommentaattorien keskuudessa ajoin kriittistä viestiä on kuulunut. Lisäksi omassa henkilökohtaisessa elämässä olen puhunut useamman kanssa, jotka kokevat Artetan lähestymistavan tehokkaaksi, mutta kieltämättä konemaiseksi. En ylipäänsä ole vaatimassa Artetaa ulos. Mutta koen, että kun olen ala-asteikäisestä kundista saakka seuraa kannattanut, on minulla henkinen oikeus ilmaista oma näkemykseni myös peli-ilmettä kohtaan, jos näen siihen syytä.

Mutta se on totta, että olen varmaankin rummuttanut täällä jo liikaa suolaa, enkä ole tarjonnut riittävästi pureskeltavaa kelojeni taustaksi. En lupaa mitään, mutta pyrin olemaan jatkossa rakentavampi.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2025 klo 22:14:15 kirjoittanut tuuba »
läsytti

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Arsenal

Vastaus #1001 : 18.09.2025 klo 08:02:45

Sopii. Se onkin subjektiivinen näkemykseni. En itse pidä Artetan jalkapalloa erityisen kiinnostavana jalkapalloilullisesti, vrt. Kloppin Liverpool, Wengerin Arsenal, Sarrin Napoli, ym. Olen mieltynyt aavistuksen toisenlaiseen futikseen. Mutta nyt mennään näillä ja arvostan toki Artetan tekemää työtä huippukorkealle.

Oisko sulla antaa sitten tän hetken futiksesta jotain joukkuetta minkä pelityyliä pidät erityisen kiinnostavana? Laji kun kehittyy kokoajan.

Myönnän kyllä että Arsenal pelaa konemaisesti mutta katsojana ja kannattajana tuo ei ole pois jännityksestä tippaakaan. Ja ei tuo Pepin tai vaikka Slotin lähestyminen peliin tällä hetkellä mahdottoman kaukana ole. Vai onko tässä nyt enempi kyse siitä, ettei Arsenalissa oo semmosta viihdyttäjää joka saa yleisön seisomaan joka kerta kun koskee palloon?
k98belvi

Poissa Poissa

Vastaus #1002 : 18.09.2025 klo 08:19:09

ettei Arsenalissa oo semmosta viihdyttäjää joka saa yleisön seisomaan joka kerta kun koskee palloon?

Dowman?

Arsenalilta ei valitettavasti löydy Salahin tai Hålandin tapaista 30 maalin miestä, joten pelaaminen pitää olla pragmaattisempaa. Bilbaotakin vastaan otettiin ensin alkuhuuma pois ja sitten omalla pelitavalla ja materiaalin leveydellä kairattiin selvä voitto, antamatta vastustajalle yhtäkään laadukasta maalipaikkaa. Lopussa ei Bilbao saanut edes vähää alusta aikaiseksi. Yleisön saa varmasti hurmioon voittamalla jatkuvasti 90+ minuutilla, mutta tuskin se kovin kestävää on. Tai jos on, niin ennenkuulumatonta.

Tietenkin Arteta on varmasti persoonana tuollainen pragmaattisempi, mutta vaikea uskoa tuolla olevan kovin montaa parempaa valmentajaa tarjolla. Kyllä itselleni on luotto siihen, että jos Arsenal saa yhden kauden pelata ilman järkyttävää loukkaantumissumaa, niin Valioliigan mestaruus tulee seuraavan kolmen kauden sisällä.

E. En epäile etteikö kaikki haluaisi Arsenalin pelaavan futista, jolla voittaa kaikki pelit 5-0 ja Cityä vastaan olisi tasaisempaa (5-1). Tuollainen ei valitettavasti ole realistista.
« Viimeksi muokattu: 18.09.2025 klo 08:43:33 kirjoittanut k98belvi »
k98belvi

Poissa Poissa

Vastaus #1003 : 18.09.2025 klo 09:06:57

Lisäksi tässä tilanteessa Artetan vaihtaminen olisi typerintä mitä voisi tehdä. Uudella koutsilla yleensä kestää aikansa sopeutua. Tietenkin, jos Arsenal alkaa alisuorittaa huolella, niin sitten on eri asia. Viime kaudellakin Arsenal oli toinen ja CL:n välierissä, vaikka hirveä kasa loukkaantumisia ja Edu kasasi jengin päin persettä.
leeremick26

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Riley Star, Hannah Hayes

Vastaus #1004 : 18.09.2025 klo 09:14:30

Vai onko tässä nyt enempi kyse siitä, ettei Arsenalissa oo semmosta viihdyttäjää joka saa yleisön seisomaan joka kerta kun koskee palloon?

Jos Oden syöttöjä ja pelinlukutaitoa, Madueken/Ezen ohituksia (jälkimmäisiä toki ei niin paljon tällä kaudella vielä nähty, Palacessa sitäkin enemmän), Gabrielin "pallo haltuun tai mies nurin" -taklauksia ja tuuletuksia sen jälkeen tai Mosqueran eleganssia ei osaa arvostaa, niin ei se kyllä silloin seiso kuitenkaan.
J_Zanetti

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Arsenal, PiPo-79

Vastaus #1005 : 18.09.2025 klo 09:57:04

Itsekin mietin mitä Tuuba tekisi tässä tilanteessa, jos olisi KSE:n päällikkö tai ihan nyt vaikka fani kuka saisi täysin vapaasti päättää. Arteta ulos kun ei riitä? Entä kuka tilalle. Esim. 3-5 manageria. Vaihtoehtona ei ole kuvitteellinen 45-vuotias Arsene Wenger, joka olisi kasvanut tämän päivän vaatimuksiin. Korjannut sokeat pisteensä, taktiset puutteensa ja perisi joukkueen jonka kärjessä viilettäisi Thierry Henry.

Lähes kaikissa asioissa ja varsinkin ihmisissä on puutteita ja harvoin asiat ovat ideaaliaa. Tavallaan tuuba osui kyllä arkaan paikkaan ja itselläkin on Artetan suhteen ongelmia esim. jonkun telaketju-Merinon avauskokoonpanopaikkojen kanssa. Merino on kohtalaisen ok esityksistään huolimatta äärimmäisen tylsä ja näkymätön pelaaja. Ajoittain liiallinen pragmaattisuus pelissä ja pelaajavalinnoissa on ehdottomasti kritisointia ansaitseva miinus Artetalle, mutta turha sitä on ehkä määräänsä enempää lallatella, jos ei esittää selkeää ratkaisua.

Voittoja tulee ja peli on usein aivan kiinnostavan näköistä. Eze ja Madueke vaikuttavat hyviltä hauilta parantamaan maalipaikkojen rakentamista, eikä ole poissuljettua että asiat menisivät näyttävyyden osalta uudelleen parempaan suuntaan mitä 1,5-3 vuotta sitten nähtiin.
läsytti

Poissa Poissa

Vastaus #1006 : 18.09.2025 klo 11:14:46

Ja ne tasoerot ylipäätään liigassa ja UCLssä ei ole isoja. Yksi virhe voi maksaa 3p ja pahimmillaan mestaruuden (Aston Villa peli 2024 keväällä). Kyllä se konemaisuus korreloi pisteiden kanssa ainakin omaan silmään ja joukkueet, jotka sitä identiteettiä hakevat ailahtelevat enemmän. Ja esimerkiksi pienemmät seurathan tuulettaa isosti ja kannattajat juhlii koko viikonlopun jos voittaa isomman seuran 1-0 yhdellä vedolla ja puolustamisella. Ehkä sielläkin tietysti on joku tyyppi jonka mielestä peli oli tylsää katseltavaa.
Wojciech

Poissa Poissa

Vastaus #1007 : 18.09.2025 klo 12:23:23

Tuuban kanssa samoilla ajatuksilla. Eihän se tarkoita, ettei seuraa edelleen kannattaisi tai nykytilannetta erityisesti vastustaisi, jos pelien seuraaminen ei tänä päivänä ole suurta herkkua. Taisin todeta Artetan jatkon julkaisemisen yhteydessä että "tylsää mutta tuloksellista jalkapalloa luvassa seuraavat kolme vuotta". Olen siitä lähtien hiljalleen siirtynyt matsien seuraamisesta highlight-osastolle, kun pelityyli ei vain ole tyydyttänyt. Mutta ehkäpä esim. Eze, Madueke ja Calafiori voisivat tuoda kaivattua mielikuvitusta kentälle. Aika näyttää.

Pointtina on se, että joukkueella on nyt sementoitunut uusi identiteetti pitkästä pitkästä aikaa, eikä sen tarvitse kaikkia kannattajia miellyttää. Monet asiat, joiden vuoksi seuraa alkoi aikanaan kannattamaan ovat vaihtuneet toisiin.

Mutta eiköhän nämäkin puheet unohdu, jos pytty tulee.
k98belvi

Poissa Poissa

Vastaus #1008 : 18.09.2025 klo 12:53:26

On tuossa sekin mahdollisuus, että kun saadaan uudet pelaajat ajettua sisään ja muu joukkue jatkaa kehittymistä, niin voidaan nähdä vapautuneempaa pelaamista, jota nähtiin vuoden 2024 alkupuolella. Tietenkin jos Ødeä, Sakaa ja Havertzia ei saada pelikuntoon, niin ihan varmasti loppuu jalat jossain vaiheessa Gyökeresiltä ja Maduekeltä. Sitten ollaan taas Martinellin ja Trossardin varassa.

Kausihan on pitkä ja joku Nwaneri voi hyvinkin ottaa isojakin kehitysaskelia eteenpäin ihan kaudenkin sisällä. Lisäksi on selvää, että jos Dowmanin halutaan jatkavan kehittymistä, niin hänen on pelattava U21-joukkueessa täysiä pelejä ja ei ole silloin ykkösjoukkueen mukana.
Taikatossut

Paikalla Paikalla

Vastaus #1009 : 18.09.2025 klo 12:59:01

Ymmärrän tuubaa täysin. Kyllähän tässä vuosien varrella on Arsenalilta nimenomaan totuttu usein näkemään monipuolisempaa hyökkäyspeliä ja tiettyä seksiwauta. Toisaalta sitten taas top4 otettu aina pataan ja peli ollut ihan tuubaa. En tiedä, arvostan suuresti Artetan työtä ja nyt joukkue tosissaan kamppailee mestaruuksista, joten ei tässä kauheasti voi kritisoida. Toivotaan, että hyökkääminen tästä piristyy kun kesän hankinnatkin pääsee paremmin sisään.
Wojciech

Poissa Poissa

Vastaus #1010 : 18.09.2025 klo 13:13:25

Enkä muista kenenkään saaneen aiemmin sellaista hypeä kiikaritehoilla kuin Madueke. Oletan, että on tuonut kentälle jotain uutta ja yllättävää. Eli luovuudella, yllätyksellisyydellä jne. tuntuu olevan iso merkitys laajemminkin tehottomuudesta huolimatta.
k98belvi

Poissa Poissa

Vastaus #1011 : 18.09.2025 klo 13:18:08

Ymmärrän tuubaa täysin. Kyllähän tässä vuosien varrella on Arsenalilta nimenomaan totuttu usein näkemään monipuolisempaa hyökkäyspeliä ja tiettyä seksiwauta. Toisaalta sitten taas top4 otettu aina pataan ja peli ollut ihan tuubaa. En tiedä, arvostan suuresti Artetan työtä ja nyt joukkue tosissaan kamppailee mestaruuksista, joten ei tässä kauheasti voi kritisoida. Toivotaan, että hyökkääminen tästä piristyy kun kesän hankinnatkin pääsee paremmin sisään.

Sitten voidaan tietysti debatoida siitä, että onko se Artetan hyvyyttä, jos hyökkäyspeli paranee vai johtuuko siitä, että Arteta on saanut paremmat palikat käyttöönsä.

Martinelli ja Trossard tekivät viime kaudella CL:ssa 2+2 tehot. Nyt molemmilla 1+1 tehot kasassa. En yllättyisi, jos molemmat tekisivät huomattavasti kovemmat tehot tällä kaudella CL:ssa, mutta peliminuutit CL:ssa olisivat jopa vain puolet viime kauden minuuteista. Ei se määrä, vaan se laatu.
walesinjeesus

Poissa Poissa

Vastaus #1012 : 19.09.2025 klo 09:06:20

Enkä muista kenenkään saaneen aiemmin sellaista hypeä kiikaritehoilla kuin Madueke. Oletan, että on tuonut kentälle jotain uutta ja yllättävää. Eli luovuudella, yllätyksellisyydellä jne. tuntuu olevan iso merkitys laajemminkin tehottomuudesta huolimatta.

Kannattaisi tietysti katsella otteluita niin saisi paremman kuvan itse siitä mitä siellä kentällä tapahtuu, mutta ihan suotta ei ole Madueken esityksiä kehuttu.

Sitten voidaan tietysti debatoida siitä, että onko se Artetan hyvyyttä, jos hyökkäyspeli paranee vai johtuuko siitä, että Arteta on saanut paremmat palikat käyttöönsä.

Vähän laimeaa ajatella, että Arteta ei osaisi kehittää hyökkäyspelaamista kun nyt miettii vaikkapa sitä, että hänen aikakaudellaan joukkue on tehnyt valioliigassa enemmän maaleja kuin koskaan aikaisemmin (91) ja tämä ilman, että kärjessä olisi ollut joku Henryn kaltainen pelaaja. Edelleen se viime kauden suurin ongelma oli siirtoikkunat ja kuinka niitä ei osattu hyödyntää joukkueen parantamiseksi.

Tällä kaudella Arsenal on tällä pienellä otannalla tehnyt valioliigassa eniten maaleja ja jakaa tuon Chelsean ja Liverpoolin kanssa. Erityisesti Liverpoolia on usein kehuttu siitä kuinka hyvä hyökkäys heillä Salahin johdolla on.
DB10

Poissa Poissa

Vastaus #1013 : 19.09.2025 klo 09:37:57

Kannattaisi tietysti katsella otteluita niin saisi paremman kuvan itse siitä mitä siellä kentällä tapahtuu, mutta ihan suotta ei ole Madueken esityksiä kehuttu.
Madueke on toki paikannut Sakaa hyvin oikealla laidalla (vasemmalla laidalla otteet eivät olleetkaan ihan yhtä häikäiseviä), mutta onhan tuossa hyvä pointti että jossain vaiheessa niitä tehojakin on tultava. Jos vain saa pelata oikealla laidalla ja jatkaa samaan malliin niin eiköhän reppu pian heilu.

Maduekelle varmasti sataa kehuja myös sen vuoksi että odotusarvot fanikunnassa olivat suhteellisen matalat, tai vähintäänkin vaihtelevat. Itse olen Nonista samaan tapaan innoissani kuin Mosquerasta että nyt yhtäkkiä se ei olekaan täysi katastrofi jos yksi joukkueen (ja koko liigan) parhaista pelaajista on loukkaantuneena, pelikiellossa tai muuten vaan tarvitsee huilia.
walesinjeesus

Poissa Poissa

Vastaus #1014 : 19.09.2025 klo 10:09:03

Madueke on toki paikannut Sakaa hyvin oikealla laidalla (vasemmalla laidalla otteet eivät olleetkaan ihan yhtä häikäiseviä), mutta onhan tuossa hyvä pointti että jossain vaiheessa niitä tehojakin on tultava. Jos vain saa pelata oikealla laidalla ja jatkaa samaan malliin niin eiköhän reppu pian heilu.

Olen samaa mieltä siitä, että tehoja pitää tulla ja tämä on toisaalta syy sille miksi näen, että Sakan on joka tapauksessa pakko kävellä takaisin avaukseen heti kun vain siihen pystyy. Saka tuo varmuudella tehoja. Kuitenkin Madueken XA on liigan puolella tällä kaudella 0,84 ja kaiken järjen mukaan syöttöpisteitä pitäisikin olla 2-3 jo kasassa ja esimerkiksi Madueken kulmat ovat olleet todella hyviä. Se missä itse näkisin, että Madueke olisi voinut toimia toisin, on pallon nopeampi liikuttaminen pelaajalta toiselle. Koska hän osaa ohittaa niin on sinänsä luonnollista, että käyttää sitä asetta usein, mutta siellä on ollut tilanteita kun pallo olisi pitänyt vain nopeammin yrittää pelata Gyökeresille boksiin.

Ja joka tapauksessa kommenttini Wojciechin suuntaan viittasi kaikista eniten siihen, että hän itse kertoi siirtyneensä seuraamaan ottelukoosteita sen sijaan, että seuraisi itse pelejä.
« Viimeksi muokattu: 19.09.2025 klo 10:15:01 kirjoittanut walesinjeesus »
tuuba

Poissa Poissa

Vastaus #1015 : 20.09.2025 klo 10:47:02

E. En epäile etteikö kaikki haluaisi Arsenalin pelaavan futista, jolla voittaa kaikki pelit 5-0 ja Cityä vastaan olisi tasaisempaa (5-1). Tuollainen ei valitettavasti ole realistista.

Totta. Ei ole realistista ei. Ehkä sen verran sanoisin, että itse olen kiinnostuneempi päästä päähän hurlumhej-hommiin, jotka päättyy vaikka 4-3. Sitä parempaa ei ole. Leeds-murskajaiset 5-0 on toki naattimista silloin kun niitä tulee, mutta pidemmän päälle sekin on tylsää. Kaikkea ei toki voikaan saada aina.

Lisäksi tässä tilanteessa Artetan vaihtaminen olisi typerintä mitä voisi tehdä.

En ole huomannut kenenkään vaativan Artetan vaihtamista.

Jos Oden syöttöjä ja pelinlukutaitoa, Madueken/Ezen ohituksia (jälkimmäisiä toki ei niin paljon tällä kaudella vielä nähty, Palacessa sitäkin enemmän), Gabrielin "pallo haltuun tai mies nurin" -taklauksia ja tuuletuksia sen jälkeen tai Mosqueran eleganssia ei osaa arvostaa, niin ei se kyllä silloin seiso kuitenkaan.

Näitähän juuri osaa arvostaa. Etenkin Madueken ja Ezen pelityylit ovat tuoneet nimenomaan kauan kaivattua flairia Arsenalin peliin, mutta peräänkuuluttaisin sitä vieläkin enemmän.

Oisko sulla antaa sitten tän hetken futiksesta jotain joukkuetta minkä pelityyliä pidät erityisen kiinnostavana? Laji kun kehittyy kokoajan.

Laji todellakin kehittyy ja peli on kautta linjan jatkuvasti strukturoidumpaa. Tästähän nyt on puhunut vaikkapa Marcelo Bielsa (https://www.givemesport.com/marcelo-bielsa-explains-why-football-is-in-decline/) tai Messi (https://tacticsjournal.com/2024/06/28/lionel-messi-says-football-is-too-tactical/) ym. hahmot, eikä se ole mikään uusia asia. Tälle löytyy myös vasta-argumentteja, eivätkä asiat ole koskaan mustavalkoisia, mutta itse olen harmissani yleisestä kehityssuunnasta (lukuohje: OLD MAN YELLS AT CLOUD).

Eikä mulla ole antaa mitään absoluuttista suursuosikkia. Mutta myönnetäköön, että Hansi Flickin peluuttama futis ilahduttaa, Bayern pelaa perinteisesti hyvää futista (joskaan nyt en osaa sanoa Kompanyn uudesta ilmeestä vielä tarpeeksi), Gasperinin Atalanta oli ihan s**tanan upeeta kamaa ja toivon Jurićin jatkavan samalla linjalla, Dortmundilla on perinteisesti aktiivinen hyökkäävä pelityyli ja Kovačin Dortmund viihdyttää sekin, ja ehkä Luis Enriquen taktisesta järjestelmällisyydestä huolimatta PSG on onnistunut olemaan pirteää katseltavaa, vaikka ikävä kyllä ovat turhan pragmaattisia isoissa otteluissa. Slotin Liverpool ei ole ihan Kloppin heavy-metal-footballin tasolla, mutta lähellä ollaan eli pakko mainita sekin. Nämä siis tällaisista suurjoukkueista.

Kiinnostuksella odotan millaiseksi Hürzelerin valmennustyyli muovautuu ajan myötä.

Mutta varmaankin yksi hyvä referenssi on tuo Gasperinin tyyli. Se, että käsijarru on enemmän pois päältä kuin päällä. Että riskejä otetaan ylhäällä ja ylös halutaan mennä aggressiivisesti.

Artetalla ei varmasti ole ollut käytössään parhaat pelimerkit. Itse olen fiilistellyt Artetaa jossain kohtaa todella paljon ja olin innoissani, kun hänet tehtäväänsä palkattiin. Edelleen arvostan miestä, mutta harmillisesti on käynyt niin, että jatkuva toiveeni Arsenalin peli-ilmeen muuttumisesta iloisempaan ja vapaampaan suuntaan ei tunnu tapahtuvan. Voi olla, että on joko vaan hyväksyttävä se, tai sitten toinen vaihtoehto on, että nyt todellakin Madueken ja Ezen myötä palikat ovat vihdoin käytössä ja yläoksalle pystytään antamaan enemmän vapaita kortteja ilmaista itseään (Ødellähän toki melko vapaa tontti nyt on ollutkin).

Ja vielä loppuun: nämä ovat pitkälti myös fiilishommia. Ihan mahtavaa, että niin moni diggaa Artetaa ihan kybällä ja on sanottava, että Artetan aikana Arsenal on pitkästä aikaa saanut sellaisen itseluottamuksen takaisin, joka oli VUOSIA kateissa. Ehkä siksi tällaiseen kritiikkiin onkin nyt myös varaa, kun kaikki muu alkaa olemaan niin hyvin kasassa. Olin vuosia kateellinen West Hamille ja 'Poolille heidän upeista tunnareistaan, mutta nykyään kieltämättä tulee säväreitä, kun yleisöstä raikaa
North London forever
Whatever the weather
These streets are our own
And my heart will leave you never
My blood will forever
Run through the stone

Eihän tuollaista ole siis yksinkertaisesti ollut! Ihan mahtavaa!

Mutta jos joku herättää minut keskellä yötä ja kysyy, että "mikä joukkue pelaa tällä hetkellä maailman viihdyttävintä jalkapalloa", niin en minä henkilökohtaisesti voi silloin sanoa automaatiolla, että "Artetan Arsenal". Mutta se on sellasta, se on elämää!

Huomenna City kaatuu ja quadruple on taas askeleen lähempänä!

Mukavaa lauantaita kaikille!
k98belvi

Poissa Poissa

Vastaus #1016 : 20.09.2025 klo 13:23:50

Dowman U21-pelissä, joten ei todennäköisesti ole Cityä vastaan kokoonpanossa. Viitannee siihen, että ainakin Øde lienee pelikunnossa.
potsolojo

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Jämsänkosken Ilves

Vastaus #1017 : 21.09.2025 klo 09:05:27

Dowman U21-pelissä, joten ei todennäköisesti ole Cityä vastaan kokoonpanossa. Viitannee siihen, että ainakin Øde lienee pelikunnossa.

Oli tehny maalin, ei yllätä.
läsytti

Poissa Poissa

Vastaus #1018 : 21.09.2025 klo 09:57:54

Totta. Ei ole realistista ei. Ehkä sen verran sanoisin, että itse olen kiinnostuneempi päästä päähän hurlumhej-hommiin, jotka päättyy vaikka 4-3. Sitä parempaa ei ole. Leeds-murskajaiset 5-0 on toki naattimista silloin kun niitä tulee, mutta pidemmän päälle sekin on tylsää. Kaikkea ei toki voikaan saada aina.

Hyvä, että tulee avattua tuota mitä haetaan viihdyttämisellä.

Mulle tuo näyttäytyy että katsot Arsenalin pelejä neutraalina. Ei mahdu mitenkään päin tuo palanen omaan ajatteluun että omiin päästetään viihdyttämisen nimissä. Tuskin kukaan valmentaja tuota haluaa, Artetan Arsenal on tosiaan toista ääripäätä ja sitä dominanssia haetaan jokaisella osa-alueella, mutta ei toisen kustannuksella. Toki 4-4 jotain Barca vs Atleticoa katson mielellään ja nimenomaan puhtaasti viihdyttävyydessä se voittaakin Arsenalin 1-0 voiton (ehkä), se ei poista kuitenkaan jännitystä pelistä, ja siitä tullaan siihen kuinka paljon pelejä ylipäätään seurataan.

Ehkä tässä itse sitten enemmän argumentoikin sen puolesta että "konemaisuudesta ja väitetystä "tylsyydestä" huolimatta, kannatti katsoa". En myöskään väitä ettei olis myös aidosti tylsiä pelejä, varmasti kaikilla on. Lisäksi odotusarvo on ihan erilainen jos varaa itselleen 4 kertaa vuodessa aikaa katsoa pelin vs katsoo lähes joka viikko. Väkisinhän sitä pettyy jos vielä sattuu "tylsempi" alku siinä kohtaa ja harva pelihän on 90 minsaa tykitystä. En väitä että juuri sinä et katsoisi vaikka 80% liigapeleistä mutta, tuntuuhan se vähän turhalra koittaa selittää jollekin joka kattoo 5 peliä vuodessa tai highlightsit että "kun vaan kattoo pelejä enemmän niin kyllä siellä on juttuja mitkä vetoaa viikosta toiseen ja tekee pelistä katsottavan ja kiinnostavan siitä huolimatta et higlightsit kesti vaan 25 sekuntia."

Eli vahvasti makuasioita kyllä mitä ylipäätään peliltä odottaa. Väitän kuitenkin, että he jotka pyrkivät katsomaan jokaisen pelin, ei pidä niitä erityisen tylsinä tai ei jännittävinä, vaan jopa myös viihdyttävinä vaikka ne kaavat löytyy hieman eri asioista kun heille jotka katselee harvemmin.
Arkon

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Wengerin Arsenal, AC Oulu

Vastaus #1019 : 21.09.2025 klo 11:47:02

Oma Arsu-symppaukseni alkoi oikeastaan vasta Wengerin pokaalittomana aikana, kun joukkue pelasi idealistista taitofutista ja pihtaili siirtomarkkinoilla, vaikka Chelsea ja kumppanit olivat jo törsäämisellään pilanneet kansainvälisen jalkapallon. Wengerin silloinen porukka olisi ottanut Artetan Arsenalilta huolella turpaan (tai ehkä hävinnyt kulmapotkumaalilla riippuen Artetan lähestymistavasta), mutta ei sille oikein mitään voi, että osa tuon ajan sympaattisuudesta on karissut matkan varrella. Toisaalta voinee myös todeta, että Arteta on tuonut joukkueeseen juuri niitä juttuja, joiden perään Wengerin aikana haikailtiin, ja vaikka pelillinen identiteetti onkin hetkittäin ollut aika pahastikin kadoksissa, kyllä se edelleen sieltä löytyy.

Artetan Arsenal pelaa minusta hienoa futista, josta löytyy todella paljon fiilisteltävää. Parhaimmilllaan peli on ollut silkkaa seksiä molempiin päihin, erityisesti syksyllä 2022 ja keväällä 2024, mutta joskus seksi voi olla myös loistavasti organisoitua puolustuspeliä tai taidokasta prässin purkamista lyhyillä syötöillä. Kieltämättä aina välillä silti toivoisi, että Arsenal pelaisi vähän rohkeammin, luovemmin ja räiskyvämmin. Ehkä se tästä vielä lähtee, kun Eze saadaan kunnolla joukkueeseen sisään ja sairastupa tyhjenee.
Duuripallo

Poissa Poissa

Vastaus #1020 : 21.09.2025 klo 16:20:21

Saliba nousee avaukseen Gabrielin rinnalle ja Trossard avaa laidalla Ezen tilalla. Kk viime peleissä tutuksi tullut Rice, Zubimendi ja Merino
k98belvi

Poissa Poissa

Vastaus #1021 : 21.09.2025 klo 16:25:34

Saliba nousee avaukseen Gabrielin rinnalle ja Trossard avaa laidalla Ezen tilalla. Kk viime peleissä tutuksi tullut Rice, Zubimendi ja Merino

Saka on penkillä, mutta Øde ei edes penkillä. Hieman yllättynyt, että Trossard nousee avaukseen, mutta toisaalta Merino painottaa enemmän puolustussuuntaan.
kuupa

Poissa Poissa

Vastaus #1022 : 21.09.2025 klo 16:30:54

Mutta mitähän tuo kolmikko saa ylöspäin tehtyä? En oikeen tykkää tästä lähestymistavasta…
Duuripallo

Poissa Poissa

Vastaus #1023 : 21.09.2025 klo 16:42:30

Mutta mitähän tuo kolmikko saa ylöspäin tehtyä? En oikeen tykkää tästä lähestymistavasta…
Sama, puolustussuuntaan odotan hyvin varmaa tekemistä, mutta hyökkäyssuuntaan ei välttämättä tarpeeksi luovuutta.
tuuba

Poissa Poissa

Vastaus #1024 : 21.09.2025 klo 17:15:28

Hyvä, että tulee avattua tuota mitä haetaan viihdyttämisellä.

Mulle tuo näyttäytyy että katsot Arsenalin pelejä neutraalina. Ei mahdu mitenkään päin tuo palanen omaan ajatteluun että omiin päästetään viihdyttämisen nimissä. Tuskin kukaan valmentaja tuota haluaa

Tämän viestin jälkeen lopetan tämän napanöyhtäni kaivelun.

Mutta vielä tämän verran: nyt siis sinun kommenttisi vaikuttaa siltä, että minun Arsenal-kannattajuuteni on riippuvaista Artetan pelityylin fanittamisesta. En tajua tätä logiikkaa. On totta, että en ole ehtinyt marinoitua Arsenalin kannattajana kunnolla pre-Wenger -aikana, jolloin "one-nil to the Arsenal" oli homman nimi. Olen sattuneesta syystä syntynyt ja kasvanut sellaiseen hetkeen, että kasvoin Wengerballia katsellessa ja siihen ihastuessa. Se on minulle seuran identiteetti jalkapalloilullisesti, vrt. Barcelona, vrt. SAF:n ManU. Arsenalia kutsuttiin pikku-Barcaksi, ihan syystä, vaikka pelissä olikin enemmän vauhtia kuin Barcalla. Artetalla on paljon tallessa tästä identiteetistä, hän kun sattui pelaamaankin Wengerin alaisuudessa ja vielä pääsääntöisesti erittäin hyvin (joskin pelasi vähän hidasta futista).

Kyllähän manageria saa kritisoida siinä missä pelaajiakin. Meikä ihmettelee täällä kuinka vapaasti porukka dumaa Martinellia ja Zinchenkoa ym., mutta sitten Arteta nauttii jotain ihmeellistä suojaa. En ymmärrä sitä. Ja edelleen – en ole ollut laittamassa Artetaa vaihtoon.

Fanitukseen kuuluu myös kritiikki. Ei suosikkiartistienkaan kaikista biiseistä tarvitse pitää. Ja etenkin jos "seura on suurempi kuin sen osaset" -ajattelua noudattaa, niin siinä suhteessa mitä suurimmassa määrin manageri on vain yksi palanen matkalla läpi seuran historian, nykyisyyden ja tulevaisuuden, ei sen enempää, ei sen vähempää.

Tämä fanituksesta ja neutraaliudesta.

Mitä tulee maalien päästämiseen, enhän mä nyt erityisesti janoa sitä, että omissa soi. Mutta olen sitä mieltä, että ennemmin kuin voittaa 2-0, nautin siitä jos käsijarru on pois päältä ja peli päättyy 3-2 tms. Nevöfoget Reading - Arsenal 5-7 -sekoilu! Ja toisaalta, saa se peli päättyä vaikka 1-0, kunhan siinä mennään vauhdilla päästä päähän sata lasissa, eikä himmailla.

Vielä viimeisenä:

Mainitsit, että kukaan valmentaja ei halua sellaista. Katsopa Kloppin post-match haastattelut vuodelta 2018, kun Pool voitti Cityn 4-3. https://www.youtube.com/watch?v=zj_bFY8-XcQ&list=PL-duEWx8bM1v16y3FcrGeog7LS4qOtYFz&index=9 ja https://www.youtube.com/watch?v=tbV77bqG0m4&list=PL-duEWx8bM1v16y3FcrGeog7LS4qOtYFz&index=10. Klopp on näissä nimenomaan sitä mieltä, että MIKÄ OTTELU. Että tämä on viihdettä, jonka takia ihmiset rakastavat jalkapalloa. Managerina. Julkisesti. Olen samaa mieltä.

Nonnih – napanöyhdät kaiveltu ja eteenpäin, pidät sitten neutraalina tai et.

//

Olisin toivonut Ezeä tai Martinellia avariin Trossardin sijaan, mutta näillä mennään! Ilta päättyy 3-0, COYG!

Sivuja: 1 ... 40 [41] 42 ... 127

Siirry: