Jens Wedeborg från Lyckeby bakom överraskning i Europakvalet – krossade HJK HelsingforsJens Wedeborg från Lyckeby ledde NSÍ Runavík till en av Europas största skrällar i veckan. Nu berättar Blekingetränaren om överraskningen och att han jagas av Skandinaviska klubbar.
– Det är helt sjukt, säger 45-åringen.
På hemmaplan i den lilla fiskebyn Runavík på Färöarna krossade Jens Wedeborgs lag under torsdagen den finska storklubben HJK Helsingfors med hela 4–0 i det första kvalmötet till Uefa Conference League.
– Vi kunde ha parkerat bussen, men vi valde att spela enligt våra egna principer, precis som vi gör i ligan. Vi är ett lag som gillar att attackera, säger Wedeborg.
HJK Helsingfors är inte vilken motståndare som helst – klubben har 33 ligatitlar, deltagit i Champions Leagues gruppspel och har flera gånger spelat i både Europa- och Conference Leagues gruppspel de senaste åren.
Men NSÍ Runavík var skoningslöst effektiva.
– Vårt mål var att hålla det öppet inför returen. Men det här är en oerhört stor överraskning. Hela Färöarna är ju lika stort som Karlskrona, och vår by i Runavik är ungefär som Hällevik. Radar man upp det på det sättet så är det ju helt sjukt.
Jens Wedeborg, född i Karlskrona och uppvuxen i Lyckeby, spelade fotboll i moderklubben hela uppväxten.
Efter gymnasiet gick flytten till Stockholm och lärarhögskolan GIH, där han kombinerade studier med spel i Järfälla.
– Jag är bara en vanlig Karlskronakille som spelat fotboll, gått i skolan och jobbat som lärare på Aspero i tio år, säger han.
Någon elitkarriär som spelare blev det inte – men det blev starten på en tränarresa som nu är inne på sitt 18:e år.
Den började 2008 i Sillhövda och har gått via klubbar som Saxemara, Asarum, FC Gute – och ut i Europa.
De senaste åren har han varit verksam på Färöarna, där han sedan januari 2024 är huvudtränare för NSÍ Runavík.
När Wedeborg tog över laget låg klubben i återuppbyggnad.
Målet var att första året etablera sig i högstaligan, andra året utmana i toppen och ta sig ut i Europa.
Men utvecklingen har gått fortare än planerat.
Förra säsongen slutade Runavík fyra, och nu – efter 16 spelade matcher – ligger laget tvåa i ligan.
Poängmässigt är avståndet upp till Klaksvík stort, men målproduktionen sticker ut: 64 mål på 16 matcher, tolv fler än ligaledaren.
– Det här är en jätteboost för lilla Runavik och hela Färöarna.
Returen mot HJK spelas nästa torsdag i Helsingfors. Trots ledningen med fyra mål är Wedeborg försiktig.
– Det gäller att vara ödmjuk. Men det är klart att vi har gett oss själva ett riktigt bra läge.
Förra året hade 45-åringen flera svenska spelare i laget, men inför den här säsongen har han styrt om.
– Nu har vi många norska spelare. De ligger lite närmare kulturen här. Det är mycket långbollar, högt tempo och stora, starka spelare – lite som Championship. Norge har kommit längre än Sverige när det kommer till högintensiv fotboll.Familjen från Lyckeby har nyligen varit på besök, och Wedeborg beskriver livet på ögruppen i Nordatlanten som både utmanande och vackert.
– Jag gillar att uppleva olika kulturer, det lockar mig lika mycket som fotbollen.
Kontraktet med Runavík löper ut efter säsongen.
– Jag har fått lite olika anbud. Tre från Skandinavien och ett utanför Europa. Jag har även påbörjat en dialog med Runavík också.
https://www.blt.se/sport/jens-wedeborg-fran-lyckeby-bakom-overraskning-i-europakvalet-krossade-hjk-helsingfors/