HIF:s tränarkandidat: ”De erbjöd mig jobbet”23 november 2025 18:49
Stevie Grieve verkar allt mer vara HIF:s huvudspår som ny tränare efter Klebér Saarenpää. Han bekräftar själv ett möte på lördagen parterna emellan.
– Min mentalitet är att vinna, säger han.
HD har tidigare varit i kontakt med Stevie Grieve där han bekräftade att det fanns en kontakt. Under söndagen gick Expressen ut med att HIF kontaktat den finska ligaklubben Seinäjoki (SJK) för att få tillstånd tala med tränaren där, Stevie Grieve.
HD lyckades få tag på honom och kollade om det är nära en lösning.
– Har jag pratat med Helsingborg? Ja. Har de gett mig ett erbjudande? Ja. Är det en intressant klubb som projekt? Ja. Det är upp till klubbarna att komma till en överenskommelse, säger han.
Stevie Grieve har två år kvar på sitt kontrakt med SJK och förmedlar att han ”kan inte säga för mycket officiellt för det är inte respektfullt mot min nuvarande klubb”, men han berättar ändå mycket.
Till exempel att han faktiskt träffat HIF, och att klubbdirektören Reda Chahrour och sportsligt ansvarige Mikael Dahlberg var närvarande.
– Jag träffade dem i går [lördag], i Danmark [i Köpenhamn]. Mötet gick väldigt bra, det var produktivt. Jag tror alla hade en förståelse varför de vill ha mig och hur jag tror att jag kan hjälpa dem.
Vidare ska det ha pratats vad som i så fall förväntas av honom som coach och hur han känner inför det. Och även mer ingående en genomgång av truppläget.
– Vad som behövs i form av rekryteringar och kontraktsförlängningar. Jag är medveten om att det finns viktiga killar utan kontrakt så det handlar om att reda ut om de vill flytta vidare och hur man löser det. Och om de vill stanna, hur man integrerar dem i laget, vilka ytterligare spelare som kan behövas i olika positioner, löner och sådana saker.
Lät det intressant för dig?
– Ja, självklart.
Har du och HIF nått en överenskommelse?
– I ekonomiska termer eller i termer av ett jobb?
Jobb.
– De erbjöd mig jobbet. Nu är det mellan klubbarna att se om det är möjligt. Jag skulle kunna säga, ja, jag vill ta jobbet, men kanske kommer inte Seinäjoki nå en överenskommelse med dem, det är på samma sätt som med en spelartransfer.
Kommer vi se dig som HIF:s coach nästa säsong?
– Jag har inte bestämt mig om jag ska acceptera det eller inte. Jag behöver prata med min fru och komma till ett beslut som är det bästa för min familj.
Vilken också består av två grabbar på 4 år och 6 år.
– Det var ett produktivt möte och trevligt träffas, med folk som pratat med mig agent, ansikte mot ansikte och höra vad de hade att säga och att uttrycka mina egna idéer. Jag lämnade med ett gott intyck av folket i klubben. Väldigt professionella killar, verkligen öppenhjärtiga i vad de vill uppnå.
– Det fanns en nivå av realism, de försöker inte säga att ”vi vill vara det största laget i Sverige i morgon”. Jag tror alla var ärliga med var klubben är och vart man vill.
I intervjuer med HD har ordföranden Fredrik Karlsson sagt att det mesta tyder på att HIF ekonomiskt krattat för att vara med och tävla om typ fyra-platser i superettan nästa år. Det vill säga tävla om att ha möjlighet att nå allsvenskan. I det tänket har man uppenbarligen Stevie Grieve med sig.
– Om jag skulle träna något lag i superettan skulle jag ha intentionen att försöka ta det till allsvenskan. Du skulle kunna ge mig Umeå och jag skulle försöka med samma sak. Det är min mentalitet, att försöka ge framgång i alla lag jag är i, oavsett förhållanden jag ser att man är i. Min mentalitet är att vinna.
Den 38-årige skotten har varit huvudtränare för SJK sen maj 2024. Den här säsongen slutade klubben på femteplats i den finska högstaligan. Han har tidigare arbetat som bland annat chefsscout och analytiker i klubbar som Dundee United, St Johnstone och Forest Green Rovers.
– Vi är det mest spännande lag någon någonsin vill se. SJK spelar den klart bästa fotbollen i det här landet. Vi spelar med de yngsta spelarna, vi har den åttonde högsta budgeten i ligan, och vi går ut för att försöka göra så många mål som möjligt varje match.
Det är ett offensivt sätt att tänka?
– Haha, ja. Min syn på fotboll är att fotboll är en åskådarsport. Folk kommer för att bli exalterade. Det är upp till tränarstaben och spelarna att sätta en spelstil som folk vill komma tillbaka och kolla på, och spelare njuta av att spela. Vi attackerar och försöker vinna tillbaka bollen högt upp, vi försöker få så mycket press på motståndarmålet som möjligt.
– Vi kanske släpper in lite för många mål, men om man ska spela som vi gör måste man acceptera att man ibland släpper in fler mål än man vill. Vi spelar riktigt bra fotboll. Det är verkligen offensivt. Det är riktigt bra att titta på. Ingen lämnar arenan uttråkad. Ingen sitter med telefoner under matchen. Folk njuter av det. Fans njuter. Spelare njuter.
Det rådet inga tvivel om att dyker Stevie Grieve upp på Olympia 2026 kommer det att bli en annan fotboll än den vi sett de senaste åren. Han refererar till hur han jobbar i SJK.
– Vi försöker helt enkelt spela på ett sätt som ger oss en bättre chans att vinna genom att försöka vara offensivt lagda. Det är så jag ser spelet och oavsett vart jag går kommer min första tanke att vara hur vi kan göra fler mål än motståndarna och det är så vi närmar oss det. Jag kommer aldrig att ändra mig från det, det är nog så jag alltid kommer att vara.
HD har sökt klubbdirektören Reda Chahrour utan framgång.
https://www.hd.se/sport/hifs-tranarkandidat-de-erbjod-mig-jobbet/