Finsk expert om Stevie Grieves klubb: ”De kommer sälja”25 november 2025 11:00
HIF ska ha erbjudit jobbet till Stevie Grieve – som är under kontrakt med SJK.
Släpper finnarna sin skotte?
– Han är en skicklig tränare och omtyckt som människa, säger journalisten Harri Ahola.
Stevie Grieve har berättat för HD att HIF erbjudit honom jobbet som tränare.
– HIF har en ekonomi som vi förhåller oss till. Utifrån de förutsättningarna finns klausuler i avtalet som vi är medvetna om, sa HIF:s klubbdirektör Reda Chahrour under tisdagen, om att Stevie Grieve har kontrakt i två år till med finska SJK.
Nu har HD pratat med journalisten Harri Ahola, expert på inhemsk fotboll för tidningen Turun Sanomat i Åbo.
Han ger en djupare bild av den potentiellt säljande klubben SJK.
– Det har på sistone varit många skriverier och spekulationer kring deras finanser, inleder Harri Ahola.
– Deras ägare har gjort sina tillgångar inom fastighetsbranschen. Men det har gått dåligt för dem på sistone. De har förlorat stora pengar, men hur mycket som är kvar vet jag inte. De har pratat mycket om strategin att tjäna pengar på spelarförsäljningar.
SJK spelade med den yngsta truppen i ligan, när Stevie Grieve tog dem till en fjärdeplats 2025.
– De kommer sälja Stevie Grieve för rätt pengar. Hur mycket de vill ha vet jag inte. Jag är lite förvånad över att Grieve förlängde med SJK i juni, för han hade precis pratat i intervjuer om att han nog ville få erfarenhet av nya länder.
Förlängde han kontraktet med en utköpsklausul?
– Jag skulle inte bli överraskad om det är så. Men jag läste i er tidning att det nu är upp till klubbarna att förhandla. Det talar kanske inte för det.
Hur ser man på Grieve i Finland?
– Han är populär. Gillar att spela attackfotboll och är väldigt öppen i media. Han har en bra image här. Den generella uppfattningen är att han är en skicklig tränare och omtyckt som människa.
Harri Ahola har även stenkoll på HIF:s provspelare Onni Helén. 19-åringen tillhör TPS från Åbo och sägs ha stort hjärta för klubben.
– Han har gjort en fantastisk första säsong i andraligan för TPS. Klubben fick slut på pengar förra året vilket garanterade hans plats som förstaval i år.
– Helén är stor och fysisk. Ganska bra på att vinna nickdueller och vara en targetspelare. Han avslutar bra med båda fötter och huvudet. Inte den snabbaste, vilket kan bli ett problem i en bättre liga. Han är inte långsam, men inte snabb.
19-åringen har egentligen bara spelat renodlad nia. Han ska sedan barnsben alltid ha varit den största i sina lag och därför nått seniorfotbollen tidigt, tack vare fysiken.
– Jag skulle inte sätta honom som ytter. Det är ingen dribblare. Han är inte bra på att ta sig förbi försvarare med bollen. Men han positionerar sig rätt i straffområdet.
Årets facit i andraligan blev, enligt transfermarkt, fjorton mål och fjorton assister. Han debuterade även i finska U21-landslaget denna månad.
– Han är stark i duellerna, men också bra på att vinna frisparkar från domaren.
Om inte HIF fortsätter med ett tvåmannaanfall skulle Onni Helén främst konkurrera med Alexander Johansson, menar Harri Ahola.
– Han är riktigt bra som ensam nia, jag har aldrig sett honom i ett 4-4-2 men där skulle han kunna vara bra som target. Jag ser honom inte som en tia.
Harri Ahola utsåg själv Onni Helén till TPS bästa spelare när laget nu gick upp i högstaligan. Han skulle vara självklart förstaval som forward om han stannar.
– I Finland är den generella uppfattningen att alla som kan dra utomlands bör göra det. Men om det blir HIF kan bero på vad de lovar, en förstaplats eller om han ska spela andrafiol.
https://www.hd.se/sport/finsk-expert-om-stevie-grieves-klubb-de-kommer-salja/