Baggio4eva
Poissa
Suosikkijoukkue: Juventus
|
 |
: 05.11.2025 klo 12:33:53 |
|
Tässä tämmöinen topikki jonka voi poistaa jos forkalta jo löytyy, itse en löytänyt nopealla silmäilyllä. Eli ajatuksena et täällä voi aiheeseen liittyen kyselle, pohdiskella, jakaa ajatuksia vapaasti 5v5 maailman harjoitteluun ja pelaamiseen liittyen.
Itselläni keskustelun avaava kysymys olisi seuraava: Miten organisoitte / organisoisitte harjoittelun sanotaan nyt vaikka U8 ikäluokalla kun ikäluokassa 45-55 pelaajaa ja treeneissä käy sellaista 35-45 pelaajaa keskimäärin. Meillä treenien kesto 75min (60min kenttävuoro + ennen sitä lämmittelyt palloilla aina jos mahdollista) ja itse harjoittelun sisältö koostuu seuraavista palasista: monipuolinen pallonkäsittely, liikkuvuus / kehon hallinta / yleistaitavuus, 5-15m juoksu / nopeusharjoittelu (kisailut leikit) sekä sit tietysti perustaito / pelitaito jne. Tähän asti ollaan nyt U6 ja U7 maailma organisoiduttu perus "rastiharjoittelulla", olosuhteitten pakosta mutta mietiskelen tässä kokoajan et olisko jotain muita järkeviä tapoja organisoitua. Rastiharjoittelussa hyvät puolet on et xtra aikaa kenttävuorosta ei mene harjoitteiden rakeneteluun ja vanhemmat on tyytyväisiä kun päävalmennusresurssit jakaantuvat 50% kaiken tasoisten pelaajien kesken. Tän lisäksi ei vaadi valmentajilta niin paljoa kun ei tarvitse otta kokonaisia harjoituskokonaisuuksia haltuun vaan riittää että yksiharjoite on kunnolla hallussa ja sitä voi sit varioida kyseessä olevan ryhmän taitotason mukaan. Sit taas koen ongelmalliseksi että itse harjoituksen rakenne voi olla joillekkin harjoitusryhmille hullunkurinen (alkaa pelistä, päättyy koordinaatioharjoitteluun jne) + ajankäyttö on aina se tietty tiukka kellonaika vaikka jotain osa-aluetta olisi kiva jauhaa pikkusen enemmän siinä hetkessä ja sit taas jokin osa-alue voi tuntua et olis jo kiva mennä eteenpäin jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
Olis kiva kuulla muiden ajatuksia / kokemuksia tästä aiheesta ja oikeestaan ihan mistä vaan näihin ikävaiheisiin liittyen.
|
|
|
|
|
Gambinamiäs
Poissa
|
 |
Vastaus #1 : 05.11.2025 klo 12:43:19 |
|
Rastit ja sitten lopuksi x määrä loppupejä, on ne sitten 5v5, 3v3 tai 3v3 neljään pikkumaaliin. Tuossa vaiheessa on mielestäni jo hyvä, jos treeneissä ja treenijaksoissa on joku teema ja sitten loppupeleissä kiinnitetään huomiota siihen, että se harjoiteltu teema jotenkin näkyisi ratkaisuissa ja valmentajat keskittyvät loppupelissä lähinnä niihin ohjeistamiseen ja onnistuneista suorituksista kehumiseen.
|
|
|
|
|
Baggio4eva
Poissa
Suosikkijoukkue: Juventus
|
 |
Vastaus #2 : 05.11.2025 klo 13:01:58 |
|
Rastit ja sitten lopuksi x määrä loppupejä, on ne sitten 5v5, 3v3 tai 3v3 neljään pikkumaaliin. Tuossa vaiheessa on mielestäni jo hyvä, jos treeneissä ja treenijaksoissa on joku teema ja sitten loppupeleissä kiinnitetään huomiota siihen, että se harjoiteltu teema jotenkin näkyisi ratkaisuissa ja valmentajat keskittyvät loppupelissä lähinnä niihin ohjeistamiseen ja onnistuneista suorituksista kehumiseen.
Eli sanotaan et sul olis ryhmä jossa vaik 40 lasta treeneissä, niin kuinka monta rastia, miten pitkät rastit, miten pitkä loppupeliosuus? Meillä tällä hetkellä täs tilantees esim 5ryhmää (8 pelaajaa per ryhmä) ja 5 harjoitetta / rastia joista kaks on pelejä, joko 4 maalin peli tai sit perus pikkumaaleihin ns. vapaa peli mut just niinkun säkin sanoit, harjoitusjakson teemanmukaisilla painotuksilla. Tän lisäks on sit nopeus / taitavuus, perustaito sekä sekä pelitaito joka voi olla 1v1, 2v1 tai sit teemaan liittyvä pienpeli. Mietin tota sun ehdotusta et ekaks rastit ja sit loppuun pelit et vaatii aika paljon resursseilta et kaikille kentille olis maaleja, pikku maaleja jne. Ehkä se ei ole muualla ongelma
|
|
|
|
|
lilacs
Poissa
|
 |
Vastaus #3 : 05.11.2025 klo 13:59:24 |
|
Mietin tota sun ehdotusta et ekaks rastit ja sit loppuun pelit et vaatii aika paljon resursseilta et kaikille kentille olis maaleja, pikku maaleja jne. Ehkä se ei ole muualla ongelma Tötsistä maalit vaan pikkupeleihin.
|
|
|
|
|
Gambinamiäs
Poissa
|
 |
Vastaus #4 : 05.11.2025 klo 14:05:31 |
|
40 pelaajaa vaatii resursseja.
Rastien osalta ei toki tartte olla viitä eri rastia, vaan jos voi jakaa jengin esim kuuteen ryhmään, niin 2x3 rastia. Tai sitten jos on pariton määrä ryhmiä, niin katsoo vähän tasojen mukaan, kenen kannattaa tehdä mitäkin. Tai sitten katsooa että rastit tulee tehtyä viikon kaikkien treenien aikana. Mutta 15-30min lämpät, 2x15min tai 3x12min rastit ja 20-30min loppupelit. Lapset tykkää pelata, mutta siinäkin olisi sitten hyvä koittaa valmentajien miettiä sitä teemaa ja valmentaa niitä pelejä ja vaikka pelipaikkakohtaista liikkumista, eikä niin että skidit juoksee muurahaispesätaktiikan mukaisesti pallon parässä kun valmentajat jauhaa omassa ringissä viikonlopun valioliigakierroksesta tai kertaa lauantaina baarireissun panojuttuja.
|
|
|
|
|
Arkon
Poissa
Suosikkijoukkue: Wengerin Arsenal, AC Oulu
|
 |
Vastaus #5 : 06.11.2025 klo 08:20:52 |
|
Yksi kesä vedettiin U7-porukalla aika vastaavalla pelaajamäärällä. Treenejä ei taidettu kertaakaan vetää rastimuotoisena, vaikka sitäkin oli aiemmin tehty vähän pienempien porukoiden kanssa (tyypillisesti pari erilaista pelirastia, yksi selkeästi tekniikkaan painottuva ja yksi "leikkirasti"). Meillä treenien rakenne meni yleensä suunnilleen näin: 1. Alkuleikki/-kisailut yleensä kahdessa isossa porukassa (15 min) - tässä vaiheessa osa valmentajista voi laittaa kenttiä valmiiksi, jos sitä ei ole päästy tekemään ennen vuoron alkua
- vaihtoehtoisesti voisi vetää myös jonkin yhteisen pallotekniikkaosion yhdessä tai kahdessa porukassa
- sitten juomapullot mukaan ja siirtyminen oman ryhmän mukana omalle lohkolle
2. Alkupelit 3v3 / 4v4 (15 min) - tämä vain niissä treeneissä, joissa 75 min kenttävuoro
3. Teeman mukaista tekniikkatreeniä (15 min) 4. 1v1 / 2v1 teeman mukaan (15 min) 5. Loppupelit 3v3 / 4v4 (15 min) - tarvittaessa voi painottaa harjoituksen teemaa
Viisi harjoitetta on aika paljon, ja säädön määrää olisi hyvin voinut pienentää pilkkomalla treenin mieluummin n. 20 minuutin pätkiin. Tämä taitaa nykyään olla Palloliitonkin suositus joissakin koulutusmateriaaleissa. Tällöin voisi olla hyvä olla jonkinlaisia variaatioita mietittynä, koska osalle näin nuorista pelaajista tämäkin aika voi alkaa tuntua pitkältä. Pieniä käytännön juttuja, jotka on hyvä huomioida näillä pelaajamäärillä ja muutenkin: - Liivijako mahdollisimman valmiiksi ennen vuoron alkua. Jonkin verran porukkaa saattoi valua paikalle jälkijunassa milloin mistäkin syystä johtuen, ja siksi otettiin joskus porukka vielä nopeasti kasaan alkuleikkien jälkeen, jotta saatiin ryhmien koot tasattua.
- Ylipäätään onnistunut ryhmäjako on tärkeää. Isolla pelaajamäärällä ympärillä on aina kaaos, ja vähän levottomammilla tyypeillä saattaa alkaa katse ja ajatus harhailla, varsinkin jos tällaisia tyyppejä on samassa ryhmässä useita.
- Kentistä niin isot kuin mahdollista. Meillä oli tämän suhteen haasteita, kun käytössä oli liian vähän tilaa pelaajamäärään nähden. Jos meinaa tulla ahdasta, voi kenttien kokoja vaihtaa teeman mukaan. Jos esimerkiksi harjoitellaan kuljettamista, voi kentistä tehdä pitkät leveyden kustannuksella. Jos taas teemana on suojaaminen, pienempikin tila voi toimia.
- Kenttien rajat selkeästi samanvärisillä tötsillä. Tärkeää varsinkin, jos joudutaan pelaamaan tötsämaaleihin. Hyödynnetään myös kenttien valmiita rajoja niin paljon kuin mahdollista. Isolla porukalla ei kaivata ylimääräistä kaaosta.
- Juomapullot mukaan oman kentän vierelle. Pikkujuttu, mutta saattaa jäädä huomioimatta, ja sitten on viisikymmentä junnua sekoilemassa samassa paikassa ja aikataulut paukkuvat.
- Aina hyvä, jos samoja tötsiä voi hyödyntää useammissa treeneissä, ettei tarvitse myllätä koko kenttää uusiksi joka harjoitteen jälkeen.
Kriittinen kysymys on valmentajien määrä, koska se säätelee aika paljon sitä, millaisia ryhmäkokoja tulee ja minkälaisia harjoitteita ylipäätään kannattaa ottaa. Jos alkaa olla esimerkiksi kymmenen hengen ryhmiä, joissa on yksi valmentaja, kaikenlaisen jonottelun ja yksityiskohtaisen yksilöllisen palautteen voi unohtaa ja keskittyä siihen, että liikettä tulee paljon. 1v1:ssä voi laittaa monta paria vääntämään samaan aikaan jne.
|
|
|
|
|
Jortsukka
Poissa
|
 |
Vastaus #6 : 06.11.2025 klo 10:23:45 |
|
Mitä enemmän on harjoitteita sitä enemmän yleensä aikaa menee ns. hukkaan siirtymissä. U7 toki ei myöskään voi vetää mitään 25-30min samaa asiaa, joten varmaan tuollainen 60min kenttävuoron vetäisin mallia:
- Harjoite 1 tekninen harjoitus missä mukana maali - Harjoite 2 tekninen jossa vähän pelitaitoakin harjoitus ja mukana edelleen maali - Harjoite 3 peli
Harjoitteen kesto n.20min(siirtymisineen). Jos maaleja on vähän, niin sitten osa peleistä pelaa minimaaleihin/porttimaaleihin ja osa maaleihin.
Jos pelaajia n.40 niin jakaisin 6:n ryhmään ja sitten tekisin tuplana nuo harjoitteet. Jos siltikään ei maalit riitä niin rasteita. 6 maalia riittäisi vetämään tuon yllä olevan plänin siis lävitse, niin että pelissä vierekkäin pelataan minimaalit/tötsäporttimaalit ja toinen maalit, n.10min ja vaihto.
En koe että U7 on niin väliä vaikka harjoituksen rakenne ei olisi ns. optimaalinen, koska kuitenkaan nuo ns. "opetusharjoitukset" tuskin ovat kognitiivisesti kovinkaan kuormittavia, vaan enemmän niissä haetaan pallokosketusten määrää jne. Toki ei se optimaalinen rakenne ole, mutta ei tuon ikäisillä myöskään mielestäni mikään este.
|
|
|
|
|
muumi
Poissa
Suosikkijoukkue: minä en nettikiusaa
|
 |
Vastaus #7 : 06.11.2025 klo 17:33:01 |
|
Samaa olin tulossa sanomaan kuin Jortsukka. Yksi tärkeimmistä ellei tärkein hyvien harjoitusten kriteeri on valmentajien puhumisen, jonottamisen ja siirtymistilanteiden vähyys ja vastaavasti liikkumisen paljous. Siksi en tekisi alkulämmittely - rastit - loppupelit -kaavalla, vaan alkulämmittely - rastit, joista yhtenä pelirasti -kaavalla. Vaikka se aikuisen korvaan voi kuulostaa kamalalta, että pelaajalla voi olla ensimmäisenä hauska osuus (pelirasti) ja viimeisenä "tylsä" osuus (tekniikkarasti tms), niin se maksimoi suoritusmäärät ja lapset tottuvat siihen kaavaan samantien eikä siitä sen enempää tarvitse keskustella.
Lisäksi pitäisi olennaisena, että harjoitteet/rastit on yksinkertaisia ja niiden runko toistaa toisiaan, vaikka sisältö muuttuisikin parin viikon-kuukauden välein. Silloin ei mene aikaa puhumiseen, vaan voidaan suoraan ruveta hommiin.
|
|
|
|
|
Baggio4eva
Poissa
Suosikkijoukkue: Juventus
|
 |
Vastaus #8 : 07.11.2025 klo 09:32:57 |
|
Loistavia vastauksia kiitos. Meillä tosiaan toi 5 rastia / harjoitetta ollut olosuhteitten pakosta ja rastit aseteltu kentälle niin et ainakin yks harjoitusryhmistä pääsee vetää järkevällä rakenteella harjoitukset (perustaidosta kohti peliä), yks rasti kenttäalueen ulkopuolella tikapuilla koordinaatio / askelnopeus + joku pieni pallonkäsittely tehtävä Jaatisen opeista. Siirtymiset on ollut yllättävän pieni ongelma kun kenttä on rakennettu järkevästi ja lapset ovat tottuneet systeemiin niin rastithan vaihtuu juoksukisoilla ja juomapullot messissä niin ei tarvi siihen käyttää sen enempää aikaa. Tässä toki myös auttaa se 6vko jaksot vedetään samoja juttuja joten selittelyyn ei ensimmäisen viikon jälkeen juurikaan mene aikaa ja harjoitteet pidetään muutenkin mahdollisimman yksinkertaisina (harjoitepohjat aika samoja vaikka sisällöllisiä muutoksia onkin). Mutta tiedostan kyllä et ei se ihanne tilanne ole, näkisin et 4 rastia / harjoitetta (15min per harjoite) olis varmaan ton ikäisillä paras, joista kaks olis jonkinlaista pelaamista (30min peliä, 30min perustaito / pilkottu pelitaito). Löin yhdelle pelaajalle mun Polarin käteen treenien ajaksi ja liikettä tuli 3,5km treenien aikana (75min josta 60min kenttävuoroa), vaikee tietysti sanoa et onko se hyvä vai huono kun ei minkäänlaisia viitearvoja tän ikäisiltä ole. Onko muilla kokemuksia tällaisesta seurannasta jo tässä lapsuusvaiheessa? Ymmärrän et voi kuulostaa vähän yliampuvalta mut tässä tarkoitus vaan haastaa itseäni et sais edes jotain faktaa omien harhakuvitelmien ympärille et tapahtuuko siellä harjoituksissa mitään.  Muutama täsmä kysymys: Arkon: Vedittekö millasissa ryhmissä tolla rakenteella? Kuulostaa siis todella luksus tilanteelta et pystyis ton setin vetää, mut esim. meidän omassa tapauksessa vaatis 5 kykeneväistä valmentajaa jotka pystyy vetää kokonaisen harjoituksen alusta loppuun. Tän takia ollaan "jouduttu" vetää rastimeiningillä jotta vanhempivalmentajat / apuvalmentajajunnut voi keskittyä vaan yhden harjoitteen haltuunottamiseen. 10v sitten liiton koulutus ainakin puski tota sun treenirakennetta että "alkupeli ja loppupeli" isosti. Ite tehnyt tässä paluun valmentamisen piiriin 8v tauon jälkeen niin en oo ihan liiton viimeisimmistä koulutuspainotuksista perillä, vaikka silloin aikoinaan tuli oltuakin aika todella syvällä pelissä. Jortsukka ja muumi: Oon ite kans tähän asti ollut silleen et U6 ja U7 ei niin väliä tolla optimaali rakenteella, kunhan tulee just pienissä ryhmissä paljon tekemistä ja liikettä, paljon kosketuksia ja vähän valmentajan höpöttelyä ja hommat laitetaan aina prioriteetillä äkkiä käyntiin ja sit korjaillaan lennosta. Kysymys kuitenkin teille: milloin koette et sillä rakenteella alkais olla niin paljon väliä et luopuisitte perus rasti harjoittelusta? Itse nyt tässä kipuilen tän kysymyksen kanssa ja oikeestaan ne isoimmat esteet on että vaikka meillä on valmentajia / apuvalmentaji käytettävissä parhaimmillaan jopa 10 niin niistä mun lisäksi ehkä 1 tai ihan max 2 on kykeneväisiä vetää kokonaisen harjoituskokonaisuuden laadukkaasti alusta loppuun. Tällöin kans luulen et vanhemmat villintyy kun huomataan et aa toi vastuuvalmentaja oli nyt vaan ton yhden ryhmän kanssa 60min ja muilla oli "heikompaa" tekemistä jne kun valmennusresurssi jakaantuu "epäreilusti".
|
|
|
|
|
Jortsukka
Poissa
|
 |
Vastaus #9 : 07.11.2025 klo 10:32:25 |
|
Jortsukka ja muumi: Oon ite kans tähän asti ollut silleen et U6 ja U7 ei niin väliä tolla optimaali rakenteella, kunhan tulee just pienissä ryhmissä paljon tekemistä ja liikettä, paljon kosketuksia ja vähän valmentajan höpöttelyä ja hommat laitetaan aina prioriteetillä äkkiä käyntiin ja sit korjaillaan lennosta. Kysymys kuitenkin teille: milloin koette et sillä rakenteella alkais olla niin paljon väliä et luopuisitte perus rasti harjoittelusta? Itse nyt tässä kipuilen tän kysymyksen kanssa ja oikeestaan ne isoimmat esteet on että vaikka meillä on valmentajia / apuvalmentaji käytettävissä parhaimmillaan jopa 10 niin niistä mun lisäksi ehkä 1 tai ihan max 2 on kykeneväisiä vetää kokonaisen harjoituskokonaisuuden laadukkaasti alusta loppuun. Tällöin kans luulen et vanhemmat villintyy kun huomataan et aa toi vastuuvalmentaja oli nyt vaan ton yhden ryhmän kanssa 60min ja muilla oli "heikompaa" tekemistä jne kun valmennusresurssi jakaantuu "epäreilusti". Siinä vaiheessa näkisin että merkitystä alkaa olemaan kun harjoitteet muuttuvat sellaisiksi että niissä on enemmän kognitiivista oppimista/kuormaa eli riippuen varmaan pelaajien tasosta se on jossain U8-U10 välillä. Jälkimmäistä asiaa eli vanhempien sekoamista ei voi estää, mutta sitä voi taklailla sillä että kertoo etukäteen että koska meillä on tasoryhmät, niin osa harjoittelee eri tavalla kuin osa, jotta huomioidaan kaikkien sen hetken kehitystaso. Olen kyllä valmentanut itse ns. kehittynyttäkin ryhmää vielä myöhemmässä vaiheessa rasteilla, koska olosuhteet tätä vaati(tila, maalimäärä jne.) ja hyviä pelaajia niistä tuli silti ja en koe että se nyt oli ydinkysymys kehityksessä. Näkisin että U9 loppuun saakka riittäisi hyvin rastitkin, jos vaan toteutuu seuraavat asiat: - Paljon toistoja pallon kanssa - Monipuolista liikunnallista tekemistä pallollisen toiminnan ohella - Riittävästi nopeusharjoittelua(ts. erilaisia nopeusratoja/kisoja jne.) - Opetetaan ikäluokkaan ja tasoon sopivia asioita(ei liian vaikeita/liian monimutkaisia tai ei hypitä asioiden ylitse mitkä pitäisi siinä vaiheessa oppia)
|
|
|
|
|
Nigel Kugelschfeir
Poissa
|
 |
Vastaus #10 : 07.11.2025 klo 10:55:47 |
|
Itse laittaisin 30 minuutin lämmittelyn ja mahdollisuuksien mukaan hoitaisin koordinaatiot sun muut juoksuhommat siinä, reenivuoron voisi käyttää sitten pelkästään pallolliseen tekemiseen.
Mulla on kokemusta vain tyttöjen treeneistä mutta oma lapsi siirtyy nyt pois 5vs5-maailmasta. Tyttöjen kanssa pitää käyttää huomattava aika kaksinkamppailupelaamiseen että niihin tilanteisiin ylipäätään uskallettaisiin mennä ja sitten prässiin ja vastaprässiin kun osaa kiinnostaa pelata vain silloin kun pallo on jalassa. Tähän ei oikein muu auta kuin se että joko tytöt menee poikien treeneihin tai poikia tulee mukaan niiden treeneihin.
|
|
|
|
|
Arkon
Poissa
Suosikkijoukkue: Wengerin Arsenal, AC Oulu
|
 |
Vastaus #11 : 07.11.2025 klo 15:50:00 |
|
Arkon: Vedittekö millasissa ryhmissä tolla rakenteella? Kuulostaa siis todella luksus tilanteelta et pystyis ton setin vetää, mut esim. meidän omassa tapauksessa vaatis 5 kykeneväistä valmentajaa jotka pystyy vetää kokonaisen harjoituksen alusta loppuun. Tän takia ollaan "jouduttu" vetää rastimeiningillä jotta vanhempivalmentajat / apuvalmentajajunnut voi keskittyä vaan yhden harjoitteen haltuunottamiseen.
Aika usein vedettiin liian isoissa ryhmissä, joskus kahdeksaa ja joskus kymmentä pelaajaa (yksi valmentaja per ryhmä). Muutamilla kerroilla piti ottaa innokkaita/"innokkaita" vanhempia vetämään yhtä porukkaa (yleensä niitä kaikista eniten pelanneita, joita tarvitsee vähiten paimentaa), välillä jouduttiin laittamaan ihan puhtaat pelitreenit pystyyn, kun ei vain ollut riittävästi valmentajia. Myöhemmin saatiin pari uutta valmentajaa vanhemmista ja lisäksi jokunen aktiivinen valmentajajunnu, mikä paransi tilannetta. Rastimeiningissä on ehdottomasti etunsa varsinkin vähäisellä valmentajamäärällä, kun joku pelirastihan pyörii tarvittaessa vaikka itsekseen.
|
|
|
|
|
|
|
|