Niklas Vidjeskog siirtyy kahden vuoden diilillä Superettanista pudonneeseen Umeå FC:hen.
Niklas Vidjeskog ny huvudtränare i Umeå FCNiklas Vidjeskog är klar som ny huvudtränare för Umeå FC. Kontraktet sträcker sig över säsongen 2027.
56-årige Niklas Vidjeskog ansluter efter två framgångsrika år med FF Jaro och tar nu över ansvaret för att leda Umeå FC de kommande två åren.
Vidjeskog kommer från en stor fotbollsfamilj där tre av hans söner spelar professionell fotboll och den fjärde representerar FF Jaros akademi-lag. Själv beskriver han sig som aktiv, drivande och värderingsstyrd, en person som försöker se det goda i varje dag samtidigt som han är trygg, stabil och inte rädd för att visa temperament när det behövs.
– Jag har en lång fotbollskarriär både som spelare och tränare i Finland men också i Sverige. Den erfarenhet jag har samlat på mig gör att jag står stadigt i både medgång och motgång. Mitt motto är ”lite bättre varje dag”, och värderingar som respekt, ödmjukhet, rättvisa och tro är mina grundpelare. I allt jag gör ska dessa värderingar synas,” säger Vidjeskog.
Att valet föll på Umeå FC var naturligt för honom.
– Jag ser en otrolig potential i Umeå FC. Jag vill att klubben ska vara ett flaggskepp i regionen, en klubb att vara stolt över.
Under sina år i FF Jaro byggde Vidjeskog stark laganda och stabilitet trots små resurser. Det är en resa han hoppas fortsätta i Umeå.
– Vi nådde framgång genom hårt arbete och en fantastisk laganda. Den resan vill jag gärna återuppleva här. Steg för steg ska vi ta oss mot nya höjder, och det kräver att vi är beredda att göra ett tufft jobb varje dag.
Vidjeskog beskriver sin ledarstil som krävande men rättvis, med fokus på tydlighet och professionalism.
– Spelarna ska veta vad som förväntas av dem i varje situation. Vi ska vara fysiskt starka, tydliga i vårt spel och alltid beredda att göra allt för lagets bästa. Samtidigt ska vi påminna varandra om att det här är det roligaste som finns.
För honom börjar framgången i gruppdynamiken.
– Det viktigaste utrymmet i ett lag är omklädningsrummet. Det ska vara en trygg plats för både skratt och gråt, där vi stöttar varandra och skapar en atmosfär som tar oss framåt. Planen är vår arbetsplats, omklädningsrummet är vår fristad.
Niklas flyttar till Umeå i början på januari i samband med uppstarten av 2026 års säsong, men intrycket av klubben är god så långt.
– De människor jag har mött har gett ett väldigt bra intryck. Jag ser fram emot att träffa spelare, personal och alla som arbetar i och runt klubben. Det blir många intressanta möten.
Det initiala arbetet handlar om att forma en professionell kultur och identitet.
– Jag ska lära känna spelarna och staben, och de ska lära känna mig. Vi ska skapa ett vinnande koncept där vi hela tiden blir bättre, både som individer och som kollektiv.
Samtidigt finns en tydlig långsiktig ambition:
– Vi ska föra Umeå FC till högre höjder. Det kräver hårt och målmedvetet arbete varje dag.
Avslutningsvis riktar Niklas en tydlig hälsning till alla som följer klubben:
– Jag hoppas att supportrar och samarbetspartners känner tillit till oss. Vi kommer att jobba stenhårt för att föra Umeå FC framåt. Stötta oss, glädjas med oss och tro på oss. Vi behöver er.
Adam Chennoufi, sportchef Umeå FC:
– Niklas är en ledare med stor erfarenhet och en personlighet som passar perfekt in i den kultur vi vill bygga. Han kombinerar tydlighet och kravställning med ett stort hjärta och en stark värdegrund. Vi är övertygade om att han kommer lyfta både laget och klubben i stort. Det känns väldigt bra att välkomna honom till Umeå FC.
I samband med Niklas intåg som huvudtränare står det klart att P-G Eliasson, Torbjörn Nordström och Steve Galloway lämnar Umeå FC efter säsongen. Med Jens Sjöström pågår fortfarande en dialog kring nästa säsong.
– P-G, Torbjörn och Steve har alla gjort starka avtryck i vår verksamhet och klivit in med professionalism, energi och ett stort hjärta för klubben. Deras insatser under en utmanande period har varit oerhört värdefulla för laget och för hela organisationen. Vi vill rikta ett varmt tack till dem för deras arbete och engagemang i Umeå FC och vi önskar dem all lycka till i framtiden!
https://www.ufc.se/2025/12/03/niklas-vidjeskog-ny-huvudtranare-i-umea-fc/