Rosengårds offensiva mål: "Vi vill tävla internationellt"FC Rosengård satsar stort efter att bolagiseringen av klubben godkänts.
Nu vill nya delägaren Crux Football att Malmö-klubben ska bli ett topplag både i Sverige och Europa.
- Vi behöver göra om och tänka nytt, säger fotbollschefen Caroline Seger.
I början av december röstade FC Rosengårds medlemmar för en bolagisering av damföreningen. Bolaget Crux Football Ltd skulle kliva in som minoritetsägare och investerare, med grundaren och vd:n Rebecca "Bex" Smith i spetsen.
Under onsdagen godkände Svenska Fotbollförbundet det nya bolaget FC Rosengård Elit AB. Samtidigt presenterades Caroline Seger som fotbollschef i den nya satsningen. Både hon och Smith mötte pressen under torsdagen.
Och de utlovar en rejäl satsning.
- Vi vill tävla inte bara i damallsvenskan, utan även internationellt, säger Rebecca "Bex" Smith på pressträff.
Rosengård kommer ha ordförandeposten och en utslagsröst i styrelsen, som består av tre personer från klubben och tre från Crux. Föreningen är huvudägare av aktiebolaget och behåller 51 procent av rösterna.
Smith fortsätter:
- Det har varit en jättelång väg till dagen då vi kunde offentliggöra partnerskapet. Det har varit mycket jobb för alla involverade och vi är jättenöjda över att framförallt ha en ex-spelare (Caroline Seger), som var en av de bästa i världen som person och fotbollsspelare, och som ska leda det här laget till mycket framgång, säger Smith på torsdagens pressträff och fortsätter:
- Många frågar mig: Varför FC Rosengård? Det är förmodligen en av de viktigaste klubbarna inom damfotbollens historia, även i Europa. Den har ett stor arv, även innan den hette FC Rosengård, som vi vill bygga vidare på.
FC Rosengård har 14 SM-guld. Det senast togs 2024, varpå en mängd spelare lämnade och laget undvek negativt kval med nöd och näppe säsongen därpå.
Just nu håller man på och bygger strukturen runt hela klubben, med en ny marknadsavdelning och ny kommunikationsstab. Bland annat ska en vd offentliggöras nästa vecka.
Därutöver ska Ted Knutson hjälpa till med att bygga rekryteringen. Knutson har en bakgrund i Premier League-laget Brentford och är grundare till statistikverktyget StatsBomb.
- Hela filosofin med Crux är att damfotbollen inte är strukturerad på ett sätt som tillåter att man kan nå högsta succén eller potentialen. I många fall är de fast i herrklubbarna. Jag tycker att FC Rosengård är ett undantag som varit en klubb där kvinnorna gått först. Vi vill dubbla på detta och säkerställa att rätt resurser är där, säger Smith.
Fotbollschefen Caroline Seger känner Smith sedan den aktiva karriären. Smith var kapten för det nyazeeländska landslaget och tillbringade även 3,5 år i Sunnanå.
- Jag är väldigt glad över att Crux väljer Rosengård. Historiskt är det klubben som stått på egna ben mest, och för min del är det absolut roligt att vi gör något som andra klubbar inte vågar. Att vi inte alltid förlitar oss på herrarna utan står på egna ben. Jag är jätteglad över att vara med på den här resan, säger Caroline Seger.
- Vi behöver göra om och tänka nytt, och inte spegla herrfotbollen hela tiden utan verkligen gå vår egen väg och göra det rätt. Därav tyckte jag att detta projekt lät väldigt intressant och något som är väldigt samstämmigt med vem jag är och vad jag står för.
Den tidigare landslagskaptenen Seger var i FC Rosengård under två vändor och spelade där i åtta raka säsonger innan hon la skorna på hyllan 2024. Om utmaningen som väntar säger hon:
- Vi behöver bygga stadigt och i rätt takt, även om jag önskat att allt var perfekt redan nu. Men jag är oerhört glad och stolt, och hoppas att Malmö som stad känner samma sak och verkligen kan ta det laget till sig, som den har gjort under åren - för det kommer inte förändras.
- Vi kommer vara Malmös lag, och de värderingar som vi har stått för under alla år kommer vi fortsätta med och göra det ännu bättre.
https://fotbollskanalen.se/artiklar/damallsvenskan/rosengards-offensiva-mal-vi-vill-tavla-internationellt