FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
05.03.2026 klo 20:15:41 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Yhteys ylläpitoon: [email protected]

Sivuja: 1 2 [3] 4

Kirjoittaja Aihe: IFK Mariehamn 2026 - The Star still Leads the Way  (Luettu 22065 kertaa)
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
masapp

Poissa Poissa

Vastaus #50 : 06.02.2026 klo 11:04:45

Backlinjen fick sig ett totalt lyft under samma vecka med både Yeboah och Samson och dessutom Chukwu på provspel. Yeboahs status från karriären är någorlunda wow och lite förvånande att man fick hitlockat honom, om inte denna värvning nu ger den efterlängtade stabiliteten till backlinjen är något fel. Chukwu hamna väl inte under superpress mot Gnistan men glidtacklingen i höjdpunkterna får plusspoäng från mig, de gillas o se.

Överlag spännande värvningar, värvningar som utan att sett resultatet ger enligt mig iallafall klara hopp om att dessa spelare skall vara "bättre" än att köra med gamla finska backar samt att Samson då utöver försitter med försäljningspotential. Dragsningskraften Ifk uppnått nu är något helt annorlunda än för ett par år sedan. Med dessa värvningar torde väl Fonsell senast nu gått miste om hans plats om han väljer att trots allt återkomma.

Intressant att dessutom se Fyrqvist mot Gnistan, där trodde man att man tappat en egen talang när han valde Inter istället för Ifk för ett par år sedan. En vinst i årets ligacup torde vi väl ännu med detta spel få, Larsson har kommit igång och Dosis levererar på mittfältet.
Strongbow

Poissa Poissa

Vastaus #51 : 06.02.2026 klo 15:19:20

Ser på papperet åtminstone bättre ut i försvaret. Finns dock ingen skadetålighet i anfallet med dagens uppsättning. Saknas en striker till!
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn

Vastaus #52 : 06.02.2026 klo 16:41:33

1-2 anfallare har Jimmy ännu lovat hämta in. Anfallare är dyra så förståeligt att det söks nu då fönstren i europa stängt. Ser nog bättre ut än på länge, man får nog gå ända till Lundis tid för att ha känt sig lika positiv i detta skede.
ZZlatan

Poissa Poissa

Vastaus #53 : 09.02.2026 klo 17:21:17

1-2 anfallare har Jimmy ännu lovat hämta in. Anfallare är dyra så förståeligt att det söks nu då fönstren i europa stängt. Ser nog bättre ut än på länge, man får nog gå ända till Lundis tid för att ha känt sig lika positiv i detta skede.

HJK:lla on nyt Pukki ja Borchers ysipaikan pelaajina ja myös Kirilov voi piikissä pelata.

Ezeh tuskin saa taaskaan minuutteja Veikkausliigassa. Siinä olisi teille kelvollinen lainakohde.
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #54 : 10.02.2026 klo 17:38:54

En oikein usko että Ezeh riittää, vaikka potentiaalia tietenkin on enemmän kuin saman ikäluokan Lundbergillä. Mutta 4-4-2 jää maalinteko niin paljon kahden kärjen varaan että liian iso riski lähteä Larsson-Ezeh. Tarvitaan parempaa Larssonin vierelle.
Loogisempi olisi TPS:n 4-4-3 een Ivanovicin vaihtomieheksi.

Tämä tietenkin kannattajan optimistinen näkemys, kassa voi tietenkin olla eri mieltä tai Jimmy nähdä pysyvän siirron kautta jälleenmyyntipotentiaalia.
Strongbow

Poissa Poissa

Vastaus #55 : 11.02.2026 klo 20:51:48

Hemskt att se IFK anfallet utan Larsson. Behöver snarast förstärkas upp i stället för alla utfyllnadsspelare och spelare som inte ens vill spela för klubben...Dags att sportchefen vaknar ur sin "hoppas på det bästa dvalan!".
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #56 : 11.02.2026 klo 21:24:50

TPS försvarade kompakt och är det enda laget som IFK kommer att föra spelet så här klart mot, tror inte det blir lätt i ligaöppningen heller. Men visst var anfallsspelet överlag obefintligt. Tidigare har IFK haft många bra stunder på mittfält men idag ledde bollandet mellan Dosis och Jelle ingenstans, i praktiken bara en massa bollande med backlinjen.

Dahlström krigar bra medan Huttunen hade det svårare. Andersson-Lundberg räcker förstås inte som anfall. Leo tycker jag bra kan stanna som allround spelare medan Lundberg tycker jag borde gå till något lag i tex ykkönen för att få speltid och lyckas på en mer lämplig nivå och därifrån försöka komma tillbaka. Att än ett år sitta på bänken i IFK eller spela i Akademin känns inte som bästa sättet att utvecklas. Men helt klart att IFK bör få in en anfallare brevid Larsson ännu.

Av det positiva tycker jag främst Koivisto gjorde bra ifrån sig och bör få minuter då han är enda som har kontrakt över denna säsong. SKulle nog säga att Nurmi/Amakhwah/Koivisto skall vara de spelande mittbackarna. Lindgren kan ta en roll som ytterback, speciellt mot alla de bättre lagen där försvarsinsats behövs. Ngulube skall man inte döma efter första matchen, men visst är han ett antal steg från ligan på basen av idag. Fint att Soiniemi var tillbaka, även han behöver minuter för att anpassa sig till ligan.
Pearchland

Poissa Poissa

Vastaus #57 : 12.02.2026 klo 22:17:35

Börjar det inte bli dags att någon tar tag i någon sorts formell protestlista mot den nya speltröjan, det borde ju fortfarande finnas möjlighet att stoppa detta haveri, åtminstone minska skadan. För mig skulle det räcka att det kör med de vita tröjorna med grön stjärna som hemmaställ, och sätter tillbaka klubbmärket i annonser och på Ruutu etc, de kan väl köra med de militärgröna shortsen till hemmastället nån säsong för att rädda ansiktet på de inblandade, och köra helt militärgrönt på bortastället. Den nya grafiken med den där gula stjärnan kan vi behandla som en tillfällig separat speciallinje supporterkläder
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #58 : 13.02.2026 klo 08:10:39

I de klipp man sett från Veikkausliigas mediadagar syns IFK minimalt, skulle tro att det skulle lyftas mer i och med rebrandingen. Jag vågar ännu hoppas att det beror på att spelskortan man hade där inte var slutlig. Speciellt den traditionella Arken logon skär sig fullstädndigt med det gröna. Arken färgen har ändå funnits så länge att jag inte kan tro att man inte kollat upp på förväg om att anpassa sig där och att färgerna går ihop bättre i den slutliga versionen. Jimmy&co har gjort så mycket rätt de senaste två åren att jag fortfarande vägrar tro att man går så snett här.

Stilrent olivgrönt och vitt kan ändå se bra ut, om det är IFK kan man sedan diskutera förstås.
Pearchland

Poissa Poissa

Vastaus #59 : 13.02.2026 klo 12:31:51

Man kan ju alltid hoppas, men nu är det nog tid att vi som bryr oss om det här gör våra röster hörda. Ju fler som uttrycker sitt missnöje med det här till ledningen, desto större chans att vi undviker en total katastrof, och det är nu som besluten hur speltröjan ska se ut tas. Man får nog acceptera att det inte blir som man vill den här gången, men det finns ju fortfarande scenarion man kan leva med, se ovan. Jag har personligen levererat mina åsikter till ledningen, och hoppas flera gör det
ifkerik

Poissa Poissa

Vastaus #60 : 13.02.2026 klo 13:30:06

Så som jag skulle vilja se det:

1. Ta tillbaka IFK-skölden omedelbart för sajter och tv-sändingar exempelvis (direkt krav)
2. Tryck upp den gamla tröjan för att spela matcher i.
3. Använd den nya vita "borta" tröjan som någon form av jublileumströja för att fira 10 år sedan ligavinsten. Använd i några matcher under året.
4. Sälj de gröna tröjor som finns och inte går att stoppa billigt till supportrarna

Fystränaren slutade igen direkt, jag säger det igen, ta inte in någon utanför Finland eller Sverige. De har ingen aning vad de ger sig in på med att flytta hit på vintern.

OEA

Poissa Poissa

Vastaus #61 : 13.02.2026 klo 16:25:30

Misstänker nog att det här blir en två-tre års parentes i historien och genast då tillräckligt tid gått eller någon nyckelperson byts så kan man ta tillbaka det gamla. Men Jimmy har tillfört så mycket gott till IFK så hoppas han inte lämnar på länge.. Mest kritisk är jag personligen till att det liknar Sparklys eget brand så mycket och därför svårare att känna att det skulle vara en genuin IFK branding.

Men var fan ska man få tag i en fystränare i detta skede av året. Garvö ser ut att vara fast i Polen ännu, synd. Men jo, ta nu inte in någon från sydliga breddgrader igen. Tråkigt förstås alltid då familjeskäl tvingar att lämna, tolkar väl det som någon tråkig nyhet från Australien men onödigt att spekulera mer.
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #62 : 15.02.2026 klo 10:04:09

Kollade lite på Cardiff U21 som den ryktade Luke Pierce spelar i. Nivån är sådan att det inte går att dra slutsats att han klarar sig i Veikkausliiga. Någon stor roll i irländska ligan, som inte håller VL nivå, tog han inte med 2 mål på 11 matcher. Men har väl varit en lovande spelare så kan förstås blomma ut. Tyder väl åndå på att pengarna börjar tryta om man tar in honom på lån till sommaren och sparar slantar till att då eventuellt ha råd med något bättre i sommarfönstret.

Sedan har ju nog Leo förbättrat lite sin förhandlingsposition med några mål så han skall väl ha något också för att stanna.
Strongbow

Poissa Poissa

Vastaus #63 : 16.02.2026 klo 17:09:29

Förhoppningsvis slutar man chansa  med dessa "långskott" och Leo har år efter år visat att han inte håller ligaklass. IFK behöver satsa allt och lite till för en etablerad anfallsspelare i år! Basta!
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #64 : 20.02.2026 klo 15:50:57

Luke Pearce måste det väl då vara som man kommer ut med imorgon enl senaste inlägget från klubben.

Blandad känsla här, övriga lagdelar ser så bra ut att en riktigt bra kugge till i anfall hade kunna lyfta laget till ett riktigt bra läge. Nu känns det lite handvarmt, även om man förstås hoppas han lyckas och inte skall döma bort på förhand.
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #65 : 22.02.2026 klo 09:44:37

Förutom då möjligen Chukwu eller annan högerback och kanske då Leo får man väl anta att laget är klart.

Pearce                    Larsson
              (Lundberg)              (Nunez)

Dahlström
                             (Huttunen)
        vdHeyden        Dosis         Patut
        (Jansson)        (Holmberg)  (Bergvik)

Soiniemi       Nurmi         Amankwah       Nissinen
(Ngulube)      (Koivisto)   (Lindgren)          (x)

Riikonen
                             (Lund)

Som så många gånger konstaterat känns det tryggt med målvakt och mittbackar, där det finns bredd ifall av skador. Fint att mittbacksläget för första gången på flera år inför säsongen känns bra. Mittfältets öppnande spelare är också riktigt bra, men tål egentligen inte en enda skada. Ytterbackar svårt att säga ännu om någon slår igenom, gissar vi ser Lindgren en del på ytterbackposition. Pearce också ett frågetecken och skada på Larsson skulle sannolikt vara katastrof. Huttunen ser man säkert i anfallsposition också.

Överlag får man ihop en bra elva som absolut kan utmana tom Top 6 plats, men tar nog ganska stora risker i avsaknad av bredd på mittfält och anfall vilket gör att IFK mer realistiskt krigar om platserna ovanför kvalsträcket.
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #66 : 22.02.2026 klo 17:45:40

Det var inte klart ännu då. Spännande att det då ännu kommer en spelare imorgon. På basen av språket och videon i inlägget en storvuxen (anfallande) HG spelare? Kan det vara lån från HJK/Ilves? Om inte Ezeh spelat igår hade jag gissat på honom.
Strongbow

Poissa Poissa

Vastaus #67 : 22.02.2026 klo 19:15:43

Förmodligen Leo. Tyvärr.
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #68 : 22.02.2026 klo 20:01:44

Det skulle förstås vara det självklara svaret men att bygga upp spänning med en video för den fortsättningen har man nog inget att vinna på. Sen tycker jag det att man talar om värvning och talar finska tyder på en finskspråkig spelare.
Strongbow

Poissa Poissa

Vastaus #69 : 22.02.2026 klo 21:21:13

OK! Har inte sett videon!
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #70 : 23.02.2026 klo 10:06:50

Oj, det blev lite lovande bredd på mittfält då med Marlo Hyvönen från HJK. Har nog ingen djupare koll på honom men intressant i varje fall med dessa HJK juniorer.
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #71 : 24.02.2026 klo 10:08:46

Enligt Jimmy i ÅT är då lagbygget som förväntat klart. Enda öppna frågan då eventuellt Leo/Micke, men hänger på om separat extern finansiering hittas. Bägge har väl fördelen att kunna spela flera positioner och användbara på så sätt. En vänsterfotad mittback saknas också, vilket användbart speciellt om man vill spela 5-backslinje. Ändå svårt att se stor speltid för någondera med de sista nyförvärven, kanske ändå främst då Leo som inhoppare i anfallet där det är tunnt. Samtidigt kanske Huttunen/Hyvönen är tänkbara där.
ifkerik

Poissa Poissa

Vastaus #72 : 24.02.2026 klo 10:38:41

Även om grunden är bra och stabil, kanske en av de bästa trupperna hittills, är jag aningen besviken över att vi inte fick en mer beprövad anfallare vid sidan av Larsson. Luke Pearce har inte spelat så mycket och på samma nivåer som Cody David exempelvis. Känns som ett väldigt osäkert kort. Och om det går som vi hoppas, att han gör succé, då sticker han ändå härifrån i sommar när låneavtalet går ut. Nä då vill jag nog verkligen ha Leo med i truppen som anfallare också, han har visat sig vara lovande där i slutet av förra året och inledningen av detta.

TheBeastBenteke

Poissa Poissa

Vastaus #73 : 24.02.2026 klo 12:21:30

Även om grunden är bra och stabil, kanske en av de bästa trupperna hittills, är jag aningen besviken över att vi inte fick en mer beprövad anfallare vid sidan av Larsson. Luke Pearce har inte spelat så mycket och på samma nivåer som Cody David exempelvis. Känns som ett väldigt osäkert kort. Och om det går som vi hoppas, att han gör succé, då sticker han ändå härifrån i sommar när låneavtalet går ut. Nä då vill jag nog verkligen ha Leo med i truppen som anfallare också, han har visat sig vara lovande där i slutet av förra året och inledningen av detta.

Helt samma åsikt som dig. Hade hoppats på åtminstone en lite mer etablerad anfallsspelare. Men förhoppningsvis så överraskar Pearce samtidigt som Hyvönen gör en Kujasalo.
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #74 : 24.02.2026 klo 15:55:41

Håller med er, budgeten har överlag använts väl men känns att pengarna tog slut just lite för tidigt.
Samtidigt är budskapet klart, presterar inte Pearce och Lundberg/Nunez inte lyckas ta ett rejält kliv kommer en ny anfallare i sommarfönstret

Sivuja: 1 2 [3] 4

Siirry: